Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?
Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.
Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.
Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tällä lapsella vaa on helppo luonne ja isovanhemmat pärjäävät hänen kanssaan vaikka siellä huvipuistossa.
Kaikki ovat helppoja. ap
Niin sinulle.
Ehkä se on peruja vanhasta käytännöstä, että esikoinen saa kaiken. Aikanaanhan koko perintökin meni vanhimmalle pojalle.
On ne anopit siis niin syvältä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Tee kuten isoäiti sanoo, että paikkaa sinä muiden kasten osalta. Ei ihmisiä voi muuttaa, se kannattaa hyväksyä. Ikävää mutta et voi muutakaan.
Voin paikata jonkin aikaa, mutta ei mulla ole varaa rahallisesti paikata jatkuvasti, enkä minä ole heidän isoäitinsä. Ei se ole sama asia, pikkulapset eivät vielä huomaa eroa mutta teini tajuaa.
Et sinä voi pakottaa isoäitiä. Helpommalla pääset kun et välitä.
Antaisin olla, jos tuo on satunnaista. Jos elokuvassa on ikäraja, niin menköön se, joka pääsee katsomaan ja muille voi perustella sitä syyksi, etteivät pääse.
Anoppi on ollut tuollainen suosija, tosin esikoinen on muita selvästi vanhempi. Minua etenkin on ärsyttänyt se, että jos käydessä on pöydässä on vielä lopuksi jotain herkkua jäljellä, niin sitä viimeistä palaa tarjotaan vain pojille, ei koskaan tytölle, joka ei ole ahminut, eikä tarvitse painonkaan takia vältellä.
Lapset ovat jo sen verran isoja, ja kertomasi perusteella osaavat kyseenalaistaa tilanteen. Kertoisin suoraan, että isoäiti haluaisi viettää aikaa vain yhden lapsen kanssa, ja antaa yhdelle enemmän, mutta te pidätte toimintaa vääränä, joten kukaan ei saa isoäidiltä mitään. Pistäisin isoäidin kerta kaikkiaan ruotuun, ja kieltäisin tuomasta yhtään mitään, tai ei ole mitään asiaa edes käymään.
Kissan nostaminen pöydälle voi johtaa hetkelliseen kaaokseen, mutta olisin omille lapsille mieluummin rehellinen, ja antaisin isoäidin olla, kuin olisin jatkuvasti mielipahan tuottaja sallimalla käytöksen. Pelin viheltäminen poikki voisi estää myös vanhinta lasta luulemasta, että hän on jotenkin etuoikeutettu sisaruksiin nähden. Tuollaiset lapset luulevat niin aikuisinakin.
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä olen esim. ottanut vain vanhimman (ikäeroa muihin on 4-6v) ulkomaan matkalle. Ei ole minun mielestä suosimista koska nuoremmat ovat vielä siinä iässä että heidän kanssa on raskaampaa olla matkalla. Tosin yökylään otan aina kaikki samaan aikaan ja yritän olla tasavertainen lahjoissa jne. Anna isoäidin tehdä kuten haluaa, ehkä hänellä on läheisempi suhde ensimmäiseen lapsenlapseen. En itse alkaisi määräämään miten ja missä ja kuinka paljon hän lapsenlapsiaan tapaa.
Onko sinulla vinkkejä, miten selitän lapsille suosimisen? Miten sinun aikuiset lapsesi selittävät asian omien lastensa sisaruksille, kun viet vain suosikkilastasi ulkomaille? Eikö heillä tosiaan tule riitoja? Omt lapseni huomaavat heti eriarvoisen kohtelun.
puhukaa tuo asia yhdessä perheenä (ei isoäitiä). rauhassa aikuisina kerrotte että mitä isoäiti tekee ja että te pidätte perheenä toistenne puolta ettekä anna hänen vaikuttaa teidän väleihinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Tee kuten isoäiti sanoo, että paikkaa sinä muiden kasten osalta. Ei ihmisiä voi muuttaa, se kannattaa hyväksyä. Ikävää mutta et voi muutakaan.
Voin paikata jonkin aikaa, mutta ei mulla ole varaa rahallisesti paikata jatkuvasti, enkä minä ole heidän isoäitinsä. Ei se ole sama asia, pikkulapset eivät vielä huomaa eroa mutta teini tajuaa.
Voin olla välittämättä, mutta lapset eivät voi. Kiukku ja viha kaatuu minun päälleni, mummo eikä isä ota siihen mitään kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat jo sen verran isoja, ja kertomasi perusteella osaavat kyseenalaistaa tilanteen. Kertoisin suoraan, että isoäiti haluaisi viettää aikaa vain yhden lapsen kanssa, ja antaa yhdelle enemmän, mutta te pidätte toimintaa vääränä, joten kukaan ei saa isoäidiltä mitään. Pistäisin isoäidin kerta kaikkiaan ruotuun, ja kieltäisin tuomasta yhtään mitään, tai ei ole mitään asiaa edes käymään.
Kissan nostaminen pöydälle voi johtaa hetkelliseen kaaokseen, mutta olisin omille lapsille mieluummin rehellinen, ja antaisin isoäidin olla, kuin olisin jatkuvasti mielipahan tuottaja sallimalla käytöksen. Pelin viheltäminen poikki voisi estää myös vanhinta lasta luulemasta, että hän on jotenkin etuoikeutettu sisaruksiin nähden. Tuollaiset lapset luulevat niin aikuisinakin.
Olen muuten samaa mieltä, paitsi että vaikuttaa siltä että AP:n puoliso on joko nössö joka on samaa mieltä äitinsä kanssa tai nössö joka ei pysty olemaan äidilleen rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin olla välittämättä, mutta lapset eivät voi. Kiukku ja viha kaatuu minun päälleni, mummo eikä isä ota siihen mitään kantaa.
Ei se nyt noin dramaattista ole. Relaa.
Isoäideillä on aina suosikkinsa. 🤷
Isoäiti ei ole reilu. Haluaako hän olla reilu? Jos hän haluaa vain olla kaksin suosikin kanssa, muuten itkettää niin kovin.
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti ei ole reilu. Haluaako hän olla reilu? Jos hän haluaa vain olla kaksin suosikin kanssa, muuten itkettää niin kovin.
En tiedä haluaako edes olla reilu. Tuo itkeminen on kummallista, olevinaan niin kova nainen muuten, mutta heti on itku silmässä ja menee kammariin nyyhkimään äänekkäästi jos edes aloitan puhumisen epäkohdista. Mies menee perässä lohduttamaan ja tulee sen jälkeen huutamaan minulle, miten minä pilaan lastenkin päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse isoäitinä olen esim. ottanut vain vanhimman (ikäeroa muihin on 4-6v) ulkomaan matkalle. Ei ole minun mielestä suosimista koska nuoremmat ovat vielä siinä iässä että heidän kanssa on raskaampaa olla matkalla. Tosin yökylään otan aina kaikki samaan aikaan ja yritän olla tasavertainen lahjoissa jne. Anna isoäidin tehdä kuten haluaa, ehkä hänellä on läheisempi suhde ensimmäiseen lapsenlapseen. En itse alkaisi määräämään miten ja missä ja kuinka paljon hän lapsenlapsiaan tapaa.
Onko sinulla vinkkejä, miten selitän lapsille suosimisen? Miten sinun aikuiset lapsesi selittävät asian omien lastensa sisaruksille, kun viet vain suosikkilastasi ulkomaille? Eikö heillä tosiaan tule riitoja? Omt lapseni huomaavat heti eriarvoisen kohtelun.
Höpö höpö, nuoremmat eivät ole millään olleet katkeria siitä, että vanhin on päässyt matkalle. He tietävät että pääsevät kun ovat samanikäisiä ja tietävät myös kuinka rakkaita ovat kaikki minulle. Joten ei tarvitse tehdä asiasta yhtään sen dramaattisempaa kuin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä haluaako edes olla reilu. Tuo itkeminen on kummallista, olevinaan niin kova nainen muuten, mutta heti on itku silmässä ja menee kammariin nyyhkimään äänekkäästi jos edes aloitan puhumisen epäkohdista. Mies menee perässä lohduttamaan ja tulee sen jälkeen huutamaan minulle, miten minä pilaan lastenkin päivän.
Miten olet päätynyt yhteen tuollaisen nöösipojun kanssa?
Tapasitteko Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt, miksi hän haluaisi olla vain vanhimman lapsen kanssa? Kuulostaa erikoiselta.
Kokee, että tämä lapsi on hänelle läheisempi, eikä ole samanlaista suhdetta muihin lapsenlapsiin kuin tähän yhteen. Sen on huomannut pienestä pitäen, jo vauvana tällä esikoisella oli erityisasema mummonsa silmissä. En usko, että kyse on mistään lapseen liittyvästä tekijästä, esim. temperamentista, koska tosiaan suosikkina pitäminen alkoi välittömästi.
Vielä kysymys: isoäiti alkaa usein itkeä kun yritän keskustella tästä asiasta edes rauhallisesti. Voinko vaan jatkaa ja kertoa asiani? Mies hermostuu tosi paljon ja alkaa syytellä miksi olen mummolle ilkeä. Mummo menee yleensä itkemään mieheni luo ja hakee tältä lohdutusta.
Tuntuu, että minä olen koko perheen ja suvun syntipukki. En pysty mitenkään toimimaan oikein tässä tilanteessa.
Mies hermostuu, kun yrität pitää oman perheesi puolta, ja lähtee pois, kun riita alkaa? Anteeksi vain, mutta miehesi on noin toimiessaan täysin jäävi sanomaan yhtään mitään, kun ei kerran kykene perheensä puolia pitämään. Hän on selkeästi marttyyriäitinsä manipuloima, ja on aina tehnyt, miten äiti haluaa, heti kun tämä on tirauttanut muutaman kyyneleen. Anna muorin itkeä, ja miehesi kiukutella. Miehellesi voit sanoa, että tämän pelleilyn on loputtava, ja ellet tee omaa osuuttasi, olet hiljaa. Isoäidille voit kertoa, että tämä yhden lapsen suosiminen aiheuttaa riitoja perheessänne, ja hän on riitelyn moottori, kun ei (muka) tajua käytöstään.
Siskoni oli nuori yh esikoisen synnyttyä ja lapsi vietti paljon aikaa vanhemmillani.
On selvää hän on läheisin kaikista lapsenlapsista.
Ei voi mitään. Onneksi noin räikeää ei ole
Juuri ap:n kertomasta syystä en ole missään tekemisissä lastenlasten kanssa, on paljon mukavampaa saada olla varamummina sukulaislapselle. Miniä jaksaa valittaa, että en koskaan ole lastenlasten kanssa (tämä on totta, mutta mistä lapset eivät tiedä, siitä he eivät kärsi) ja että suosin tätä yhtä lasta (mikä on totta, tämän yhden vanhemmat kun eivät koskaan aseta minulle mitään vaatimuksia ja lapsikin on mukava). Olen kehottanut miniää katsomaan peiliin ja pyytämään apua omalta äidiltään, minä en ryhdy pelinappulaksi peliin, jossa mitataan, olenko varmasti antanut jokaiselle lapsenlapselle yhtä kalliin lahjan ja yhtä paljon aikaa ja huomiota. Siinä pelissä ei ole kuin häviäjiä.
Ulkoista isoäiti kokonaan. Kylään ei tarvi tulla ennen kuin suosiminen loppuu. Ymmärrätkö, että jos sallit suosimisen, muut sisarukset alkavat inhota perheen lellikkiä. Seuraukset voivat olla ikävät.