Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyön huonot puolet?

Vierailija
08.11.2024 |

Kertokaa niitä ainaisen kehumisen sijaan. Koska kyllä niitäkin varmasti on.

Aloitan.

Etätöissä työyhteisö jää tuntemattomaksi. Työpaikka missä työntekijät tuntevat toisensa muutenkin kuin näytön kautta on yleisesti ottaen yhtenäisempi ja he puhaltavat paremmin yhteen hiileen. Etätöissä työntekijät ovat joukko irrallisia henkilöitä joita ei yhdistä juuri mikään.

Kommentit (329)

Vierailija
261/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

että ottaa hermoon koko termi etätyö. Kivat teille jotka voitte niitä tehdä tai olla tekevinänne. mitä oikein teette työksenne? Onnistuiskohan esim poliisin, kaupankassan, sähköasentajan, opettajan, sairaanhoitajan, rekkakuskin tai lastenohjaajan hommassa työt etänä? Olisi näet reilua tarjota samat mahdollisuudet kaikille. Eri asia jos kaikki etäläiset ootte jonku yksityisen mainostoimiston tms leivissä

Ammatinvalintakysymys. Mä saan huonompaa palkkaa kuin esim pörssiyhtiön toimari, olisi mulle reilua saada yhtä paljon! Jos et ymmärrä miksi esim koodaaminen onnistuu kotoa mutta rekan kuljettaminen ei.... tasan ei mene nallekarkit.

Itse olen it-alalla. Tehnyt etänä töitä vuosia, jo ennen koronaa. Tulos ratkaisee, ei lokaatio. Jos tulosta ei tule, saa kenkää.

Käyn toimistolla muutaman kerran vuodessa. Tehottomimmat päivät, ehdottomasti. Päivän kohokohta on käydä lounaalla tiimikavereiden kanssa.

Vierailija
262/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä kerran kuussa (vapaaehtoinen) toimistopäivä. Yleensä lähes kaikki tulevat jotka pääsevät. Toimistolla saa myös käydä ihan miten haluaa. Itse asun 250km+ päässä toimistosta, käyn n. 1-3x kuukaudessa. Täysin ihmisten itsensä päätettävissä. Toimii ainakin meille, enkä itse alkaisi enää "on-site"- toimistotyöhön, isolta syyltä koska en HALUA asua lähelläkään pk-seutua jossa työt ovat, eikä siihen olisi varaakaan. Toki voisi maksaa 3x palkan että saa myös oman talon Helsingistä, mutta ei taida kukaan maksaa :-) Muutenkin pk-seutu on pilattu maahanmuutolla, ei ole enää lapsiperheen paikka (joka oli myös syy muuttaa sieltä pysyvästi pois).

Huonoja puolia... noh, kotona ei ole printteriä, toimistolla on :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ehkä tuo työyhteisön tutuksi tuleminen ja se että pikkuasioita on helpompi kysyä kasvotusten (viesteillä toki onnistuu, mutta osalla vastaaminen kestää ikuisuuden. Kasvotusten osaavat sanoa sen en tiedä heti!) Meillä on myös erinomainen lounasravintola työpaikalla ja kotona syön jämäruokia. Toimistolla tulee helpommin pidettyä "tauot" kun kahvihuoneelle, lounaalle ja neukkareihin on matkaa. Toki voi esim lounastauolla viedä koiran lenkille kun on etänä ja syödä sitten töiden lomassa.

Vierailija
264/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti perehdyttämisen vaikeuden etänä. Minun kokemukseni mukaan perehdyttäminen (ja perehtyminen) on helpompaa teamsin kautta, koska saat nähdä suoraan omalta näytöltäsi mitä hän on tekemässä ja ottaa samalla esim. kuvakaappauksia.

Onko muka parempi, että tihrustelet toimistolla toisen näytöltä, ja haistelette samalla toistenne kahvihengitystä.

Vierailija
265/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytäväkeskustelujen puute. Niissä vaihtuu ohimennen yllättävän paljon tietoa.

Mua ei kiinnosta yhtään jonkun tyyppien höpinät ja en halua omasta elämästäni kertoa jollekin puolitutulle. Miksi pitäisi kiinnostaa, kun olen pakosta samassa työpaikassa. Seuraavana vuonna ruokin tyyppi voi olla jo toisessa työpaikassa ja taas uusi ihminen kenelle pitäisi jakaa omaa elämäänsä. Työjutut sujuu ihan vaikka teamsin välityksellä. 

Tämä! Jotenkin tuntuu, että etätöitä vastustaa (työntekijöistä) eniten sosiaaliset hölöttäjät, jotka tarvitsevat jutuilleen yleisöä. Sama se, kiinnostaako ketään, kunhan saa hölöttää koiran/kanin/nepsylapsensa tempauksista tauotta.

Vierailija
266/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatinvalintakysymys. Ok, valitaan siis kaikki sellanen ammatti/työnkuva, mitä voi hoitaa kotoa käsin ja kun niitä ei kaikille ole tarjolla, loput sitten nk. etäilemään kelan kustannuksella (niinhän monet jo tekevätkin.) 

Vierailija
267/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatinvalintakysymys. Ok, valitaan siis kaikki sellanen ammatti/työnkuva, mitä voi hoitaa kotoa käsin ja kun niitä ei kaikille ole tarjolla, loput sitten nk. etäilemään kelan kustannuksella (niinhän monet jo tekevätkin.) 

Valitsetko sinä siis oman ammattisi ihan sen perusteella, että sinun on tehtävä lähityötä, koska muut tekevät etätyötä? Et valitse sellaista ammattia ja työtä jonka itse haluat? Erikoista. 

Vierailija
268/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ja vapaa-aika sekoittuu etätyössä mössöksi. Pidän itse siitä, että työasiat tehdään työpaikalla, jonne ne sitten jäävät. Kotiympäristö on muille asioille.

Vierailija
269/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työ ja vapaa-aika sekoittuu etätyössä mössöksi. Pidän itse siitä, että työasiat tehdään työpaikalla, jonne ne sitten jäävät. Kotiympäristö on muille asioille.

Ei se sekoitu, ellei itse niin halua. Itse teen töitä 8-16 ja sitten tyhjään pöydän ja menen vapaa-ajan askareisiin. Työkamat näen seuraavan kerran aamulla klo 8 kun otan ne taas esille. 

Vierailija
270/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan mä ole valinnut, ennemmin vaan ajautunut nykyiseen hommaani. Voisitko ystävällisesti suositella, mihin kannattaisi suuntautua? Ala/työnkuva? Mielelläni opiskelisin. Olen läpeensä kyllästyny nykyiseen lähityöhöni, sitoviin työaikoihin (aikaiset aamut), 60 km edestakaiseen työmatkaan, auton jatkuvaan tankkaamiseen jne. Työpaikalla/toimipisteessä ei ole mitään mistä etätyössä jäisin paitsi, paitsi helvetin tiukka kontrolli. En ehdi sosialisoida työkavereiden kanssa, teen aamuseiskasta neljään-puoli viiteen töitä ja aina jotain meinaa silti jäädä tekemättä, aika ei riitä. Työpäivääni kuuluu yksi nimellisesti puolen tunnin mittainen ruokatauko, josta mulla kuluu vartti syömiseen ja toinen työntekoon. Palkkaa verojen ym jälkeen saan käteen ~2200/kk. Joten  ehdotuksia, kiitos. Palkan ei tarvitse olla iso, mutta mahdollisuus edes osa viikosta työskennellä kotoa käsin ja liukuva työaika ois ominaisuuksia mitä isosti arvostaisin!

Vierailija
271/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa huono puoli on, että se yritetään kieltää. No onnesi työntekijänäkin voi kilpailla työpaikoista.

Vierailija
272/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tehdään eniten etätöitä koko Euroopassa. Eikä ihme, koska etätöissä toteutuu monen suomalaisen märkä uni: epäsosiaalisuus, kodin rauha 24/7, tarhapöllöys ja muut laiskuutta korostavat elementit, kuten omien asioiden hoitaminen kätevästi työnantajan ajalla. Jos joku firma yrittää patistaa työntekijöitään toimistolle, niin heti uhkaillaan irtisanoutumisella. Kukapa haluaisi vaihtaa saavutetut edut ja palata toimistolle, kun siihen liittyy niin paljon epämukavuutta. 

Vierailija
273/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ainakaan mä ole valinnut, ennemmin vaan ajautunut nykyiseen hommaani. Voisitko ystävällisesti suositella, mihin kannattaisi suuntautua? Ala/työnkuva? Mielelläni opiskelisin. Olen läpeensä kyllästyny nykyiseen lähityöhöni, sitoviin työaikoihin (aikaiset aamut), 60 km edestakaiseen työmatkaan, auton jatkuvaan tankkaamiseen jne. Työpaikalla/toimipisteessä ei ole mitään mistä etätyössä jäisin paitsi, paitsi helvetin tiukka kontrolli. En ehdi sosialisoida työkavereiden kanssa, teen aamuseiskasta neljään-puoli viiteen töitä ja aina jotain meinaa silti jäädä tekemättä, aika ei riitä. Työpäivääni kuuluu yksi nimellisesti puolen tunnin mittainen ruokatauko, josta mulla kuluu vartti syömiseen ja toinen työntekoon. Palkkaa verojen ym jälkeen saan käteen ~2200/kk. Joten  ehdotuksia, kiitos. Palkan ei tarvitse olla iso, mutta mahdollisuus edes osa viikosta työskennellä kotoa käsin ja liukuva työaika ois ominaisuuksia mitä isosti arvostaisin!<

Teepä oma ketju tälle ammatinvalinnanohjaushalullesi. Jos joku haluaa vaivaa puolestasi nähdä.

Vierailija
274/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen on töissä kotona ja toinen joutuu lähtemään leikkaussaliin seisoskelemaan päivällä ja yöllä. Paine nostaa palkkoja on siellä missä tehdään lähityötä konkreettisesti, ei siellä missä kalsareissa lojutaan himassa kaikki päivät.

Vierailija
275/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä keksi etätöistä yhtään huonoa puolta. Tai hybriditöitä siis teen, käytännössä teen lähipäivän yleensä kerran viikossa, joskus kahdesti. Eikä tähän ole muutosta varmaankaan tulossa, uusiin toimitiloihin tulee työpisteitä vain noin 2/3 osalle työntekijöistä, eli mitoitus on tehty sen mukaan, että edelleen tehdään myös etänä.

Onneksi emme ole ehtineet muutta pienempään asuntoon lasten muutettu kotoa. Löytyy omat työhuoneet molemmille ja työt on helppo jättä työpäivän jälkeen sinne.

Minulla on työelämää takana jo yli 35 vuotta, joten kyllä niitä lähitöitäkin on tullut oma osuus tehtyä.

Ja en tiedä, että millaisissa töissä voi etänä lusmuilla, mutta kyllä minulla on ihan töitä, jotka pitää tehdä. Ihan samat tehtävät kuin olisi lähitöissäkin. Lisäksi minulla on myös ihan työaika, eli minun pitää olla työpäivän ajan tavoitettavissa. En voi lähetä siis hoitelemaan mitään omia asioita kesken päivän. Toki liukumien puitteissa ja esihenkilön kanssa asiasta sopien se onnistuu (kuten niissä lähitöissäkin).

Vierailija
276/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tehdään eniten etätöitä koko Euroopassa. Eikä ihme, koska etätöissä toteutuu monen suomalaisen märkä uni: epäsosiaalisuus, kodin rauha 24/7, tarhapöllöys ja muut laiskuutta korostavat elementit, kuten omien asioiden hoitaminen kätevästi työnantajan ajalla. Jos joku firma yrittää patistaa työntekijöitään toimistolle, niin heti uhkaillaan irtisanoutumisella. Kukapa haluaisi vaihtaa saavutetut edut ja palata toimistolle, kun siihen liittyy niin paljon epämukavuutta. 

niin, veljeni on töissä yksityisessä terveysalan yrityksessä. Hänelle ja kollegoilleen on osoitettu 1-2 etäpäivää/työviikko. Veljen mukaan hän tekee työnsä siinä määrin tehokkaasti, että saa etäpäiville nimetyt työtehtävät hoidettua lähipäiviensä aikana, mikä tarkoittaa että pääsääntöisesti pitää ainakin toisen etäpäivänsä palkallisena vapaana! työnantajansa sitten laskuttaa raskaalla kädellä lakisääteisistä palveluista mm. meikäläisen työnantajaa. Eihän toi veljeni vika oo mut käyny mielessä et mitä helvettiä, mies tekee lyhimmillään kolmepäivästä työviikkoa täydellä palkalla. Ihmetyttää mitä hänen kollegansa touhuavat lähipäivinään? 

Vierailija
277/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut. Olen tehnyt noin 10 vuotta etätöitä IT-alalla. Pelkkiä hyviä puolia ainakin tällaiselle introvertille, joka ei kaipaa nähdä ihmisiä tai tuntea työyhteisöä. Meillä suurin osa tekee etätyötä, joten ei tule sellaista, että toimistolla olisi joku sisäpiiri, ja etäilijät olisivat ulkopuolisia. Muutenkin teen konsulttityötä projekteissa, asiakkaat ja tiimit vaihtuu koko ajan. On myös tosi kansainvälistä tämä nykyään, projektin tekijät usein on erittäin maantieteellisesti hajautuneita, eikä haittaa mitään kun etätyökäytännöt ja työvälineet on kunnossa.

Vierailija
278/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, ei mulla sekoitu, vaikka mun työpiste on kaksioni makuuhuoneessa. Kun kello 17 tulee, laitan läppärin kannen kiinni ja vien sen vaatehuoneeseen. En mieti työasioita enää sen jälkeen ollenkaan. Koodaan työkseni.

Vierailija
279/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä huonoja puolia löytänyt. Nautin suunnattomasti. No olenkin introvertti enkä välitä esimerkiksi pitkistä kahvitauoista toimiston kahvihuoneessa paskaa jauhaen.

Vierailija
280/329 |
29.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella vaikea löytää etätöistä mitään huonoja puolia, päin vastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi