Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla mahdollista, että käytännössä koko länsimainen kulttuuri pohjaa kristinuskoon ja Raamattuun, mutta...

Vierailija
09.11.2024 |

...silti ne sen uskon ydinasiat on yhtäkkiä yhteiskunnan suurin tabu neutraalistikin käsiteltynä? Kirkkopyhiä kyllä mielihyvin vietetään, mutta hys hys ei saa sanoa että miksi? Siis mitä h lvetin h elvetin h lvettiä nyt taas? Mikä j malauta hölmölä tämä maailma nykyään on?

Kommentit (718)

Vierailija
441/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole."

Ateisti ei usko jumaliin. Talvipäivänseisaus on auringon- ja luonnonkierron juhla eikä liity uskonnollisuuteen mitenkään. Olen ateisti ja juhlin talvipäivänseisausta joka liittyy planeetan kiertoon auringon ympäri. Mutta mitä ihmettä sinä kristitty juhlit kun Jeesus on syntynyt keväällä? Et sinä mikään kristitty ole.

Ymmärrä jo, että olen ateisti. Sinunkin ongelmasi on nyt paikallistettu eli vedät puutteellisin tiedoin johtopäätöksiä ja vain nolaat itsesi. Talvipäivänseisaus on pakanauskonnollinen juhla ja se ei siten sovi ateistille. Voit toki juhlia sitä, mutta et ole ateisti. Veikkaan myös, että juhlasi muistuttaa 100

Kannattaa tutustua aiheeseen ettei tule nolattua itseään enempää. Talvipäivänseisaus on luonnon juhla johon on liitetty myöhemmin paikallisia uskomuksia. Niinkuin lopulta kristinuskokin. Uskomuksetkaan ei tarkoita Jumalaan uskomista mikä on ateismin määritelmä.

Sinun ongelmasi on se että vedät kokonaan ilman tietoa. Voit toki väittää olevasi ateisti mutta et ole sitä kun et ymmärrä koko sanan merkitystä tai juhlien alkuperäisiä merkityksiä.

Taidat kuitenkin olla kristitty kun teet tyhmiä tynnyrimäisiä oletuksia. Minun talvipäivänseisaus ei muistuta mitenkään kristittyä "joulua"

Vierailija
442/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juhlit tietysti täysin kristillisten perinteiden mukaisesti.

Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.

Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri

MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.

Mitä sitten? Joulu ei ole uskonnollinen juhla.

Vierailija
444/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole."

Ateisti ei usko jumaliin. Talvipäivänseisaus on auringon- ja luonnonkierron juhla eikä liity uskonnollisuuteen mitenkään. Olen ateisti ja juhlin talvipäivänseisausta joka liittyy planeetan kiertoon auringon ympäri. Mutta mitä ihmettä sinä kristitty juhlit kun Jeesus on syntynyt keväällä? Et sinä mikään kristitty ole.

Ymmärrä jo, että olen ateisti. Sinunkin ongelmasi on nyt paikallistettu eli vedät puutteellisin tiedoin johtopäätöksiä ja vain nolaat itsesi. Talvipäivänseisaus on pakanauskonnollinen juhla ja se ei siten sovi ateistille. Voit toki juhlia sitä, mutta et ole at

Talvipäivänseisausjuhlaan ei kuulu esim. lahjoja. Lahjojen antaminen on kuulunut roomalaisten Saturnalia-juhlaan. Myös hiippalakki, piparit, laulaminen ja tiernapojat ovat saturnaalisia juhlamenoja. Eli ihan selvästi uskonnollista. Jos juhlit talvipäivänseisausta, niin juhlassasi on vain kynttilät, lyhteet ja paljas havupuu. Epäilen, että ei ole, vaan juhlit enemmän saturnalian mukaisesti.

Sinä olet ihan selvä tekoateisti, joka yrittää epätoivoisesti todistella, että ei juhli uskonnollisia juhlia, mutta juhlii kuitenkin. En tajua, miksi häpeät sitä.

Vierailija
445/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?

Ei harmita, kun myönsit vihdoinkin, että et ole ateisti.

Vierailija
446/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.

Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri

MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.

Kyllä se on.

Vierailija
447/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän myönnä. Onko syöminenkin jotenkin uskonnollinen tapa? Erikoista.

Vierailija
448/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä jo, että olen ateisti. Sinunkin ongelmasi on nyt paikallistettu eli vedät puutteellisin tiedoin johtopäätöksiä ja vain nolaat itsesi. Talvipäivänseisaus on pakanauskonnollinen juhla ja se ei siten sovi ateistille. Voit toki juhlia sitä, mutta et ole ateisti. Veikkaan myös, että juhlasi muistuttaa 100

Sinä et taida tietää,että varhaiskulttuurien noitamenot ja myöhempien aikojen ns. pakanauskonnot lasketaan uskontotieteessä uskonnoiksi.  Eli esimerkiksi shamaanien pössymatkat maanalaisiin olivat sen ajan uskontoa. Uskonnot ovat sitten näistä varhaisista lähtökohdista kehittyneet ja eriytyneet, joten pakanauskonnolliset juhlat ovat sen ajan uskonnollisia juhlia ja riittimenoja. Pakanuutta ei siis tieteessä pidetä uskonnon vastakohtana vaan yhtenä uskontolajina. Kaikilla kansoilla eri aikoina on omat jumalansa. Joten jos jokin juhla on mielestäsi pakanallista perua, se on tieteessä uskonnollista perua.

Vierailija
449/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko pakotti uskontoon kirveen ja rovioiden kanssa. Lue historiaa, nykyisin ihmiset uskaltavat jo ajatella omilla aivoilla, eikä mikä tahansa mene läpi. Ennen ihmiset uskoivat mitä ylhäältä sanottiin 

Välillä haaveilen siitä, että olisimme saaneet pitää vanhan pakanauskomme. Olisimme varmasti paljon maanläheisempiä kuin nykyään. 

Joo kylän vanhin saa korkata neitsyen juodessa kituvan karhun verta. Kuulostaa kivalta. Jos haikailet pakanauskontojen aikaan voit katsoa mitä nyt afrikassa tehdään naisille.

Tällaisella vihapuheella kristityt pyrkivät mustamaalaamaan suomalaisen alkuperäiaen muinaisuskon. Sama jatkuu näköjään edelleen. 

Vierailija
450/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvipäivänseisausjuhlaan ei kuulu esim. lahjoja. Lahjojen antaminen on kuulunut roomalaisten Saturnalia-juhlaan. Myös hiippalakki, piparit, laulaminen ja tiernapojat ovat saturnaalisia juhlamenoja. Eli ihan selvästi uskonnollista. Jos juhlit talvipäivänseisausta, niin juhlassasi on vain kynttilät, lyhteet ja paljas havupuu. Epäilen, että ei ole, vaan juhlit enemmän saturnalian mukaisesti.

Sinä olet ihan selvä tekoateisti, joka yrittää epätoivoisesti todistella, että ei juhli uskonnollisia juhlia, mutta juhlii kuitenkin. En tajua, miksi häpeät sitä.

Epäilen väärin. Minun juhlaani ei kuulu lahjojen antamista ei tiernapojat eikä hiippalakit. Vaan tulien polttaminen joulukuusi ja hyvä ruoka läheisten kannsa.

Sinä olet tekoateisti tai sellaiseksi verhoutuva kristitty. En juhli uskonnollisia juhlia vaikka valehtelisin silmät päästäsi. Yritä tutustua sanojen merkityksiin äläkä koita puhua muiden puolesta ettei tule nolattua itseään enempää 😅

Vierailija
451/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on.

Eihän ole

Vierailija
452/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tänään isänpäivän kunniaksi isälleni lahjan. Tekeekö se siis mielestäsi siitä uskonnollisen juhlan?

Vierailija
453/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on.

Ei se ole.

Vierailija
454/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on.

Eihän ole

Kyllä on

Vierailija
455/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsimaisen kulttuurin hyvät puolet tulivat kristinuskoon sitä vanhemmita kulttuureista.

juutalaisuudesta.

Juutalaisuus on sairas kultti, mikä pohjautuu  arjalaisheimojen historiankirjoituksen omimiseen ja juutalaisten esittämisen "arjalaisina Raamatun heimona". Mitään Israelia ei ollut olemassakaan muinoin.

Kristinusko pohjautuu tietysti samaan väärentämisen. Kun a p i n at ovat nykyeliittiä, mitä voi olettaa muustakaan?

Suomen alueella ei oltu "pakanoita" ennen roomalaiskatolisen kirkon valtaa, vaan ortodokseja, lähinnä gootit. Sitä ennen näillä arjalaisheimoilla oli oma uskonto, jossa kastettiin joessa tms. Esseenit kuuluivat tähän kuvioon, mutta hekään eivät olleet juutalaisia. Tapa (kaste) siirtyi kristinuskoon maljakastamiseksi.

Lisäksi tänne jyystettiin Venäjän toimesta 1700-luvulla s i p e r i a laisia (aivan kuten Ukrainaan nyt pkorealaisten lisäksi), joita esitellään "alkuperäisinä".

Vierailija
456/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän myönnä. Onko syöminenkin jotenkin uskonnollinen tapa? Erikoista.

Olen kuullut, että muslimit eivät syö possua uskontonsa takia. Onhan se erikoista kieltämättä.

Vierailija
457/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä jo, että olen ateisti. Sinunkin ongelmasi on nyt paikallistettu eli vedät puutteellisin tiedoin johtopäätöksiä ja vain nolaat itsesi. Talvipäivänseisaus on pakanauskonnollinen juhla ja se ei siten sovi ateistille. Voit toki juhlia sitä, mutta et ole at

Sitä olen koko ajan yrittänyt sanoa, että pakanauskontokin on uskonto. Näin ollen pakanallisten juhlien viettäminenkään ei sovi ateistille.

Vierailija
458/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä et taida tietää,että varhaiskulttuurien noitamenot ja myöhempien aikojen ns. pakanauskonnot lasketaan uskontotieteessä uskonnoiksi.  Eli esimerkiksi shamaanien pössymatkat maanalaisiin olivat sen ajan uskontoa. Uskonnot ovat sitten näistä varhaisista lähtökohdista kehittyneet ja eriytyneet, joten pakanauskonnolliset juhlat ovat sen ajan uskonnollisia juhlia ja riittimenoja. Pakanuutta ei siis tieteessä pidetä uskonnon vastakohtana vaan yhtenä uskontolajina. Kaikilla kansoilla eri aikoina on omat jumalansa. Joten jos jokin juhla on mielestäsi pakanallista perua, se on tieteessä uskonnollista perua."

Mitä ihmettä sinä öyhötät? Pakanalliset juhlat on perua luonnonjiuhlista jotka ovat liittyneet vuodenkiertoon ja sadonkorjuuseen. Minä vietän sitä alkuperäistä juhlaa en kristittyä tai pakanallista.

Vierailija
459/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen väärin. Minun juhlaani ei kuulu lahjojen antamista ei tiernapojat eikä hiippalakit. Vaan tulien polttaminen joulukuusi ja hyvä ruoka läheisten kannsa.

Sinä olet tekoateisti tai sellaiseksi verhoutuva kristitty. En juhli uskonnollisia juhlia vaikka valehtelisin silmät päästäsi. Yritä tutustua sanojen merkityksiin äläkä koita puhua muiden puolesta ettei tule nolattua i

Syömingit ovat myös roomalaisten saturnaliasta lähtöisin. Ei Suomessa ollut vuoden pimeimpään aikaan mahdollista järjestää suuria syöminkejä, mutta Välimerellä oli. Hiljalleen syömingit tulivat tännekin. Edelleen et ole ateisti, koska juhilt uskonnollisia juhlia. Taitaa olla jostain syystä arka paikka sinulle. MInua voit kutsua miksi haluat, minun ei tarvitse suu vaahdossa asiaa toistella.

Vierailija
460/718 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on.

Eihän ole

Kyllä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä