Miten voi olla mahdollista, että käytännössä koko länsimainen kulttuuri pohjaa kristinuskoon ja Raamattuun, mutta...
...silti ne sen uskon ydinasiat on yhtäkkiä yhteiskunnan suurin tabu neutraalistikin käsiteltynä? Kirkkopyhiä kyllä mielihyvin vietetään, mutta hys hys ei saa sanoa että miksi? Siis mitä h lvetin h elvetin h lvettiä nyt taas? Mikä j malauta hölmölä tämä maailma nykyään on?
Kommentit (718)
Vierailija kirjoitti:
Talvipäivänseisausjuhlaan ei kuulu esim. lahjoja. Lahjojen antaminen on kuulunut roomalaisten Saturnalia-juhlaan. Myös hiippalakki, piparit, laulaminen ja tiernapojat ovat saturnaalisia juhlamenoja. Eli ihan selvästi uskonnollista. Jos juhlit talvipäivänseisausta, niin juhlassasi on vain kynttilät, lyhteet ja paljas havupuu. Epäilen, että ei ole, vaan juhlit enemmän saturnalian mukaisesti.
Sinä olet ihan selvä tekoateisti, joka yrittää epätoivoisesti todistella, että ei juhli uskonnollisia juhlia, mutta juhlii kuitenkin. En tajua, miksi häpeät sitä.
Annoin tänään isänpäivän kunniaksi isälleni lahjan. Tekeekö se siis mielestäsi siitä uskonnollisen juhlan?
Ei tee. Lahjan antaminen itsessään ei ole uskonnollista. Mutta joulun yhteydessä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.
Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri
MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.
Mitä sitten? Joulu ei ole uskonnollinen juhla.
Kyllä se on.
Ei se ole.
On.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti ei juhli uskonnollisia juhlia. Sehän on täysin vastoin ateismin ideaa. Talvipäivänseisauksen juhliminen on pakanauskonnollisuutta, joka ei sovi ateistille. Voit toki itse juhlia mitä haluat, mutta ateisti sinä et ole.
Miksei juhlisi? Juhlin minä jouluakin, vaikka en usko sen uskonnolliseen merkitykseen. Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla. Tilaisuus viettää aikaa yhdessä rakkaimpien kanssa. -eri
MIksi ihmeessä ateisti juhlisi uskonnollisia juhlia? Vähän sama kuin vegaani söisi possua.
Mitä sitten? Joulu ei ole uskonnollinen juhla.
Kyllä se on.
Ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juhlit tietysti täysin kristillisten perinteiden mukaisesti.
Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?
Ei harmita, kun myönsit vihdoinkin, että et ole ateisti.
Enhän myönnä. Onko syöminenkin jotenkin uskonnollinen tapa? Erikoista.
Olen kuullut, että muslimit eivät syö possua uskontonsa takia. Onhan se erikoista kieltämättä.
Ei syö juutalaisetkaan ja samanlaiset teurastusmenot Halal=Kosher.
Kielto siansyömisestä on luultavasti sen aikaista terveysvalistusta. Sian syömisessä on ennen ollut suuri vaara saada trikiini tartunta. Tuskin sen aikaiset ihmiset ovat tienneet, että kyse on ollut loistartunnasta. On vain tulkittu, että ko. eläin on saastainen. Ihan fiksua se on ollut välttää possun popsimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalla pitää olla uskonto. Ellei sitä ole joku tuo se sinne vaikka väkisin.
Kuten myös armeija.
Vuosikymmenestä toiseen on ollut armeijan ja uskonnon vähättelijöitä. Pelaavat vihollisen pussiin.
Ei uskonto ole mikään välttämättömyys. Suomikin on SEKULAARI maa.
Oletkö nähnyt joskus maallisia ajatuksia? En minäkään, koska ei sellaisia ole. Kaikki ajatukset tupsahtavat taivaasta, ei niitä tarvitse maasta kaivaa. Uskonnot vain muuttavat muotoaan, mutta ei niistä koskaan eroon pääse. Jotkut väittävät wokeakin uskonnoksi. Mitä se periaatteessa myös on. Lähes kaikki mitä ihminen ajattelee ja tekee perustuu uskomuksiin, koska ihminen kykenee ajattelemaan vain sitä, mihin uskoo. Joku voisi jopa väittää, että ihminen, joka ei ajattele ei ole ihminen. Kun uskomukset määritellään oppijärjestelmäksi ovat ajatukset myös ideologia. Ideologialla ja uskonnolla ei juuri ole käytännössä eroa. Yhteiskunta voi perustua kumpaan tahansa.
"Syömingit ovat myös roomalaisten saturnaliasta lähtöisin. Ei Suomessa ollut vuoden pimeimpään aikaan mahdollista järjestää suuria syöminkejä, mutta Välimerellä oli. Hiljalleen syömingit tulivat tännekin. Edelleen et ole ateisti, koska juhilt uskonnollisia juhlia. Taitaa olla jostain syystä arka paikka sinulle. MInua voit kutsua miksi haluat, minun ei tarvitse suu vaahdossa asiaa toistella."
Kova olet valehtelemaan tämä on selvästi sinulle tosi arka paikka.
Vuoden pimeimpään aikaa teurastettiin sika tai muu eläin ja vetäydyttiin sisälle syömään ja polttamaan tulia. Söpöä kun ihan raivoissasin koitat saada planeetan kierron auringon ympäri uskonnoksi. Ja ihmisten kausittaisen käyttäytymisen palvonnaksi. No tietämättömyys lisää vihaa ja radikalsoitumista😅
Voi harmi. Kommenttini ei sitten lähtenytkään. Tai en ainakaan löydä sitä enää. Noh, joka tapauksessa vastasin tälle joka sanoi jokaisessa kommentissa että kristityt puolustelee niitä kauheuksia joita ovat tehneet.
Täällä on nyt yksimielisesti tuomittu kaikki nuo murhat ja hyväksikäytöt, mutta silti ilmeisesti puolustelemme.
Ongelma on ehkä se, että mikä edes on kristityn määritelmä? Onko jokainen kristitty, joka sanoo olevansa kristitty? Mielestäni kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen pelastajana, katuu syntejään sydämestään, ja pyrkii elämään Jeesuksen opetusten mukaan. Kyllä kristittykin mokailee yhtenään, mutta murhanhimo ilman katumusta ja parannusta ei ihan mene mokailusta. Jeesus itse tekee selväksi että on niitä, jotka tulevat hänen nimissään mutta heillä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan, vaan ovat pahantekijöitä ja valehtelijoita. Kaiketi Jeesus itse saa valita kuka hänen porukkaansa kuuluu, onhan hän kuitenkin koko uskonnon päähenkilö?
Nyt tässä väittelyn vastapuoli määrittelee kristityn eri tavalla. Hänen mielestään jokainen joka sanoo olevansa kristitty, ja vaikuttaa ulkoisesti kristityiltä, on kristitty. Mutta tämä ei ole Jeesuksen määritelmä siitä ketä hänen seuraajansa ovat. Jeesuksen mukaan nimenomaan se mitä on sydämessä, ratkaisee.
Kommentissa oli myös mainittu että kristityt kuvittelee olevansa parempia kuin muut, tai jotain vastaavaa. Mutta jokainen joka kuvittelee olevansa parempi kuin muut, on nöyrtymisen tarpeessa. Jeesus itse sanoo näin:
9Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen:
10Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. 11Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. 12Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan. 13Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!
14Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei. Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.
Tästä aiheesta olisi helpompi keskustella jos ensin tutustuisit Jeesuksen opetuksiin. Jeesus on aika hyvin ehtinyt jo kritisoimaan kaikkia näitä asioita joita sinäkin kritisoit.
Vierailija kirjoitti:
"Syömingit ovat myös roomalaisten saturnaliasta lähtöisin. Ei Suomessa ollut vuoden pimeimpään aikaan mahdollista järjestää suuria syöminkejä, mutta Välimerellä oli. Hiljalleen syömingit tulivat tännekin. Edelleen et ole ateisti, koska juhilt uskonnollisia juhlia. Taitaa olla jostain syystä arka paikka sinulle. MInua voit kutsua miksi haluat, minun ei tarvitse suu vaahdossa asiaa toistella."
Vuoden pimeimpään aikaa teurastettiin sika tai muu eläin ja vetäydyttiin sisälle syömään ja polttamaan tulia. Söpöä kun ihan raivoissasin koitat saada planeetan kierron auringon ympäri uskonnoksi. Ja ihmisten kausittaisen käyttäytymisen palvonnaksi. No tietämättömyys lisää vihaa ja radikalsoitumista😅
Jep hauskaa kun hihhuli koittaa tulla määräilemään kuka on ateisti. Aurinko on jumala ja niin edelleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eli muodostuiko Talibanien kapinallisjoukkue vastustamaan Neuvostoliittoa? Miksi Afganistan sitten taantui, vaikka saivat NL:n häädettyä? Nyt puhutaan, että Talibanit eivät salli naisille samoja oikeuksia, jne."
Kyllä muodostui. Afganistan taantui siksi että Neuvostoliitto oli tuhonnut demokraattisen hallinnon ja sodan jälkeen valta jäi kapinnallisryhmälle joka voitti sodan USAn tuella. Siitä en tiedä olivatko Talibanit alunperin niin tiukkoja sharia lain kannattajia vai radikalisoituvatko sodan aikana.
Ok, kiitos. Juuri tuota jäin ihmettelemään, kun ajattelin, että talibanporukka todennäköisesti olisi sitten ollut siellä jo asuneita afgaaneja, että miksi he niin radikalisoituivat häädettyään NL:n pois, kun sitä ennen afganistanilaiset olivat hyväksyneet esim. naistenkin koulutuksen. Mutta ehkä se muuttui jostain syyst
Mutta eivätkö amerikkalaisetkin olleet kristittyjä, ne jotka auttoivat talibaneja ajamaan NL:n porukat pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvipäivänseisausjuhlaan ei kuulu esim. lahjoja. Lahjojen antaminen on kuulunut roomalaisten Saturnalia-juhlaan. Myös hiippalakki, piparit, laulaminen ja tiernapojat ovat saturnaalisia juhlamenoja. Eli ihan selvästi uskonnollista. Jos juhlit talvipäivänseisausta, niin juhlassasi on vain kynttilät, lyhteet ja paljas havupuu. Epäilen, että ei ole, vaan juhlit enemmän saturnalian mukaisesti.
Sinä olet ihan selvä tekoateisti, joka yrittää epätoivoisesti todistella, että ei juhli uskonnollisia juhlia, mutta juhlii kuitenkin. En tajua, miksi häpeät sitä.
Annoin tänään isänpäivän kunniaksi isälleni lahjan. Tekeekö se siis mielestäsi siitä uskonnollisen juhlan?
Ei tee. Lahjan antaminen itsessään ei ole uskonnollista. Mutta joulun yhteydessä se on.
Se on kulttuurisidonnainen tapa, ei uskontunnustus. Totta kai annan esimerkiksi kummilapselleni lahjan jouluna, koska niin on tapana ja se on kohteliasta. En silti tee sitä siksi että uskoisin Jumalan pojan Jeesuksen syntyneen 2000 vuotta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juhlit tietysti täysin kristillisten perinteiden mukaisesti.
Jos hyvän ruuan syöminen yhdessä läheisten kanssa on kristillisille varattua niin varmaan sitten. Harmittaako?
Ei harmita, kun myönsit vihdoinkin, että et ole ateisti.
Enhän myönnä. Onko syöminenkin jotenkin uskonnollinen tapa? Erikoista.
Olen kuullut, että muslimit eivät syö possua uskontonsa takia. Onhan se erikoista kieltämättä.
Kielto siansyömisestä on luultavasti sen
Samahan se on ollut muidenkin VT:n puhtaussäännösten kanssa. Ovat liittyneet terveyteen. Vaikka nykyään kuulostavat monet aika oudoiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Yhden sian syöminen ison perheen kesken ei ole syömingit. Joulopöydän ylenpalttinen runsaus on tullut eteläisemmistä maista, jossa ruokaa on ollut hyvin tarjolla läpi vuoden. Auringon palvonta on ollut varsin yleistä ympäri maailman: Pohjoismaissa, antiikin Roomassa, Egyptissä ja varmasti monissa muissakin maissa.
Kovasti matkit kirjoituksiani, mikä kielii omasta epävarmuudestasi. Tähän viittaa myös yhtäkkinen harhainen päätelmä vihasta ja radikalisoitumisesta. No kertoopa ainakin sen, että hävisit komeasti tämän väittelyn. Parhaiten pääset omasta epävarmuudestasi eroon, kun vain myönnät, että et ole ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep hauskaa kun hihhuli koittaa tulla määräilemään kuka on ateisti. Aurinko on jumala ja n
Aurinkoa on pidetty jumalana hyvin monessa kulttuurissa. Ikävää, miten suomalaisten yleissivistyksen dramaattisen laskun havaitsee jo tällaisissa suht kevyissä kirjoitteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa kulttuurista tulee uskonnosta. Jo pelkästään se, että sinulla on kummilapsi, kertoo, että et mitenkään voi olla ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Voi harmi. Kommenttini ei sitten lähtenytkään. Tai en ainakaan löydä sitä enää. Noh, joka tapauksessa vastasin tälle joka sanoi jokaisessa kommentissa että kristityt puolustelee niitä kauheuksia joita ovat tehneet.
Täällä on nyt yksimielisesti tuomittu kaikki nuo murhat ja hyväksikäytöt, mutta silti ilmeisesti puolustelemme.
Ongelma on ehkä se, että mikä edes on kristityn määritelmä? Onko jokainen kristitty, joka sanoo olevansa kristitty? Mielestäni kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen pelastajana, katuu syntejään sydämestään, ja pyrkii elämään Jeesuksen opetusten mukaan. Kyllä kristittykin mokailee yhtenään, mutta murhanhimo ilman katumusta ja parannusta ei ihan mene mokailusta. Jeesus itse tekee selväksi että on niitä, jotka tulevat hänen nimissään mutta heillä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan, vaan ovat pahantekijöitä ja valehtelijoita. Kaiketi Jeesus itse saa valita kuka hänen porukkaansa kuuluu,
Se että kristityt vetoaa Jeesuksen opetuksiin kun hänen uskonsa nimissä on tapettu miljoonia ja alistettu miljardeja on todella huono puolustus kristinuskolle.
Kaksinaismoralismi on vahvaa kun kristityn kansan tuella on tehty näitä hirveyksiä.
Olen tutustunut Jeesuksen opetuksiin ja ne ovat ihan yleismoraslisia sääntöjä jotka löytyy esim antiikin Kreikasta ja Kiinasta. Niissä ei ole mitään erityistä eikä kristityt saa uskonsa nimissä tehdyistä kauheuksista synninpäästöä sanomalla "ei ne ole oikeita kristittyjä" koska suuri osa kristityistä on juuri sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ehkä se, että mikä edes on kristityn määritelmä? Onko jokainen kristitty, joka sanoo olevansa kristitty? Mielestäni kristitty on se, joka uskoo Jeesukseen pelastajana, katuu syntejään sydämestään, ja pyrkii elämään Jeesuksen opetusten mukaan. Kyllä kristittykin mokailee yhtenään, mutta murhanhimo ilman katumusta ja parannusta ei ihan mene mokailusta. Jeesus itse tekee selväksi että on niitä, jotka tulevat hänen nimissään mutta heillä ei ole mitään tekemistä hänen kanssaan, vaan ovat pahantekijöitä ja valehtelijoita. Kaiketi Jeesus itse saa valita kuka hänen porukkaansa kuuluu,
Uskovalle tämä on ihanaa kuultavaa, mutta tuolle vänkääjälle se valitettavasti on kuin helmiä sioille.
Iso osa kulttuurista tulee uskonnosta. Jo pelkästään se, että sinulla on kummilapsi, kertoo, että et mitenkään voi olla ateisti.
Kirkko ei ole mikään lahko vaikka tuntuisit niin haluavan, siitä voi erota vaikka olisi joskus vanhempiaan miellyttääkseen käynytkin rippikoulun. Voi jopa kuulua kirkkoon ja olla silti ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei ole mikään lahko vaikka tuntuisit niin haluavan, siitä voi erota vaikka olisi joskus vanhempiaan miellyttääkseen käynytkin rippikoulun. Voi jopa kuulua kirkkoon ja olla silti ateisti.
Tietysti voi erota, mutta sitten tulisi erota myös kummiudesta. Kirkkoon kuuluminen ateistina ei ole järkevää.
Aurinkoa on pidetty jumalana hyvin monessa kulttuurissa. Ikävää, miten suomalaisten yleissivistyksen dramaattisen laskun havaitsee jo tällaisissa suht kevyissä kirjoitteluissa.
No on kyllä laskenut yleissivistyksen määrä kunnei näytä luetun ymmärtäminenkään onnistua.
Aurinkoa on pidetty jumalana monessa uskonnossa mutta Suomesta ei ole tällaista tietoa. Luonnokierron mukaan on myös eletty paljon ennen kuin keksittiin mitään jumalia.
Hauskasti tulee ihmisten yksinkertaisuus esille näinkin kevyissä keskusteluissa😅