Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen tyrmää vuoroviikkovanhemmuiden ja pitää sitä itsekkäänä tapana
Nyt tuli oikea asiaa pitkän linjan lastenpsykiatrilta.
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/0d91a85c-e9b4-4a1b-b86e-9…
Mitä palstalaiset ovat mieltä? Asiallista keskustelua kiitos. Ei sepitettyjä tarinoita.
Kommentit (900)
Samanlainen kirjoitustyyli kuin Minkkisellä ja samantyyppisiä kohtaloita täällä ketjussa kuin hänen blogissaan.
Onko tämä joillekin uusi ilmiö? En ole aiemmin tällaiseen päivittelyyn törmännyt, vaikka yleinen ratkaisu tuo on ollut monille perheille pitkän aikaa.
Itse vuoroviikoin lapsena asuneena... Muutamalla muullakin vertaispiirissä oli sama tilanne, eikä kukaan pitänyt mitenkään ihmeellisenä. Puhelin, kuulokkeet, päiväkirjat sun muut kulkee helposti mukana repussa. Kummassakin kodissa oli omat vaatteet, lelut, kirjat, hygieniatuotteet yms. Harrastuskamat voi hyvin kantaa mukana tai jos mahdollista, ostaa molempiin koteihin. Kummassakin kodissa oli lempivaatteet, lelut, askartelutarvikkeet ym. Ei se maailma siihen romahda, ettei saa tiettyä paitaa päälle juuri tänään. Kummassakin kodissa oli omat tavat ja ne kivat asiat joita odottaa. Omalla kohdallani tämä ratkaisu oli toimivin. Jos toista vanhempaa tapaa vain välillä, eikä hän ole arjessa mukana, ei normaalia syvää suhdetta välttämättä synny.
Ongelmia voi tietysti tulla, jos toisessa kodissa on rahat tiukilla, eikä ole varaa hankkia kunnon vaatteita tai välineitä. Tai jos on selvästi eri säännöt ruutuajan, valvomisen ja herkkujen kanssa. Mutta kaikesta selvitään, ihminen on sopeutuvainen. Kahden kodin välillä reissaaminen, ylipäätään vanhempien ero ei ole ideaalitilanne, mutta ei ole myöskään väkisin yhdessä pysyttelevät vanhemmat, jotka eivät kykene tilannetta korjaamaan. Vanhempien ero on aina iso elämänmuutos ja aiheuttaa traumoja. Jokainen tekee parhaansa niiden minimoimiseksi ja auttaa lasta niitä käsittelemään. Tärkeintä on arvostava kommunikaation vanhempien välillä ja yhteinen linja kasvatuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kirjoitustyyli kuin Minkkisellä ja samantyyppisiä kohtaloita täällä ketjussa kuin hänen blogissaan.
Varsin todennäköisesti sarjaeroaja ja sarjapettäjä Minkkisen näppäimistöltä tullutta. Hyvin pakkomielteistähän tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsin todennäköisesti sarjaeroaja ja sarjapettäjä Minkkisen näppäimistöltä tullutta. Hyvin pakkomielteistähän tuo on.
Hän on aina jotenkin puistattanut minua. Jotenkin pimeä (sanan todellisuudessa merkityksessä) ihminen.
Vierailija kirjoitti:
ei pienille lapsille alle 7 v vuoroviikkoasumista
Ei missään nimessä. Kuka tahansa joka tuntee lapsen kehitystä edes jossain määrin on varmasti samaa mieltä tästä. Mielummin vaikka mummolle asumaan, niin on joku turvallinen ihminen kokoajan läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Me yritettiin ensin tätä vuoroviikkosysteemiä. Kaikille tuli kauhee stressi. Sit tehtiin niin, että lapset olivat aina kaksi viikkoa kummallakin, jolloin se rytmi rauhoittui, eikä tarttennut olla koko ajan muuttamassa ja sopeutumassa. Lomat yleensä mun kanssa, tai kesä niin, että kuukausi toisella, kuus viikkoa mulla, tai miten nyt sovitaan.
On ite sovittu nää, ihan lasten etu edellä, ei o tarttennut näistä riidellä, vaikka muuten ei tulla yhtään toimeen.
Tiedän, että kummatkin rakastetaan lapsia ja siksi se sujuu. Lapset ei oo tyhmiä.
Voi niin paljon tehdään muka lasten etu edellä, vaikka todellisuudessa on kysymys yksinomaan kahden täysin keskenkasvuisen ja epäkypsän vanhemman edusta. Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja hoidan täyspäiväisesti jopa 1-vuotiaita kun jompi kumpi vanhemmista on kotona vauvan kanssa. En itse ikimaailmassa laittaisi 1-vuotiasta päiväkotiin, mutta nämä aivan pokkana selittävät kuinka 1v tarvii kavereita, se on lasten etu ja lapsi on joka päivä päiväkodissa vaikka hänellä olisi mahdollisuus olla oman vanhemman kanssa kotona. Samat mammat (tai papat) kehuskelevat tyytyväisenä kun pääsevät niin helpolla kun saavat olla vaan vauvan kanssa päivät ja isä vie esikoisen hoitoon ja hakee täyspitkän hoitopäivän jälkeen. Ja niin on lapsen etu olevinaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me yritettiin ensin tätä vuoroviikkosysteemiä. Kaikille tuli kauhee stressi. Sit tehtiin niin, että lapset olivat aina kaksi viikkoa kummallakin, jolloin se rytmi rauhoittui, eikä tarttennut olla koko ajan muuttamassa ja sopeutumassa. Lomat yleensä mun kanssa, tai kesä niin, että kuukausi toisella, kuus viikkoa mulla, tai miten nyt sovitaan.
On ite sovittu nää, ihan lasten etu edellä, ei o tarttennut näistä riidellä, vaikka muuten ei tulla yhtään toimeen.
Tiedän, että kummatkin rakastetaan lapsia ja siksi se sujuu. Lapset ei oo tyhmiä.
Voi niin paljon tehdään muka lasten etu edellä, vaikka todellisuudessa on kysymys yksinomaan kahden täysin keskenkasvuisen ja epäkypsän vanhemman edusta. Olen varhaiskasvatuksessa töissä ja hoidan täyspäiväisesti jopa 1-vuotiaita kun jompi kumpi vanhemmista on kotona vauvan kanssa. En itse ikimaailmassa lai
Subjektiivista päivähoitooikeutta voisi uudistaa järkevämpään suuntaan. Kuitenkin niin että se säilytetään jos molemmat vanhemmat töissä. Eivätkä lekottele kotonaan somettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauhea ajatus. Kuvittele että itse joutuisit muuttamaan joka toinen viikko. Meillä ei ole isän kanssa minkäänlaisia välejä joten minkäänlainen järjestely ei toimisi. Lapset asuu minun kanssani ja näkevät isäänsä ehkä pari kertaa vuodessa, silloin kun isää sattuu kiinnostamaan. Lapsilla on kuitenkin ollut yksi koti, ei ole tarvinnut rampata missään.
Arvostan todella äitejä ja isiä, jotka joutuvat ns yksinhuoltajina selviytymään lastensa kanssa kaikesta perheeseen liittyvästä vastuudesta, joka kuuluisi jakaa! Pyrin aina huomioimaan etenkin näitä lapsia ja heitä on ollut omiemme kavereina.
No onpas täällä mammalauma taas laukalla, vai Minkkinen sen vuoksi, että kertoo olevansa väleissä exän kanssa ja sopineensa eron jälkeiset asiat niin hyvin kuin mahdollista on😀
Ikinä en ole ketään pettänyt, enkä pettämistä hyväksy. Eikä pettäminen ollut eromme syy, uskottomuutta ei liitossa ollut.
Vierailija kirjoitti:
No onpas täällä mammalauma taas laukalla, vai Minkkinen sen vuoksi, että kertoo olevansa väleissä exän kanssa ja sopineensa eron jälkeiset asiat niin hyvin kuin mahdollista on😀
Ikinä en ole ketään pettänyt, enkä pettämistä hyväksy. Eikä pettäminen ollut eromme syy, uskottomuutta ei liitossa ollut.
Miksi olet ehdoton ja mustavalkoinen? Pettäminenhän on aina vakikumppanista johtuvaa.
Mitenhän tuo käytännössä olis edes toteutettavissa että lapset pysyis kodissa ja vanhemmat muuttaisivat vuoroviikoin?
Eli olisi se sama omakotitalo lapsilla (kuka sen omistaa/maksaa ja huolehtii) ja siihen päälle olisi molemmilla vanhemmilla ne omat kodit.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitäkin vuoroviikkolapsia, jotka kuuluvat myös uusperheeseen. Joka toinen viikko ollaan toisen vanhemman luona, jossa ovat myös vanhemman uuden puolison lapset. Toki näin voi olla sekä isän että äidinkin luona, jatkuvasti siis "kotona" pakotettuna asumaan vieraiden ihmisten kanssa, ilman mahdollisuutta oikeasti olla rauhassa oman vanhemman kanssa.
Enpä kadehdi tuollaiseen joutuvia lapsia. Usein toki se uusikin onni särkyy, ja lapsille koittavat taas uudet kuviot...
No, minut pakotettiin asumaan jatkuvasti vaihtuvien vieraiden ihmisten kanssa koko lapsuus ja nuoruus vaikka elin ydinperheessä. Nimittäin vanhempani pitivät sijoituslapsia. Että voi sitä pakolla joutua elämään vieraiden kanssa ihan ydinperheessäkin. Ei muuten ollut kivaa elämää se, koska ovesta tuotiin sisään milloin mikäkin häiriintynyt kriminaalinalku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on aina jotenkin puistattanut minua. Jotenkin pimeä (sanan todellisuudessa merkityksessä) ihminen.
No en tiedä pimeydestä, mutta ihminen joka sarjapettää ja sarjaeroaa, ja kuitenkin kirjoittaa parisuhteista, niin voi vitsit siinä on itsereflektio kyllä heikoilla.
Parisuhde ja etenkin lapsiarki vaatii muutakin kuin alkuihastumisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä pimeydestä, mutta ihminen joka sarjapettää ja sarjaeroaa, ja kuitenkin kirjoittaa parisuhteista, niin voi vitsit siinä on itsereflektio kyllä heikoilla.
Parisuhde ja etenkin lapsiarki vaatii muutakin kuin alkuihastumisen.
Sarjapettäminen on toistuvaa henkistä väkivaltaa. Sitähän tosiasiaa Minkkinen pakenee.
Viikko leikitään puhelimen kanssa äitiä ja toinen viikko roikutaan tinderissä leikkimässä teiniä siiderilasin kanssa. Sinkkonen on oikeassa..
Vierailija kirjoitti:
Viikko leikitään puhelimen kanssa äitiä ja toinen viikko roikutaan tinderissä leikkimässä teiniä siiderilasin kanssa. Sinkkonen on oikeassa..
Tuo on weeteiden tapa.
Oletko kenties Sami Minkkinen? Heti kun tulee joku ristiriita niin -> ero.