Miksi huono-osaisuus periytyy?
Kommentit (59)
Koska omaisuus periytyy. Yhteiskunta tuhlaa resursseja perintöoikeuden myötä. Ei paskaakaan kannata jättää navetan taakse yhteen kasaan vaan levittää pellolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteet on laadittu sellaisiksi että suurimmalla osalla huono-osaisia ei ole mitään mahdollisuutta rikkoa sitä betonikattoa, mikä nostaisi hyväosaisuteen. Tuurilla, älyllä ja kovalla työllä siinä voi onnistua, mutta tarvitaan molempia.
Miten niin? Vaikka ei ohjattaisi lukioon ja menisi amikseen ja lähihoitajaksi, niin töitä riittää ja voisi jo nuorena alkaa säästämään ja sijoittamaan.
Tiedätkö mikä on lähihoitajan palkka? Osaako lähihoitaja sijoittaa ja säästää jos on lähtöisin huono-osainen?
Ihmisillä on kovin erilaiset lähtökohdat elämälleen. Huono-osaisille useinon kasaantunut kaikenlaista negatiivista ja tämä sitten periytyy lapsille. Jos sitä negatiivista kasaa on vähemmän, niin on helpompaa tai yleensäkin mahdollista päästä irti siitä huono-osaisuudesta.
Itse työskentelen nuorten aikuisten parissa mielenterveystyössä. Asiakkaillani on siis mielenterveysongelmia, monilla oppimisvaikeuksia tai adhd, keskeytyneitä koulutuksia, vaikeutta löytää pysyvää työtä, köyhyyttä, velkaa, luottotiedot menneet, huolta selviytymisestä. Huono ruokavalio (voi myöhemmin johtaa sairauksiin), ei harrastuksia. Kaikki nämä ovat yhteydessä toisiinsa.
Monien vanhemmilla sama tilanne. Ja jos lapsia on, niin ketju jatkuu. Ei ole varaa tai osaamista tukea lapsiaan. Ei uskoa itseensä tai tulevaisuuteen. Ei mitään kannata tehdä tai yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsia ei kannusteta tarpeeksi. Pitäisi olla ainakin yksi aikuinen, joka todella uskoo ja tsemppaa menestymään.
Jonkun on myös annettava myönteistä tietoa mahdollisuuksista silloin kun on aika suunnitella jonnekin hakemista, pyrkimistä tai ilmoittautumista. Jopa voi ihan kädestä pitäen auttaa
Ei välttämättä auta jos tulee päihde-ja peliriippuvuuksia niin niille ei kukaan mahda mitään. Meillä koko suvun suosikki alkoi pelikoneisiin laittamaan ihan kaikkien rahat kun häneen ensin luotettiin. Muille ei annettu rahaa. Peli-ja päihderiippuvainen asuu ja hyväksikäyttää vanhempiaan.
Tämä tuhlaaja sai kaikki velkansa anteeksi velkasaneerauksessa. Sai ihan ilmaista rahaa hassaten baareihin ja leveeseen elämään. Ei helvetti kun me me muut olemme olleet niin tyhmiä ettemme ole ottaneet samoja etuja saadaksemme ihan ilmaista rahaa jätti summia ja sitten ne saa anteeksi.
Nykyään koneet hoitaa ihmisten työt, ei vaadita enää aivonystyröitä samaan tapaan kuin ennenvanhaa. Näin ollet aivot ei pääse kehittymään täyteen mittaansa eli aivojen hermoradat eivät luo aktiivisesti väyliä jollei tule aktiivisesti ärsykkeitä ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteet on laadittu sellaisiksi että suurimmalla osalla huono-osaisia ei ole mitään mahdollisuutta rikkoa sitä betonikattoa, mikä nostaisi hyväosaisuteen. Tuurilla, älyllä ja kovalla työllä siinä voi onnistua, mutta tarvitaan molempia.
Miten niin? Vaikka ei ohjattaisi lukioon ja menisi amikseen ja lähihoitajaksi, niin töitä riittää ja voisi jo nuorena alkaa säästämään ja sijoittamaan.
Tiedätkö mikä on lähihoitajan palkka? Osaako lähihoitaja sijoittaa ja säästää jos on lähtöisin huono-osainen?
Pari tonnia. Pieni on, mutta jos ei asu kalliisti ja elää fiksummin kun minä yliopisto-opiskelijana niin kyllä onnistuu.
Pidän hoitajia vastuuntuntoisina, ja hyvinkin voivat tehdä parempia sijoituspäätöksiä kuin mummilta lahjarahan saaneet kukkopojat.
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsia ei kannusteta tarpeeksi. Pitäisi olla ainakin yksi aikuinen, joka todella uskoo ja tsemppaa menestymään.
Jonkun on myös annettava myönteistä tietoa mahdollisuuksista silloin kun on aika suunnitella jonnekin hakemista, pyrkimistä tai ilmoittautumista. Jopa voi ihan kädestä pitäen auttaa
Ilmeisesti tästä syystä alle puolet ikäluokasta jatkaa lukioon. Tämä on minulle täysin käsittämätöntä, mutta jossain haja-asutusalueella ja pienemmillä paikkakunnilla vaihtoehtoja ei ole. En tunne Helsingissä yhtään ihmistä, joka ei olisi käynyt lukiota.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on kovin erilaiset lähtökohdat elämälleen. Huono-osaisille useinon kasaantunut kaikenlaista negatiivista ja tämä sitten periytyy lapsille. Jos sitä negatiivista kasaa on vähemmän, niin on helpompaa tai yleensäkin mahdollista päästä irti siitä huono-osaisuudesta.
Itse työskentelen nuorten aikuisten parissa mielenterveystyössä. Asiakkaillani on siis mielenterveysongelmia, monilla oppimisvaikeuksia tai adhd, keskeytyneitä koulutuksia, vaikeutta löytää pysyvää työtä, köyhyyttä, velkaa, luottotiedot menneet, huolta selviytymisestä. Huono ruokavalio (voi myöhemmin johtaa sairauksiin), ei harrastuksia. Kaikki nämä ovat yhteydessä toisiinsa.
Monien vanhemmilla sama tilanne. Ja jos lapsia on, niin ketju jatkuu. Ei ole varaa tai osaamista tukea lapsiaan. Ei uskoa itseensä tai tulevaisuuteen. Ei mitään kannata tehdä tai yrittää.
Jos elämänhallinta on hukassa, ei pitäisi hankkia lapsia.
Ei se oikeasti periydy ellei vanhemmat ole typeriä. Omat vanhempani olivat pienituloisia mutta aina kannustivat ja halusivat, että pärjään paremmin kuin he. Nyt olen ihan hyvätuloinen ja osakesalkku 200k€.
M38
Köyhänä syntynyt, edelleen vähävarainen, en koe olevani huono-osainen. Aina on selvitty.
Vierailija kirjoitti:
Esim. ei tiedetä muunlaisesta elämästä. Voi olla, että lähipiirissä ei ole yhtäkään aikuista johon luottaa tai joka uskoo. Koulutusta ei arvosteta. Tietyt käyttäytymismallit periytyy, esim. päihteet selviytymiskeinona. Osittain perintötekijöillä osuutta esim. riippuvuuksien synnyssä. Rahankäyttötaitoja ei opita kotoa. Voi olla väki_valtaa, hyväk si käyttöä ja kaikenlaista tr aumaa. Kirjoitin äsken pidemmän viestin mutta ei päässyt läpi. Tuossa nyt joitain esimerkkejä kun en jaksa enää kirjoittaa uudestaan.
Tämä! Jos ympäristössä ei ole ns. keskiluokkaista esimerkkiä. Oma kokemus ja mitä olen itse muuallakin nähnyt, niin monesti tietynlaisissa duunariperheissä ei lapsi saa kannustusta opiskeluun, järkeviin elämän valintoihin, henkilökohtaiseen siisteyteen, hyvään käytökseen esim. pöytätavat, toisten kohtelias tervehtiminen.
Kannustus on tyyliin "tee mitä itse tykkäät". Ja sitten ollaan ylpeitä, kun ei vaadita lapsilta mitään eikä kannusteta mihinkään, kun ollaan muka niin rentoja elämän suhteen. Mitä elämänoppia tuo oikein on!?
Itse valitettavasti synnyin parikymppisten duunarivanhempien lapseksi. Kotoa en saanut minkäänlaista sosiaalista pääomaa. Vanhempiani ei kiinnostanut koulunkäyntini, koska heitä itseään se ei ollut kiinnostanut. Koskaan ei kysytty läksyistä eikä kokeista. En saanut tukea enkä opastusta missään asioissa. Esimerkiksi omasta hygieniasta huolehtimisen tärkeyden (hampaiden pesu, deon käyttö, hiusten pesu) opin muualta.
Minun "pelastukseni" oli, kun yläasteella tutustuin keskiluokkaisten perheiden lapsiin. Heille opetetettiin kotona käytöstapoja, järkevää rahankäyttöä, säästämistä, sopivaa pukeutumista, keskustelutaitoja jne. Heiltä imin oppeja joista on ollut elämässäni hyötyä.
Asenteet periytyvät vanhojen tapojen ym ym ym kautta. Se voi olla ihan ylisukupolvista ja jopa kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eläm
Asiakkaistani joillain lapset ovat syntyneet vahingossa. Osalla taas tietoisesti, ajatuksella, että lapsia sentään saa, vaikka ei töitä tai koulutusta. Monella on lähipiirin malli, jossa lapsia saadaan jo varhain, eikä odotella "täydellistä elämää".
Jos vanhemmat eivät tiedä miten huono-osaisuus vältetään, he eivät osaa sitä tietoa myöskään jälkeläisilleen antaa.
Huono-osaisen menestyvä jälkeläinen joutuu oppimaan kaiken itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä auta jos tulee päihde-ja peliriippuvuuksia niin niille ei kukaan mahda mitään. Meillä koko suvun suosikki alkoi pelikoneisiin laittamaan ihan kaikkien rahat kun häneen ensin luotettiin. Muille ei annettu rahaa. Peli-ja päihderiippuvainen asuu ja hyväksikäyttää vanhempiaan.
Tämä tuhlaaja sai kaikki velkansa anteeksi velkasaneerauksessa. Sai ihan ilmaista rahaa hassaten baareihin ja leveeseen elämään. Ei helvetti kun me me muut olemme olleet niin tyhmiä ettemme ole ottaneet samoja etuja saadaksemme ihan ilmaista rahaa jätti summia ja sit
ADHD-lääkitys ehkäisee ja auttaa tuollaiseen ainakin jossain määrin.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi tarvitaan niitä esimerkkejä omasta lähipiiristä. Niitä fiksuja aikuisia. Jos on syntynyt perheeseen ja lähipiiriin joka on ns. wt touhua, niin tuon näkee normaalina ja kaikki oikeasti normaalit hyvin käyttäytyvät ja fiksuja valintoja tekevät ihmiset nähdään tylsinä ja jäykkinä hienostelijoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät saa tyhmiä lapsia.
Älykkyys on synnynnäistä, muttei perinnöllistä. Älykkyysgeenejä ei ole löytynyt.
Älykkyys periytyy äidiltä pojille. Nainen saa molemmilta älykkyysgeenin.
Höpö höpö. Mun äidin ja isän puolelta suvussa on älykkäitä ja mä synnyin tosi älykkäänä, mutta mä myös tiedän, ettei älykkyys periydy.
T: Antti Lain.e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi tarvitaan niitä esimerkkejä omasta lähipiiristä. Niitä fiksuja aikuisia. Jos on syntynyt perheeseen ja lähipiiriin joka on ns. wt touhua, niin tuon näkee normaalina ja kaikki oikeasti normaalit hyvin käyttäytyvät ja fiksuja valintoja tekevät ihmiset nähdään tylsinä ja jäykkinä hienostelijoina.
Näinpä. Rikkonainen elämä nähdään noissa piireissä jotenkin tavoiteltavana. Vakaa ja turvallinen elämä nähdään ahdistavana.
Alamäki voi olla raju yläluokallakin. Näin Turussa Vartiovuoren puistossa jokunen vuosi sitten rikkaan nuoren naisen ja hän osti diileriltä huumeita ja veti ne siinä puiden varjossa. Hänellä oli kalliit vaatteet ja käsilaukku ja isoja seteleitä. Hän oli aivan rappiolla ja sekaisin.
T: Antti Lain.e
Tai että jaksaisi ihan vaan lukea sivistäviä kirjoja ja käydä keskusteluja maailmanmenosta, koko ajan on selviytyminen mielessä päällimmäisenä.