Miksi lapsia ei hankita? Nuoret aikuiset vastasivat kolme isoa syytä korostuu
https://www.is.fi/perhe/art-2000010821500.html
Siinä on ekaa kertaa uutinen missä kerrotaan ne oikeasti syyt sille miksi lapsia haluavat ihmiset ei tee lapsia.
Nuo samat syyt on ollu varmaan vähintään 20 vuotta meidän ihmisten tiedossa mutta nyt vasta herättiin asiaan?
Syyt siis ovat
1. ei ole varaa tai ei ole töitä
2. ei ole kumppania
3. tälläiseen maailmaan/yhteiskuntaan ei vaan lapsia huvita tehdä
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy on, että nyt naiset voi valita haluaako lapsia. Ennen sosiaaliset paineet oli sellaiset että oli pakko. Oma äitini, (syntyi 1920-luvulla) vaikka ihana olikin ja hyvin kasvatti meidät lapset, sanoi meille tytöille 70-luvulla jo, että älkää välttämättä hankkiko lapsia ollenkaan. Minusta aika edistyksellistä tuon ajan ihmiselle kun silloin tosiaan ei kauheesti voinut valita.
Ihana ihminen sikäli ettei ollut katkera omasta kohtalostaan huolimatta ja halunnut kostaa omaa kärsimystaakkaansa siihen syyttömille tyttölapsilleen. <3
Ei hän mitenkään kärsinyt lapsista vaan totesi, asian huomattuaan, että nainenkin voi valita. Itse hän oli varmasti ihan tyytyväinen, koska mieheni/isäni oli erittäin hyvissä varoissa, eikä äitini esim käynyt koskaan töissä vaan sai keskittyä siihen perhe-elämään, mutta ymmärsi, että tulevaisuudessa naisten elämä ei ole samanlaista.
Jokaisella on oikeus elää haluamallaan tavalla, omat, omakohtaiset syynsä. Kenenkään yksityisasiat eivät muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.
Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.
Työnantaja voi päättää milloin tahansa irtisanoa kenet tahansa palkkalistoillaan olevan eikä siihen voi itse vaikuttaa mitenkään. En usko, että sinunkaan työpaikka on eläkevirka.
Miksi työnantaja irtisanoisi hyvän ja tärkeän työntekijän? Kuka ne työt sitten tekee jos se irtisanoo hyvän ja tärkeän työntekijän?
Millähän vuosikymmenellä elät? Varsinkin isompia yrityksiä johdetaan nykyään siten, että työntekijät ovat resursseja siinä kuin mikä tahansa muukin. Kollegani sai suunnilleen täydet bonukset ym. koska suoriutui jatkuvasti yli jo valmiiksi korkeiden odotusten mutta irtisanottiin silti koska toiminta päätettiin keskittää toiseen maahan (ei edes halvempi) eikä hän ollut halukas muuttamaan toiselle puolelle planeettaa. Ja alalla on vieläpä työvoimapula eli uusia ei uudessa maassa saada todellakaan heti tai samalla tasolla, silti näin tehdään. Kollegani toki työllistyi melkein heti uudestaan mutta kaikilla aloilla ja kaikissa maissa tilanne ei ole sama. Esimerkiksi Suomessa on tunnetusti heikot työmarkkinat.
Pienemmät yritykset taas voivat olla nopeastikin talousongelmissa esimerkiksi suhdanteiden muuttuessa ja on pakko vähentää myös ne hyvät työntekijät. Ja valtio sekä kunnat vähentävät myös säästöjen vuoksi. Hoitoalaakin kehuttiin varmaksi työllistäjäksi vaan eipä sekään sitä enää ole koska toimintaa supistetaan. Ei ole väliä millainen olet jos työtäsi ei vain enää tehdä.
Nykyajan työelämässä varmaan on vain epävarmuus. Epävarmuus ei kannusta hankkimaan lisähaasteita elämään kun jo omakin pärjääminen on uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin syy on, että nyt naiset voi valita haluaako lapsia. Ennen sosiaaliset paineet oli sellaiset että oli pakko. Oma äitini, (syntyi 1920-luvulla) vaikka ihana olikin ja hyvin kasvatti meidät lapset, sanoi meille tytöille 70-luvulla jo, että älkää välttämättä hankkiko lapsia ollenkaan. Minusta aika edistyksellistä tuon ajan ihmiselle kun silloin tosiaan ei kauheesti voinut valita.
Ihana ihminen sikäli ettei ollut katkera omasta kohtalostaan huolimatta ja halunnut kostaa omaa kärsimystaakkaansa siihen syyttömille tyttölapsilleen. <3
Ei hän mitenkään kärsinyt lapsista vaan totesi, asian huomattuaan, että nainenkin voi valita. Itse hän oli varmasti ihan tyytyväinen, koska miehensä/isäni oli erittäin hyvissä varoissa, eikä äitini esim käynyt koskaan töissä vaan sai keskittyä siihen perhe-elämään
Lainaukset on taas aivan persiillään, mutta joku tuolla sanoi, että päiväkotiaika on niin lyhyt. Kyllä, mutta sittenhän se riemu vasta repeääkin, kun se lapsi kouluun menee. Koulupäivä loppuu klo 12-13 ja sen jälkeen se lapsukainen soittelee äidille, että koska sä tuut. Iltapäiväkerhot on lähinnä vitsi monesti.
Itse pelkään, että noi ryssykät eivät pysy tuolla itärajan takana.
Haluaisin kyllä perheen, ihan yksi vahvimmista haaveista. Mutta mitäs teet, kun deittisovellusten tarjonta on surkeaa ja suomalaiset miehet eivät huolehdi suurin osa itsestään tai ole koulutettuja?
Haluan kaltaiseni kumppanin, enkä tietyistä asioista tingi. Ei tarvitse olla Kenin näköinen tai joku mahdoton action man, mutta sivistynyt, lämmin, hoitaa työnsä, luotettava ja itsenäinen, hauska jne. ei päihde-tai muita ongelmia. Tai lapsia, ei huvita alkaa äitipuoleksi, se on resurssien tuhlausta. Sillä tapaa ulkoisesti kumppanin oltava viehättävä, että kiinnostaa minua. Ihan luonnolliseen vetovoimaan liittyvää.
Sitten, kun molemmat haluaa ja on valmiita haluan lapsia ilomielin. Mitempä teet tähän maailmaan justiin muuten lapsia, kun kaikki on kallista jne? Toisaalta 90-luvun lamastakin on selvitty ja olen tuolloin ollut itse pieni ja yksinhuoltajan kasvattama.
Työelämä on ollut viimeisen 15-20 vuotta pelkkää silppua ja pätkää ettei minkäänlaisia suunnitelmia voi tehdä edes puolen vuoden päähän.
Elämästä on puuttunut jo vuosia sellainen tietynlainen ennustettavuus ja etenkin taloudellinen vakaus eikä tällaisessa tilanteessa voi tietenkään edes harkita perheenperustamista.
Jostain syystä tästä maasta haluttiin tuhota tyystin se eniten hyvinvointia tuottava asia eli vakituiset työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
1 ja 3 ovat pääosin tekosyitä, kun ei viitsitä sanoa ettei lapsiperheen arki kuulosta tavoittelemisen arvoiselta. Mieluummin nautitaan kumppanin kanssa elämästä täysin rinnoin.
Miten niin tekosyitä, jos vähävarainen pari itsekin tajuaa miten paljon lapsen kasvattaminen tarvitsee rahaa? Ei vauva paljoa vaadi, mutta siihen muksuun sitoudutaan melkein kahdeksi vuosikymmeneksi. Minusta on vastuullisen ihmisen merkki, että hyväksyy elämän realiteetit eikä ajata itseään vielä pahempaan tilanteeseen kuin nyt jo on.
Kolmannen kohdan takana voi olla paljon erilaisia osasyitä, mutta kyllä tuo silti kuvaa aika hyvin sitä, miksi jotkut ei näe lisääntymistä järkevänä.
Vierailija kirjoitti:
Tavismiehet ei kelpaa nykynaisille koska naiset yliarvioi tasonsa joten ne etsii vain niitä miesmallilentäjälääkärimiehiä joten kai syntyvyys nyt alenee.
Minä viihdyn hyvin mun tavismiehen kanssa, mutta ei meistä kumpikaan lapsia halua. Ollaan osa syntyvyysongelmaa, vaikka ollaan vakaassa parisuhteessa. Ei perheellistyminen ole mikään velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Näin jo lapset tehneenä ja toisen maailmalle jo saattaneena voin sanoa rehellisesti, että maailman typerin teko alkaa perheelliseksi. Se kaikki raha ja ennen kaikkea aika - turhaan.
Et kuulosta rakastavalta vanhemmalta.
Ehkäpä lapsesi kokevat sinut turhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsi(lähentelee viittäkymppiä)
Se on riittänyt,mutta jos nyt olisin vauvan teko iässä,en kyllä haluaisi yhtäkään lasta.
Mielestäni maailma on hyvin pelottava,on sotaa,viruksia,työttömyyttä.
Maailmalla on aina sodittu. Nyt on oikeastaan verrattain rauhallista maailmalla.
Viruksia on myös aina ollut ja nykyisin ne virukset ei edes ole vaarallisia koska lääketiede on kehittynyt.
Työttömyyttä on aina ollut mutta toki nykyisin työttömyyttä on verrattain paljon.
Sodat on muuttuneet. Me ei olla sodassa, mutta sodat vaikuttaa meihin ihan eri tavalla kuin sata vuotta sitten.
Virukset on edelleen vaarallisia, lisäksi antibioottiresistenssi lisääntyy ja hoitoon pääsy vaikeutuu, kun ihmiset elää vaivoineen pidempään.
Työttömyys on aina ollut kurjaa ja nykyään on ehkä vähän parempi turvaverkko, mutta sekin rakoilee ja siitä voi pudota läpi suht helposti.
Näkymät eivät ole erityisen hyvät.
Ihan päteviä syitä. Kun se lasten elättäminen vaan vaatii rahaa. Eikä niitä edes synny ilman kumppania ja harva haluaa tietentahtoen yh:ksi. Ja yhteiskunta ja maailmantilanne nyt vaan on aika paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 ja 3 ovat pääosin tekosyitä, kun ei viitsitä sanoa ettei lapsiperheen arki kuulosta tavoittelemisen arvoiselta. Mieluummin nautitaan kumppanin kanssa elämästä täysin rinnoin.
Eli sun mielestä lapsia kannattaa tehdä jos tulot on niin pienet että hyvä kun itsensä elättää?
Pieni lapsi ei tarvitse mitään kallista. Lapset tehdään nuorina jolloin urat ei muutenkaan vielä ole kovin pitkälle kehittyneet. Meillä oli yhden ihmisen aloittavan tutkijan palkka, eli ei mitenkään mahtavasti. Koskaan ei varsinkaan mies koe olevansa valmis. Ei muuta kuin hyppy tuntemattomaan. Nyt on useampi lapsi ja huipputulot.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä perheen, ihan yksi vahvimmista haaveista. Mutta mitäs teet, kun deittisovellusten tarjonta on surkeaa ja suomalaiset miehet eivät huolehdi suurin osa itsestään tai ole koulutettuja?
Haluan kaltaiseni kumppanin, enkä tietyistä asioista tingi. Ei tarvitse olla Kenin näköinen tai joku mahdoton action man, mutta sivistynyt, lämmin, hoitaa työnsä, luotettava ja itsenäinen, hauska jne. ei päihde-tai muita ongelmia. Tai lapsia, ei huvita alkaa äitipuoleksi, se on resurssien tuhlausta. Sillä tapaa ulkoisesti kumppanin oltava viehättävä, että kiinnostaa minua. Ihan luonnolliseen vetovoimaan liittyvää.
Sitten, kun molemmat haluaa ja on valmiita haluan lapsia ilomielin. Mitempä teet tähän maailmaan justiin muuten lapsia, kun kaikki on kallista jne? Toisaalta 90-luvun lamastakin on selvitty ja olen tuolloin ollut itse pieni ja yksinhuoltajan kasvattama.
No ihan ensiksi heitä sillä deittisovelluksella vesilintua ja lähde oikeaan maailmaan etsimään sitä kumppania. Mitä te nuoret siellä sohvalla makaatte puhelin kädessä, ei sillä tavalla seuraa löydy. Vähän pitäisi vaivaa kuitenkin itsekin nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sun mielestä lapsia kannattaa tehdä jos tulot on niin pienet että hyvä kun itsensä elättää?
Pieni lapsi ei tarvitse mitään kallista. Lapset tehdään nuorina jolloin urat ei muutenkaan vielä ole kovin pitkälle kehittyneet. Meillä oli yhden ihmisen aloittavan tutkijan palkka, eli ei mitenkään mahtavasti. Koskaan ei varsinkaan mies koe olevansa valmis. Ei muuta kuin hyppy tuntemattomaan. Nyt on useampi lapsi ja huipputulot.
Tässä ei nyt puhuta ihmisistä, joiden palkkakehityksen odotetaan olevan hyvä tai edes kohtuullinen. Puhutaan ihmisistä, joilla koulutus on matala ja/tai työllistymisessä valmiiksi haasteita. Tai voidaan puhua matalapalkka-alalla olevasta ihmisestä, jonka palkka ei tule juuri nousemaan vaikka hän tekisi sitä seuraavat sata vuotta. Kun lyöt kaksi pienituloista tai vaikeasti työllistettävää yhteen, niin lapsi vaan pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.
Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatuella päiväkodeissa ja myös hyvätuloisen lapsesta voi tehdä lasun, jos on aihetta. Se, että kuulut tähän tiettyyn puolueeseen ei tarkoita mitään, lasu voidaan myös heidän lapsista tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan Tinderistä löysin oman perhekeskeisen mieheni , kohta syntyy meille toinen lapsi . Mies haluis lisääkin mut itse en usko jaksavani enempää vaikka mies onkin hyvä ja osallistuva isä .
Mä tiedän että ei ole.