Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te äitiyslomalaiset, joiden esikoinen hoidossa, vastatkaa!

Vierailija
19.02.2007 |

Mitä lapsenne saa siellä päiväkodissa niin erinomaista, mitä ei kotoa saa? Ettekö itse keksi esikoiselle mitään tekemistä? Onko vauva niiiiin aikaavievä, että ette ehdi? Mitähän lapsenne ajattelevat teistä sitten kun ovat isompia? Ja selitykseksi EIVÄT KELPAA tällä kertaa seuraavat syyt:

- no katos kun siellä on kavereita ja meidän lähimaillakaan ei ole kerhoja eikä ketään muitakaan kavereita ja lähipuistoonkin on matkaa 10 km....

- no kun tarhasta saa enemmän virikkeitä

Eli mitä syitä jää jäljelle? En usko, että kaikki asutte maalla, kaukana sivistyksestä ja virikkeistä. No niin mammat, selittämään!

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin todellakin syytä katsoa peiliin ja kysyä missä syy?!

Vierailija
22/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulemme kulttuurista jossa lapset menevät n. 3-vuotiaana tarhaan/kouluun ja siksi meidän 4-vuotias on myös tarhassa aamupäivisin. Ihan niinkuin samanikäiset kotimaassa.

Ja pienempikin menee sitten kun täyttää 3, menin itse töihin tai en.

En ymmärrä suomalaisten vuohotusta tästä asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden pienen vauvan (=kaksoset) kanssa äidin aika on muutenkin näin vauvojen alkutaipaleella (keskoset) kortilla, joten esikoisen on taatusti hyvä olla osa päivästä päiväkodissa. Ainakin itse sinne aamuisin kovasti haluaa mennä. Että ap, katsoppa nyt peiliin ja tutki tarkkaan sitä viisauttasi koko komeudessaan ja mieti oikein hartaasti, oletko sinä ainoa ihminen tässä maailmassa jolla on hallussaan Totuus Elämästä, Maailmankaikkeudesta ja Sen sellaisesta...:-)

t. Huvittunut neljän äiti

Vierailija
24/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 1,5-2-vuotiaat esikoiset on täysiä kymmentuntisia päiviä hoidossa, kun äiti on uuden vauvan kanssa kotona.

On TÄYSIN eri asia kuin se, että 3-4-vuotias on aamupäiväkerhossa.

Ja se on vouhotus, ei vuohotus.

Vierailija
25/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja se on vouhotus, ei vuohotus.

ou uo menee aina väärinpäin;-)

Vierailija
26/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin oli yli viisivuotias osapäiväisenä jonkin aikaa ennen kuin eskari joka tapauksessa alkoi. Eiköhän ole aika tyypillinen tapaus.

Vierailija
27/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli myös vauvana kotona, nyt isompana on tarhassa. Kuopus on nyt vauvana kotona, ja kun on esikoisen ikäinen, hänkin on jo tarhassa.

Sama kohtelu molemmille. 4-vuotias itse haluaa tarhaan kavereitten seuraan, minkäs sille voi jos se on hauskaa. Neljä tuntia päivässä saa kuunnella muutakin kuin vauvan itkua ja äitin ´valitusta, hirveetä kidutusta! =D

Vierailija
28/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tunne yhtään perhettä, jossa ainakaan ilman erityisen pätevää syytä olisi viety parivuotias esikoinen päiväkotiin samaan aikaan, kun perheeseen on syntynyt vauva. Sitä vastoin tunnen montakin perhettä, joissa isompi esikoinen on JATKANUT tutussa ryhmässä osapäiväisesti, ja minusta se on ollut vain lapsimyönteistä ajattelua :)

Mun ei onneksi tarvinnut itse miettiä moisia, kun meillä on niin pienet ikäerot lapsilla, ettei kukan ole ehtinyt missään välissä hoitoon ennen eskaria. Tosin kerhoon " kuskasin" isompia 4-vuotiaasta alkaen, eikä se minusta eroa osapäiväisestä päiväkotihoidosta mitenkään, en ainakaan osannut kokea ylemmyyttä ratkaisustani ;)

Vierailija
29/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntemillani oli 2-3 päivää viikossa, meillä 2 pv. Tuommoin " 1,5-vuotias 5 päivänä 10 tuntia kerralla" -juttu on kyllä urbaani legenda.

Kyllä mä sitten suren teitä kun teillä ne 30-vuotiaat vielä passattavana, kun ne viihtyy kotona paremmin kuin missään muualla!! Mitä peräkammarin poikia ja tyttöjä te kasvatatte!!!!

Mitä pahaa siinä on, että lapsi silloin tällöin lähtee ulos kotoa ja viihtyy siellä. Ei se ole pois keneltäkään, eikä se tarkoita, että kotona olisi huono. Kysymys oli niin asenteellisesti kirjoitettu, etten viitsi perustella syitäni.

Vierailija
30/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan lakannut kynsiäsi? Käynyt kampaajalla? Ostoksilla? Onko sinulla koulutusta? Onko sinulla koskaan ollut työpaikkaa? Oletan, että aiot olla kotona näyttäen siltä, miltä oletan sinun näyttävän lopun elämääsi. Leivo ap pullaa ja siivoa, siitähän sinulle maksetaan. Hauskaa päivää.

Vierailija
31/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään hyvää näille rakkaille naapurin lapsille, joista kukin niin suuresti tuntuu olevan huolissaan.

Tämänkin ketjun aloittajan viesti on lapsellinen, hyökkäävä, mustavalkoinen ja omanapainen. Tarkoituksena ei ole kuunnella muita näkökulmia, vaan pyrkiä itsepäisesti jankuttamaan omien valintojen erinomaisuutta. Miksi lisäätte vettä ap:n myllyyn?

Vierailija
32/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain ketjun vaiheessa sanottiin, että kyse on 1-2 vuotiaista esikoisista, jotka ovat 10 tuntia päiväkodissa päivittäin. Tiesitkö ap, että esikoisia voi olla hyvinkin eri ikäisiä? Alle kouluikäisiä lapsia voi olla perheissä useampia kuin kaksi, silloin kun äiti on äitiyslomalla.

Meillä on kolme alle 4-vuotiasta lasta, joiden kanssa olen kotona. Voisin hyvin laittaa esikoisen ja kakkosen päiväkotiin, jos tarve vaatisi. Elämä on yllättävää. Aina ei vaan jaksa ja kaikkeen ei voi varautua. Itse laittaisin lapset ennemmin päiväkotiin hoitoon muutamaksi tunniksi päivittäin, kuin ottaisin avioeron tai menisin psykiatriseen sairaalaan hoitoon. Samoin tekisin, jos sairastuisin esim. kilpirauhasen vajaatoimintaan enkä jaksaisi lapsia kokopäiväisesti hoitaa itse.

Vierailija:

Mitä lapsenne saa siellä päiväkodissa niin erinomaista, mitä ei kotoa saa? Ettekö itse keksi esikoiselle mitään tekemistä? Onko vauva niiiiin aikaavievä, että ette ehdi? Mitähän lapsenne ajattelevat teistä sitten kun ovat isompia? Ja selitykseksi EIVÄT KELPAA tällä kertaa seuraavat syyt:

- no katos kun siellä on kavereita ja meidän lähimaillakaan ei ole kerhoja eikä ketään muitakaan kavereita ja lähipuistoonkin on matkaa 10 km....

- no kun tarhasta saa enemmän virikkeitä

Eli mitä syitä jää jäljelle? En usko, että kaikki asutte maalla, kaukana sivistyksestä ja virikkeistä. No niin mammat, selittämään!

Vierailija
33/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitänyt luopua sosiaalisesta ympäristöstään sen vuoksi että en enää käy töissä?

Vierailija
34/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sua ap kiinnosta mitä meidän keskimmäinen tekee päivällä? Sekin on hoidossa. Muuten se makaisin päivän katsomassa telkkaria ja tylsistyisi kuoliaaksi. Sekin on jo kuusi, että kyllä sekin muiden lasten seuraa tarvitsee ja ohjattua tekemistä. Tykkää todella paljon olla hoidossa.

Vierailija
35/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niiden äitien lapset, jotka ovat ilman " kunnollista" syytä (oikeasti masentuneiden ja väsyneiden äitien lapset, muuten äidin epäsosiaalisuudesta kärsivät lapset, jotka muuten tylsistyisivät kotona, sairaudet ja muut erityistarpeet tms) päiväkodissa äidin ollessa kotona. Nämä lapset vievät OIKEASTI(vanhemmat työssä) NIILTÄ TARVITSEVILTA PÄIVÄKOTIPAIKAN! Meillä on kaikki lähipäiväkodit täynnä, ja tiedän, että niissä on runsaasti sellaisia lapsia, jotka voisivat olla kotonakin. Se kismittää. Ei muu. Toisille lapsille on hyväksi olla pois kotoa, primaarisosialisaatio on tärkeää.

Vierailija
36/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 1,4v. kun vauva syntyi. Oli siis todella vilkas ja energinen.

Ja koko ajan vain vilkastui. Vauva taas oli maitoallergian takia TODELLA ITKUINEN:( Imi rintaa koko ajan, muuten ei meinannu saada toista rauhoittumaan.

TÄhän lisäksi vielä se, että mies sairastui vakavaan masennukseen, jonka takia nukkui päivät ja valvoi yöt, joten kaikki jäi minun vastuulleni.

Hoidin siis yhtä aikaa YKSIN lapsiamme, miestäni, kotia ja taloutta.

MOnet yrittivät painostaa minua, että laittaisin esikoisen tarhaan, koska se on tuossa lähellä ja että hän saisi siellä niitä virikkeitä ja itsekin saisin välillä levähtää. Meillä nimittäin lisäksi vielä vauva valvoi yöt(heräsi n.10-20kertaa yössä ja rauhottui vain rinnalle). Mietin asiaa ja päätin, etten laita lasta päiväkotiin vaan hoidan kotona, koska itse olen ollut töissä pk:ssa ja TIEDÄN, ettei sielläkään mitään luksusta niillä lapsilla ole. EI niillä hoitajilla ole aikaa paapoa yhtä lasta sen enempää kuin muitakaan;)

Nyt olen tyytyväinen, kun en laittanut lasta päiväkotiin, tunnen ja pidän itseäni TODELLA vahvana, että jaksoin sinnitellä ja vieläkin olemme yhdessä koossa:)

Kun vaan päättää, että selviää, niin kyllä ne voimat löytyy vaikka takapajulasta;)) MUtta ymmärrettävää, jos joku on väsynyt, eikä jaksa, niin ehkä parempi laittaa lapsi hoitoon ja keskittyä vain vauvaan(ettei sitten väsyneenä tee mitään peruuttamatonta). NÄmä kaikki ovat meidän omia päätöksiämme, koska onhan kyse meidän omista lapsista ja omasta elämästä:) Eli ketään ei kannata painostaa tai arvostella, KOSKA IKINÄ ei tiedä, mikä pohjimmainen syy on laittaa lapsi hoitoon:)

Vierailija
37/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä pian saataisiin toinen asetelma pysyisi samana. Olen tällä hetkellä työtön (valmistuin jouluna)ja lapsi (4,5v) on päivisin hoidossa. Hän on hoidossa kuntoutuksellisista syistä. Hän tarvitsee ikäisensä tukea kehittymiseen ja muutenkin tutut rutiinit, . Poika sai ennen joulua pitkän odotuksen jälkeen oman avustajan, joten haluan pitää kynsin ja hampain kiinni avustajasta. Kuka perheellinen (avustaja) suostuisi tekemään työtä vain silloin kun minulla on työtä.

En todellakaan mielelläni poikaa kuskaa joka aamu hoidossa mutta se on hänelle paras. Ja sitä kehittymistä on todellakin tapahtunut hurjasti avustajan tulon jälkeen.

Vierailija
38/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketää joka auttaisi edes silloin tällöin lapsen hoidossa? On ihan eri asia, jos vanhempaa lasta hoitaa edes joskus mummi/ukki/kummi/ystävä ja voi olla pelkästään vauvan kanssa. Tai että on ylipääätään sukulaisia, jotka auttavat.

Näin ei ole esim meillä. Täysin vastaamme itse lastemme hoidosta (esikoinen, nyt 2 v. ollut kolme kertaa elämänsä aikana muutaman tunnin hoidosssa). Siksi hän jatkaa osa-aikaisena päiväkodissa (muutamana päivänä viikossa) myös, kun vauva keväällä syntyy.

Vierailija
39/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rehellisesti:

-kavereita, kavereita, kavereita

-toimintaa suuremmassa porukassa (jumppa, muskari)

Minä en ole vastuussa yhdnekään työssäkäyvän lasten hoitopaikasta. Jos meillä ei olisi vauvaa, niin esikoinen olisi jokatapauksessa hoidossa. Ja hoitopaikkoja muille yksi vähemmän.

Niin kauan kun kunta ei ole valmis satsaamaan kotihoitoon lisäämällä kerho- ja puistotoimintaa, jatkaa esikoisemme hoidossa päiväkodissa. Minä en ota lasta pyörimään äidin ja vastasyntyneen kanssa kolmisin omakotitalon pihalle kun ei niitä kavereita täällä ole.

Vierailija
40/58 |
20.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2,5 v 4 kk ajan hoidossa 4 pvää viikossa kun vauva syntyi koska sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, olin tosiaan sairas. Siinä piti hoitaa vauvakin samalla. Nyt kun arvot tasaantuneet niin molemmat lapset kotona, hyvä niin, mutta ONNEKSI on vaihtoehtoja, jotka oikeasti tuo avun kun sitä tarvitsee