Keto-dieetti tai ketogeeninen dieetti. Dieetin läpikäyneet kokemuksia. Olen aloittamassa 10 kg pudotusta.
Naapuri on pudottanut 115 kilosta 98 kiloon muutamassa viikossa painoaan. Kokemuksia haluaisin Keto-dieetistä.
Ja mitä ruoka-aineita ja helppoja reseptejä olette käyttäneet. Nyt enemmän käytännön kokemusta. Teoriaa löytyy netistä.
Kertokaa miltä tuntuu.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeninen ruokavaliohan vastaa metsästäjä-keräilijöiden ruokavaliota, joten on erittäin luonnollinen. Olimme metsästäjä-keräilijöitä 300 000 vuoden ajan.
Ja elimme noin 25 vuotiaaksi.
Kyllä silloinkin jotkut elivät vanhoiksi. Minkäsikäinen se Ruotsista löytynyt nainen olikaan kuollessaan, 70? Samaten se ö:llä alkava Alpeilta löytynyt mies taisi olla päälle nelikymppinen, ehkä lähempänä viittäkymmentä. Jos selvisi pikkulapsiajasta ja naiset synnytyksistä, saattoi elää vanhaksi.
Ketodietti ei tarkoitakkaan että proteiinin syöntiä lisätään vaan hiilarien vähennys korvataan rasvalla, nythän on aloittaja aloittamassa painon pudotusta ja ketolla läski lähtee eikä nälkä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.dailymail.co.uk/health/article-12038715/Low-carb-diets-INCR…
Vaarallista on, ketoilijat kuolevat usein sydänkohtauksiin ja vähintään sappivaivat saavat kyllä lopettamaan moiset kuurit.
Kyllä, tai saavat muita verisuonitukoksia. Ko potilaiden määrä lisääntynyt. Näin sanoo verisunokiruegit. Ja se ketoilu näkyy verisuonissa, ihan konkreettisesti plakkeina.
Terveisin leikkaussalisairaanhoitaja
Sä mikään sh ole, ja tietämys ketosta on nolla. Perustuu mutuun. Ole hiljaa
Nooh. 44v työkaveri mies veti dirty ketoa 6kk. Pekonia, grillikylkee, makkaraa. Sai sydänkohtauksen. Verisuonikirurgi joka ton leikkasi syytti ketoa.
Ketoosi voi tarkoittaa myös just sitä. Järkeä? Ei ole. Mutta silti ketoosi
Omakohtainen kokemus ketoosista ja tavoitteellisesti urheilusta. 12kk ketoosissa ja tää oli todella taitavan valmentajan ohjelma. Ei toiminut mulla ei sitten mitenkään. Suorituskyky voiman nosto / aerobinen kunto juoksu kehitys tyssäsi paikoilleen. Vuoden jälkeen vaihdettiin takaisin hh pitoiseen ruokavalioon tulokset lähtivät nousemaan..
Syy miksi menin tälle keto dieetille oli pitkäaikaiset suolistovaivat jotka paranivat kyllä.
Laihduttamisessa jollain dieetillä (tällä viittaan tiukkaan ruokavalioon, jolla lasketaan kaloreita), ei ole mitään järkeä koska joskus kuitenkin palataan siihen vanhaan normaaliin. Tiedän tämän koska olen useamman kerran laihduttanut dieeteillä.
Parempi on valita itselleen sopiva ruokavalio ja noudattaa sitä. Harvemmalle sopii keto-ruokavalio loppuelämäkseen vaan jossain vaiheessa palataan siihen aikaisempaan.
Jos taas pystyy pitämään ketoa loppuelämänsä, pystyy pitämään mitä tahansa ruokavaliota samalla tavalla.
Itselleni sopiva ruokavalio monien laihdutusten jälkeen on se etten kiellä itseltäni mitään. Syön kaikkea mutta vähemmän - myös karkkeja ja sipsejä. Hitaasti mutta varmasti mennään eteenpäin, 18kk takana ja 25kg lähtenyt. Nyt jaksan taas touhuta kaikenlaista ja iloinen on mieli. Veri- ja muut arvot ovat koko ajan olleet kunnossa, ainoa huolenaihe oli maksa-arvot mutta nyt nekin ovat kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtainen kokemus ketoosista ja tavoitteellisesti urheilusta. 12kk ketoosissa ja tää oli todella taitavan valmentajan ohjelma. Ei toiminut mulla ei sitten mitenkään. Suorituskyky voiman nosto / aerobinen kunto juoksu kehitys tyssäsi paikoilleen. Vuoden jälkeen vaihdettiin takaisin hh pitoiseen ruokavalioon tulokset lähtivät nousemaan..
Syy miksi menin tälle keto dieetille oli pitkäaikaiset suolistovaivat jotka paranivat kyllä.
Itse olen pätkäpaastolla ja VHH:lla, hiilarit alle 100g/vrk, kuntosali treeni menee kylläkin vajaatehoisesti mutta uiminen ja kävelylenkit kyllä sujuu hyvin, paino tippu ja kroppa kiinteytyy vaikka tissuttelua en olekkaan täysin pystynyt lopettamaan mutta olenkin ottanut tämän systeemin loppuelämän tavaksi, kiire ei ole enkä vaakassa hyppää yhtenään mutta vanhat pieneksi jääneet alkavat taas mahtumaan päälle, eli oikea suunta.
Seuraatteko kalorien määrää?
Olen tämän viikon käynnistellyt vhh-systeemiä, ja mietin sitä, että miten tarkkaan niitä pitää seurata.
Jotkut väittää, ettei ketolla tarvitsisi laskea yhtään, mutta vaikuttaa epäuskottavalta, jollei keto vie sitten ruokahalua täysin.
Missä on se raja hiilihydraattien päivittäisessä määrässä, että kaloreita pitää seurata? 50? 100?
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän viikon käynnistellyt vhh-systeemiä, ja mietin sitä, että miten tarkkaan niitä pitää seurata.
Jotkut väittää, ettei ketolla tarvitsisi laskea yhtään, mutta vaikuttaa epäuskottavalta, jollei keto vie sitten ruokahalua täysin.
Missä on se raja hiilihydraattien päivittäisessä määrässä, että kaloreita pitää seurata? 50? 100?
Mielestäni kun mennään hiilareissa yli 50g niin kannattaa sitä kalorimäärääkin seurata siinä sivussa, itse kirjaan Fineliin syömiseni niin on helppo seurata syömisiään. Syön noin 100g hiilaria kun tykkään päivittäin harrastaa liikuntaa, palautuu paremmin tällä määrällä mutta jokainen säätää sen rajan omiin tarkoituksiinsa sopivaksi, pätkäpaasto tähän vielä lisäksi niin itsellä toimii painonpudotuksessa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan sulle nyt ensimmäiseksi perehtymään KUNNOLLA kys. ruokavalioon ennen kuin aloitat.
Lue kirjoja, näin ymmärrät mitä olet tekemässä ja miksi.
Yksi aloittajien suurin virhe on proteiinin liiallinen syöminen.
Vhh on hyvä ja terveellinen ruokavalio ja ketoilu on sen yksi alalaji. Ketoilua ei kuitenkaan jatketa loppuiän, vaan hiilareita lisätään myöhemmin.
Tosi vaarallinen dieetti jos omaat sukurasitteen sydän- ja verisuonitauteihin! Olin puoli vuotta tolla ja maksa- ja kolesteriarvot nousivat, paino ei pudonnut vaan keho meni ihan stressitilaan. Se rasvan määrä mitä siinä mätetään on epäinhimillinen. Joillekin toimii ja paino putoaa mutta en kokeilisi ilman lääkärin konsultaatiota.
Olen ollut ketolla monta kertaa. Hyvät puolet: Paino putoaa, eikä tule nälkä. Huonot: Kilot tulevat nopeasti takaisin kun siirryt vanhoille tavoille.
Nyt olen jälleen vhh;lla mutta pudotan painoa hitaammin, eli syön enemmän vihanneksia, pähkinöitä, chiasiemeniä ja turkkilaista jugurttia. Loppua kohden aion lisätä vielä juurekset ja hedelmät, mutta tarkoitus olisi jättää sokerit ja vehnä pois loppuiäksi (poislukien juhlat, joissa haluan syödä kuten muutkin).
Paras neuvoni: Syö ensimmäiset pari viikkoa pelkkää lihaa/kalaa/kananmunia, kurkkua, parsakaalia ja vihreää salaattia. Tämän jälkeen lisäät pikkuhiljaa muita vihanneksia, jogurttia, juustoja, pähkinöitä, manteleita, oliiveja ja lopulta myös hedelmiä, juureksia, tummaa riisiä ja puuroa ruokavalioosi. Muista juoda ainakin 8 lasia vettä päivässä! Sokerit, pastat ja leipä ovat loppuelämän juhlaruokaa jota syödään vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan sen verran, että niitä tulee tarpeeksi. Kitudieettihän vhhn ei pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan sulle nyt ensimmäiseksi perehtymään KUNNOLLA kys. ruokavalioon ennen kuin aloitat.
Lue kirjoja, näin ymmärrät mitä olet tekemässä ja miksi.
Yksi aloittajien suurin virhe on proteiinin liiallinen syöminen.
Vhh on hyvä ja terveellinen ruokavalio ja ketoilu on sen yksi alalaji. Ketoilua ei kuitenkaan jatketa loppuiän, vaan hiilareita lisätään myöhemmin.
Olen perehtynyt, mutta kaloreista puhutaan hyvin ristiriitaisesti. Toiset sanovat laskevansa, toiset eivät.
Luonnollisesti pidän huolta, että syön kasviksia ja siemeniä, että saan vitamiineja ja kuituja.
Testasin kerran täysin ilman hiilihydraatteja, ja silloin paino putosi nopeasti, koska ruokahalu katosi täysin. Se ei kuitenkaan sopinut minulle, koska vei yöunet. Siksi nyt pitäisi nostaa hiilihydraattien määrää.
Kalorien määrä on se ongelma. Jos joihinkin oppaisiin uskoisi, kermavaahtoa ja mansikoita voisi syödä melkein rajattomasti, pähkinöitä ei kuitenkaan saa syödä paljon kalorien takia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään järkeä. Lopetat dietin tulee 10takas nopee.
Ainoa oikea ratkaisu on muuttaa elämäntavat.
TÄMÄ! Ainoa järki, jos aiot noudattaa sitä loppuelämäsi, aiotko? Voitko olla syömättä kaurapuuroa, leipää, hedelmiä, viinilasillista silloin tällöin? Olisiko järkevämpi aloittaa elämäntapojen muutos? Ystävä laihdutti 50kg laihdutuslääkkeellä- joo, joutuu käyttämään loppuelämänsä, mutta so what? Nyt on paino pysynyt poissa 3 vuotta.
Olen ollut vhh:lla yli kymmenen vuotta yhtäjaksoisesti. Puuroa, pastaa ynnä muita viljatuotteita en kaipaa. Hedelmiä syön harvakseltaan pieniä määriä. Leipääkään en yleensä kaipaa ja jos sen kaltaista tarvitsen niin leipaisen vhh aineksista pienen määrän esim mantelileipää, siemennäkkäriä tai munajuustovohvelin. Viiniä juon, mutta kuivaa sellaista. Muutakin alkoholia on vhh:n kanssa yhteensopivaa, kuten koff lite olut, kirkkaat viinat.
Lääkkeetön tapa hoikistua ja pysyä jatkossakin lääkkeettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttamisessa jollain dieetillä (tällä viittaan tiukkaan ruokavalioon, jolla lasketaan kaloreita), ei ole mitään järkeä koska joskus kuitenkin palataan siihen vanhaan normaaliin. Tiedän tämän koska olen useamman kerran laihduttanut dieeteillä.
Parempi on valita itselleen sopiva ruokavalio ja noudattaa sitä. Harvemmalle sopii keto-ruokavalio loppuelämäkseen vaan jossain vaiheessa palataan siihen aikaisempaan.
Jos taas pystyy pitämään ketoa loppuelämänsä, pystyy pitämään mitä tahansa ruokavaliota samalla tavalla.
Itselleni sopiva ruokavalio monien laihdutusten jälkeen on se etten kiellä itseltäni mitään. Syön kaikkea mutta vähemmän - myös karkkeja ja sipsejä. Hitaasti mutta varmasti mennään eteenpäin, 18kk takana ja 25kg lähtenyt. Nyt jaksan taas touhuta kaikenlaista ja iloinen on mieli. Veri- ja muut arvot ovat koko ajan olleet kunnossa, ainoa huolenaihe oli maksa-arvot mutta nyt nekin ovat kohdillaan.
Minulla taas tuo sinun metodi ei toimi. Minun on pakko pitää hiilarit 30-50 g paikkeilla ja rasvaa paljon. Minulle tämä on sopiva ruokavalio ja helppo noudattaa. En ole aikeissa muuttaa mitään, jos mitään ongelmia ei ilmene. Mietitään sitä sitten, jos ongelmia tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopi hyvin. Paino ei tippunut eikä rasva palanut vaikka menin-1000 kalorivajeella normaalilla ruokavaliolla. Siirryin ketoon ja alkoi tapahtumaan. Nyt olen tavoite rasvaprosentissa ja olen lisännyt mukaan hillareitakin taas. Siirryn 200 kalorin plussalle koska tähtään nyt lihaskasvuun. Itse tarvitse tarkan tiedän kaloreista pöuvön mittaan joten pidän ruokapäiväkirjaa. Entiseen tästä ei ole paluuta.
Ravitsemustieteilijöiden mukaan tälläiseen pystyvät vain harvat superyksilöt. Muiden kohtalona on syödä 5 kertaa päivässä lautasmallin mukaan välipalat ja ilmasto huomioiden. Ja seurata kilojen kertymistä, koska ihminen EI VOI laihtua, enintään hidastaa vääjäämätöntä lihomista. (sarkasmia)
Näissä dieeteissä kannattaisi aina kysyä itseltään että haluatko syödä näin loppuelämäsi. Jos et tai jos olet epävarma, tulet lihomaan takaisin. Ei ole normaalia laihduttaa muutamassa viikossa useita kiloja, se ei ole pysyvää ja kropankin saa sekaisin.
Miten te jaksatte urheilla ketolla?
Oon ollut joskus luonnostaan vhh, eli hiilarit lähinnä kasviksista.
Voima, kestävyys ja vauhti on lisääntyneet kun oon alkanut syömään hiilareita ilman rajoitteita.
No makaronia jne vaaleaa vehnää elimistö muutenkin hylkii eikä tykkää yhtään mutta ruisleipä, kaurapuuro, hedelmät ja marjat jne on tuonut vaan puhtia lisää ja nukunkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tosi vaarallinen dieetti jos omaat sukurasitteen sydän- ja verisuonitauteihin! Olin puoli vuotta tolla ja maksa- ja kolesteriarvot nousivat, paino ei pudonnut vaan keho meni ihan stressitilaan. Se rasvan määrä mitä siinä mätetään on epäinhimillinen. Joillekin toimii ja paino putoaa mutta en kokeilisi ilman lääkärin konsultaatiota.
Ei vhh kaikille tietenkään sovi. Yksi tärkein asia on perehyä asiaan, ennen aloitusta, että tietää, mitä on tekemässä ja miksi.
Uskon sun syöneen proteiinia liikaa rasvan kustannuksella, vaikutat rasvapelkoiselta.
Tämä on tietenkin vain arvaus, mutta hyvin yleinen virhe vhh:ruokavaliossa.
Mulle kyllä tulee nälkä ihan samalla tavalla nyt ketolla kuin aiemminkin. Nälkä on siis sitä, että mahalaukku on tyhjä ja kouristelee.
Uusi oire sen sijaan on verensokerin lasku. Olin ilmeisesti aiemmin kakkostyypin diabeetikko, koska aiemmin elämässäni ollut verensokerin notkahdus sokerin syömisen jälkeen oli ollut poissa monta vuotta. Ketoosin aloitettuani muutamassa viikossa alkoi tulla aina välillä halju olo vähän tavallista alhaisemman vernsokerin takia. Ei se kovin alas laske, jonnekin vitosen kieppeille vain, mutta olo on kenkku, sellainen heikotus ja kiukku. (Ei se siis täysin uusi oire ollut, mutta muutamaan vuoteen uusi.)