Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa minimi työterveyspalvelut työpaikalla?

Vierailija
10.11.2024 |

Osaako joku joka oikeasti tietää asioista selittää ?

Täällä väittely käynnissä asiasta.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisevä työterveyshuolto tarkoittaa kärjistettynä sitä, että työterveyslääkäri tulee työpaikalle tekemään työterveystarkastuksen, laskuttaa siitä firmaa tonnilla ja keksii työpaikalta ainakin kymppitonnin edestä korjattavaa ja ostettavaa työterveyden nimissä. 

Vierailija
22/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisevä työterveyshuolto tarkoittaa kärjistettynä sitä, että työterveyslääkäri tulee työpaikalle tekemään työterveystarkastuksen, laskuttaa siitä firmaa tonnilla ja keksii työpaikalta ainakin kymppitonnin edestä korjattavaa ja ostettavaa työterveyden nimissä. 

Ja siis on toki hyvä asia, että esimerkiksi melua ja lämpörasitusta vähennetään, mutta vähän mikä tahansa voi olla vaikkapa liukastumis- tai tartuntariski kun oikein innokas tarkastaja kohdalle sattuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyshuoltolaki velvoittaa työnantajaa järjestämään ehkäisevän työterveyshuollon kaikille työ- tai virkasuhteessa oleville työntekijöilleen, jotka tekevät työtä Suomessa. Laki koskee myös ulkomaalaisia työnantajia ja työnantajana toimivia yksityishenkilöitä, vaikka työntekijöitä olisi vain yksi. Yksityishenkilön pitää järjestää työterveyshuolto silloin, kun hän esimerkiksi palkkaa lastenhoitajan tai vammainen henkilö palkkaa henkilökohtaisen avustajan.

Ehkäisevä työterveyshuolto tarkoittaa muun muassa työntekijöiden terveystarkastuksia ja työpaikalla tehtäviä työpaikkaselvityksiä. Sen lisäksi työnantaja voi järjestää työntekijöilleen yleislääkäritasoista sairaanhoitoa ja muita terveydenhuollon palveluja. Sairaanhoidon järjestäminen on vapaaehtoista.

Vierailija
24/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakko olla surkein työterveys ikinä. Pikku firma, omistaja melkein eläkkeellä, työntekijöitä kaksi, minä ja 60v kollega. Omistaja ja kollega naimisissa tahoillaan, varakkaita, löytyy okt ja sijoitusasuntoja. Varaa käydä yksityisellä lääkärissä koska vaan. Joten työterveyttä ei pomon mielestä tarvita. Kolmen vuoden aikana on ollut työterveystarkastus, jossa otettiin verikokeita. Siinä se. Tulokset piti itse googlettaa. Itse olen yh, täysin uupunut ja kroppa oireilee. Naurattaa kun joku käskee mennä työterveyteen. Niin mihin? Tk aikaa ei saa ja rahaa ylsityiseen ei ole. Seuraavan työpaikan tärkein kriteeri on toimiva työterveys. Ihan sama mitä se itse työ on. 

Ilman muuta kannattaa vaihtaa sellaiseen työpaikkaan, jos sitä arvostat. Nimenomaan laajempi työterveys on etuus eikä mikään itsestäänselvyys ja sitä olisi hyvä osata arvostaa. 🌺

Vierailija
25/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakko olla surkein työterveys ikinä. Pikku firma, omistaja melkein eläkkeellä, työntekijöitä kaksi, minä ja 60v kollega. Omistaja ja kollega naimisissa tahoillaan, varakkaita, löytyy okt ja sijoitusasuntoja. Varaa käydä yksityisellä lääkärissä koska vaan. Joten työterveyttä ei pomon mielestä tarvita. Kolmen vuoden aikana on ollut työterveystarkastus, jossa otettiin verikokeita. Siinä se. Tulokset piti itse googlettaa. Itse olen yh, täysin uupunut ja kroppa oireilee. Naurattaa kun joku käskee mennä työterveyteen. Niin mihin? Tk aikaa ei saa ja rahaa ylsityiseen ei ole. Seuraavan työpaikan tärkein kriteeri on toimiva työterveys. Ihan sama mitä se itse työ on. 

Mikset hommaa itsellesi vakuutusta? Jollain 50 eurolla kuussa saa. 

Vierailija
26/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin työterveys kattaa mm hammashuollon, työhöntulotarkastuksen ja sinne pääsee heti.

Toisilla ei yhtään mitään. Voiko tää mennä näin?

Tietysti voi mennä noin, miksi ei voisi? Ihmettelen miten niin moni luulee, että jokaisessa työpaikassa on tuollainen ihmeellinen kattava työterveyshuolto. Monessa paikassa se on vain se kolmen vuoden välein oleva pinnallinen terveystarkastus tai lähinnä kysely.

Vierailija
27/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau. Tuo kuulostaa jo siltä että teidän työntekijöistä konkreettisesti välitetään.

No ei tarvitse tarkoittaa. Riittävän iso yritys työllistää lääkärin. Pahimmillaanhan näissä on annettu lääkärille ohjeistuksia firman puolesta että tyyliin mistään ei kirjoiteta sairaslomaan vaan aina järjestetään korvaavaa työtä. 

Meillä on noin. Firmalla on oma lääkäri ja työterveyshoitajat, yli 700 työntekijää ja lääkärille joutuu jonottamaan. Sairauslomaa ei saa ja jos menee muualle sitä hakemaan, palkallista lomaa varten pitää kuitenkin käydä työterveydessä. Poikkeuksia ovat sairaalahoitoa vaativat tapaukset, infarktipotilasta ei vaadita työterveyteen.

Siitä hyvä, että lääkäri tuntee firman olosuhteet ja kaikenlainen työhön konkreettisesti liittyvä terveyteen vaikuttava osataan ottaa todella hyvin huomioon. Kun yhdellä osastolla alkoi olla outoja oireita, selvitettiin asia nopeasti ja saatiin tilanne normalisoitua.

Vierailija
28/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työterveyshuoltolaki velvoittaa työnantajaa järjestämään ehkäisevän työterveyshuollon kaikille työ- tai virkasuhteessa oleville työntekijöilleen, jotka tekevät työtä Suomessa. Laki koskee myös ulkomaalaisia työnantajia ja työnantajana toimivia yksityishenkilöitä, vaikka työntekijöitä olisi vain yksi. Yksityishenkilön pitää järjestää työterveyshuolto silloin, kun hän esimerkiksi palkkaa lastenhoitajan tai vammainen henkilö palkkaa henkilökohtaisen avustajan.

Terveystarkastuksia järjestetään viiden vuoden välein, paitsi jos on jossain erityisessä työssä kuten vaikka säteilytyössä. Tarkastukset ovat myös vapaaehtoinen etuus, paitsi niillä aloilla joissa vaaditaan työhöntulotarkastus työn luonteen vuoksi. Tämä on siis eri asia kuin että vaaditaan T-todistus virkaa varten, sen voi vielä työantaja vaatia työntekijän hakemaan omakustanteisesti. 😆

Vierailija
29/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei tule tekemään työterveystarkastusta, tarkastuksen tekee työterveyshoitaja, joka tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä työnantajalta. Lasku on satasia eikä työterveyden nimissä koskaan edellytetä erityisiä hankintoja ellei pystytä esim. labrakokein osoittamaan, että ilmassa on vaarallisia aineita tms. Ergonomia on tärkein selvitettävä asia ja sehän on jokaisen työntekijän vastuulla, ei lääkärin.

Vierailija
30/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jokaisen työnanatjan kuulu valita työterveyspalvelut tyyliin Terveystalo, Mehiläinen

Miten esim. terveyskeskus tekee jotain lakisääteistä ehkäisevää työterveyshuoltoa?

Meillä on isossa firmassa ihan omat lääkärit ja hoitsut, ei osteta ulkoa.

..

Wau. Tuo kuulostaa jo siltä että teidän työntekijöistä konkreettisesti välitetään.

Huonompi ratkaisu työntekijälle kun on pakotettu yleensä menemään sinne työpaikalle tietyille lääkäreille. Helpompi ja parempi, jos saa valita Mehiläisen tai Terveystalon keskuksista ja lääkäreistä itse.

Vierailija
31/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työterveystarkastus? Työpaikkaselvitys?

Vierailija
32/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri ei tule tekemään työterveystarkastusta, tarkastuksen tekee työterveyshoitaja, joka tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä työnantajalta. Lasku on satasia eikä työterveyden nimissä koskaan edellytetä erityisiä hankintoja ellei pystytä esim. labrakokein osoittamaan, että ilmassa on vaarallisia aineita tms. Ergonomia on tärkein selvitettävä asia ja sehän on jokaisen työntekijän vastuulla, ei lääkärin.

Kuule meille tuli sekä hoitaja että lääkäri oikein työparina. 😃 Pukuhuoneessa ei saa olla puisia penkkejä koska niistä voi tarttua ties mikä hyppykuppa jos ihmiset istuu niihin paljaalla persiillä. Äänieristetyt väliovet asennuksineen olivat iso hankinta, sähköpöydät täytyy toki myös hommata vaikkei kukaan niitä halua. Kuulonsuojaimikin piti ostaa (kukaan ei ole käyttänyt) ja mitä kaikkea niitä olikaan. 

Ennen oli kalliimpi työterveys toiselta yritykseltä. Mutta säästettiin ja vaihdettiin halvempaan. Tässä tapauksessa markan suutari teki euron vahingon. 🤣

Vierailija
33/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se meinaa että työtapaturmassa voi mennä työterveys hoitoon, muut hoidetaan esim flunssat jne oman maksukyvyn mukaan yksityisellä tai julkisella 

Vierailija
34/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on työterveystarkastus? Työpaikkaselvitys?

Työpaikkaselvitystä täällä on kuvattu. Tulee tarkastaja joka kertoo että kaikkien tuolit ja istuma-asennot on epäergonomisia. 😆

Vierailija
35/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joidenkin työterveys kattaa mm hammashuollon, työhöntulotarkastuksen ja sinne pääsee heti.

Toisilla ei yhtään mitään. Voiko tää mennä näin?

Minimi on se lakisääteinen. Eli jotain terveystarkastuksia. Lyhyissä määräaikaisuuksissa ei tarvi näitäkään. Sairastumiset hoidetaan itse ( tk tai omakustanne).

Vierailija
36/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule meille tuli sekä hoitaja että lääkäri oikein työparina. 😃 Pukuhuoneessa ei saa olla puisia penkkejä kosk

Kai tiedät, että ei työterveyslääkärin vaatimuksilla ole yhtään mitään merkitystä JA että ei ole pakko maksaa euroakaan tuollaisesta tarkastuksesta. AVI:n työsuojelusta saa täsmäohjeet, niitä pitää noudattaa (viranomaismääräys), työterveyslääkäri on enemmän sellainen "kiva tietää" -juttu.

Vierailija
37/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti mitä laki on vaatinut, ei mitään ylimääräistä

Vierailija
38/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pakko olla surkein työterveys ikinä. Pikku firma, omistaja melkein eläkkeellä, työntekijöitä kaksi, minä ja 60v kollega. Omistaja ja kollega naimisissa tahoillaan, varakkaita, löytyy okt ja sijoitusasuntoja. Varaa käydä yksityisellä lääkärissä koska vaan. Joten työterveyttä ei pomon mielestä tarvita. Kolmen vuoden aikana on ollut työterveystarkastus, jossa otettiin verikokeita. Siinä se. Tulokset piti itse googlettaa. Itse olen yh, täysin uupunut ja kroppa oireilee. Naurattaa kun joku käskee mennä työterveyteen. Niin mihin? Tk aikaa ei saa ja rahaa ylsityiseen ei ole. Seuraavan työpaikan tärkein kriteeri on toimiva työterveys. Ihan sama mitä se itse työ on.-

Meiltä poistettiin yksityisen palveluntuottajan erinomainen työterveyshuolto. Työnantaja päätti säästää. Nyt tk johon ei saa aikaa ja jonotat pahimmillaan puhelimessa tai sitten soittavat takaisin kun sieltä ehtivät. Yksityiseen menet lopulta ja pulitat itse n 140e tai enemmän tutkimuksista ja sairaustodistuksesta ja lääkereseptistä. Lääkkeet siihen päälle tietty maksaa.

Vierailija
39/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minimi työterveyspalvelu tarkoittaa ettei  välttämättä tarvitse olla mitään työterveyshoitajaa tai työterveyttä työntekijää varten lainkaan, kunhan ohjataan sairastunut työntekijä paikalliseen terveyskeskukseen?

Vierailija
40/56 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei kuulu mitään työntekijälle hyödyllistä. Ainoastaan kuuluu, että voidaan kytätä jos epäillään työntekijän esim pitävän krapulavapaita. Jos tarvitset sairaslomatodistuksen, pitää mennä terveyskeskukseen ja maksaa itse todistuksestakin.