Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?

Vierailija
08.11.2024 |

Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.

Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.

Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.

Kommentit (410)

Vierailija
361/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikka neljän lapsen perheessä varmistatte ettö jokainen saa centilleen yhtä paljon teiltä kaikkea?

Yksi pelaisi jääkiekkoa joka on kallis harrastus, onko kaikkien pakko pelata vai mennä tanhuamaan josta yksi tykkää , muutamien kymppien harrastus.  Ovatko he katkeria joskus perintöä jakaessaan,  villen harrastukseen pantiin sikana rahaa.

Joku tykkäisi satasen takista mutta jokaiselle yhden vaatima 600 euron takki jne

Tahallista väärin ymmärtämistä.

Vierailija
362/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäiti aiheuttaa epäoikeuden kokemukset jo pienestä asti. Ei oo mukavaa tälläinen. Voi tulla herkistymä esim kiusaamiselle.

Teistä vanhemmista se johtuu.  Te siinä asiassa avainasemassa olette, tehän niiden lastenne kanssa asutte ja elätte joka päiväisesti.

Älkääpäs nyt yrittääkö omaa vastuutanne tässä väistellä.  Lapset joutuu kyllä kohtaamaan eriarvoisuutta aika pienestäkin pitäen milloin missäkin, mutta vanhempien tehtävä on antaa heille se tasapuolinen kohtelu.  Kotoa se lähtee.  

Luuletteko ettei ne lapset koe eriarvoisuutta jo koulussakin, on niillä opettajilla kun suosikkinsa ja ei-suosikkinsa, ja kyllä lapsi sen vaistoaa.  Silti se ei hänen elämäänsä pilaa, jos kotoa saa tarvitsemansa arvostuksen.  

Noin, vanhemmat ovat vastuussa omasta toiminnastaan, isovanhempi omastaan. Eriarvoisuutta ja epäreiluutta on maailmassa tarpeeksi ilman että tollot sukulaiset sitä erikseen ihan yrittävät järjestää. Kotoa se tosiaan lähtee, miten opettaa asioita sietämään ja toisaalta itseään kunnioittamaan. Räikeä suosinta on eri asia kuin asiat, jotka ikätason tai vastaavan vuoksi menevät eri ajankohtina eri tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikeehan se on lapsenlapsia nähdä jos miniä ei suvaitse puolison sukua.

Minusta tuo on kyllä kohtuuton vaatimus että rapsautat kaksivuotiaalle saman kuin ylioppilaalle.  Tietysti se on tasapuolinen, mutta onko se ylioppilas saanut kaksivuotiaana vastaavan summan .

Isovanhemmillekin voi tulla työttömyyttä, sairautta mitta sitten se calinta näköjään on tapaamiskielto.

Kukaan ei ole sanonut, että kaksivuotiaalle pitää antaa ylioppilaslahja. Mutta miksi et voisi antaa saman arvoista synttärilahjaa? Miten se olisi sinulta pois? Kaksivuotiaalle voi antaa myös jotain hyödyllistä, vaikka vaatetta. Tai laittaa tilille, jos ei halua, että muu perhe hyötyy. 

Mutta tasapuolisuus on aika pien

Sinä ja sinun kaksivuotiaasi ja kaksitoistavuotiaasi.

"Jos en saa antaa 11-vuotiaalle euroa ja 12-vuotiaalle satasta, suutun ja mustaksi muutun." Tuolta sinä kuulostat, kun en laatikkosi ulkopuolelle kykene lainkaan katsomaan.

Ota vastuu toiminnastasi ja käyttäydy kuten aikuinen.

Vierailija
364/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten vaikka neljän lapsen perheessä varmistatte ettö jokainen saa centilleen yhtä paljon teiltä kaikkea?

Yksi pelaisi jääkiekkoa joka on kallis harrastus, onko kaikkien pakko pelata vai mennä tanhuamaan josta yksi tykkää , muutamien kymppien harrastus.  Ovatko he katkeria joskus perintöä jakaessaan,  villen harrastukseen pantiin sikana rahaa.

Joku tykkäisi satasen takista mutta jokaiselle yhden vaatima 600 euron takki jne

Nämä ovat eri tyyppisiä asioita, kuten tiedät itsekin. Eihän normaali perhe tällaisen ympärillä askartele.

Mutta jos esikoinen 15v saa 200 euroa taskurahaa ja nuorempi veikka 14v 20 euroa, on epäsuhta selkeä kun ikätaso on lähes sama.

Vierailija
365/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti saa vapaasti haluta suosia yhtä lastenlasta. Eri asia on, sallitteko vanhempina lasten epäoikeudenmukaisen kohtelun. Ihan hyvin ootte ap pitäneet pintanne esim huvipuisto-asiassa. Kun on melkein saman ikäiset lapset kyseessä, ei noin vaan ole asiallista toimia, kuten isoäiti toivoi. 

Teidän perheenne ei ole velvollinen toteuttamaan isoäidin toiveita. Jos keskustelu ei onnistu, vähentäisin kanssakäymistä.

Vierailija
366/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti pois!

Vierailija
367/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen lapsen tätinä ymmärrän asian osittain, olen ratkaissut niin että en mene kenenkään kanssa mihinkään. Ihan siitä syystä että kolme lasta kerralla on aivan liikaa ja sitten jos jokainen viedään erikseen jonnekin niin se on myös taloudellisesti kestämätöntä. Joululahjat ostan kaikille ja kun olivat pienempiä niin synttärilahjat.

Vierailija
368/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joissain  elokuvissa ikäraja 12 vuotta?

Tuosta siivouksesta, teini 17 kävi siivoamassa syyslomallaan minulla, tamppasi matot, käännettiin matot, vaihtoi ikuunaverhot jne ja annoin satasen.  Paljonhan se tietysti oli, siivousliikkeen taksa n. 45 euroa tunti. Mutta päivän käytti ja teki hyvää työtä.

Nyt känen pikkusisarensa 8 v tahtoo tulla mulle kanssa  siivoamaan ja on jo laskenut mitä satasella saa.

Nyt olen pahassa tilanteessa.

Vierailija
369/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai lapselle pitää tehdä selväksi ja näyttää paikkansa. Mummoon kylmän viileet välit eikä mitään kyläilyjä. 

Vierailija
370/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö kylään. 

Mutta toki eri elokuvat voi katsoa 12 v kuin 9 v kanssa

Vierailija
371/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta siivouksesta, teini 17 kävi siivoamassa syyslomallaan minulla, tamppasi matot, käännettiin matot, vaihtoi ikuunaverhot jne ja annoin satasen.  Paljonhan se tietysti oli, siivousliikkeen taksa n. 45 euroa tunti. Mutta päivän käytti ja teki hyvää työtä.

Nyt känen pikkusisarensa 8 v tahtoo tulla mulle kanssa  siivoamaan ja on jo laskenut mitä satasella saa.

Käännettiin patjat, imuroitiin, piti lukea. 

Vierailija
372/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lapselle pitää tehdä selväksi ja näyttää paikkansa. Mummoon kylmän viileet välit eikä mitään kyläilyjä. 

Juuri näin, jos kerran mummo polkee jalkaansa kun ei saa käyttää valtaansa. Palstalle kirjoittaa ja sitten kotona yksinänsä murjottaa. Valintojen maailma. Se on se omia tekoja seuraava vastuu, kun vain omien mielihalujensa mukaan toimii. 

Vierailija
373/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen Suomessa saa antaa omia rahojaan ihan kenelle haluaa. Ei kannata viedä oikeuteen, vaikka kuinka ketuttaisi.

Vierailija
374/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8v lienee eri asia kuin 17v. Eri asia on, jos tekee täsmälleen samat hommat. Tietysti maksukin on silloin sama. Ihan simppeliä perusmatikkaa normaaleille ihmisille.

Vierailija
375/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi niin, kun mummo ei kerran osaa käyttäytyä. Siinähän mummo näkee paikkansa. 

Vierailija
376/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot 8 vuotiaalle, että voi tulla sitten 15 vuotiaana kun onnistuu nuo samat jutut.

Vierailija
377/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8v lienee eri asia kuin 17v. Eri asia on, jos tekee täsmälleen samat hommat. Tietysti maksukin on silloin sama. Ihan simppeliä perusmatikkaa normaaleille ihmisille.

Miten 8 vuotiaalle sanot kos satasesta haaveilee ettei hänen panoksensa millään voi olla sama?  Ja jos äitinsäkin on tasa-arvon kannattaja, tasapuolinen pitää olla.  Täälläkin joku eilen esitti tuon asian, oliko serkukset joille oli maksettu erilailla.

Vierailija
378/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen Suomessa saa antaa omia rahojaan ihan kenelle haluaa. Ei kannata viedä oikeuteen, vaikka kuinka ketuttaisi.

On myös oikeus olla ottamatta vastaan tarjottuja rahoja.

Vierailija
379/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt, miksi hän haluaisi olla vain vanhimman lapsen kanssa? Kuulostaa erikoiselta.

ap on trolli.

On täysin normaalia ja erittäin yleistä pitää jostakusta enemmän kuin muista. Voi myös olla, että ap:n kuvitteelliset nuoremmat lapset ovat ihan saatanan ärsyttäviä pikku paskoja.

Vierailija
380/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Tulee sitten isompana siivoamaan ja saa saman rahan. Problem solved. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi