Vauvaperhepsykologi vääristelee sanomisiani Onakantaan
Olen ollut asiakkaana synnytystraumojen takia. Haluaisin kuitenkin lopettaa asiakkuuden, koska viime käynnin asiat psykologi kirjasi Kantaan tavalla joka saa minut näyttämään siltä etten oikein hahmota miten vuorovaikutetaan vauvan kanssa tai pelkään, että jotain pahaa tapahtuu!
Siis sanoin, että en aina tiedä mitä tekisin vauvan kanssa. Syy: olen yksin vauvan kanssa 12 tuntia päivästä joten pakostikin päivässä tulee hetkiä jolloin ei tiedä mitä tekisi. Vauva on niin pieni, että ei sen kanssa voi juuri muuten vuorovaikuttaa kuin jutella vaippaa vaihtaessa, lorutella, laulella yms. joita jo teen.
Sitten tuo, että pelkään että jotain pahaa tapahtuu. Meinasin menettää lapsen jo tämän elämän alussa joten olen ollut aika varovainen vauvan kanssa ja miettinyt vaaratilanteita ja miten ehkäistä niitä. Nyt sekin on kirjattu tuonne aivan kummallisesti.
Minusta tuntuu, että äitinä minusta yritetään tehdä tässä jotain reppanaa jolla on jotain ihmeellisiä vuorovaikutusongelmia. Itse olen ennemmin 24/7 vauvassa kiinni ja koko ajan kuulostelen vauvan tarpeita. Olen nyt tietysti hänessä kiinni ja myöhemmin on toisin kun vauvakin kasvaa. Onko muilla näitä kokemuksia psykologeista?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kirjaa yhtään mitään Omakantaan, kaikki tieto sinne tulee heijasteena muualta!
Kukaan asiakas ei näe mitä kautta ne asiat kirjataan. Jos näkisi niin se olisi tietosuojaongelma, arvon saivartelija.
ap
Asiakas voisi sen verran asiaan perehtyä, että tietäisi mistä ja miten tieto Omakantaan päätyy.
Miksi olisi tietosuojaongelma, jos (kun) tietäisi, miten omia tietoja käsitellään? Minä kuvittelin sen olevan GDPR:n perusasioita.
Hyvä esimerkki siitä kun ammatti"apu" vain pahentaa asiakkaan stressiä. Kaikki patologisoidaan ja ihmistä väännetään väkisin johonkin muottiin kirjaviisauden pohjalta. Puuttuu kunnioitus, aito halu ja kyky kohdata, ymmärtää ja olla tunnetasolla avuksi, tiedot traumoistakin ovat jostain 90-luvulta.
Oletko ap akateeminen? Vai ihan tavallinen duunari? Olen huomannut, että lapsibisnekseen joutuu helpommin kouluttamattomien ja duunarien lapset.
Nykyään tavoitteena on saada tekstiä tuotettua omakantaan. Itse asia jää sivuseikaksi.
Aivan vääriä kirjauksia teki kerran tk asioinnin jälkeen. Pöyristyttävää.
Itsehän sä olet hakeutunut vauvaperhepsykologin palveluiden piiriin? Miksi? Puhu siitä asiasta sen psykologin kanssa, äläkä asioista, joissa mielestäsi ei ole ongelmaa. Jos sun mielestä sulla ei ole ongelmaa vuorovaikutuksessa vauvan kanssa, niin miksi olet heidän palvelujen piirissä kun heidän pääasiallinen työsarka on äidin ja vauvan välinen vuorovaikutus. Jos sulla on omaa masennusta tmv., joka ei liity vauvaan, niin mene aikuisten mielenterveyspalvelujen piiriin.
Vierailija kirjoitti:
Sano seuraavalla kerralla hänelle,että sinun mielestäsi oma kannassa sinun sanomisesi on vääristelty.
Mieti valmiiksi kuinka se sinun mielestäsi pitäisi paremmin olla.
Ehkä psykologi korjaa ne.
Jos ei korjaa,anna olla.
Siitä voi tehdä myös virallisen korjauspyynnön. Mutta suosittelen myös ottamaan puheeksi psykologin kanssa. Joskus, kun joutuu paljon tiivistämään, niin teksti saattaa kuulostaa töykeältä tai tilannetta yksinkertaistavalta, vaikka ei olisi tarkoitus.
Mitä tarkoitit tuolla, ettet tiedä aina tiedä, mitä tekisit vauvan kanssa? Siis oletko neuvoton ja et tiedä, miten jossain tilanteessa kannattaa toimia? Vai et keksi tekemistä, johon vauvan voi ottaa mukaan ja tylsistyt kotona?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap akateeminen? Vai ihan tavallinen duunari? Olen huomannut, että lapsibisnekseen joutuu helpommin kouluttamattomien ja duunarien lapset.
Vähävaraisilta viedään yleensä kaikki. Milläpä he puolustautuisivat? Yritä viedä jonkun espoolaisen lapsi niin saat lakimiesarmeijan perääsi. Mutta köyhän lapsell voi tehdä rahaa itselle. Suomi on äärimmäisen oksettava tässä touhussa, pitäisi lähettää siperiaan joka ikinen tuohon osallistuva
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sä olet hakeutunut vauvaperhepsykologin palveluiden piiriin? Miksi? Puhu siitä asiasta sen psykologin kanssa, äläkä asioista, joissa mielestäsi ei ole ongelmaa. Jos sun mielestä sulla ei ole ongelmaa vuorovaikutuksessa vauvan kanssa, niin miksi olet heidän palvelujen piirissä kun heidän pääasiallinen työsarka on äidin ja vauvan välinen vuorovaikutus. Jos sulla on omaa masennusta tmv., joka ei liity vauvaan, niin mene aikuisten mielenterveyspalvelujen piiriin.
Niitä tuputetaan, jos joutuu jostain syystä syyniin. Tungetaan kurkusta alas ja manipuloidaan, että ota palvelu ja jos en ota niin huolestutaan. Eli käytännössä: anna vauvasi ja itsesi meidän rääkättäväksemme tai huostaan, tai viemme sen huostaan. Äärimmäisen syvää pahuutta, ei muuta
Olin päivystyksessä menneellä viikolla. Perusasian takia, ei mitään vakavaa mutta silti päivystyskäyntiä vaativa juttu. Itseäni ihmetytti suuresti, miten paljon pieniä virheitä oli saatu Oma kantaan, sekä lääkärin että ensihoitajan tekstit vilisivät pieniä virheitä, vähäpätöisiä mutta silti. Tekevätköhän muutenkin yhtä paljon virheitä työssään?
Kyllä on samanlainen kokemus. Yrittivät keksiä jos jonkinlaista vikaa vuorovaikutuksestani vauvaan. Esimerkiksi, että kuulemma pidin vauvaa liikaa sylissä! Siis kun keskustelin sen tilanteen kartoittajan kanssa kotonani, niin pidin vauvaa sylissä sen käynnin ajan. Hän alkoi arvostella minua ummallinen ilme naamallaan siitä, kuinka vauvaa ei pitäisi pitää jatkuvasti sylissä. Aivan ihmeellistä.
Pääsin heistä eroon sillä, että tuloni olivat niin suuret, että perhetyöntekijän tms palvelumaksunsa olisivat olleet suurempia kuin jos olisin palkannut yksityiseltä lastenhoitajan. Sanoin, että en aio maksaa, kiitos mutta ei kiitos. Sen jälkeen jättivät rauhaan. Aiheuttivat toiminnallaan ikävä kyllä paljon stressiä, kun oli tunne, että viranomainen syynää. Syy miksi alunperin jouduin heidän kohteekseen, ei minulle koskaan selvinnyt, ehkä se oli vain, että sain lapsen yksin, eikä lapsella ollut isää tiedossa. Olin siis käynyt hedelmöityshoidoissa yksin ja lapsi oli äärettömän toivottu ja elämäntilanteeni vakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano seuraavalla kerralla hänelle,että sinun mielestäsi oma kannassa sinun sanomisesi on vääristelty.
Jos ei korjaa,anna olla.
Siitä voi tehdä myös virallisen korjauspyynnön. Mutta suosittelen myös ottamaan puheeksi psykologin kanssa. Joskus, kun joutuu paljon tiivistämään, niin teksti saattaa kuulostaa töykeältä tai tilannetta yksinkertaistavalta, vaikka ei olisi tarkoitus.
Ongelma on, kun noita kirjauksia lukee joku täysin tilannetta tuntematon ja tekee tulkinnat vain tekstin perusteella. Asia saattaa vääristyä pahasti.
Yksiselitteisen tekstin kirjoittaminen on vaikeaa, siksi esimerkiksi firmojen väkisin sopimuksia valmistelee lakimies (tai lauma lakimiehiä) ja silti välillä ollaan oikeudessa, kun yksi ymmärsi yhdellä tavalla ja toinen toisella.
Tällaisten käynnin perusteella nopeasti kirjattujen ja tarkastamattomien tekstien käytössä pitäisi olla hyvin varovainen, mutta sitä ei taideta aina muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kuulostaa vähän siltä, että olet ehkä vähän liiankin paljon kiintynyt vauvaan.
Miten vauvaan, omaan lapseen, voi kiintyä liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa tehdä äkkiä jotain. Lopettaa terapia jos ne saa lopetettua. Muuten sossu saa noista materiaalia vauvan huostaanottoon.
Tätähän ne tuntuvat aina petaavan. Melko karmea kokemus synnyttää suomeen ja herätä todellisuuteen jossa armeija viranomaisia haukkuu ja yrittää varastaa vauvaasi mustamaalaamalla sinua. HEL kuvaa suomea erinomaisesti
Kyllä huostaanottoon on aina joku painava syy. Ja jonkun syyn takia ap:kin on psykologille ohjattu?
Nykyisten niukkojen resurssien aikana, ei ko vastaanotoille kovin helposti pääse.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei korjaa,anna olla.
Olin tulossa samaa ehdottamaan. Mielestäni kannattaisi sanoa asia pehmeämmin, jos haluaa kantaan kirjoittaneen muuttavan kirjoituksiaan. Ehkäpä jotenkin niin, että kerrot miten saattaisi olla paremmin muotoilla asia ja miten nyt koet kirjoitetun tekstin. Ehkä selvennät hieman miten koet elämäsi suhteessa vauvaan.
Kyllä nämä korjataan, mutta vain se henkilö korjaa ne, joka ne sinne on kirjannutkin. Sano, että toivot, että ne muutetaan vastaamaan enemmän omaa kokemustasi tilanteesta. Jos asia häiritsee sinua, älä jätä sitä siihen.
Valitettavasti on mietittävä tosi tarkkaan, mitä ja miten asioista nykyään terveydenhuollossa puhuu. Omassa neuvolassa etenkin raskausaikana kirjattiin todella tarkasti kaikki sanomani ylös. Tämä käytäntö oli tullut uutena esikoiseni jälkeen enkä hoksannut, että muistellessani äidiksi tulemisen rankkuutta yms., ne laitettiin sanatarkasti ylös, vaikka muistelin näitä useiden vuosien takaisia asioita jo ne käsitelleenä ja lempeästi muistellen. Ei mitään "koki äitiyden aluksi rankaksi, mutta vähitellen kasvoi uuteen rooliinsa", vaan yksityiskohtaisesti. Ensimmäisen käynnin ja Omakannan lueskelun jälkeen ymmärsin mokanneeni ja rajasin jutun aiheeni. Luulin puhuvani luottamuksellisesti, mutta se on yksi tietovuoto ja nämä yksityiset ajatukset ovat levällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa tehdä äkkiä jotain. Lopettaa terapia jos ne saa lopetettua. Muuten sossu saa noista materiaalia vauvan huostaanottoon.
Tätähän ne tuntuvat aina petaavan. Melko karmea kokemus synnyttää suomeen ja herätä todellisuuteen jossa armeija viranomaisia haukkuu ja yrittää varastaa vauvaasi mustamaalaamalla sinua. HEL kuvaa suomea erinomaisesti
Tulevaisuudessa neuvola tekee lasun koska äiti ei osaa hoitaa vauvaa heidän mielestään luettuaan kirjaukset. Kaikki mitä sanot vääristellään ja irroitetaan kontekstista. Nämä kirjaukset on oikeasti helvetinmoinen rikkinäinen puhelin jolla on vaikutus pahimmillaan koko loppuelämään.
Nyt joku turhaan pelottele ap:ta. Normaalisti harva vanhempi joutuu lastensuojelun asiakkaaksi, aina on syy, mistä ollaan huolissaan.
Jos ja kun neuvolassa on huomattu, että ap tarvitsee vauvansa kanssa psykologin keskusteluja, niin tästähän on kyse.
Seuraavaksi kun se sopii uutta aikaa, niin vastaa, että mielestäsi et enää tarvitse uutta aikaa. Kiität aiemmista tapaamisista ja toivotat hyvää jatkoa.
Voit ihan asiallisesti ottaa tämän puheeksi työntekijän kanssa, parhaimmillaan tuosta saa hyvää keskustelua aikaiseksi ja työntekijä voi ottaa ajatuksesi huomioon kirjatessaan. Ei pitäisi tulla ongelmaa. Valitettavasti kirjaaminen on ammattilaisellekin pakollinen paha.
Tulevaisuudessa neuvola tekee lasun koska äiti ei osaa hoitaa vauvaa heidän mielestään luettuaan kirjaukset. Kaikki mitä sanot vääristellään ja irroitetaan kontekstista. Nämä kirjaukset on oikeasti helvetinmoinen rikkinäinen puhelin jolla on vaikutus pahimmillaan koko loppuelämään.