Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia ei hankita? Nuoret aikuiset vastasivat kolme isoa syytä korostuu

Vierailija
11.11.2024 |

https://www.is.fi/perhe/art-2000010821500.html

Siinä on ekaa kertaa uutinen missä kerrotaan ne oikeasti syyt sille miksi lapsia haluavat ihmiset ei tee lapsia. 

Nuo samat syyt on ollu varmaan vähintään 20 vuotta meidän ihmisten tiedossa mutta nyt vasta herättiin asiaan? 

Syyt siis ovat

1. ei ole varaa tai ei ole töitä

2. ei ole kumppania

3. tälläiseen maailmaan/yhteiskuntaan ei vaan lapsia huvita tehdä

Kommentit (169)

Vierailija
21/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä syntyvyydestä jankataan kokoajan? Itse te olette tästä maasta tehneet tälläisen minne lapsia ei synny joten kiittäkää itseänne siitä. 

Eli äänestäneet väärin- mutta harhaanjohdettuna. Eli syy kuitenkin valehtelevien päättäjien.

Vierailija
22/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei palkka riitä lapsiin niin ainoa vaihtoehto on hankkia lapsia kelan elätettäväksi ja siihen kovin moni suomalainen ei halua ryhtyä.

Itseasiassa varmaan fiksumpaa tehdä lapsi(a) kelan rahoilla kuin pienipalkkaisena. Jos olet kelan elätettävänä niin autoa et tarvitse ja oikeasti se auto on nykyään todella kallis. 

Vierailija
24/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eduskunta vielä kaikessa viisaudessaan poisti työttömyyskorvauksista lapsikorotukset. Siinä vaiheessa jokainen euro olisi tarpeen, nyt samalla rahalla pitäisi elättää itsensä lisäksi myös lapset.

Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.

Vierailija
25/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei palkka riitä lapsiin niin ainoa vaihtoehto on hankkia lapsia kelan elätettäväksi ja siihen kovin moni suomalainen ei halua ryhtyä.

Itseasiassa varmaan fiksumpaa tehdä lapsi(a) kelan rahoilla kuin pienipalkkaisena. Jos olet kelan elätettävänä niin autoa et tarvitse ja oikeasti se auto on nykyään todella kallis. 

Kela voi päättää ykskaks yllättäen, että asuntosi on liian kallis. Muuta ja pakota lapset vaihtamaan päiväkotia, koulua ja kavereita.

Vierailija
26/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että poisti koska jokaisen pitäisi elättää palkalla itsensä ja jälkikasvunsa.

Työnantaja voi päättää milloin tahansa irtisanoa kenet tahansa palkkalistoillaan olevan eikä siihen voi itse vaikuttaa mitenkään. En usko, että sinunkaan työpaikka on eläkevirka.

Vierailija
27/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin jo lapset tehneenä ja toisen maailmalle jo saattaneena voin sanoa rehellisesti, että maailman typerin teko alkaa perheelliseksi. Se kaikki raha ja ennen kaikkea aika - turhaan.

Sulla ei todellakaan ole mitään lapsia. Raskastahan se lasten kasvattaminen välillä on, mutta olisi elämä kyllä paljon tyhjempää ilman niitä. En minä ole jäänyt mistään paitsi vaikka olen täysyh:na kasvattanut kaksi lasta. Olen saanut matkustaa yksin ja lasten kanssa, olen harrastanut ja äitini ollut tukena aina kun olen tarvinnut. Silti en ole halunnut häntä liikaakaan rasittaa.

Sankarisiittäjät loistavat taas passiivisuudellaan ja poissaolollaan vähintään kahdessa polvessa ja samaa pashaa tietysti katkerina mitään ennakoimatta/myöntämättä/oppimatta toivoisitte tekin muillekin.

Vierailija
28/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut matalapalkka-alalla ikäni töissä, mutta kyllä silläkin palkalla olisi perheen elättänyt kunhan vain siinä olisi ollut rinnalla se samanlaista palkkaa tienaava puoliso. Ei tietenkään olisi eletty mitenkään herroiksi, mutta toimeen olisi tultu.

Harmi vain, ettei perhekeskeistä ja parisuhdehaluista miestä kohdalle osunut. Toki viimeisen 10 vuotta se on tuntunut ainoastaan siunaukselta, että jäin lapsettomaksi vaikka aikuisiahan ne omat lapset jo olisi.

Tämä maailma on seonnut.

Vierailija
29/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja voi päättää milloin tahansa irtisanoa kenet tahansa palkkalistoillaan olevan eikä siihen voi itse vaikuttaa mitenkään. En usko, että sinunkaan työpaikka on eläkevirka.

Miksi työnantaja irtisanoisi hyvän ja tärkeän työntekijän? Kuka ne työt sitten tekee jos se irtisanoo hyvän ja tärkeän työntekijän? 

Vierailija
30/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ei tee lapsia. Ajattelee laajemmin asiaa monelta kantilta ja tullut siihen päätökseen. 

Vierailija
31/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1 ja 3 ovat pääosin tekosyitä, kun ei viitsitä sanoa ettei lapsiperheen arki kuulosta tavoittelemisen arvoiselta. Mieluummin nautitaan kumppanin kanssa elämästä täysin rinnoin.

Sinulle ehkä tekosyitä. Jollekin muulle oikea syy. Sinun mielipiteesi ei määrää.

Vierailija
32/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä työpaikka? Tuo ei ole poistunut tältä palstalta varmaan vuosiin.

Vierailija
33/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut matalapalkka-alalla ikäni töissä, mutta kyllä silläkin palkalla olisi perheen elättänyt kunhan vain siinä olisi ollut rinnalla se samanlaista palkkaa tienaava puoliso. Ei tietenkään olisi eletty mitenkään herroiksi, mutta toimeen olisi tultu.

Harmi vain, ettei perhekeskeistä ja parisuhdehaluista miestä kohdalle osunut. Toki viimeisen 10 vuotta se on tuntunut ainoastaan siunaukselta, että jäin lapsettomaksi vaikka aikuisiahan ne omat lapset jo olisi.

Tämä maailma on seonnut.

Mikä järki matalapalkkaisena on tehdä lapsia kun jos lapsia tekee niin sitten ei voi enää siitä pienestä palkasta sijoittaa tai säästää? En itse halua lapsia koska palkkani on liian pieni, en koe sitä elämää hyväksi että tarvitsee pelätä riittääkö rahat seuraavaan palkkaan. 

Vierailija
34/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavismiehet ei kelpaa nykynaisille koska naiset yliarvioi tasonsa joten ne etsii vain niitä miesmallilentäjälääkärimiehiä joten kai syntyvyys nyt alenee. 

Jos wannabe-tavismiehet eivät kelpaa, niin sitten he ovat todellisuudessa alinta pohjasakkaa, joka yliarvioi oman (fantasia)tasonsa. Kaikentasoiset ja jopa "tasottomat" naiset puolestaan ovat mieluummin yksin kuin kelvottoman ja pelkästään elämänlaatua laskevan kuramiehen kanssa ja tätä te kurakeijot ette vain perästäkään saa taottua onttoihin ylänuppeihinne, YHYY.

Vierailija
35/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi työnantaja irtisanoisi hyvän ja tärkeän työntekijän? Kuka ne työt sitten tekee jos se irtisanoo hyvän ja tärkeän työntekijän? 

Halvempi työntekijä.

Vierailija
36/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on, että nyt naiset voi valita haluaako lapsia. Ennen sosiaaliset paineet oli sellaiset että oli pakko. Oma äitini, (syntyi 1920-luvulla) vaikka ihana olikin ja hyvin kasvatti meidät lapset, sanoi meille tytöille 70-luvulla jo, että älkää välttämättä hankkiko lapsia ollenkaan. Minusta aika edistyksellistä tuon ajan ihmiselle kun silloin tosiaan ei kauheesti voinut valita.

Vierailija
37/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan nukkua yöni rauhassa enkä halua kuunnella pikkulasten kitinää myöskään päivällä. Lisäksi pelkään raskauden ja synnytyksen aiheuttamia muutoksia/vaurioita. 

Siinäpä ne syyt.

Vierailija
38/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1 ja 3 ovat pääosin tekosyitä, kun ei viitsitä sanoa ettei lapsiperheen arki kuulosta tavoittelemisen arvoiselta. Mieluummin nautitaan kumppanin kanssa elämästä täysin rinnoin.

Eli sun mielestä lapsia kannattaa tehdä jos tulot on niin pienet että hyvä kun itsensä elättää? 

Yhteiskunta tukee meillä riittävästi, vaikka ei olisi tuloja ollenkaan.

Vierailija
39/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka siten, että juuri ne toiminnot, missä työskentelet, lopetetaan kokonaan. Tai saat jonkun kroonisen sairauden ja tulee yyteet, silloin potkitaan pihalle.

Vierailija
40/169 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei tämä koske eläkeläisiä? 😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi