Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ei ole yhtään säästöjä, miten teillä kestää pää?

Vierailija
12.11.2024 |

Kysymys otsikossa. Elämässä tulee vähän väliä kaiken maailman maksuja, pakollisia hankintoja jne eteen. Esimerkkinä vaikka tarvitset uudet kengät, tai jokin kodinkone tai vaikka lapsen silmälasit hajoaa, tulee kutsu juhliin jonne pitää hankkia lahja, tai pakollinen hammaslääkärikäynti. Miten selviätte näistä? Ja miten selviätte henkisesti siitä, ettei mitään extraa tällaisiin ole?

Itse käyn töissä mutta talous on silti tiukoilla. Tuntuu että on pakko olla joku varakassa että selviää järjissään eikä tarvitse murehtia koko ajan sitä, että jos tulee jokin ylimääräinen kulu.

Kommentit (212)

Vierailija
201/212 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
202/212 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan varattomuus ahdistaa. Kun jäin työttömäksi mulla oli vaatimattomasti säästössä pahan päivän varalle. Opiskelin uuden tutkinnon, eli työttömyyskorvauksella ja säästöillä. Opintojen jälkeen en edelleenkään työllistynyt ja silloin meni loputkin säästöt. Ainoa syy etten työllisty on ikä. Kyllä tää katkeraksi vetää. Mulla on noin 15v eläkeikään eli mitä tässä pitäisi tehdä?

Jos sote-ala sopii ja terveys kestää, niin monissa paikoissa tuon ikäiset saa pidemmän sijaisuuden jollei vakipaikan. Oppisopimuksella saisi opiskellessa palkkaakin.  Olen alalla ja viime vuosina oppisopimus on lisääntynyt. Aikuisia alanvaihtajia lähinnä.

Olen eri mutta minusta on jotenkin absurdia puoliväkisin kouluttaa lähäriä yms. keski-ikäisistä vain siksi etteivät he kelpaa muuten työmarkkinoille. Työnantajat kehtaavat olla palkkaamatta koulutettuja ja ammattitaitoisia työnhakijoita vain sillä perusteella että ikä alkaa viitosella tai kuutosella, käsittämätöntä ja kestämätöntä. Kaikkein härskeintä on minusta se, että tämähän koskee pääsääntöisesti vain naisia. Viiskymppiset miehet työllistyy tilastollisesti huomattavasti helpommin ja nopeammin kuin naiset. Entä miksei miehille tyrkytetä hoiva-alaa? Eikö sitä pidetä miehekkäänä? Taitaa syy löytyä palkkauksesta. Miesvaltaisilla aloilla palkat on moninkertaiset amis-taustaisillakin naisvaltaisiin aloihin verrattuna.

Siinä mielessä lainattu kommentti osuu minuunkin että olen keski-ikäinen ja työtön. Sote-ala ei sovellu itselle ollenkaan, olen taustaltani ja osaamiseltani aivan eri suunnan osaaja. Selkä on huono samoin polvet joten minulle ei sovi  jaloilla tehtävä tai nostoja sisältävä työ. Istuen tehtävää asiantuntijatyötäni teen vaikka 70v asti. Pitäisi vaan töitä saada jostain ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/212 |
14.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman säästöjä elävälle naiselle ei kelpaa tavallinen mies vaan pitää saada se huippumies.Uskomatonta

Vierailija
204/212 |
12.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia? Tämä vuoden vaihtuminen ja sen tuomat kiristykset ei auta asiaa yhtään, mitähän tästä enää tulee...

Vierailija
205/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti kestää. Yritän saada pienistä rahoistani esim. kympin tai kaksi säästöön joka kuukausi. Vähän se on, mutta parempi kuin ei mitään. Pienistä puroista jne.

Vierailija
206/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin itse olen koittanut elää elämäntilanteeseeni nähden siten, että kaikki rahat ei sula asumiseen, autoihin ja osamaksuihin. Ajatuksena se, että rahaa pitää jäädä joka kuukausi vähän viivan alle, vaikka tulojen puolesta olisi juuri siinä hetkessä varaamuuttaa vaikkapa kalliimpaan kämppään, ostaa kalliimpi auto ja shoppailla.

Olen valinnut niin, että elän edullisesti, säästän joka kuukausi, en osta osamaksulle turhaan. En matkustele, kuin harvakseltaan ja nykyään matkustelen vain kotimaassa edullisissa kohteissa, kuten halpa perusmökki kesälomalla viikoksi. Mulla ei kyllä sinänsä ole mitään suuria halujakaan tehdä mitään erikoista.

Kyllä se vähän omituiselta tuntuu, että heti, jos joku tienaa enempi, täytyy ne kulutkin nostaa tappiin. Itselle ainakin turvallisuuden tunnnetta tuo se, että kaikki rahat ei mene heti. Tottakai ajellaan jonkun mielestä nololla ja vanhalla halpisautolla, mutta itselle ainakin auto on vain kulkuväline.

Omassa lähipiirissä on ihmisiä, jotka elävät juuri kiikun ja kaakun velaksi siten,  että saavat ylläpidettyä jotain tiettyä  elintasoa. Monesti jopa yli sen todellisen maksukyvyn. Sitten tulee joku muuttujia, inflaatio, sähkön hinnan nousu, auto lahoaa, sairastuu, tulee ero tms.

Ihan mielelläni olen vaan ihan tavis, jolla nyt ei mitään sen kummempaa luksusta ole, mutta ihan mukava elämä ja vähän sukan varressa pahan päivän varalle. 

Vierailija
207/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ennakoida tarpeita enkä mene lääketeollisuuden ansoihin. Nuo menosi ja tarpeesi ovat ihan pääsi sisäisiä, yhtä hyvin voisit olla miljonääri ja stressata siitä että menetät viidennen loma-asuntosi ja mitä nyt teet marraskuun 5.-30. Päivät

Tajusin tämän joskus kun siirryin vuokralta talonomistajaksi. Ei se stressi ole sidottu tulotasoon, aina on joku hönkimässä niskaan ja pelkäämään voi joutua vaikka valtion pakkolunastusta tai mitä vaan. Tuo on vaan mielentila, ajatella että jotain pahaa voi tapahtua koska vaan ja sitä varten täytyy olla varautunut. Sellainen taas on kuin rukoilisi sitä, että jotain pahaa yllättäen tapahtuu ja pääsee niitä vararahoja käyttämään

Vierailija
208/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niillä kestää, joilla on 200 000 asuntovelkaa ja potkulaki tulee keväällä.

Vierailija
209/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman säästöjä elävälle naiselle ei kelpaa tavallinen mies vaan pitää saada se huippumies.Uskomatonta

Rahaksiko se mies muuttuu vai miten mies ja raha liittyvät toisiinsa?

Vierailija
210/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mainitsemasi yllättävät menot, olivat kyllä niin pieniä kulueriä,  että niiden kanssa pärjää vaikka säästöjä ei olis yhtään. 

Vierailija
211/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella kummallinen kommentti. En ymmärrä mitä siinä tarkoitetaan ja miksi se on tässä ketjussa.

Vierailija
212/212 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ikävää olisi ollut, jos ei olisi ollut säästöjä, kun lomamatkalla jouduin sairaalaan ja lasku oli 12.000€. Matkavakuutus sen loppujen lopuksi maksaa, mutta en ole vielä jaksanut tehdä korvaushakemusta.