Paljonko teillä on käyttötilillä rahaa?
Luin juuri sosiaalisesta mediasta, kun joku kuvaili olleensa opiskeluaikana köyhä, ja hänellä oli ollut tilillä juuri ennen opintotukipäivää "vain muutama satanen". Vaikka olen itse keski-ikäinen ja -luokkainen ja työssäkäyvä, minulla on vain palkkapäivänä käyttötilillä muutama satanen. Juuri ennen palkkapäivää ehkä muutama kymppi jäljellä.
Paljonko teillä on yleensä rahaa käyttötilillä? Pidättekö juuri ja juuri kuukauden tarpeisiin, vai isompaa pottia?
Kommentit (158)
Pidän molemmilla käyttötileillä (2 pankkia) koko ajan n. 500 e-1000 e. Tällöin voi huoletta ostaa asioita, mutta ei harmita liikaa, jos tili tyhjennetään tms.
Siirrän siis säästötileiltä, joihin palkat menevät aina käyttötilille sopivasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan käyttötilistä eikä säästötileistä, niin käyttötilillä on 2594 euroa, mutta en ole kerennyt siirtää säästötilille suurta osuutta tuosta.
T. työssäkäyvä ihminen
Joo tässä nyt tarkoitin käyttötiliä, eli sitä mistä esim. korttimaksut menee. Säästöjä ihmisillä on sitten varmaan tosi eri määriä. Joillakin ei mitään ja toisilla kymmeniä tuhansia tai enemmän.
Oon itse miettinyt, että suuren summan pitäminen tilillä kannustaa huolettomampaan kuluttamiseen, ja siksi yritän pitää käyttötilillä mahdollisimman vähän. Mutta ei tämäkään kivaa ole, että aina ennen ostoksia pitää tarkistaa, riittääkö raha. On jatkuvasti tosi köyhä olo. Ehkä joku kultainen keskitie olisi paras.
ap
Vähän alle 400€, tilipäivä 15. Brutto noin 4300€, netto vajaat 2900€.
Vierailija kirjoitti:
203 000€
Kiva kuulla. Luulin tekeväni pohjat, kun käyttötililläni näkyy olevan 61 000 euroa. Aion kyllä siirtää ne säästötilille lähiaikoina.
Viikon päästä tilipvä ja nyt siellä on 34,82e. Ja siinä oikeastaan kaikki mitä minulla on. Käteistä on joitain kolikoita. Ollut monta ylimääräistä kuluerää tässä viimeaikoina ja tuo loppu taitaa mennä autontankkiin. Onneksi on se paljon hämmästystä av:lla aiheuttanut kotivara kunnossa, syödään sitä.
Vierailija kirjoitti:
18,37 €. Sillä pitää pärjätä viikonloppu. Siten siirrän seuraavan viikon budjetin verran rahaa säästötililtä käyttötilille.
Eli käytät tilin ns. tyhjäksi joka viikko? Miten tämä toimii? Eikö tule köyhä olo? Itse yritän siis siirtää kuukauden tarpeisiin rahat aina palkkapäivänä, mutta aina ne tuntuvat loppuvan kesken ja tunnen itseni köyhäksi koko ajan.
ap
Muutama tonni kun siirsin useamman kymppitonnin määräaikaiselle säästötilille
Vaihtelee tonnista kymppitonniin. Yleensä siinä muutaman tonnin kohdalla päätän siirtää ylimääräiset osakkeisiin ja muihin sijoituksiin.
Tonneja, itse säästetty työssäkäymällä ja sijoitettu..ennen kuin joku alkaa arvostelemaan. Juuri siksi kunnon puskuri, ettet tiedä aina mitä huomenna käy ja että voin ostaa oman kodin jossain kohtaa. Lapsuudenkotona ei säästetty, olen opettanut vanhempani laittamaan sukanvarteen ja itse ottamaan säästämisistä selvää. Vinkit?
1. Karsi tarpeettomat kulut ja opettele itsekuri: ajattele pidempää tähtäintä (matkaa tai tulevaa menoa,johon sinulla on varaa)
2. Heti kun olet maksanut laskut ja pakolliset menot, laita säästöön joka kuu
3. Mieti ostoksilla, mitä tarvitset ja tee itse ruuat
4.Palkitse itsesi välillä, täällä eletään kerran
Luin 90-luvulla jostain, että kayttötillä kannattaisi pitää noin parin kuukauden palkka. Jos vaikka auto hajoaa tai tulee muita yllättäviä laskuja. Näin pitkään teinkin. Jos kertyi ylimääräistä, tein ylimääräisiä lainanlyhennyksiä.
Vaan kun lainat loppuivat, niin rahaa alkoi kertymään. Viime syksynä havahduin, että käyttötilillä oli yli 70.000€, joita inflaatio söi 6%:n vuosivauhtia. Niinpä ostin rahoilla indeksirahastoa.
Heti sen jäkeen jouduinkin pakkolomalle ja huomasin, että olisi pitänyt jättää tilille vähän enemmän pelivaraa. Nyt on taas 15.000€, mikä lienee aikan sopiva taso. Jos taas kertyy enemmän, vaihdan auton uudempaan.
0-1000 euroa. En koskaan jätä 1000 euroa enempää käyttötilille, vaan kaikki ylimääräinen raha menee töihin. Eli palkkapäivän jälkeen on 1000 ja sen jälkeen laskee tasaisesti alaspäin, ja kuun lopussa on yleensä 250 - 500 euroa. Joskus jää enemmän tai vähemmän.
Käyttötilillä on 1100 e ja viikko palkkapäivään. Mutta siitä mennee vielä ennen palkkapäivää yksityiselle hedelmöityshoitoklinikalle 600 e.
Lisäksi meillä on puolison kanssa yhteinen kauppatili, jossa on jotain 150 e, sillä varmaan pärjätään ens palkkapäivään.
Jos ei kärsisi lapsettomuudesta niin pystyisi säästämään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
0-1000 euroa. En koskaan jätä 1000 euroa enempää käyttötilille, vaan kaikki ylimääräinen raha menee töihin. Eli palkkapäivän jälkeen on 1000 ja sen jälkeen laskee tasaisesti alaspäin, ja kuun lopussa on yleensä 250 - 500 euroa. Joskus jää enemmän tai vähemmän.
Tämä kuulostaa aika hyvältä tavalta. Eli ei liikaa rahaa käyttötilillä mutta kuitenkin niin, ettei se lopu kesken ennen seuraavaa tilipäivää kuten itsellä. Juuri rahan loppumisella on psykologisesti tosi kurjistava vaikutus. Täytyy ehkä alkaa säilyttää enemmän käyttötilillä.
ap
Opiskelijana minulla oli muutama satanen käyttötilillä, ei muuta omaisuutta, jatkuvasti sai pelätä mahdollisia yllättäviä menoja. Olin mielestäni hyvinkin köyhä. Juuri nyt käyttötililläni on alle satanen, mutta tämä ei ole ainoa tilini saati kaikki mitä omistan.
Taloustilillä (josta maksetaan miehen ja minun yhteiset menot) on kuun lopussa noin 200-300 e. Omalla henkilökohtaisella käyttötilillä on kuun lopussa noin 50-100 e.
Olen siis hyvätuloinen. Siirrän käyttötilille vain oikeasti käyttöön tulevat rahat ja loput menevät säästöön.
Jos käytössä on vain yksi tili (= käyttötili) ja kuukaudesta toiseen on vain satasia ylimääräistä, niin onhan se nyt vähän. Jos on työkykyinen ihminen, niin siihen ei auta lääkkeeksi kuin käydä töissä tai hankkia parempipalkkainen työ tai opiskella hyvä ammatti ja/tai karsia menoja.
Miten te kenellä on kymmeniä tuhansia käyttötilillä olette saaneet säästettyä niin paljon? Eikö suuri summa tilillä houkuttele tuhlaamaan?
Kolmella tilillä 658,1722 ja 9300 euroa.
Kahden tuhannen paikkeilla