Miten voi olla mahdollista, että käytännössä koko länsimainen kulttuuri pohjaa kristinuskoon ja Raamattuun, mutta...
...silti ne sen uskon ydinasiat on yhtäkkiä yhteiskunnan suurin tabu neutraalistikin käsiteltynä? Kirkkopyhiä kyllä mielihyvin vietetään, mutta hys hys ei saa sanoa että miksi? Siis mitä h lvetin h elvetin h lvettiä nyt taas? Mikä j malauta hölmölä tämä maailma nykyään on?
Kommentit (718)
Eli muodostuiko Talibanien kapinallisjoukkue vastustamaan Neuvostoliittoa? Miksi Afganistan sitten taantui, vaikka saivat NL:n häädettyä? Nyt puhutaan, että Talibanit eivät salli naisille samoja oikeuksia, jne.
Olivat oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Taliban on ääriliike, erittäin vahoillinen. Eivätkä todellakaan salli naisille mitään oikeuksia. Ovat kotiensa vankeja ja miesten omaisuutta. Työnteko tai kouluttautuminen ei tule kuuloonkaan. Tämä oli sallittua vielä ennen Talibanien valtaannousua.
Halu hallita muita ihmisiä on yhteistä uskonnoille ja tyrkyttävälle ateismille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkko pakotti uskontoon kirveen ja rovioiden kanssa. Lue historiaa, nykyisin ihmiset uskaltavat jo ajatella omilla aivoilla, eikä mikä tahansa mene läpi. Ennen ihmiset uskoivat mitä ylhäältä sanottiin
Välillä haaveilen siitä, että olisimme saaneet pitää vanhan pakanauskomme. Olisimme varmasti paljon maanläheisempiä kuin nykyään.
Ilman kristinuskon tuloa meillä ei olisi edes kirjoitus- eikä lukutaitoa. Kristinusko toi ne koko Eurooppaan ja muuallekin.
Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.
Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri
"Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole."
Ateisti ei usko jumaliin. Talvipäivänseisaus on auringon- ja luonnonkierron juhla eikä liity uskonnollisuuteen mitenkään. Olen ateisti ja juhlin talvipäivänseisausta joka liittyy planeetan kiertoon auringon ympäri. Mutta mitä ihmettä sinä kristitty juhlit kun Jeesus on syntynyt keväällä? Et sinä mikään kristitty ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ateistin pitäisi tehdä joulupyhät töissä.
Miksi ihmeessä. Joulu eli Yule on paljon kristinuskoa vanhempi juhla jolloin perinteisesti kukaan ei tehnyt töitä vaan juhlittiin.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yule
Mielestäni kristittyjen pitäisi tehdä jouluna töitä koska se on pakanajuhla ja Jeesus syntyi keväällä.
Pakanallinen juhla on eri kuin ateistinen, jos et tiennyt.&n
Onko myös veganismi pelkkä luokittelutermi? Sen alla voi syödä ihan mitä haluaa, myös lihaa?
Juhlitko muuten mitään ei-kristillisperäistä juhlaa? Esim. ramadania tai pongalia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Länsimaisen kulttuurin hyvät puolet tulivat kristinuskoon sitä vanhemmita kulttuureista.
juutalaisuudesta.
Antiikin sivistyneistä kulttuureista.
Ainoa mikä sieltä tulee on hedonismi mikä juuri tuhoaa länsimaisen kulttuurin.
Ole sinä ilman päihteitä ja seksiä, moni muu ei halua olla!
Vierailija kirjoitti:
"Eli muodostuiko Talibanien kapinallisjoukkue vastustamaan Neuvostoliittoa? Miksi Afganistan sitten taantui, vaikka saivat NL:n häädettyä? Nyt puhutaan, että Talibanit eivät salli naisille samoja oikeuksia, jne."
Kyllä muodostui. Afganistan taantui siksi että Neuvostoliitto oli tuhonnut demokraattisen hallinnon ja sodan jälkeen valta jäi kapinnallisryhmälle joka voitti sodan USAn tuella. Siitä en tiedä olivatko Talibanit alunperin niin tiukkoja sharia lain kannattajia vai radikalisoituvatko sodan aikana.
Ok, kiitos. Juuri tuota jäin ihmettelemään, kun ajattelin, että talibanporukka todennäköisesti olisi sitten ollut siellä jo asuneita afgaaneja, että miksi he niin radikalisoituivat häädettyään NL:n pois, kun sitä ennen afganistanilaiset olivat hyväksyneet esim. naistenkin koulutuksen. Mutta ehkä se muuttui jostain syystä siinä sodan aikana, ei ehkä tähän vastausta koskaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.
Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri
MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.
"Eli muodostuiko Talibanien kapinallisjoukkue vastustamaan Neuvostoliittoa? Miksi Afganistan sitten taantui, vaikka saivat NL:n häädettyä? Nyt puhutaan, että Talibanit eivät salli naisille samoja oikeuksia, jne."
Eräällä tapaa talebanit ovat vain jatkoa aiemmille tapahtumille. Jo jotkut Afganistanin kuninkaat pyrkivät modernisoimaan maataan, mutta tämä johti lähes aina kapinointiin, koska maaseudun vanhoillinen klaanijärjestelmässä elävä väestö ei sulattanut mitään uudistuksia. Myöhemmin vasemmistolaiset hallitukset pyrikivät omaltaosaltaan uudistuksiin, mutta vastuts oli edelleen sitkeää. Missään mielessä modernia elämää oli kai vain suurissa kaupungeissa.
Neuvostoliiton miehitys sitten sinetöi asian - uudistuksilta katosivat kannattajat ja maasedun jo olemassa olleet vanhoilliset saivat uutta kannatusta - osin USAn taustatuella - ja tässä site nyt sitten ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.
Etkö ymmärrä lukemaasi? Juhlin jouluna, en joulua.
Vierailija kirjoitti:
"Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole."
Ateisti ei usko jumaliin. Talvipäivänseisaus on auringon- ja luonnonkierron juhla eikä liity uskonnollisuuteen mitenkään. Olen ateisti ja juhlin talvipäivänseisausta joka liittyy planeetan kiertoon auringon ympäri. Mutta mitä ihmettä sinä kristitty juhlit kun Jeesus on syntynyt keväällä? Et sinä mikään kristitty ole.
Ymmärrä jo, että olen ateisti. Sinunkin ongelmasi on nyt paikallistettu eli vedät puutteellisin tiedoin johtopäätöksiä ja vain nolaat itsesi. Talvipäivänseisaus on pakanauskonnollinen juhla ja se ei siten sovi ateistille. Voit toki juhlia sitä, mutta et ole ateisti. Veikkaan myös, että juhlasi muistuttaa 100 % suomalaista kristillistä joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muodostui. Afganistan taantui siksi että Neuvostoliitto oli tuhonnut demokraattisen hallinnon ja sodan jälkeen valta jäi kapinnallisryhmälle joka voitti sodan USAn tuella. Siitä en tiedä olivatko Talibanit alunperin niin tiukkoja sharia lain kannattajia vai radikalisoituvatko sodan aikana.
Ok, kiitos. Juuri tuota jäin ihmettelemään, kun ajattelin, että talibanporukka todennäköisesti olisi sitten ollut siellä jo asuneita afgaaneja, että miksi he niin radikalisoituivat häädettyään NL:n pois, kun sitä ennen afganistanilaiset olivat hyväksyneet esim. naistenkin koulutuksen. Mutta ehkä se muuttui jostain syystä siinä sodan aikana, ei ehkä tähän vastausta k
Kiitos sinulle. Neuvostoliiton miehitys kesti 10vuotta ja miehittäjät olivat kristittyjä. Kyllä siinä voi yksi jos toinenkin radikalisoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan oikeasti, että ei ole muita uskonnollisia juhlia kuin joulu? Tai muut kristilliset juhlat?
Vierailija kirjoitti:
Länsimainen kulttuuri ei perustu Raamattuun vaan siihen, että uskonnolla ei ole ollut niin suurta merkitystä kuin muissa kulttuureissa ja erityisesti nykypäivänä ei juuri merkitystä.
Jos ajatellaan vaikka antiikin Kreikkaa tai Roomaa, niin niissä toki oli uskonnollisuutta, mutta sen rinnalle hiipui rationaalinen ajattelu. Uskonnot olivat asioita, joilla tyhmille ihmisille perusteltiin asioita, mutta jonka vuoksi kansojen johtajat eivät ajaneet kansojansa hulluuksiin.
Tieteellista vallankumousta uskonto toki hidasti, mutta valtaapitävien aie, miksi se niin teki, oli naivin positiivinen: ei tarvita uusia hihhulijuttuja sotkemaan ihmisten mieltä. Nykyiset riittävät hyvin, ja ne antoivat ihmisille tarpeeksi siimaa ansaita, toteuttaa itseään ja hallitsijoille mahdollisuuden hallita. Olihan sen ajan käsitykset peritty antiikista asti ja aikanaan tieteellisesti päteviä.
Koko länsimainen kulttuuri lepää uskonnon, erityisesti kristinuskon tulon ja kehityksen varassa. Ilman uskontoja meillä ei olisi edes lukutaitoa, ei kirjoitustaitoa, joiden varassa koko kulttuuri on kehittynyt. Kaikki taide on syntynyt vahvasti uskontojen päällä. On hirvittävä virhe koettaa estää lapsilta historian ja kulttuurin tuntemus, sen koko pitkä ja syvä ulottuvuus. Suorastaan fasistista on sensuroida ja kieltää joitain teoksia, sanoja ja kuvia jonkin uskontoon viittaamisen ohella. Tulee mieleen diktaattorien metodit kommunistisissa maissa.
Ilman kristinuskon tuloa meillä ei olisi edes kirjoitus- eikä lukutaitoa. Kristinusko toi ne koko Eurooppaan ja muuallekin.
Kyllä meillä oli täällä sellainen juttu kuin riimukirjoitus. Jonka yllätys yllätys kristinusko syrjäytti. Opettelin joskus huvikseni riimuaakkoset ja kirjoittelin niillä salaviestejä kaverin kanssa. Ihan yhtä hyvin niillä pystyi kirjoittamaan näillä nykyisin käytössä olevilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan oikeasti, että ei ole muita uskonnollisia juhlia kuin joulu? Tai muut kristilliset juhlat?
Miksi niin luulisin? Joulu nyt vaan sattuu olemaan se aika jolloin Suomessa lähes kaikilla on vapaata, joten silloin on kiva juhlia.
He jotka saavat toivoa ja lohtua uskonnosta ovat oikeutettuja siihen. Jos toivo viedään ei jäljelle jää oikein mitään.
Ateistien ja uskovien on syytä olla tuputtamatta toisilleen mitään.
Maksan kirkollisveroa vaikka en ole erityisen uskovainen. Näen kirkon olevan yksi kansakunnan peruspilareista, ja niitä ei ole syytä murentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko ihan oikeasti, että ei ole muita uskonnollisia juhlia kuin joulu? Tai muut krist
Ja juhlit tietysti täysin kristillisten perinteiden mukaisesti.
Kuten tuossa jo aiemmin luki, Jeesuksen ristiinnaulitseminen on historiallinen tosiasia. Joten se että kaksi kuviota muistuttaa toisiaan, ei tarkoita että se ovat sama symboli. Vai meinaatko ettei kenellekään muulle tulisi mieleen piirtää kahta viivaa ristikkäin? Mikä tarve sinulla on muuten jatkuvasti haukkua ihmisiä yksinkertaiseksi ja tyhmiksi? Yleensä niin tehdään kun argumentit loppuu.
Ainiin, muista että kaikkea sanomaasi voidaan käyttää tonttuja vastaan.