Isoäiti haluaa suosia vanhinta lasta, kuinka toimitaan?
Eli isoäiti sanoi suoraan ostavansa nyt vanhimmalle lapsellemme kalliimman joululahjan kuin muille, sekä vievänsä tämän leffaan mihin muut eivät pääse. Lapset ovat 12, 11 ja 9v. ja kaikki ihan normaaleja, ei mitään erityislapsia.
Viime vuonna isoäiti ehdotti että vie vain vanhimman huvipuistoon, minkä torppasin, pitää viedä kaikki tai sitten jokainen vuorollaan johonkin. Hän ei vienyt ketään mihinkään. Isoäiti myös kysyy aina ensin vanhimmalta jos tämä haluaisi johonkin, edes yökylään. Ei kuulemma ole hoksannut, että muiltakin pitäisi kysyä.
Isoäiti väittää ettei suosi tahallaan ketään ja mies on samaa mieltä, eli ei tajua tekevänsä väärin. Minusta tajuaa varmasti kiusaavansa lapsia. Antaisitteko vaan olla? Mies ja isoäiti ehdottivat, että me vanhemmat paikkaamme näitä menoja, eli viemme nuoremmat leffaan, mutta isoäidin on saatava halutessaan olla vain yhden lapsen kanssa, koska se ei ole mitään suosimista.
Kommentit (410)
Tämä aiheuttaa jatkuvia perheriitoja, koska lapset "käyvät minun kimppuuni", miksi he eivät saa yhtä paljon kuin isoveli. Mies lähtee yleensä pois kotoa kun riita alkaa, eli lapset alkavat syytellä meitä vanhempia. Hän vaan poistuu paikalta, ei kuulemma halua kuunnella tappelua.
Meillä on sama juttu toisella mummolla. Jotenkin sairasta mun mielestä kun ei tajua mitä tekee.
Samalla tavalla kyllä suosii omista lapsistakin yhtä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aiheuttaa jatkuvia perheriitoja, koska lapset "käyvät minun kimppuuni", miksi he eivät saa yhtä paljon kuin isoveli. Mies lähtee yleensä pois kotoa kun riita alkaa, eli lapset alkavat syytellä meitä vanhempia. Hän vaan poistuu paikalta, ei kuulemma halua kuunnella tappelua.
Tällaisessa tilanteessa ota puhelin käteen ja soita isoäidille, ja ojenna luuri lapselle. Tai soita isälle, joka hyväksyy käytännön. Hän saa selittää, miksi on hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt, miksi hän haluaisi olla vain vanhimman lapsen kanssa? Kuulostaa erikoiselta.
Kokee, että tämä lapsi on hänelle läheisempi, eikä ole samanlaista suhdetta muihin lapsenlapsiin kuin tähän yhteen. Sen on huomannut pienestä pitäen, jo vauvana tällä esikoisella oli erityisasema mummonsa silmissä. En usko, että kyse on mistään lapseen liittyvästä tekijästä, esim. temperamentista, koska tosiaan suosikkina pitäminen alkoi välittömästi.
Vielä kysymys: isoäiti alkaa usein itkeä kun yritän keskustella tästä asiasta edes rauhallisesti. Voinko vaan jatkaa ja kertoa asiani? Mies hermostuu tosi paljon ja alkaa syytellä miksi olen mummolle ilkeä. Mummo menee yleensä itkemään mieheni luo ja hakee tältä lohdutusta.
Tuntuu, että minä olen koko perheen ja suvun syntipukki. En pysty mitenkään toimimaan oikein tässä tilanteessa.
Isoäiti ei todennäköisesti pärjäisi kolmen lapsenlapsen kanssa, mutta esikoisen läpinäkyvä suosiminen on yksinkertaisesti törkeää.
Aika tökeröä käyttäytymistä isoäidiltä! Jos kyse on siitä, ettei isoäidillä ole rahaa viedä kaikkia kerralla esim. leffaan, niin parasta unohtaa kokonaan vain yhdelle tarjoamisen!
Jos mies hyväksyy toiminnan niin mies paikatkoon nuo aukot. Ei ole reilua muille lapsille.
Luultavasti tällä lapsella vaa on helppo luonne ja isovanhemmat pärjäävät hänen kanssaan vaikka siellä huvipuistossa.
Anna olla. Tee kuten isoäiti sanoo, että paikkaa sinä muiden kasten osalta. Ei ihmisiä voi muuttaa, se kannattaa hyväksyä. Ikävää mutta et voi muutakaan.
Mä ottaisin mielelläni tuollaisen tarjouksen vastaan, tekee vaikka itse jotain muuta kivaa muiden lasten kanssa sillä välin.
Meillä oli vastaavaa, mun vanhemmat suosi esikoista ja miehen vanhemmat kuopusta (onneksi), mutta ihan tyhmää. Mun kummilapsen perheessä vaan se "kummilapsi" saa isovanhemmilta lahjoja, mutta sisarukset ei kun ovat väärää sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Aika tökeröä käyttäytymistä isoäidiltä! Jos kyse on siitä, ettei isoäidillä ole rahaa viedä kaikkia kerralla esim. leffaan, niin parasta unohtaa kokonaan vain yhdelle tarjoamisen!
Rahaa on. Silläkin tekee eroa suosikin ja muiden välille. Esikoinen saa mummon teettämistä kotitöistä enemmän rahaa kuin muut, koska on vanhempi. Tämä jatkuu ikuisesti, koska totta kai hän tulee aina olemaan vanhempi kuin nuoremmat.
Itse isoäitinä olen esim. ottanut vain vanhimman (ikäeroa muihin on 4-6v) ulkomaan matkalle. Ei ole minun mielestä suosimista koska nuoremmat ovat vielä siinä iässä että heidän kanssa on raskaampaa olla matkalla. Tosin yökylään otan aina kaikki samaan aikaan ja yritän olla tasavertainen lahjoissa jne. Anna isoäidin tehdä kuten haluaa, ehkä hänellä on läheisempi suhde ensimmäiseen lapsenlapseen. En itse alkaisi määräämään miten ja missä ja kuinka paljon hän lapsenlapsiaan tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tällä lapsella vaa on helppo luonne ja isovanhemmat pärjäävät hänen kanssaan vaikka siellä huvipuistossa.
Kaikki ovat helppoja. ap
Maailma nyt vaan ei ole tasa-arvoinen paikka. Pitääkö vanhimman lapsen leikkiä leegoilla, jos ei ole enää siinä iässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt, miksi hän haluaisi olla vain vanhimman lapsen kanssa? Kuulostaa erikoiselta.
Kokee, että tämä lapsi on hänelle läheisempi, eikä ole samanlaista suhdetta muihin lapsenlapsiin kuin tähän yhteen. Sen on huomannut pienestä pitäen, jo vauvana tällä esikoisella oli erityisasema mummonsa silmissä. En usko, että kyse on mistään lapseen liittyvästä tekijästä, esim. temperamentista, koska tosiaan suosikkina pitäminen alkoi välittömästi.
Vielä kysymys: isoäiti alkaa usein itkeä kun yritän keskustella tästä asiasta edes rauhallisesti. Voinko vaan jatkaa ja kertoa asiani? Mies hermostuu tosi paljon ja alkaa syytellä miksi olen mummolle ilkeä. Mummo menee yleensä itkemään mieheni luo ja hakee tältä lohdutusta.
Tuntuu, että minä olen koko perheen ja suvun syntipukki. En pysty mitenkään toimimaan oikein tässä tilanteessa.
Oletko tosissasi?
Poista itsesi tästä keskustelusta kokonaan. Kun asia tulee puheeksi, kerro lapsille että sinun mielestäsi isoäiti toimii väärin, ja kaikki valitukset voi osoittaa isälle, joka hoitaa asian äitinsä kanssa lasten eduksi.
Sitten katsot kuinka käy.
Sun lapset sun säännöt. Pistä rajat äläkä ulise. Sano isoäidille, että tuet hänen ja lapsiesi suhdetta, mutta suhde voi rakentua vain, jos/kun teidän perheen tärkeimmät säännöt tulee huomioiduksi eli teidän tapauksessa tuo kaikkia lapsia täytyy kohdella tasapuolisesti. Jos ei kelpaa, niin mummu tekee omat johtopäätökset ja käy yksin huviipuistossa.