Keto-dieetti tai ketogeeninen dieetti. Dieetin läpikäyneet kokemuksia. Olen aloittamassa 10 kg pudotusta.
Naapuri on pudottanut 115 kilosta 98 kiloon muutamassa viikossa painoaan. Kokemuksia haluaisin Keto-dieetistä.
Ja mitä ruoka-aineita ja helppoja reseptejä olette käyttäneet. Nyt enemmän käytännön kokemusta. Teoriaa löytyy netistä.
Kertokaa miltä tuntuu.
Kommentit (295)
Onko ap vielä ketolla ja onko painonpudotus onnistunut?
Stanford'in yliopiston tutkimuksen mukaan ketodieetti on liki erinomainen psykiatristen häiriöiden (skitso, kaksisuuntainen) lievittäjä:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38547601/
Käännös abstraktista:
Ketogeeninen ruokavalio (KD, joka tunnetaan myös nimellä aineenvaihduntaterapia) on onnistunut lihavuuden, tyypin 2 diabeteksen ja epilepsian hoidossa. Viime aikoina tämä hoito on osoittanut lupaavuutta psykiatristen sairauksien hoidossa. Teimme 4 kuukauden pilottitutkimuksen tutkiaksemme KD:n vaikutuksia skitsofreniaa tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä sairastaviin henkilöihin, joilla on olemassa olevia aineenvaihduntahäiriöitä. Kaksikymmentäkolme osallistujaa osallistui yhden käden tutkimukseen. Tulokset osoittivat parannuksia aineenvaihdunnan terveyteen, eikä yksikään osallistuja täyttänyt metabolisen oireyhtymän kriteerejä tutkimuksen päätelmien mukaan. Kiinnittyneiden henkilöiden paino (12 %), BMI (12 %), vyötärön ympärysmitta (13 %) ja viskeraalinen rasvakudos (36 %) laskivat merkittävästi. Tässä populaatiossa havaittuja biomarkkereiden parannuksia ovat HOMA-IR:n 27 %:n lasku ja triglyseridipitoisuuksien 25 %:n lasku. Psykiatrisissa mittauksissa skitsofreniaa sairastavien osallistujien lyhyt psykiatrisen arviointiasteikon pisteet laskivat 32 %. Yleisen kliinisen yleisvaikutelman (CGI) vakavuus parani keskimäärin 31 %, ja kohonneella oireella alkaneiden osallistujien osuus parani vähintään 1 pisteen CGI:ssä (79 %). Psykiatrisiin tuloksiin kohortissa sisältyi lisääntynyt tyytyväisyys elämään (17 %) ja parantunut unen laatu (19 %). Tämä pilottitutkimus korostaa ketogeenisen lisäravintohoidon mahdollisia etuja henkilöillä, jotka kamppailevat vakavan mielenterveyden sairauden kanssa
Sairastuin 2 vuoden ketoilun jälkeen vakavaan suolistossairauteen. AFOS-arvo yhä verikokeissa vähän koholla, mutta parempaan suuntaan. Kolesteroliarvot (LDL) kohosi myös runsaasti. Ennen ketoilua olin täysin terve. Ei kannata lähteä tähän hommaan vain painon pudotuksen takia. Painoa voi pudottaa paljon terveellisemmin.
Naapuri pudotti 1000 kcal KETO-dieetillä painoaan 115 kg vajaassa 5 kuukaudessa 75 kg. Hän voi erinomaisestii.
On myös ulkoisesti hyvinvoiva. Ap tästä nyt kertoo.
KETO-kuurille aion nyt alkaa. Talvi meni sipsejä syödessä, kakkuja ja muutenkin yli kulutuksen syömällä. Liian suuret ruoka-annokset keräyttivät painon 83 kg.
Kiinnostuin KETOgeenisista päivän aterioista kun aloitin ketjun. Tarkoitus on aloittaa noin 1000-1300 kcal. Se ei ole paljon, mutta hieman poikkeavuutta sallin itselleni tästä päivästä alkaen.
Tähtään 20-50 g hiilihydraatteja päivittäin, tai kaavan mukaan kokonaismakroista.
Siis 105g rasvoja, 85g proteiineja, hiilihydraatteja 25g.
Tämän pidän mielessäni kun suunnittelen päivän aterioita, joita syön 3 kertaa päivässä.
Minusta tässä ei ole rasvoilla läträämistä.
Ap
Reseptejä on runsaasti netissä. "koch keto 300 low carb rezepte" vaikutaa hyvältä. Aloin tutustumaan, kun niissä on valmiina hiilihydraattien määrä.
Tänään teen jauhelihasta purjokeiton 4 annosta, miehen annoksiin tulee perunaa lisäksi.
En hanki mitään minulle tuntemattomia ruoka-aineita. Tonnikalasalaatti, parsakaali ja pihvi ovat ovat tuleville päiville.
Ap
Omena päivässä, miten se sopii ketoiluun? Omenaa en halua jättää pois. Ainoa ajatteluttava asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla yli 10 vuotta ja ostoslistani on vain noin 15 tuotteen mittainen. Ruoka on vain polttoainetta ja sillä on äärestä pieni rooli päivittäisessä arjessa.
Juuri näistä ruoka-aineista olen kiinnostunut. Mitä syöt tai laitat itse?
Teen kaiken itse enimmäkseen airfryerilla.
Kanaan, kalaa, kalkkunaa, munaa, maan päällä kasvavia kasviksia, kreikkalaista jogurttia, marjoja, siemeniä, oliiviöljy, yrtit, sitruuna ja mantelia.
Minäkin haluan ostoslistan mahdollisimman vähillä tuotteilla. Siinä sivussa teen miehelle ruokaa ja lisään hiilareita ja rasvaa hänen aterioihinsa.
Nyt jos koskaan luen purkkien etiketit. Hiilihydraattien pitäminen minimissä on vaikein osuus.
Monet vastustavat keto-kuuria ja kertovat huonoista kokemuksistaan. Ne kuuluvat myös kaikkeen painonpudotukseen, mutta tuskin ohjeeksi aloittelijalle.
BMI suosituksiin suhtaudun enemmän kielteisesti. Minulla lukee diagnooseissa aina ekalla sijalla adipositaas. Ihaanepinoksi, tai alimmaksi painoksi on tuon kaavan mukaan 58 kg. Olen ollut 68 kg, mutta siinä en voinut pysyä, kun ekämä oli pelkkää kalorien laskemista. Viis veisaan BMI arvoista.
Nyt olen tyytyväine kun saan painoni, 163 cm, 74 tai 73 kiloon. Saan syädä vapaammin, eikä minua ahdista. Shipsien ja pullien iltasyöminen sai minut pois raiteiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Dieetti kyllä pudottaa nopeasti painoa. 1000 kaloriaa päivässä.
Ei vaan pudota. Itse kamppailen kilojeni kanssa. Lääkärille meno viikon päästä ja dietistille sen jälkeen.
Vatsan ympärys on merkittävän suuri, 120 cm, ei mittanauha edes yletä. Olin hyvin lihaksikas nuorena, lihakset. Täytynee saada lihakset viielä toipumaan. Miten tuon vyötärönmitan kanssa mahtaa käydä, että housut lakkaisivat pursumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dieetti kyllä pudottaa nopeasti painoa. 1000 kaloriaa päivässä.
Ei vaan pudota. Itse kamppailen kilojeni kanssa. Lääkärille meno viikon päästä ja dietistille sen jälkeen.
Oletko kilpirauhasen tarkastuttanut, ei riitä pelkät yleistutkimukset. Millaisen dieetin aloitat tai mitä lääkäri voisi suositella. Kai vain, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Tätä en halua toisten minulle enää kertovan. Luulen, että muutaman kilon nopea pudottaminen motivoi.
Vierailija kirjoitti:
KETO-kuurille aion nyt alkaa. Talvi meni sipsejä syödessä, kakkuja ja muutenkin yli kulutuksen syömällä. Liian suuret ruoka-annokset keräyttivät painon 83 kg.
Kiinnostuin KETOgeenisista päivän aterioista kun aloitin ketjun. Tarkoitus on aloittaa noin 1000-1300 kcal. Se ei ole paljon, mutta hieman poikkeavuutta sallin itselleni tästä päivästä alkaen.
Tähtään 20-50 g hiilihydraatteja päivittäin, tai kaavan mukaan kokonaismakroista.
Siis 105g rasvoja, 85g proteiineja, hiilihydraatteja 25g.
Tämän pidän mielessäni kun suunnittelen päivän aterioita, joita syön 3 kertaa päivässä.
Minusta tässä ei ole rasvoilla läträämistä.
Ap
Tuossa on aivan liian vähän kaloreita, ihan sama mitä syöt. Tuo on tie vain epäonnistumiseen. Ketoillessa ei ylipäätään rajoiteta kaloreita, vaan syödään ns. sallittuja ruoka-aineita vapaasti. Eikä muullakaan tavalla laihduttaessa missään nimessä aikuisen pidä olla millään 1000 kcal dieetillä!!! Sillä lähtee lihakset ja nälkä kasvaa lopulta hallitsemattomaksi.
Paras tapa rasvasta lähtevään ja mahdollisimman pysyvään painon pudotukseen on maltillinen kalorivaje (-10-15% päivän kulutuksesta, esim. jos kulutat 2000 kcal päivässä, nyt syöt 1800 kcal) ja tämä yhdistetään oikein tehtyyn, turvalliseen ja kehittyvään voimatreeniin. Näin rasva sulaa eikä lihakset. Mutta ei ole nopea reitti ja siksi tälle nyrpistellään kun pitäisi jaksaa pitkäjänteisesti.
Onko sinulla kokemusta painonhallinnasta, ja miten olet pudottanut ylimääräiset kilot?
Minusta ei ole len kyllä hyvät lihakset omaava, mutta niiden teho ei ole enää niin hyvä.
Ei toimi ja on vaarallinekin monille, lisää esim. sydänkuolleisuutta ja ketolaiset kuolevat maailman laajuisen tutkimuksen mukaan vuotta nuorempina.
Ap täällä naapuri on pudottanut painoa ja hän voi todella hyvin. Hän on silti syönyt monipuolisesti kuurinsa aikana.
Tämä kuuri käyttää rasvaa elimistöstä ei niinkään lihaksia. Hiilihydraatteihin alan suhtautua varovaisesti runsaan sokerin takia. Aamulla lusikallinen pehmennettyjä pellavansiemeniä pitää suoliston kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi ja on vaarallinekin monille, lisää esim. sydänkuolleisuutta ja ketolaiset kuolevat maailman laajuisen tutkimuksen mukaan vuotta nuorempina.
Oltko omakohtaisesti kokeillut? Ne monet muut voivat tietysti jättää tämän kuurin kokonaan pois. Kuolleisuuteen ei oikein voi puuttua vielä jos laihduttaja on vasta keski-ikäinen.
Olen ollut hoikka ja sitten liiasta makean syömisestä lihonut. Grillimakkarakin maistui mahtavalle - kohtuuttomasti.
Yöllä heräsin syömään ja sitten sain unesta kiinni. Aika ajoin lihon, eikä vaatteet mahdu päälle. Ei se vähentäminen ole ollenkaan helppoa ja siinä joutuu suupalat myös laskemaan.
Pullaosastolla kuulen naisten ääneen puhuvan, että tuossa ja tuossa on kaloreita. Kaloreita pulla-osastolla, no sehän sopii, mutta kuitenkin siellä säännöllisesti käydään ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä naapuri on pudottanut painoa ja hän voi todella hyvin. Hän on silti syönyt monipuolisesti kuurinsa aikana.
Tämä kuuri käyttää rasvaa elimistöstä ei niinkään lihaksia. Hiilihydraatteihin alan suhtautua varovaisesti runsaan sokerin takia. Aamulla lusikallinen pehmennettyjä pellavansiemeniä pitää suoliston kunnossa.
Jos syöt noin vähän, kuin 1000-1300 kcal päivässä, niin aivan varmasti lähtee lihaksista. Jos haluat säästää lihaksiasi, sinun tulee syödä kunnolla ja harjoittaa voimatreeniä painoilla. Ja piste, niin se vain ihmisen kehossa on.
Jos haluat kituuttaa ja pudottaa painoa nopeasti, se lähtee myös lihaksista, mikä johtaa lepokulutuksen pienenemiseen, mikä johtaa siihen että taas pitää vähentää kaloreita.
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi tehdä niin, kun vaihtoehtona on syödä hyvin ja treenata tavoitteellisesti (huom! Ei tarkoita mitään joka päivä rehkimistä vaan omantasoista, kehittyvää treeniä, esim. 3 krt viikossa jo erinomaista). Tällöin lihakset voimistuvat ja ajan myötä lepokulutus jopa nousee.
1000 kcal on vaan aivan järjetön ja riittämätön määrä aikuiselle.
Niin, ketoiluhan ei ole laihdutuskeino, vaan elämäntapa.