Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen, kun muuttaa toisen omistusasuntoon

Vierailija
08.11.2024 |

Nyt haussa reilu ratkaisu molempien kannalta.

Henkiöllä A on omakotitalo ja siitä lainaa, henkilöllä B on asunto-osake ja siitä lainaa. Tulot suurinpiirtein samat.

B muuttaa A:n taloon ja laittaa oman asuntonsa vuokralle. Vuokra ei ihan kata lainaa ja vastiketta, verojakin tulee maksettavaksi.

Onko reilua, että B maksaa vain puolet sähköstä, vedestä, kotivakuutuksesta, jätehuollosta ja nuohouksesta eli juoksevista kuluista. Ruuat ja muut päivittäistavarat puoliksi. Kumpikin maksaa omat lainansa ja autonsa kulut.

A:n kulut laskee, B:n hiukan nousee. Molempien omaisuus karttuu

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvität samankokoisen ja tasoiesen asunnon vuokran alueella ja maksat puolet siitä + puolet sähköstä, vedestä, jätteistä ja mitä niitä juoksevia kuluja onkaan.

Juuri näin. Jos saan asua puolikasta kotia niin tietenkin maksan korvausta puolikkaan verran.

Itseäni ainakin hävettäisi vähempi.

Minua hävettäisi ottaa puolisolta vuokraa. Tulis ahne olo. Molemmilla samat tulot ja toiselle jäisi paljon vähemmän käyttöön

Minua hävettäisi että puolisoni satsaa n x satatuhatta euroa pääomaa kotiin, jossa minä asustelisin kokonaan ilman pääomapanostusta ja arvonalenemariskiä.

Eiköhän hänenkin puolestani maksama 50% tuottaisi paremmin jossain muualla kuin kulutust

Joillakin on moraalia eivätkä halua lokkeilla.

Vierailija
122/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin naisystäväni luo niin alussa maksoin vain puolet vesimaksusta sekä sähköstä ynnä ruuasta yms juoksevista kuluista. Asunnon kulut hän maksoi itse. Minulla oli silloin oma asunto josta maksoin taas sen menot. Vasta myöhemmin hankimme yhteisen asunnon ja silloin kumpikin maksoi siitä lainaa. 

Minä maksoin pari sataa ylimääräistä, kun laitoin oman asunnon vuokralle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma tarina. Muutin naisen asuntoon,  oma kämppä meni vuokralle.. maksoin puolet kuluista 220€/kk. Sain vuokratuottoa 690€/kk. 5v seurusteltiin ja sit tuli ero. 

Mun vuokra tuotto -220€ = 28200€. 

Käytännössä ton 5v suhteen aikana tienasin lokkeilemalla naisen luona 28200€. Mitä nainen tienasi? Ei yhtään mitään koska kulut myös kasvoivat ja asunto kului enemmän..

Huvittavaa oli se että en halunnut lokkeilla. Nainen ei vaan suostunut ottaa rahaa enempää.

Minä sain nettona vuokratuloja 800 euroa kuukaudessa. Sain ison sijoitussalkun siitä 10 vuodessa. Erotessa toinen alkoi tehdä keittiö-ja kylppäriremonttia. Toki minäkin sitä asuntoani siinä vaiheessa remontoin. Tarjouduin kyllä maksamaan enemmän parisuhteessa, mutta maksoin lopulta mitä pyydettiin. 

Vierailija
124/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun samanlaiset tulot. Laskekaan yhteen tulot ja menot kummastakin  asunnosta ja jakakaa puoliksi. 

Vierailija
125/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että toinen henkilö maksattaisi oman asuntonsa velkaa vuokralaisella ja asuisi ilmaiseksi toisen luona? 

En tajua tätä. Miten se on "ilmaiseksi" asumista, jos B maksaa talon juoksevista kuluista puolet, ja hänen asumismenonsa nousevat tämän myötä omaan asuntoon verrattuna? Omakotitalossa jo pelkästään lämmitys saattaa maksaa saman verran kuin pienen kerrostaloasunnon kulut.

B:n pääomapanostus puuttuu kokonaan. A:n pääomaa on kiinni koska B ei pysty/halua satsata omaa osuuttaan.

Kauhea katkeruus paistaa, pysykää kaukana kitkeristä incel-tyypeistä, jotka kyttäävät joka senttiä. Kaikilla pitää olla kurjaa! Ja jos ei ole, on se heiltä pois. 

Päätit käydä henkilöön, sen sijaan että esittäisit jonkin loogisen argumentin?

Vierailija
126/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt sitten myös tasan, vaikka excelillä.

Muuten käy se tavallinen, nainen siivoaa isoa taloa ja pihaa ja mies makaa sohvalla mankumassa ruokaa, juomaa ja p-llua.

Mahtaa olla onnellinen parisuhde. Exeliin kaikki josta sitten katsotaan mitä kukin tekee ja milloin. Eilen oli seksiä klo.19.00 tänään siis on vuorossa lattioiden kuuraus klo.19.10. Näin exelistä että viime kuussa sinä söit kaksi juustopalaa enemmän kuin minä. Kuinka aioit korvata holtittomuutesi? Etkö tajua kuinka tämä on rankkaa kun joutuu huolehtimaan itse että kaikki menee pilkulleen tasan.

Vierailija
127/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jännä kysymys sikäli että oma mielipiteeni muuttuu siitä riippuen kumpi itse olisin. Jos olisin A, ilman muuta puolet juoksevista kuluista olisi sopiva. Jos olisin B, todellakin haluaisin maksaa enemmän kuin puolet. 

Paitsi itse en varmaan lähtisi tuollaiseen kuvioon kummankaan puolen roolissa. Itselleni paras ratkaisu olisi se että molemmat myyvät omansa ja hankitaan uusi, yhteinen koti. Ei tulisi sellaista oloa että toinen tulee toisen nurkkiin hakemaan omaa paikkaansa ja pohtimaan paljonko siitä pitää maksaa. 

Vierailija
128/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt sitten myös tasan, vaikka excelillä.

Muuten käy se tavallinen, nainen siivoaa isoa taloa ja pihaa ja mies makaa sohvalla mankumassa ruokaa, juomaa ja p-llua.

Tämä kommentti kertoo enemmän sinusta ja lähipiiristäsi kuin yleisestä käytännöstä. Suurin osa ihmisistä näet osaa jakaa kotityöt yhteisymmärryksessä. Se ei tarkoita välttämättä sinun exel tason jakamista vaan sitä, että kaikki ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Vierailija
129/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tarina. Muutin naisen asuntoon,  oma kämppä meni vuokralle.. maksoin puolet kuluista 220€/kk. Sain vuokratuottoa 690€/kk. 5v seurusteltiin ja sit tuli ero. 

Mun vuokra tuotto -220€ = 28200€. 

Käytännössä ton 5v suhteen aikana tienasin lokkeilemalla naisen luona 28200€. Mitä nainen tienasi? Ei yhtään mitään koska kulut myös kasvoivat ja asunto kului enemmän..

Huvittavaa oli se että en halunnut lokkeilla. Nainen ei vaan suostunut ottaa rahaa enempää.

Minä sain nettona vuokratuloja 800 euroa kuukaudessa. Sain ison sijoitussalkun siitä 10 vuodessa. Erotessa toinen alkoi tehdä keittiö-ja kylppäriremonttia. Toki minäkin sitä asuntoani siinä vaiheessa remontoin. Tarjouduin kyllä maksamaan enemmän parisuhteessa, mutta maksoin lopulta mitä pyydettiin. 

Jep. Itse maksoin ton oman asunnon pois ton 5v aikana säästyneillä rahoilla.

Mua naurattaa oikeesti toi tosi paljon. Mä maalasin hänelle kuvan et jos sä et ota rahaa ja erotaan joskus, niin sit sä oot vaan menettänyt rahaa ja mä säästänyt..

Ei kuulemma parisuhteessa raha vaikuta ja miks hänen pitäis tienata. Hyvä näin kiitos että maksoit 25% mun asunnosta ja mä pääsin lainasta 5v nopeammin eroon.

Vierailija
130/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko peritte/maksatte vuokraa vain toisen omistamasta kesämökistä? Kulut tietty puoliksi. Oletteko selvittäneet alueen mökkien vuorkatason ja yhdestä mökkiviikonlopusta puolet?

Eihän se ole reillua, että toinen pääsee ilmaiseksi nauttimaan toisen omaisuudesta!!!! Nih!!

Maksan puolisoni kesämökillä joitakin juoksevia kuluja, kuten pesukoneen uusimisen jne. Se puoli mikä kuuluu mökin ylläpitoon 'investointina' eli remontit jne. maksaa mökin omistava puoliso. Vastineeksi mökin käytöstä hoidan kaikki autosta aiheutuvat kulut taloudessa, mukaanlukien auton hankinta. Sekä 1. asunnossa sähkölaskut, vakuutukset jne.

Jos mökki siirretään pysyvään asumiskäyttöön, se tarvitsee remonttia. Jonka kustannuksiin osallistun joko alkamalla maksaa jonkin suuruista vuokraa tai osan remontista. Ideana on että suurinpiirtein se osuus mikä puolisolta tulee jäämään perinnöksi mökistä on kulu johon en osallistu, muuhun mökin käyttööni kyllä.

Tasan kuluja ei saa menemään mitenkään kahden aikuisen taloudessa, joten molemmilta vaaditaan tiettyä joustavuutta ja ymmärrystä. Jos sitä on vain toisella tai ei kummallakaan, ongelmia on tiedossa 100-prosenttisen varmasti.

Vierailija
131/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjullinen selkärangattomia lokkeja pöyristymässä ja tunnekommentoimassa reiluutta vaativia tai reiluuteen omalta puoleltaan pyrkiviä. Hyhhyh.

Vierailija
132/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjullinen selkärangattomia lokkeja pöyristymässä ja tunnekommentoimassa reiluutta vaativia tai reiluuteen omalta puoleltaan pyrkiviä. Hyhhyh.

En tiedä onko toi vaan sitä ettei osata yhtään matematiikkaa.. 

Vierailija
133/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan muuta asuntoon, jonka omistaa mies yksin. Jos miehellä on lapsia se menee niille perinnöksi.

En ala ilmaissiivoojaksi mihinkään isoon omakotitaloon, vuokrakaksio on helpompi siivota.

En mene naimisiin, jos mies vaatii avioehtoa.

Seurustelu riittää.

Vierailija
134/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako maajussit maksattaa morsiamillaan puolet kuluista + puolet koroista ja lainoista, jos morsian muuttaa hänen kotiinsa?

En ikinä muuttaisi maajussin kanssa samaan asuntoon. Voi seurustella niin, että on välillä myös omassa kodissa.

Vierailija
135/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koskaan muuta asuntoon, jonka omistaa mies yksin. Jos miehellä on lapsia se menee niille perinnöksi.

En ala ilmaissiivoojaksi mihinkään isoon omakotitaloon, vuokrakaksio on helpompi siivota.

Seurustelu riittää.

Kun miehellä on lasten hoitovuoro niin voi olla omassa vuokrakodissa silloin.

Vierailija
136/136 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelu riittää.

Jos mies käyttäytyyy huonosti niin eroaminen on helppoa, kun on oma vuokrakoti valmiina johon mennä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme