Työpaikka kiusaaminen. En jaksa enää.
Olen 25-vuotias nainen ja ollut nykyisessä työpaikassani vuoden verran. Alkuun tykkäsin tosi paljon ja työkaverit jne oli mukavia mutta viime kuukausien aikana olen huomannut miten mua vastaan on jostain syystä käännytty. Eli mulle ei puhuta mitään, kaikkia mun tekemiä minimaalisia virheitä kritisoidaan ja kenenkään muun samaisia virheitä ei koskaan oteta puheeksi eli olen täysin silmätikku.
Pari työkaveria myös vastaa mulle tiuskimalla jos en ole osannut jotain asiaa tehdä ja pyydän siihen apua. Tuntuu että itsekään ei uskalla varsinkaan parille työkaverille puhua mitään kun pelkään että sieltä saa taas vaan karjuntaa vastaukseksi.
En vaan käsitä mitä olen tehnyt että mua vihataan näin paljon. Mä en ole ikinä töykeä kenellekään ja oon tosi sydämellinen ja tunnollinen tyyppi. Jostain syystä oon nyt saanut vaan kaikki vihaamaan mua. Tuntuu tosi raskaalta enkä tiedä enää mitä tehdä. :(
Kommentit (90)
Työpaikoilla on ilkimyksiä jotka purkavat omia turhautumiaan muihin. Ota yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun.--
--Ajanhukkaa selvitellä muka asioita joidenkin luonnevikaisten kanssa paremmaksi yhteistyöksi. Tulee aivan turhaa lisästressiä sulle. Kannattaa lähteä suoraan toiseen paikkaan kun 2 kk täynnä, jos vähänkään tuommoista alkaa esiintymään. Puhun vuosikymmenten kokemuksesta. Paskiaiset tulee jättää keskenään omaan rauhaansa kiukuttelemaan toisilleen. Hyi hemmetti tuollaisia.
Jos mahdollista niin vaihda vuoroa sellaiseen, jossa on muutama mies. Kiusaaminen ja epäasiallinen kohtelu loppuvat kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla on ilkimyksiä jotka purkavat omia turhautumiaan muihin. Ota yhteyttä työpaikkasi työsuojeluvaltuutettuun.--
--Ajanhukkaa selvitellä muka asioita joidenkin luonnevikaisten kanssa paremmaksi yhteistyöksi. Tulee aivan turhaa lisästressiä sulle. Kannattaa lähteä suoraan toiseen paikkaan kun 2 kk täynnä, jos vähänkään tuommoista alkaa esiintymään. Puhun vuosikymmenten kokemuksesta. Paskiaiset tulee jättää keskenään omaan rauhaansa kiukuttelemaan toisilleen. Hyi hemmetti tuollaisia.
Ei ne toisilleen kiukuttele. Ovat kun parhaita kavereita keskenään. Mulle kiukutellaan pelkästään
Meillä on tiimissä ollut pian vuoden kollega, joka on mukava kaikille, mutta täysin kyvytön oppimaan. Meillä on tolkuton kiire ja autetaan kyllä, mutta hän ei vieläkään sisäistä perusasioita, en ole pystynyt ottamaan omaan osaansa työkuormasta, tekee ohjeiden vastaisesti, eikä oma -aloitteisesti selvitä mitään. Firman /alan sisäisiä juttuja voidaan miettiä yhdessä , mutta muuten me jokainen joudutaan selventämään itsellemme asioita mitä löytyy ohjeista/ netistä itse kaivamalla jotta osaamme tehdä työmme. Se että antaisin hänelle töitä, aiheuttaa minulle enemmän työtä- sekä sen stressin että meneekö oikein ( tehdään työtä jossa pitää hallita sisäistä ja ulkoista prosessia samanaikaisesti). Ollaan nyt tungettu väkisin meidän esimies seuraamaan hänen tekemistään, koska mulla suoraansanoen alkaa olemaan mitta täynnä sitä että ohjeista kerta kerran jälkeen, jonka jälkeen hän käy kysymässä samaa joltain kellä ei substanssiosaamista, ja alkaa sen jälkeen väittämään vastaan. Samalla kuin vuoden jälkeen hän ei kykene niitä perusohjeitakaan katsomaan itse.
Mikä muuttui alussa jossa otettiin mukaan kaikkeen, ja perehdytettiin....se muuttui että oma jaksaminen loppui
Yleensä ne kiusaajat ovat jotenkin katkeroituneita omasta urakehityksestä. Eli siksi vanhempia kun ovat juuttuneet johonkin rivityöntekijäksi, vaikka olisivat halunneet edetä uralla. Sitten purkaavat pahaa oloaan uusiin nuoriin työntekijöihin kun muistuttaa heitä siitä, ettei ura ole edennyt.
- Ota kuule lopputili suoraan, ei se siitä muutu, nuorena vielä kannattaa hakea parempaa.-
- Juuri näin. Tuo on 100% oikea neuvo.
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut liian kiva. Sellainen ärsyttää.
Otatt nyt vaan tyylistä riippuen esim. kunnon kilarit jollekin pahimmalle kiusaajalle tai parille. Vaihtoehtoisesti voit alkaa puhumaan pahaa selän takana heistä muille. Tai jotain muuta toksista ja ikävää, mikä nyt sopii omaan tyyliin.
Pian huomaat, että olet taas hyväksytty ja arvostettu yhteisön jäsen. Näin tämä vaan jostsin syystä menee.
Onko ihmiset oikeesti noin yksinkertaisia?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne kiusaajat ovat jotenkin katkeroituneita omasta urakehityksestä. Eli siksi vanhempia kun ovat juuttuneet johonkin rivityöntekijäksi, vaikka olisivat halunneet edetä uralla. Sitten purkaavat pahaa oloaan uusiin nuoriin työntekijöihin kun muistuttaa heitä siitä, ettei ura ole edennyt.--
No pahimmat on yleensä päälle perheelliset kolmikymppiset joilla ruuhkavuodet ja nuoruus jääny elämättä. Sitten työpaikalle tulee kiva ihminen joka on esim poikkeuksellisen kaunis 25v ja lapseton sinkku. A vot ! Ja onnea vaan...
Vanhemmat naiset on yleensä olleet kaikille reiluja .
Muakin kiinnostaisi tietää mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä. Itse en pystyisi tekemään mitään, koska mulla ei ole puheenlahjoja.
Onko mahdollista sanoa pomolle ainakin että olet hyvin pettynyt että työpaikalla sinulle karjutaan ja että onko se hänen mielestään hyväksyttävää? Jos sanoo että ei ole niin kysyt että no miten hän aikoo hoitaa tämän koska sinua selkeästi kiusataan ja kohdellaan epäammattimaisesti. Moni jolla on kiusaamisesta kokemusta sanoo että kannattaa lähteä. Siitä en tiedä, mutta ainakin ennen lähtöä tekisin pomoille ja kiusaajille selväksi että lähdet heidän asenteen ja käyttäytymisen vuoksi ja aiot olla lähtemissyistä hyvin avoin kaikille jotka kysyy, nimet ja esimerkit mukaan lukien.
Suomalainen nainen on juuri tätä. Ulkomainen korkeakoulutettu, oikein viehättävä 34-v puolisoni joutui sote-alalla hirvittävän kiusaamisen kohteeksi. En avaudu liikaa, etten perheineni ja lapsineni joudu vielä lisää kiusatuksi. Muutamme joulukuun alussa takaisin pk, josta vuosi sitten saavuimme ylös.Todella raskas kokemus ollut kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaisi tietää mitä tuollaisessa tilanteessa voi tehdä. Itse en pystyisi tekemään mitään, koska mulla ei ole puheenlahjoja.
Kyllä se nyrkki puhuu ilman puhelahjojakin. m39
Kiltit ja hiljaisen sorttiset kollegat ovat juuri ne, jotka kynsiin ja hampaisiin naiset nokitukseensa ottavat. Auta armias, jos vielä nainen on kaunis tai vähintään keskitasoa hiukankin näyttävämpi, niin varmasti alkaa päivittäinen työpaikan kaunottaren nillitys ja mustamaalauskampanja lounastauoilla.Tätä tulehtuneen huonoa naisten välistä ryhmähenkeä on todella ihan liikaa kautta maan.
Tuskin kukaan vahvakaan yksilö vuotta pidempään voi hyvin tuollaisen pyörityksen keskellä.
Jalat äänestävät, jos sanat ja keinot loppuvat kesken.
Henkinen paraneminen ja jälkisiivo voi viedä jopa vuosikymmenen.
Nämä työpaikkakiusaamisjutut ovat 90% naisvaltaisilla aloilla koska nainen on naiselle susi. Meillä on miesvaltainen tehdas, mutta pomo erehtyi eräänä kesänä laittamaan kolme naista keskenään samalle osastolle, tiedätte kyllä mitä siitä seurasi.
Vierailija kirjoitti:
Aika tyypillistä kun työpaikalla on liikaa naisia töissä ilman valvovaa urosta.
Mitä hyötyä välttelevästä löpsykästä on.
Välttelee kaikkia ruputyylisiä ja kyselee enimmät neuvot muilta, vaikka oikein ajan kanssa.
Mulla oli samoin ajatteleva nuori nainen työparinani. Hän kehui aina tunnollisuuttaan. Vaan lellitty lapsihan hän oli ja ajatusmaailmansa vinksahtanut.
Tiedä sinusta ap, mutta ehdotan silti vielä miettimään, että onkohan meissä kaikissa omat vikamme. Yleensä nilkvisteistä ei tykätä.
Itse otin lopputilin kun ilmapiiri alkoi huononemaan. Ilmoittauduin kurssille, samana päivänä lähdin kun sain tietää että pääsin sisään. Näin ei tarvinnut kärsiä karenssia. Ainoastaan 1kk palkatonta (irtisanomisaika) kuukauden palkattomasta selvisin maksetuilla lomarahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen nainen on juuri tätä. Ulkomainen korkeakoulutettu, oikein viehättävä 34-v puolisoni joutui sote-alalla hirvittävän kiusaamisen kohteeksi. En avaudu liikaa, etten perheineni ja lapsineni joudu vielä lisää kiusatuksi. Muutamme joulukuun alussa takaisin pk, josta vuosi sitten saavuimme ylös.Todella raskas kokemus ollut kyllä.--
Ei se kuule kansallisuutta katso kuka kiusaa ja ketä. Voisin luetella aika monen eri kansallisuuden edustajaa jotka liittoutuivat esim ainoaa suomalaista työntekijää vastaan suomalaisessa firmassa todella rankasti ja ilman armoa, ihan huvin vuoksi koska "suomalaiset sitä ja tätä".
En kuitenkaan yksilöi tai luettele, koska en halua syytteitä rasismista.
"Tuntuu että mut yritetään savustaa ulos"
No shit.