Keto-dieetti tai ketogeeninen dieetti. Dieetin läpikäyneet kokemuksia. Olen aloittamassa 10 kg pudotusta.
Naapuri on pudottanut 115 kilosta 98 kiloon muutamassa viikossa painoaan. Kokemuksia haluaisin Keto-dieetistä.
Ja mitä ruoka-aineita ja helppoja reseptejä olette käyttäneet. Nyt enemmän käytännön kokemusta. Teoriaa löytyy netistä.
Kertokaa miltä tuntuu.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Hokkuspokkusten sijaan suositaan siirtymään 16/8 ruokarytmiin. Vuorokauden syömiset siis 8t aikana ja sitten syömättä 16t. Riippuu mieltymyksistä mihin aikaan vuorokautta syömistesi sijoitat. Lihavat laihtuvat ja normaalipainoiset eivät liho. Toki voit poistaa selvästi roskaruoat päivittäisestä käytöstä.
Itse syön klo 14-22. Aamu alkaa pelkällä mustalla kahvilla. Pyrkimyksenä välttää lihominen vanhetessa.
Tänä 8t aikana ei rajoiteta syöm iskertoja, vaikka 4krt ehtii syödä. Nälässä ei olla, tässä ruokailussa ei ole mitään epäterveellistä ja sopii jatkumaan elämäntapana, eikä määräprojektina, kuten tuleekin olla. Päänsärkyä ja huippu korkeaa kolesterolia tulee ketoosivaliossa. Tässä voi keskittyä myös sydänterveyteen, jos haluaa.
"Esimerkiksi tiukka ketogeeninen ruokavalio voi olla liian rajoittava ja heikentää jaksamista, mutta sen kokeileminen voi opettaa lisäämään kasvisten käyttöä.
Emeritusprofessori, sisätautien erikoislääkäri Timo Strandberg näyttää piirrosta, joka kertoo, mitä hiirien valtimoille tapahtui eri ruokavalioilla. Runsaasti kovaa rasvaa ja proteiineja sisältänyt vähähiilihydraattinen dieetti teki pahannäköistä tuhoa valtimoissa.
Pitkällä tähtäimellä käy huonosti, jos noudattaa sellaista ruokavaliota, Strandberg sanoo.
Ketogeenisen ruokavalion sijasta hän lähtisi vähentämään huonoja hiilihydraatteja."
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi tiukka ketogeeninen ruokavalio voi olla liian rajoittava ja heikentää jaksamista, mutta sen kokeileminen voi opettaa lisäämään kasvisten käyttöä.
Emeritusprofessori, sisätautien erikoislääkäri Timo Strandberg näyttää piirrosta, joka kertoo, mitä hiirien valtimoille tapahtui eri ruokavalioilla. Runsaasti kovaa rasvaa ja proteiineja sisältänyt vähähiilihydraattinen dieetti teki pahannäköistä tuhoa valtimoissa.
Pitkällä tähtäimellä käy huonosti, jos noudattaa sellaista ruokavaliota, Strandberg sanoo.
Ketogeenisen ruokavalion sijasta hän lähtisi vähentämään huonoja hiilihydraatteja."
Ihan pakko sitä ketoosia ei ole perustaa pekoniin, aurajuustoon, kermaan ja voihin. Voi yhdistää terveelliset protetiinin lähteet ja terveelliset rasvat ja olla ketoosissa tai vhh:lla.
ChatGPT sanoo:
Ketoosin tai vähähiilihydraattisen (VHH) ruokavalion voi koostaa hyvin pitkälti yleisten ravitsemussuositusten mukaisista terveellisistä proteiinin ja rasvan lähteistä, kun valitsee ruoka-aineet huolellisesti. Vaikka hiilihydraattimäärä onkin keto- ja VHH-dieeteissä hyvin alhainen, ruokavalio voi silti olla ravintosisällöltään tasapainoinen ja terveellinen.
Terveelliset proteiinin lähteet, jotka sopivat ketoosi- ja VHH-ruokavalioon, sisältävät:
Rasvaiset kalat kuten lohi, taimen, ja sardiinit tarjoavat myös omega-3-rasvahappoja.
Kana ja kalkkuna ilman leivitystä, erityisesti nahka mukana, jolloin ne tarjoavat luonnollista rasvaa.
Liha (naudanliha, porsas) mieluiten vähärasvaisena tai ruoholla ruokittuna, jos mahdollista.
Kananmunat, jotka sisältävät laadukasta proteiinia ja hyödyllisiä rasvoja.
Rasvojen lähteet, jotka vastaavat terveyssuosituksia:
Kasviöljyt kuten oliivi- ja avokadoöljy, joissa on pääasiassa kertatyydyttymättömiä rasvoja.
Pähkinät ja siemenet (esim. mantelit, saksanpähkinät, chia-siemenet), joissa on hyviä rasvoja ja kuitua.
Avokado, joka on täynnä terveellisiä rasvoja ja vähähiilihydraattinen.
Täysrasvaiset maitotuotteet (maustamaton jogurtti, juustot) kohtuudella käytettynä voivat tarjota lisäravinteita ja proteiinia.
Kun valitsee nämä raaka-aineet, voi välttää prosessoidut tuotteet ja rasvat, kuten transrasvat ja vähentää tyydyttyneiden rasvojen liiallista käyttöä. Lisäksi vihreät vihannekset, kuten pinaatti ja parsakaali, tuovat lisää kuitua ja vitamiineja ilman liiallista hiilihydraattikuormaa, mikä auttaa tasapainottamaan ruokavaliota.
Tällaisella kokoonpanolla ketoosi- tai VHH-ruokavalio voi olla terveellinen ja suositusten mukainen, vaikka sen makroravinnemäärät poikkeavatkin perinteisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hokkuspokkusten sijaan suositaan siirtymään 16/8 ruokarytmiin. Vuorokauden syömiset siis 8t aikana ja sitten syömättä 16t. Riippuu mieltymyksistä mihin aikaan vuorokautta syömistesi sijoitat. Lihavat laihtuvat ja normaalipainoiset eivät liho. Toki voit poistaa selvästi roskaruoat päivittäisestä käytöstä.
Itse syön klo 14-22. Aamu alkaa pelkällä mustalla kahvilla. Pyrkimyksenä välttää lihominen vanhetessa.Tänä 8t aikana ei rajoiteta syöm iskertoja, vaikka 4krt ehtii syödä. Nälässä ei olla, tässä ruokailussa ei ole mitään epäterveellistä ja sopii jatkumaan elämäntapana, eikä määräprojektina, kuten tuleekin olla. Päänsärkyä ja huippu korkeaa kolesterolia tulee ketoosivaliossa. Tässä voi keskittyä myös sydänterveyteen, jos haluaa.
Älä viitsi valehdella, ketoilu ei aiheuta korkeaa kolesterolia tai yleensäkään sydänvaivoja. Jotain rajaa noihin harhoihin!
Vierailija kirjoitti:
Vhh EI sisällä runsaasti proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pakko sitä ketoosia ei ole perustaa pekoniin, aurajuustoon, kermaan ja voihin. Voi yhdistää terveelliset protetiinin läht
Eihän se noihin perustukaan, vaikka rasvaa syödäänkin enemmän kuin suositusruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla yli 10 vuotta ja ostoslistani on vain noin 15 tuotteen mittainen. Ruoka on vain polttoainetta ja sillä on äärestä pieni rooli päivittäisessä arjessa.
Juuri näistä ruoka-aineista olen kiinnostunut. Mitä syöt tai laitat itse?
Teen kaiken itse enimmäkseen airfryerilla.
Kanaan, kalaa, kalkkunaa, munaa, maan päällä kasvavia kasviksia, kreikkalaista jogurttia, marjoja, siemeniä, oliiviöljy, yrtit, sitruuna ja mantelia.
Perunan ymmärrän mutta mikä vika porkkanassa ja muissa juureksissa ? Ei niissä paljon hiilareita ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte urheilla ketolla?
Oon ollut joskus luonnostaan vhh, eli hiilarit lähinnä kasviksista.
Voima, kestävyys ja vauhti on lisääntyneet kun oon alkanut syömään hiilareita ilman rajoitteita.
No makaronia jne vaaleaa vehnää elimistö muutenkin hylkii eikä tykkää yhtään mutta ruisleipä, kaurapuuro, hedelmät ja marjat jne on tuonut vaan puhtia lisää ja nukunkin paremmin.
No nyt ei hulluna urheilla vaan laihdutetaan, mutta laihdutettaessa kannattaa lihaskuntoharjoitusta yrittää suorittaa ettei lihakset katoaisi, vähillä hiilareilla ei mitään tehotreenejä tehdä, ainakaan oman kokemuksen mukaan. Vähillä hiilareilla tehot riittää kävelylenkkeillä käyntiin ja uimiseen kun niissä on rauhallisempi tempo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön klo 14-22. Aamu alkaa pelkällä mustalla kahvilla. Pyrkimyksenä välttää lihominen vanhetessa.Tänä 8t aikana ei rajoiteta syöm iskertoja, vaikka 4krt ehtii syödä. Nälässä ei olla, tässä ruokailussa ei ole mitään epäterveellistä ja sopii jatkumaan elämäntapana, eikä määräprojektina, kuten tuleekin olla. Päänsärkyä ja huippu korkeaa kolesterolia tulee ketoosivaliossa. Tässä voi keskittyä myös sydänterveyteen, jos haluaa.
Ä
Se korkea kolesteroli on jo sydäntautien aiheuttajana kyseenalaistettu kansainvälisessä mediassa, ollaan kääntymässä käsitykseen että insuliiniresistentti on suurempi syyllinen, mutta kestää aikansa, samoin kun aikoinaan lääkärit myönsivät ettei se tupakinpoltto ollutkaan niin terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ketogeenisellä ruokavaliolla yli 10 vuotta ja ostoslistani on vain noin 15 tuotteen mittainen. Ruoka on vain polttoainetta ja sillä on äärestä pieni rooli päivittäisessä arjessa.
Juuri näistä ruoka-aineista olen kiinnostunut. Mitä syöt tai laitat itse?
Teen kaiken itse enimmäkseen airfryerilla.
Kanaan, kalaa, kalkkunaa, munaa, maan päällä kasvavia kasviksia, kreikkalaista jogurttia, marjoja, siemeniä, oliiviöljy, yrtit, sitruuna ja mantelia.Perunan ymmärrän mutta mikä vika porkkanassa ja muissa juureksissa ? Ei niissä paljon hiilareita ole.
Vhh:ssa usein pidetään rajana 5g/100g. Koskee kaikkia ruoka-aineita.
Jokainen voi itse valita syömänsä ruoka-aineet oman rajansa mukaan. Esim. punajuuressa on 13g/100g.
Jo otsikosta paistaa ihan väärä asenne asiaan.
Ei sitä niin kannata tehdä, että on dieetillä kunnes kilot ovat karisseet, ja sitten palaa entisiin ruokatapoihinsa. Ei se ole dieetti, joka "käydään läpi". Ei siitä sillä tavoin mitään hyötyä ole.
Ainoa tie pysyvään painonhallintaan on löytää ruokavalio, jota pystyy noudattamaan loppuelämänsä. Joillakin se voi olla ketogeeninen dieetti, mutta silloin sitä sitten tosiaan jatketaan loppuikä.
Ei kannata laihduttaa, vaan pitää ruveta syömään oikein. Ketogeeninen on yksi vaihtoehto, jos siitä tykkää.
The Keto diet has worked for many, including those losing significant weight, such as your neighbor. It promotes fat-burning by drastically reducing carbs and increasing healthy fats. Some popular ingredients for Keto include avocado, eggs, meat, fish, olive oil, and leafy greens. Easy recipes often feature egg-based dishes, salads with olive oil, or grilled meats with vegetables.
However, it is important to consult with a Private Endocrinologist here is a recommendation visit: https://asifhumayun.com before starting a Keto diet, especially if you have pre-existing conditions like diabetes or thyroid issues. They can help ensure your hormonal balance and metabolic function remain in check during this dietary change.
Ketoneihin perustuva dieetti mm. ahdistuneisuuden lievittämiseksi:
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden sisään saat diagnoosin suolistosyövästä.
Kuidut ovat ihmiselle se todellinen terveyden lähde ja marjat ovat täällä Pohjolassa ehdottomatia terveyspommeja.
Aloitin keton nyt tammikuun puolessa välissä, hiilarit n. 50 g/pv. Tällä hetkellä olen laihtunut 2,5 kiloa kuukaudessa, ylipainoa ei ole paljon, noin 10 kiloa. Mutta eihän tässä kiire ole, olo on muuten oikein hyvä ja mukava. Ja vaihdevuosissa on pieni ihme, että paino ylipäätään putoaa.
Aamupalaksi syön turkkilaista jugurttia marjojen ja manteleiden kanssa.
Lounaaksi 100g lihaa, kananmunia tai kalaa, 100-200g kypsiä vihanneksia (parsakaalia, kukkakaalia, kaalia) ja/tai salaattia
Päivällisen syön viiden-kuuden aikaan ja silloin on samantyyppiset eväät kuin lounaalla.
N51
Hyi, ei sellaista rasvan kanssa sottaamista jaksa. Itselläni on parempi ja tehokkaampi laihdutuskeinoja kuin joku ketoilu.
Se, että sanot vhh:n huonoksi puoleksi painon takaisin tulemisen kun palaa vanhaan, on vähän outoa. Niinhän käy ihan jokaisella laihdutustavalla.