Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?

Vierailija
08.11.2024 |

Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.

Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.

Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.

Kommentit (410)

Vierailija
41/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minunkin esikoiseni äidilleni tärkeämpi. Ei sille voi mitään, että esikoinen nyt vaan on esikoinen. Tasapainotin sitten itse tilannetta.

Vierailija
42/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse isoäitinä olen esim. ottanut vain vanhimman (ikäeroa muihin on 4-6v) ulkomaan matkalle. Ei ole minun mielestä suosimista koska nuoremmat ovat vielä siinä iässä että heidän kanssa on raskaampaa olla matkalla. Tosin yökylään otan aina kaikki samaan aikaan ja yritän olla tasavertainen lahjoissa jne. Anna isoäidin tehdä kuten haluaa, ehkä hänellä on läheisempi suhde ensimmäiseen lapsenlapseen. En itse alkaisi määräämään miten ja missä ja kuinka paljon hän lapsenlapsiaan tapaa. 

Onko sinulla vinkkejä, miten selitän lapsille suosimisen? Miten sinun aikuiset lapsesi selittävät asian omien lastensa sisaruksille, kun viet vain suosikkilastasi ulkomaille? Eikö heillä tosiaan tule riitoja? Omt lapseni huomaavat heti eriarvoisen kohtelun.

En ole tuo edellinen isoäiti, mutta kyllä meillä omat lapset on ymmärtäneet, että 15v:n kanssa matkaaminen Lontooseen on ihan erilaista kuin 10v:n kanssa saati että mukaan pitäisi ottaa 3v ikäinen. Kaikki aikanaan, jos minulla jaksamista riittää, mutta ei meillä omat lapset ole vaatineet tasapuolista kohtelua eri-ikäisille, sille 3v:lle saa luvan nyt riittää yökyläilyt, niin ne riitti 15v ikäisellekin tuossa iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minunkin esikoiseni äidilleni tärkeämpi. Ei sille voi mitään, että esikoinen nyt vaan on esikoinen. Tasapainotin sitten itse tilannetta.

Vietkö siis tätä yhtä lastasi ulkomaille ja jätät toisen kotiin? Onko tämä järjestely lapsille tosiaan ok?

Vierailija
44/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse isoäitinä olen esim. ottanut vain vanhimman (ikäeroa muihin on 4-6v) ulkomaan matkalle. Ei ole minun mielestä suosimista koska nuoremmat ovat vielä siinä iässä että heidän kanssa on raskaampaa olla matkalla. Tosin yökylään otan aina kaikki samaan aikaan ja yritän olla tasavertainen lahjoissa jne. Anna isoäidin tehdä kuten haluaa, ehkä hänellä on läheisempi suhde ensimmäiseen lapsenlapseen. En itse alkaisi määräämään miten ja missä ja kuinka paljon hän lapsenlapsiaan tapaa. 

Onko sinulla vinkkejä, miten selitän lapsille suosimisen? Miten sinun aikuiset lapsesi selittävät asian omien lastensa sisaruksille, kun viet vain suosikkilastasi ulkomaille? Eikö heillä tosiaan tule riitoja? Omt lapseni huomaavat heti eriarvoisen kohtelun.

En ole tuo edellinen isoäiti, mutta kyllä meillä omat laps

Nämä lapset ovat 3 vuoden sisällä syntyneitä, ei ole suuria ikäeroja.

Vierailija
45/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isoäiti on ratkaissut tasapuolisuusongelman sillä, että jokainen lapsenlapsi saa samanlaisen lahjan. On siis turha toivoa legopakettia tai puhelinta, kaikki saavat saman kirjan tms. Lisäksi yökylään pääsee vain silloin, kun kaikki lapsenlapset ovat mukana, kukaan ei saa erityiskohtelua. Koska veljen perheessä on nyt pieni vauva, ei kukaan muu lapsenlapsi pääse mummolaan, koska se ei ole tasapuolista tätä 2 kk ikäistä kohtaan.

Vierailija
46/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietkö siis tätä yhtä lastasi ulkomaille ja jätät toisen kotiin? Onko tämä järjestely lapsille tosiaan ok?

Ainakin minä vien. 13v ja 2v ovat kiinnostuneet ihan eri asioista.

Vierailija
47/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä isoäiti on ratkaissut tasapuolisuusongelman sillä, että jokainen lapsenlapsi saa samanlaisen lahjan. On siis turha toivoa legopakettia tai puhelinta, kaikki saavat saman kirjan tms. Lisäksi yökylään pääsee vain silloin, kun kaikki lapsenlapset ovat mukana, kukaan ei saa erityiskohtelua. Koska veljen perheessä on nyt pieni vauva, ei kukaan muu lapsenlapsi pääse mummolaan, koska se ei ole tasapuolista tätä 2 kk ikäistä kohtaan.

Teilläpä on joustava elämänasenne!

Vierailija
48/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aikuisen näkökulmasta, kyllä minäkin olin läheisempi toisten isovanhempien kanssa kuin toisten. Henkilökemiat vaan toimi paremmin. Onko siinä jotain huonoa?

Vierailija
49/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minä vien. 13v ja 2v ovat kiinnostuneet ihan eri asioista.

Aloituksen lapset ovat syntyneet 3v. sisällä, ei ole suuria ikäeroja.

Voisitteko ensin ymmärtää lukemanne ja vastata vasta sitten.

Vierailija
50/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se isoäiti itkee?

Vierailija
51/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se isoäiti itkee?

Veikkaan, että manipuloi miestäni ja saa tämän itkulla omalle puolelleen. Näin ovat rintamassa sitä mieltä, että vika on minussa. Isoäiti saa itkullaan rikottua perheemme, on huomannut että sillä on tehoa ja siksi itkee.

Vierailija
52/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä poika? Pojan poika vieläpä?

Meillä mummu suosii kaikessa omaa poikaansa ohi omien tyttärien ja lapsenlapsista suosii pojanpoikaa, ohi pojantyttärien ja tyttärentyttäret nyt on vain lähinnä kotiapulaisia.

Poika ja jo reilusti aikuinen pojanpoika ottavat kaiken ilon irti höperön mummun anteliaisuudesta, eivät ole ikinä elämässään joutuneet pärjäämään itse.

Pappa taas ei erottele sukupuolen mukaan, mutta mummu päsmäröi nämä asiat.

Vierailija
53/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäiti ei ole reilu. Haluaako hän olla reilu? Jos hän haluaa vain olla kaksin suosikin kanssa, muuten itkettää niin kovin.

En tiedä haluaako edes olla reilu. Tuo itkeminen on kummallista, olevinaan niin kova nainen muuten, mutta heti on itku silmässä ja menee kammariin nyyhkimään äänekkäästi jos edes aloitan puhumisen epäkohdista. Mies menee perässä lohduttamaan ja tulee sen jälkeen huutamaan minulle, miten minä pilaan lastenkin päivän.

Miten olet päätynyt yhteen tuollaisen nöösipojun kanssa?

Tapasitteko Porvoossa?

Jyväskylässä.

Vierailija
54/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ap:n kertomasta syystä en ole missään tekemisissä lastenlasten kanssa, on paljon mukavampaa saada olla varamummina sukulaislapselle. Miniä jaksaa valittaa, että en koskaan ole lastenlasten kanssa (tämä on totta, mutta mistä lapset eivät tiedä, siitä he eivät kärsi) ja että suosin tätä yhtä lasta (mikä on totta, tämän yhden vanhemmat kun eivät koskaan aseta minulle mitään vaatimuksia ja lapsikin on mukava). Olen kehottanut miniää katsomaan peiliin ja pyytämään apua omalta äidiltään, minä en ryhdy pelinappulaksi peliin, jossa mitataan, olenko varmasti antanut jokaiselle lapsenlapselle yhtä kalliin lahjan ja yhtä paljon aikaa ja huomiota. Siinä pelissä ei ole kuin häviäjiä.

Tässähän ei nyt ole ollenkaan kysymys samasta asiasta. Kysehän ei ole yhtä kalliista lahjoista kaikille, vaan siitä, että isoäiti haluaisi viettää aikaa ja lahjoa ylenpalttisesti vain yhtä poikansa perheen lapsista, ja unohtaa muut. Se on yksinkertaisesti väärin toimittu.

Missään ei ole määritelty, miten kalliita lahjoja isovanhempien tulisi antaa. Voi olla antamatta ollenkaan, jos siltä tuntuu, ja minusta olisi aina paras olla rehellinen, jos ei pysty taloudellisesti antamaan lahjoja, tai terveys ei ole riittävän hyvä pienten lasten kaitsemiseen. Lahjan arvo on antajan päätettävissä, ja jos et ole sitä saanut miniällesi sanottua, niin et ole ollut ihan rehellinen.

Vierailija
55/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sama juttu toisella mummolla. Jotenkin sairasta mun mielestä kun ei tajua mitä tekee.

Samalla tavalla kyllä suosii omista lapsistakin yhtä. 

Mun anopilla kolme lasta. tytär on suosikki, kaksi muuta lasta muodostaa entiteetin "pojat", jotka on hänen mielessään yksi ja sama ihminen. Heillä on jopa melkein samat nimet, tyyliin Jari ja Kari.

Mun  mies on sisaruskatraastaan ainoa, jolla on lapsia. Meillä on lapsia kaksi, poikia molemmat. Vanhempi lapsistamme on saanut suosikin kruunun, nuorempaa ei kuulemma pitäisi edes olla olemassa. Oli hyvin vastenmielinen anopille jo ennen syntymäänsä. Ikäerokaan ei oikein selitä, kun lapsilla on ikäeroa alle 1,5 vuotta.

Jostain syystä pidetään tämä rakastava, hyväntahtoinen mummu kaukana meidän lapsista.

Vierailija
56/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se isoäiti itkee?

Veikkaan, että manipuloi miestäni ja saa tämän itkulla omalle puolelleen. Näin ovat rintamassa sitä mieltä, että vika on minussa. Isoäiti saa itkullaan rikottua perheemme, on huomannut että sillä on tehoa ja siksi itkee.

Isoäidistä en sano mitään, mutta surkea mies.

Vierailija
57/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isä ei nyt tajua. Voitko kokeilla vielä saada häntä ymmärtämään omaa ja äitinsä toimintaa ikäänkuin "katsomosta käsin". Mummo pelaa manipulaatiopeliä ja poika juoksee tässä pelissä pelinappulana. On oppinut karttamaan konflikteja, ei siedä yhtään epämiellyttäviä tunteita. Oma tahto saadaan läpi uhriutumalla tai syyttämällä, rakentavaan keskusteluun ei kykene. Mieluummin epätasa-arvoistaa omien lastensa suhdetta toisiinsa ja saattaa aiheuttaa isojakin traumoja.

Ottaa päähän tommonen. Ja voisin kuvitella että ongelma on laajempi. Tuskin mies kykenee muunlaisissakaan riitatilanteissa asioita käsittelemään.

Miehelle voisi toisaalta myös sanoa, että jos et kykene näitä tilanteita kanssasi keskustelemaan ja hoitamaan loppuun, niin sinä hoidat omalla tavallasi ja siihen on Tyytyminen. Ja se olisi sitte kaikille suurinpiirtein ja sovelletusta samaa tai ei kenellekään mitään. 

Vierailija
58/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tämä esikoinen tuumaa mummelin erikoiskohtelusta?

Vierailija
59/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidän lasten mummi se suosi niitä omien poikiensa eroperheiden ainokaisia. Niitä on kaksi. Mainitsin asiasta, niin mummi myönsi asian.

Kun nämä eroperheiden ainokaiset tulivat aikuisiksi, niistä ei ollut vanhaa mummia auttamaan. Ei myöskään myöhäiskeski-iässä olevista mummin omista pojista.

Sanoinkin mummiparalle, että ei ne poijjat sulle tule ikkunoita pesemään saatikka muutakaan tekemään, kun sitä joskus tarvitset. Noinhan siinä sitten kävi.

Vierailija
60/410 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten isä ei nyt tajua. Voitko kokeilla vielä saada häntä ymmärtämään omaa ja äitinsä toimintaa ikäänkuin "katsomosta käsin". Mummo pelaa manipulaatiopeliä ja poika juoksee tässä pelissä pelinappulana. On oppinut karttamaan konflikteja, ei siedä yhtään epämiellyttäviä tunteita. Oma tahto saadaan läpi uhriutumalla tai syyttämällä, rakentavaan keskusteluun ei kykene. Mieluummin epätasa-arvoistaa omien lastensa suhdetta toisiinsa ja saattaa aiheuttaa isojakin traumoja.

Ottaa päähän tommonen. Ja voisin kuvitella että ongelma on laajempi. Tuskin mies kykenee muunlaisissakaan riitatilanteissa asioita käsittelemään.

Miehelle voisi toisaalta myös sanoa, että jos et kykene näitä tilanteita kanssasi keskustelemaan ja hoitamaan loppuun, niin sinä hoidat omalla tavallasi ja siihen on Tyytyminen. Ja se olisi sitte kaikille suurinpiirtein ja sovelletusta samaa tai ei kenellekään mitään. 

Olipa tarkkanäköinen analyysi! Varoituskellojen olisi tosiaan pitänyt soida jo aiemmin. Mennessämme yhteen mies korosti ettei halua riidellä, että halua yhtäkään konfliktia nähdä. Luulin häntä vain rauhaa rakastavaksi. Käytännössä se tarkoitti, että minun pitää tehdä niin kuin hän ja äitinsä haluavat, näin vältetään konfliktit. Heidän ei nytkään tarvitse kokea epämiellyttäviä tunteita kun minä joudun lasten kiukun kohteeksi, vaikka sotku on heidän aiheuttamansa. Elämä olisi kuulemma niin mukavaa, jos minä en aiheuttaisi tahallani heille ongelmia. Se on epäselvää, kenelle lasten riehumiset kuuluvat, kenen ne pitäisi hoitaa? Vai onko ideana saada lapsetkin vihaamaan minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi