Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?

Vierailija
08.11.2024 |

Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.

Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.

Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.

Kommentit (410)

Vierailija
381/410 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joissain  elokuvissa ikäraja 12 vuotta?

Tuosta siivouksesta, teini 17 kävi siivoamassa syyslomallaan minulla, tamppasi matot, käännettiin matot, vaihtoi ikuunaverhot jne ja annoin satasen.  Paljonhan se tietysti oli, siivousliikkeen taksa n. 45 euroa tunti. Mutta päivän käytti ja teki hyvää työtä.

Nyt känen pikkusisarensa 8 v tahtoo tulla mulle kanssa  siivoamaan ja on jo laskenut mitä satasella saa.

Nyt olen pahassa tilanteessa.

Käännettiin patjat, imuroitiin, piti lukea. 

8v lienee eri asia kuin 17v. Eri asia on, jos tekee täsmälleen samat hommat. Tietysti maksukin on silloin sama. Ihan simppeliä perusmatikkaa normaaleille ihmisille.

<

Mitä se sinua liikuttaa miten perheen äiti ajattelee, tee sinä asiat reiluudesta käsin ja käytä järkeäsi kun sellainen on sinulle ehkäpä suotu vaikka ei siltä vaikutakaan. Älä huolehdi siitä mitä muut kannattaa tai miten perheissä ratkaistaan se, tämä tai tuo asia vaan tee sinä niin että voit elää itsesi kanssa etkä tunne pistoa sydämessäsi. Jos toiset loukkaantuvat käytökseesi niin etsi peili ja katso siihen, jos et osaa toimintaasi iso ihminen reflektoida. Ota sinä vastuu siitä mitä sinä teet äläkä koko ajan vedä toimintaasi sitä, mitä perheessä äiti, isä, kummi, täti tai kultakala tekee. Hauskaa kyllä kun aikuinen ihminen vierittää epäreilun toimintansa tai hölmöytensä toisten niskoille. Mutkun mun poika kannattaa keskustaa, mutkun miniä haluaa grillata makkaransa hiiligrillissä, mutkun mutkun. 

Vierailija
382/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen lapsen tätinä ymmärrän asian osittain, olen ratkaissut niin että en mene kenenkään kanssa mihinkään. Ihan siitä syystä että kolme lasta kerralla on aivan liikaa ja sitten jos jokainen viedään erikseen jonnekin niin se on myös taloudellisesti kestämätöntä. Joululahjat ostan kaikille ja kun olivat pienempiä niin synttärilahjat.

Mun mielestä tämä on hyvä. Tässä kohdellaan kaikkia tasapuolisesti. 

Mä oon tehnyt niin, kun siskoni on vienyt lapsiani (2) jonnekin, että sisäänpääsy- ja ruokarahat on lapsilla mukana. Olen vain ollut iloinen, että lapset ovat saaneet mukavan päivän tätinsä kanssa, ja itse olen välttynyt huvipuistoreissulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annetaan suosia ja jatketaan elämää eteenpäin.

Vierailija
384/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos niistä kommenteista, joissa ei vääristelty totuutta. Sain hyviä neuvoja. Laitoin kirjastosta varaukseen pari manipulaatiosta kertovaa kirjaa ja luen ne.

Kyse ei ole siitä, että vauvan on saatava yo-lahja, eikä siitä että kiusaisin tai vihaisin esikoista. Mummo kyllä esittää pelastavansa esikoisen minulta, mutta sellaiseen ei ole tarvetta vaan olen ihan hyvä äiti. Osa käsitti tilanteen hyvin erikoisesti kommenttien perusteella. Koska sielläkin tuli tuo pelastamisteema esiin, tuli mieleeni että juuri meidän tapauksen kaltaisia isoäitejä on valitettavasti muitakin. Niin tutulta mielenmaiselta kuulosti, "äidillä ei ole aikaa sinulle kun olet jo iso poika plaa plaa, mutta mummo rakastaa aina, ota vähän rahaa".

Vierailija
385/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä, kiitos niistä kommenteista, joissa ei vääristelty totuutta. Sain hyviä neuvoja. Laitoin kirjastosta varaukseen pari manipulaatiosta kertovaa kirjaa ja luen ne.

Kyse ei ole siitä, että vauvan on saatava yo-lahja, eikä siitä että kiusaisin tai vihaisin esikoista. Mummo kyllä esittää pelastavansa esikoisen minulta, mutta sellaiseen ei ole tarvetta vaan olen ihan hyvä äiti. Osa käsitti tilanteen hyvin erikoisesti kommenttien perusteella. Koska sielläkin tuli tuo pelastamisteema esiin, tuli mieleeni että juuri meidän tapauksen kaltaisia isoäitejä on valitettavasti muitakin. Niin tutulta mielenmaiselta kuulosti, "äidillä ei ole aikaa sinulle kun olet jo iso poika plaa plaa, mutta mummo rakastaa aina, ota vähän rahaa".

Entä jos sinulla on sokea piste jota et.itse huomaa mutta miehesikin huomaa.  Iso poika ei tartte mitään saati läheistä mummoa, se kuuluisi nuoremmille.

Vierailija
386/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää keskustelua täällä mutta myös outoja ja selvästi tilannetta ymmärtämättömien kommentteja. Hankala tilanne joka pahimmillaan rikkoo lasten välit ja kerää turhaa kaunaa. Ihmettelen että eikö isoäiti tätä tajua? Olen itse jo keski-iässä mutta muistan yhä miten meidän suvussa serkkujeni perhettä suosittiin räikeästi monin tavoin. 

Vierailija
387/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää keskustelua täällä mutta myös outoja ja selvästi tilannetta ymmärtämättömien kommentteja. Hankala tilanne joka pahimmillaan rikkoo lasten välit ja kerää turhaa kaunaa. Ihmettelen että eikö isoäiti tätä tajua? Olen itse jo keski-iässä mutta muistan yhä miten meidän suvussa serkkujeni perhettä suosittiin räikeästi monin tavoin. 

Et vielä keski-iässäkään tajua eron johtuneen ehkä vanhemmistasi, heidän oikuistaan tai ihan asuinpaikkojen välimatkasta. Tai siitä että isovanhempanne olivat eri ikäisiä eri serkusten Lapsuudessa?

Vierailija
388/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt suostu kaikkeen, vaadi tasapuolisuutta. 

Vierailija
389/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta käsittäisin, että isoäiti käsittää kyllä, mutta ei vaan välitä. Koska ainoa millä on väliä on se, mitä mummo haluaa. 

Vierailija
390/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta käsittäisin, että isoäiti käsittää kyllä, mutta ei vaan välitä. Koska ainoa millä on väliä on se, mitä mummo haluaa. 

Näinpä. Mieti tarkkaan haluatko moista narsistia lähelleekkään lapsiasi?

Vierailija
391/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sinulla on sokea piste jota et.itse huomaa mutta miehesikin huomaa.  Iso poika ei tart

Entä jos sinulla on sokea piste jota et itse huomaa mutta miehesikin huomaa, poikasikin huomaa, kaikki läheiset huomaa ja me täällä palstallakin huomataan? Iso emäntä ei enää tarvi leikkikaveria, ne kuuluisi jollekin muulle.

Vierailija
392/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin vaikea ulkopuolisen antaa neuvoja. Ainakaan ei kannata tehdä asiasta valtavan isoa numeroa. Entä toinen mummo. Miten isoäiti käyttäytyy nuorempia kohtaan, huomaako välinpitämättömyyden vai jutteleeko myös nuoremmille ja ottaako heitä huomioon. Jos ostaa kalliimman lahjan vanhimmalle niin onko kyseessä iso hintaero. Onko esim. kännykkä, urheiluvälineer tms. Ja nuoremmille jotain ihan edullista. Ostaako ajatuksen kanssa nuoremmille vai jotain vain edullista. Jos isoäiti haluaa viedä vanhimman elokuviin niin haluavatko nuoremmat itsekkin mukaan. Jos ostaa kalliimman vanhimmalle eikö voisi ostaa nuoremmille molemmille kaksi lahjaa. Toinen lahja edullinen esim. elokuvalipun arvoinen. Vaikea on sanoa mitään. Ei ainakaan kannata lasten kuullen puhua miten epäreilua. Tietysti voi sanoa, että elokuviin lähtee kaikki, ja vanhempi voi vaikka kyyditä elokuviin ja hakea takaisin, jos tuntuu liian vaivalloiselta isoäidistä. Varmasti sen huomaa onko kyseessä tahallinen suosiminen vai se, että isoäiti tulee parhaiten juttuun vanhimman kanssa. Viihtyvätkö nuoremmat isoäidin kanssa. Ulkopuolisen on vaikea ottaa kantaa. Tuntuuko asia vanhemmasta ikävämmältä kuin nuoremmista lapsista. Jouluna ei kannata näyttää jos harmittaa. 

Vierailija
393/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot. Rahapussit tiukasti kiinni, ei tarvitse miniöitten joka päivä valittaa.  Jos ette jaksa kolmea viikaria tai vauvaa yhtä aikaa älkää ottako yhtään luoksenne.

Muistakaa, kun yhellä joku merkkiivä velvollisuus ostaa joka lapselle ja heidän serkuilleen saman hintainen lahja.

Jos joku lapsi ei pidä äitiinsä yhteyttä ette voi ostaa muidenkaan sisarusten lapsille mitään. Tasapuolisuuden vuoksi.

Vierailija
394/410 |
11.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummot. Rahapussit tiukasti kiinni, ei tarvitse miniöitten joka päivä valittaa.  Jos ette jaksa kolmea viikaria tai vauvaa yhtä aikaa älkää ottako yhtään luoksenne.

Muistakaa, kun yhellä joku merkkiivä velvollisuus ostaa joka lapselle ja heidän serkuilleen saman hintainen lahja.

Jos joku lapsi ei pidä äitiinsä yhteyttä ette voi ostaa muidenkaan sisarusten lapsille mitään. Tasapuolisuuden vuoksi.

Ota vastuu kauniiseen käteen äläkä leiki viisivuotiasta. Tasapuolisuuden vuoksi. 

Vierailija
395/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus joku saa tällä kertaa jotain kalliimpaa ja toinen pientä, niin sitten jollain kertaa asia on taas päinvastoin. Se lapsen perhe, jossa on useampi lapsi, saa tietysti yleensä pienempiä lahjoja kuin perhe, jossa vain yksi lapsi. Jonkinlainen tasapuolinen lahjarahabudjetti per perhe kun pienituloisella eläkeläisellä täytyy olla. 

Vierailija
396/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joskus joku saa tällä kertaa jotain kalliimpaa ja toinen pientä, niin sitten jollain kertaa asia on taas päinvastoin. Se lapsen perhe, jossa on useampi lapsi, saa tietysti yleensä pienempiä lahjoja kuin perhe, jossa vain yksi lapsi. Jonkinlainen tasapuolinen lahjarahabudjetti per perhe kun pienituloisella eläkeläisellä täytyy olla. 

Mutta jos se on aina se sama lapsi joka saa sen kalliimman ja paremman kuin "ne muut"?

Vierailija
397/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan lasten perheille jouluna 100 euroa lapsiluvusta riippumatta "joulusuklaiksi"  budjettini ei kestä joulun aikaan isompaan.

Syntymäpäiviksi olen nyt lapsenlapsille antanut 150 euroa iästä riippumatta.

Tietysti pienin jää tappiolle,tokko elän enää kun hän pääsee ripille. Miten tasapuolisuuden vaatijat, piisikö hänelle antaa sitten enemmän koska ei ehdi yhtä monena vuotena saada lahjaa

Vierailija
398/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitä vielä känkkäränkkätanssiperformanssi uskottavuuden vuoksi.

Vierailija
399/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole päinvastoin, vaan tätä on jatkunut 12 vuotta.

Vierailija
400/410 |
12.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos sinulla on sokea piste jota et.itse huomaa mutta miehesikin huomaa.  Iso poika ei tart

Anteeksi, mutta sinulla on ihan sairas ajatusmaailma, jos sinun mielestäsi 12-v. poika ei saa tarvita läheistä mummoa tai muuta isovanhempaa. Ei ihme, että osa av:laisista on kasvanut vähän vinoon jos ovat saaneet tällaisen kuvan sukulaissuhteista. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä