Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvaperhepsykologi vääristelee sanomisiani Onakantaan

Vierailija
10.11.2024 |

Olen ollut asiakkaana synnytystraumojen takia. Haluaisin kuitenkin lopettaa asiakkuuden, koska viime käynnin asiat psykologi kirjasi Kantaan tavalla joka saa minut näyttämään siltä etten oikein hahmota miten vuorovaikutetaan vauvan kanssa tai pelkään, että jotain pahaa tapahtuu!

Siis sanoin, että en aina tiedä mitä tekisin vauvan kanssa. Syy: olen yksin vauvan kanssa 12 tuntia päivästä joten pakostikin päivässä tulee hetkiä jolloin ei tiedä mitä tekisi. Vauva on niin pieni, että ei sen kanssa voi juuri muuten vuorovaikuttaa kuin jutella vaippaa vaihtaessa, lorutella, laulella yms. joita jo teen. 

Sitten tuo, että pelkään että jotain pahaa tapahtuu. Meinasin menettää lapsen jo tämän elämän alussa joten olen ollut aika varovainen vauvan kanssa ja miettinyt vaaratilanteita ja miten ehkäistä niitä. Nyt sekin on kirjattu tuonne aivan kummallisesti. 

Minusta tuntuu, että äitinä minusta yritetään tehdä tässä jotain reppanaa jolla on jotain ihmeellisiä vuorovaikutusongelmia. Itse olen ennemmin 24/7 vauvassa kiinni ja koko ajan kuulostelen vauvan tarpeita. Olen nyt tietysti hänessä kiinni ja myöhemmin on toisin kun vauvakin kasvaa. Onko muilla näitä kokemuksia psykologeista?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäisin korjausta kirjauksiin. Enkä korjausten jälkeen enää menisi tuolle psykologille. Hän selvästi haluaa pahaa sinulle, jos kirjoittaa sinusta pahaa. Ei ole sinun ystäväsi, eikä luotettava 

Vierailija
42/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin päivystyksessä menneellä viikolla. Perusasian takia, ei mitään vakavaa mutta silti päivystyskäyntiä vaativa juttu. Itseäni ihmetytti suuresti, miten paljon pieniä virheitä oli saatu Oma kantaan, sekä lääkärin että ensihoitajan tekstit vilisivät pieniä virheitä, vähäpätöisiä mutta silti. Tekevätköhän muutenkin yhtä paljon virheitä työssään?

Sitä se valitettavasti on kun joutuu tekemään työtä tuli hännän alla järkyttävässä kiireessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut edes apua, vaikka oli traumaattinen raskaus ja synnytys, vaikea vauva-aika ja vaikeuksia kiintyä lapseen. Voi olla, että oli hyväkin asia, ettei näistä jäänyt jälkeä törkeiden kirjausten muodossa.

Mutta noista melko törkeistä kirjauksista on kokemusta. Menin työpsykologille burn outin takia. Psykologi kysyi heti alkuun, että onko minulla ollut muita traumaattisia kokemuksia elämässäni. Kerroin, että pikkuveljeni kuoli ollessani lapsi ja se oli sekä minulle että vanhemmilleni vaikeaa. Käynnin jälkeen luin, että minulla on ollut traumaattinen lapsuus, jonka vuoksi on vaikeaa orientoitua työntekoon. Peruin seuraavan ajan työpsykologilla, enkä uskaltanut mennä vuosiin hakemaan apua, kun tuntui, ettei minua oteta tosissaan. Sittemmin uudessa työpaikassa oli ihan loistava ja ihana työpsykologi joka ymmärsi työuupumuksen johtuvan työkuormasta eikä 25v vanhoista tapahtumista lapsuudessa. 

Vierailija
44/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos kerran tarvitset jotain spykoloogia, niin kysypäs seuraavalla käynnillä, että miksi kirjoittelet valheellista tietoa kantaan. ja erittäin tärkeää: nauhoita keskustelut. kas näin jos alkaa jotain vinkumaan, niin jää ainakin todisteet sinulle. itse en käytä mitään palveluja, mistä jää merkintä. kaverilleni kävi samoin, ja kun pyysi oikaisemaan tiedot, niin sanottiin ettei se onnistu. asia ratkesi, kun sanoi, että joko onnistuu nyt, tai sitten oikeudenkäynnin yhteydessä, jossa käsitellään lääkärin kokemaa turpiinvetoa. ihmeellistä, ettei muka onnistu valheen oikaisu ennen kun oma terveys on vaakalaudalla.

Vierailija
45/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano seuraavalla kerralla hänelle,että sinun mielestäsi oma kannassa sinun sanomisesi on vääristelty. Mieti valmiiksi kuinka se sinun mielestäsi pitäisi paremmin olla. Ehkä psykologi korjaa ne. Jos ei korjaa,anna olla.

Olin tulossa samaa ehdottamaan. Mielestäni kannattaisi sanoa asia pehmeämmin, jos haluaa kantaan kirjoittaneen muuttavan kirjoituksiaan. Ehkäpä jotenkin niin, että kerrot miten saattaisi olla paremmin muotoilla asia ja miten nyt koet kirjoitetun tekstin. Ehkä selvennät hieman miten koet elämäsi suhteessa vauvaan.

Kyllä nämä korjataan, mutta vain se henkilö korjaa ne, joka ne sinne on kirjannutkin. Sano, että toivot, että ne muutetaan vastaamaan enemmän omaa kokemustasi tilanteesta. Jos asia häiritsee sinua, älä jätä sitä siihen.

Samaa mieltä, että pehmeästi kannattaa ehdottaa korjausta. Lähde vaikka siitä, että mielestäsi teksti ei aivan vastaa sitä, mitä olit halunnut ilmaista, ja toivot että se korjataan, ettei esim. neuvolassa tai muualla synny sen takia väärinymmärrystä. Mieti etukäteen, miten haluaisit sen asian sanoa ja kirjoita paperille. Anna korjausehdotus psykologille. Jos ette pääse yksimielisyyteen kirjauksesta, niin ei kannata jättää siihen, vaan olla yhteydessä hänen esihenkilöönsä. 

Vierailija
46/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan neuvon olet jo saanutkin, eli pyydä psykologia seuraavalla tapaamisella korjaamaan kirjaus, jotta se vastaa paremmin sitä, mitä yritit alun perin sanoa. Sinulla on ihan virallisestikin oikeus oikaista virheellisiä kirjauksia.

Älä syytä vääristelystä, vaan kerro tarkentavasti omista ajatuksistasi. Voit hyvin olla tilanteessa valmiiksi se joustava ja pahoitteleva osapuoli, kun pyydät tällaista oman mielenrauhasi vuoksi. Et menetä sillä mitään, mutta saat todennäköisemmin kirjauksen korjattua.

Ihmiset tekevät virheitä, hänkin. Ehkä hän myös ymmärsi sinut periaatteessa oikein, mutta kirjaus jäi kiireessä huonosti muotoilluksi. Mitään tahallista en usko tilanteessa olleen.

Jos psykologi taas aidosti näkee sinulla ko. haasteita, pääsette keskustelemaan siitäkin. Hän saattaa olla jostain pienistä ennusmerkeistä huolissaan, ja se voi puolestaan avata sinulle joitain uusia näkökulmia. Keskustelu on kuitenkin nyt siis paikallaan, älä jätä asiaa tähän.

Vierailija
47/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyytäisin korjausta kirjauksiin. Enkä korjausten jälkeen enää menisi tuolle psykologille. Hän selvästi haluaa pahaa sinulle, jos kirjoittaa sinusta pahaa. Ei ole sinun ystäväsi, eikä luotettava 

Voi hyvänen aika tuskin se työntekijä mitään pahaa tarkoittaa. Korjauksia kannattaa tietenkin pyytää, hyvä ammattilainen pystyy kyllä hyvässä hengessä keskustelemaan tällaisista asioista ja korjaamaan tekemisiään mikäli sille aihetta on.

Vierailija
48/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa miettisin myös tarkkaan, mitä sanon vastaanotolla kun pyydän korjausta, ettei tilanne käänny sinua vastaan. Jos teille ei synny psykologin kanssa yhteistä näkemystä, miten sanojasi pitäisi tulkita, niin eihän tuollaisesta terapiasuhteesta ole sinulle mitään hyötyä.

Mutta joku sinut sinne on ohjannut (neuvola?) ja ehkä taustalla on ollut ajatus, että hyötyisit vuorovaikutuksen tukemisesta. Jos tuo ohjaus terapiaan alun perin tuli neuvolasta, niin ehkä puhuisin siellä, ja kysyisin suoraan, mikä siinä oli taustalla. Voit vain todeta, ettei kyseinen terapiasuhde ollut sinulle hyödyllinen. En tiedä onko mahdollista, mutta jos voit saada mahdollisuuden vaihtaa terapeuttia, niin se mahdollisuus kannattaa käyttää. 

Vierailija
49/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap akateeminen? Vai ihan tavallinen duunari? Olen huomannut,  että lapsibisnekseen joutuu helpommin kouluttamattomien ja duunarien lapset. 

Vähävaraisilta viedään yleensä kaikki. Milläpä he puolustautuisivat? Yritä viedä jonkun espoolaisen lapsi niin saat lakimiesarmeijan perääsi. Mutta köyhän lapsell voi tehdä rahaa itselle. Suomi on äärimmäisen oksettava tässä touhussa, pitäisi lähettää siperiaan joka ikinen tuohon osallistuva

Juuri näin. Parhaiten lasta tuettaisiin niin, ettei hän joutuisi huostaan, koska lapsi ja perhe traumatisoituu jo siitä. Tulisi melkoiset yhteiskunnalliset säästöt, kun esim. nepsylapsia ja vanhempia tuettaisiin, eikä aina olisi ensimmäisenä se huostaanotto ja vasta sen jälkeen palvelut aukenevat. Onhan tuo sairas systeemi nepsyille ja altistaa nepsyt huumeidenkäytölle ym. kiusaamiselle, mitä lastenkodeissa on. Lastenkodit eivät ole turvallisia paikkoja lapselle.

Vierailija
50/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda toiselle terapeutille!

Ajattelin lähinnä lopettaa koko homman kun tarvitsen ennen kaikkea omaa tilaa ja rauhaa. Nythän se on kompromettoitunut tämän sähläämisen takia. ap

Ymmärrän hyvin tuon oman ajan tarpeen ja sen että mitä tarjotaan apuna, on lisärasite. Ymmärrän myös hyvin, että synnytystrauman takia olet ylihuolestunut/-huolehtivainen. Ymmärrän myös huolen terapeutin kirjauksista. Nuo kaikki on koskenut myös minua. Mutta en osaa neuvoa. Itse irtaannuin jossain "sopivassa" vaiheessa. Se helpotti arkea, mutta trauma jäi. Lapsi on 20 ja ehkä nyt minulla on sopiva aika käydä sitä traumaa läpi. 

Itse ajattelen, että aika moni tietää itse omassa elämässään, mikä toimii ja mikä ei. Ja jälkikäteen minun olisi pitänyt uskoa enemmän itseeni. 

Vierailija
51/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaaksi ehkä ei, mutta jonkun asteiseen lastensuojelun palveluarvioon joutuu joka kerta jos joku tekee lasu ilmoituksen. Jokaisesta näistä ilmoituksesta jää myös merkintä lapsen tietoihin.

Itse tiedän ammattini vuoksi useitakin perheitä, joista todellakin neuvolan työntekijä on tehnyt valheellisia kirjauksia ja lastensuojeluilmoituksia vedoten matalan kynnyksen- ilmoittamis politiikkaan ja esim peruuttamattomiin käynteihin. Kyseessä ihan normaaleita perheitä ilman kummempia haasteita, väärinkäytöksiä tms. Ja ennenkuin täällä joku sankari alkaa selittään, että kyllä siellä on aina jokin syy taustalla, niin kannattaa pohtia omaa naiviuttaan meidän järjestelmiä kohtaan. Ja ihmeessä, saa uskoa vain parasta ja hyvyyttä ihmisten toiminnassa mutta kyllä ne neuvoloissa toimivat tiimitkin tietävät kuka/ketkä hoitajat tekevät eniten ilmoituksia ja kenen tekemistä ilmoituksista asiakas tekee valituksen tai jopa kanteluita eteenpäin eri viranomaistahoille.

Kannattaa todellakin käydä katsomassa tarkasti mitä ja miten teidän käynneistä kirjataan. Kyseessä on aina terveydenhuollossa tapahtuva kohtaaminen ja perheitä on alettu arvioimaan aivan toisin kuin esim 10 vuotta sitten. 

Vierailija
52/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologeilta ja psykiatreilta voi tulla mitä tahansa. Ei missään tapauksessa kannata kuvitella vähäisen asian vuoksi saavansa parempaa selkoa, jos hakeutuu heidän kanssaan keskusteluun.

Jos on alkujaan erehtynyt heidän juttusilleen, ei missään tapauksessa kannata ryhtyä virheellisten kirjausten oikaisemiseen, muuten jo arvovaltaansa pitääkseen hukuttavat sinut syvemmälle suohon. Siis luiruttele heti irti ja ole olevinasi kohtelias. Vain mielistely auttaa heidän kynsiinsä joutuneita.

Aina kannattaa hakeutua vain normaalilääkärin vastaanotolle. Suuri salaisuus on, että normaalilääkärit pitävät heitä helppoheikin veroisina, mutta eivät voi sitä sanoa psykologien ja psykiatrien kuullen. Kynis.mies

Vierailija
53/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ensimmäisenä ajatuksena tarvitse olla se, että työntekijä olisi jotenkin huono tai pahantahtoinen, ihan inhimilliset syyt voi olla tällaisissa taustalla kun ihmisiä ovat kaikki työntekijätkin. Voi olla tahatonta väärinymmärrystä, kiireessä yritetty tiivistää asia yms. Ei ole heti syytä lähteä hyökkäävällä ja syyllistävällä asenteella liikkeelle, tällaisenkin asian voi ottaa ihan asiallisesti ja rauhallisesti puheeksi. Ei ne työntekijät mitään ajatustenlukijoita ole eivätkä voi aina tietää miten asiakas minkäkin kokee. Puheeksi ottamalla ja keskustelemalla moni asia korjaantuu ilman sen suurempaa showta.

Vierailija
54/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika tuskin se työntekijä mitään pahaa tarkoittaa. Korjauksia kannattaa tietenkin pyytää, hyvä ammattilainen pystyy kyllä hyvässä hengessä keskustelemaan tällaisista asioista ja korjaamaan tekemisiään mikäli sille aihetta on.

Jos on psykologiksi opiskellut niin pitäisi olla korostetun huolellinen omasta tekstistään ja sen äänensävystä, ettei se ole herjaava, kun ihminen tulee ja avautuu toiselle herkistä asioistaan. Tämän pitäisi nyt olla ihan _vähin_ asia, jos on valinnut työkseen toisten auttamisen. Mutta jos ei toisten auttaminen kiinnosta niin sitten olisi syytä vaihtaa tehtäviä. Ei silloin ole oikeissa töissä. Psykologin työ ei nyt vaan voi olla rapatessa roiskuu- tyyppiselle ihmiselle sopiva 

Vierailija
55/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologeilta ja psykiatreilta voi tulla mitä tahansa. Ei missään tapauksessa kannata kuvitella vähäisen asian vuoksi saavansa parempaa selkoa, jos hakeutuu heidän kanssaan keskusteluun.

Jos on alkujaan erehtynyt heidän juttusilleen, ei missään tapauksessa kannata ryhtyä virheellisten kirjausten oikaisemiseen, muuten jo arvovaltaansa pitääkseen hukuttavat sinut syvemmälle suohon. Siis luiruttele heti irti ja ole olevinasi kohtelias. Vain mielistely auttaa heidän kynsiinsä joutuneita.

Aina kannattaa hakeutua vain normaalilääkärin vastaanotolle. Suuri salaisuus on, että normaalilääkärit pitävät heitä helppoheikin veroisina, mutta eivät voi sitä sanoa psykologien ja psykiatrien kuullen. Kynis.mies

Muista imarrella psykologia sanomalla, että keskusteluista hänen kanssaan 'on ollut suuri apu'. Se on musiikkia hänen korvilleen ja koko sosiaalitanttaparvelle. Samalla viestität, miksi et enää apua tarvitse.  Kynis.mies

Vierailija
56/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on psykologiksi opiskellut niin pitäisi olla korostetun huolellinen omasta tekstistään ja sen äänensävystä, ettei se ole herjaava, kun ihminen tulee ja avautuu toiselle herkistä asioistaan. Tämän pitäisi nyt olla ihan _vähin_ asia, jos on valinnut työkseen toisten auttamisen. Mutta jos ei toisten auttaminen kiinnosta niin sitten olisi syytä vaihtaa tehtäviä

Olet aivan oikeassa. Huolellisimmalle ja parhaallekin ammattilaiselle sattuu kuitenkin virheitä ja jokin neutraaliksi tarkoitettu lause omakannassa voi näyttää asiakkaalle kielteiseltä vaikka sitä ei olisi sellaiseksi millään tavalla tarkoitettu. Joku toinen henkilö taas ei välttämättä kokisi samaa lausetta lainkaan samalla tavalla. Kannattaa vaan ottaa nämä keskusteluun sen työntekijän kanssa.

Vierailija
57/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaaksi ehkä ei, mutta jonkun asteiseen lastensuojelun palveluarvioon joutuu joka kerta jos joku tekee lasu ilmoituksen. Jokaisesta näistä ilmoituksesta jää myös merkintä lapsen tietoihin.

Itse tiedän ammattini vuoksi useitakin perheitä, joista todellakin neuvolan työntekijä on tehnyt valheellisia kirjauksia ja lastensuojeluilmoituksia vedoten matalan kynnyksen- ilmoittamis politiikkaan ja esim peruuttamattomiin käynteihin. Kyseessä ihan normaaleita perheitä ilman kummempia haasteita, väärinkäytöksiä tms. Ja ennenkuin täällä joku sankari alkaa selittään, että kyllä siellä on aina jokin syy taustalla, niin kannattaa pohtia omaa naiviuttaan meidän järjestelmiä kohtaan. Ja ihmeessä, saa uskoa vain parasta ja hyvyyttä ihmisten toiminnassa mutta kyllä ne neuvoloissa toimivat tiimitkin tietävät kuka/ketkä hoitajat tekevät eniten ilmoituksia ja kenen tekemistä ilmoituksista asiakas tekee valituksen tai jopa kanteluita eteenpäin eri viran

Nämä hoitajien tekemät lasut pitäisi aina olla nimellä tehtyjä ja useamman kuin yhden hoitajan mukaan tarkastettuja, koska niistä tulee niin paljon haittaa perheille ja kustannuksia veronmaksajille. 

Vierailija
58/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Omakantaan. Psykologi tekee äitiydestäni jotain suoritusta jossa tarvitaan neuvoja ja apuja joka paikkaan. Minusta tämä on aivan outoa. Luulisi, että äitiydessä olisi kyse ihan muusta.

ap

No sinähän se olet tehnyt ei psykologi. Itse kirjoitit aloituksessa ettet tiedä miten suojata lasta ettei mitää tapahdu ja sinä et muutenkaan tiedä miten olla lapsen kanssa. Ihan itse ja nyt syytät muita.

Vierailija
59/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on psykologiksi opiskellut niin pitäisi olla korostetun huolellinen omasta tekstistään ja sen äänensävystä, ettei se ole herjaava, kun ihminen tulee ja avautuu toiselle herkistä asioistaan. Tämän pitäisi nyt olla ihan _vähin_ asia, jos on valinnut työkseen toisten auttamisen. Mutta jos ei toisten auttaminen kiinnosta niin sitten olisi syytä vaihtaa tehtäviä

Kuule kun siellä psykologi opinnoissa ei opeteta ajatuksenlukua.

Vierailija
60/67 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*Omakantaan. Psykologi tekee äitiydestäni jotain suoritusta jossa tarvitaan neuvoja ja apuja joka paikkaan. Minusta tämä on aivan outoa. Luulisi, että äitiydessä olisi kyse ihan muusta.

ap

No sinähän se olet tehnyt ei psykologi. Itse kirjoitit aloituksessa ettet tiedä miten suojata lasta ettei mitää tapahdu ja sinä et muutenkaan tiedä miten olla lapsen kanssa. Ihan itse ja nyt syytät muita.

En todellakaan sanonut etten tiedä miten suojata lasta tai olla lapsen kanssa! Juuri tuota ihme vääristelyä! ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan