Mikä on narsistisen hylkäyksen tarkoitus?
Narsistinen suhde koostuu kolmesta vaiheesta, ihannointi, alentaminen ja hylkäys. Mikä on viimeisen vaiheen tarkoitus uhria kohtaan? Mitä narsisti saa hylkäyksestä ja miksi suhdesyklien lisääntyessä hylkäys on aina edellistä kovempi pudotus, ainakin narsisti yrittää sitä.
Miksi narsisti ei lopeta ihmissuhdetta kuten normaalit ihmiset eli kertomalla, ettei suhde toimi tai mikä nyt syy on. Hylkäyksen jälkeen tulee yleensä uhrin imurointi suhteeseen aina uudelleen ja tämän jälkeen alentaminen ja hylkäys uudelleen. Yleensä aina seuraava hylkäys on edellistä yllättävämpi, kovempi ja tavoitteena rikkoa uhria enemmän. Syklejä voi olla useita peräkkäin. Syklit loppuvat vasta kun uhri ei enää ole imuroitavissa suhteeseen.
Kommentit (43)
Miksi narsistin uhri on suhteen jälkeen niin rikki?
Minä seuraan parhaillaan tällaista kuviota sivummalta.
Kyseessä on vanhemman ja aikuisen lapsen suhde. Vanhempi on käytännössä pilannut lapsen elämän, tehnyt itsestään korvaamattoman, sitten katoaa vuodeksi ja palaa takaisin.
Tekee tätä nyt kolmatta kertaa vakuuttaa itsensä ja muut siitä että tuo "lapsi" ei pärjää yksin ja tässä kohtaa ei varmaan enää pärjääkään kun koko oma tahto on jo mennyttä.
Vallankäyttö ja nöyryytys.
Tuossa olisi paras toimintamalli, kun laittaisi heti välit poikki ja yhteydenpito loppuisi kuin seinään. "Radiohiljaisuus" on kaikkein paras ratkaisu.
Minä jäin koko ajan enemmän koukkuun kun aina palattiin takaisin yhteen. Minä oikeastaan katosin ja hän eli pääni sisällä, vielä pitkään lopullisen eron jälkeen.
Viimeinen kerta oli kun olin totaalisen loppu mutta kuitenkin sen verran vahvistunut että päätin irroittaa. Mies vielä yritti imuroida vaikka näki että suhde on jo todellakin loppusuoralla.
Oli jo löytänyt uuden naisen ja yritti vielä minua. Kun en mennyt paikan päälle, niin laittoi vielä viestejä, jatkoi suhdetta uuteen ja lopulta teki minusta muiden silmissä sekopään. Alkoi kiusaamaan uuden kanssa ja meni nopeasti naimisiin.
Se oli kivuliasta aikaa. Oli minulla vielä paljon tunteita mutta se kaikki oli loppua kohti vain hämmentävämpää ja minulla levisi siinä pää aika pahasti. Mies vielä kertoi olevansa onnellisempi kuin koskaan.
Se varmaan oli se tarkoituskin, alentaa minut mahdollisimman pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi narsistin uhri on suhteen jälkeen niin rikki?
Koska itsetunto on tuhottu ja samoin suuri osa persoonallisuutta ja identiteettiä. Pystyvästä ja itsevarmasta ihmisestä on tehty itseään ja arviointikykyään jatkuvasti epäilevä ja epävarma. Lisäksi on vakuutettu ettei ole rakkauden arvoinen ja ansaitsee tulla huonosti kohdelluksi. Siksi. Siksi on rikki, koska on joutunut järjestelmällisesti ja tarkoituksellisesti palanpalalta hajotetuksi.
Muuttuuko narsisti? Eli jos kohtelee yhtä puolisoaan huonosti, voiko joku toinen ihminen saada narsistin käyttäytymään kuten parisuhteessa tulisi käyttäytyä?
Kirjoitinkin toiseen ketjuun miten mun lapseni narsisti-isä esti hänet. Oman 10v lapsensa. Ei saanut tarpeeksi ihailua ja lapsi ilmaisi ettei tahdo tulla, esti. Kai se ajattelee että estäminen on rangaistus?
Mulle kävi juuri tuo kuvio varhaisessa nuoruudessani pitkäaikaisen "parhaan ystäväni" kanssa. Tosin oli vain yksi sykli ja lopulta ruma hylkääminen. Halusin lopettaa suhteen ja silloin hän kosti. Olin kyllä jotenkin aina vaistonnut sen, että tämä tulee päättymään huonosti. Näen joskus vieläkin pahoja unia tapahtuneesta.
Sellainen ihminen ei vaan osaa muuta. Se on hänen oikeudenmukaisuuskäsityksensä mukaista. Hänen täytyy tällä tavalla voittaa vihollinen, ja vihollinen on se, joka ei taivu tai ei enää halua taipua hänen tahtoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kanssa ei voi keskustella kuten normaalin aikuisen ihmisen kanssa voi. Olet narsistille pelkkä hyödyke , niin kauan narsisti sinua katselee kun tuntee hyötyvänsä sinusta. Muuten olet pelkkää ilmaa. Vertaa normaaliin liittoon jossa rakastetaan eikä käytetä hyödyksi.
Joo minulta myös kysyttiin että voidaanko keskustella kuin aikuiset ja sitten alkoi aivan älyttömän härski asioideni kaivelu ja tuli vielä ne narsistisyytöksetkin kun hermostuin tähän härskiyteen. Minunhan ei ole mikään pakko olla jonkun keittiöpsykologin pakkohoidossa jos ei huvita.
Siihen asti kun on samaa mieltä, niin narsisti ihailee ja ylistää. Mutta kun alkaa olla omia mielipiteitä asioista, niin hylkäys tulee välittömästi. Tämä koettu työpaikalla. Muututaan tyystin välinpitämättömäksi, ei kiinnitetä huomiota esimerkiksi tervehditä yms.
Et ole täydellinen kumppani joka osaa aina arvata mitä hän haluaa ja joka tottelee ja on käytettävissä koko ajan. Jos sinulla on oma elämä, hän inhoaa ettei sinulla ole aikaa ja jaksamista hänelle. Jos sinulla ei ole omaa elämää, hän kiusaa siitä ettet tee mitään ja lojut kotona ja olet lapanen. Jos sinulla on vaaleat hiukset, hän sittenkin haluaisi jonkun jolla on tummat. Jos olet laiha, hän vitsailee ettei sinulla ole persettä ja jos sinulla on muotoja sinun pitäisi olla laiha. Jne. Et voi täyttää tarpeita koska ne ovat koko ajan ristiriidassa.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinkin toiseen ketjuun miten mun lapseni narsisti-isä esti hänet. Oman 10v lapsensa. Ei saanut tarpeeksi ihailua ja lapsi ilmaisi ettei tahdo tulla, esti. Kai se ajattelee että estäminen on rangaistus?
Tämähän on hienoa! Lapsen ei tarvi altistua moiselle. Tietysti kun mies vanhenee ja lapsi kasvaa, mies voi ilmestyä vaatimaan lapsen huomiota. Anna lapselle hyvä itsetunto, tue omaa tahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko narsisti? Eli jos kohtelee yhtä puolisoaan huonosti, voiko joku toinen ihminen saada narsistin käyttäytymään kuten parisuhteessa tulisi käyttäytyä?
Ei voi. Narsistin käytös on toistuvan kaavamaista kaikissa ihmissuhteissa. Kun näet miten hän toimii jonkun kanssa, tiedät miten hän toimii kaikkien kanssa, ja on onneksi silloin täysin ennalta arvattava. Oikeastaan on aika hämmästyttävää, että narsisti voikin olla niin käsittämättömän rigidi ja kaavoihinsa kangistunut, eikä kykene muuttamaan tai naamioimaan käytöstään siitäkään huolimatta, että itselleen tulee takkiin monia kertoja saman asian takia eri ihmisiltä.
Se on surkea. Kun on pokkaa ryöpsäyttää totuus eli päin näköä kaikki hänestä, se ei itse kestä nöyryytystä. Mut siinä pitää uskaltaakin sitten olla todella suora ja härski. Harva uskaltaa ottaa riskiä, koska on vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta voi kyllä feikata hyvin pitkälle. Ja osoittaa "kato mitä mä sanoin, vika oli sussa kun uuden kanssa ei mitään ongelmia". No kyllä ne ongelmat lopulta uudenkin kanssa tulevat esille. Btdt.
Monesti narsisteja joka nurkalla näkevät ovat itse narsisteja. Tunsin aiemmin tuollaisen naisen, jonka kaikki exät olivat narsistisia tai narsisteja. Tosiasiassa oli itse väkivaltainen suhteessa ja päihderiippuvainen. Mietin jälkikäteen, että taisi kertoa kumppaninsa tekoina omiaan. Eli kun itse löi, väitti kumppanin lyöneen. Tietääkseni samanlainen meno jatkuu elämässä edelleen. Hänen ympärillään suorastaan kuhisee narsisteja.
1. Eihän ketään suhteeseen "imuroida", vaan henkilö ihan itse jatkaa suhdetta. Omista tekemisistään pitää ottaa vastuuta.
2. Narsistinen hylkäys voi olla vain sitä, ettei kyseinen henkilö halua olla tekemisissä. Ei enää koskaan.
3. Jos olet suhteessa missä sinua kohdellaan huonosti, on ensimmäinen askel ymmärtää, että minä ihan itse päätän olla suhteessa tai lopettaa sen. Ei siitä muita voi syyttää, oli narsisteja tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Et ole täydellinen kumppani joka osaa aina arvata mitä hän haluaa ja joka tottelee ja on käytettävissä koko ajan. Jos sinulla on oma elämä, hän inhoaa ettei sinulla ole aikaa ja jaksamista hänelle. Jos sinulla ei ole omaa elämää, hän kiusaa siitä ettet tee mitään ja lojut kotona ja olet lapanen. Jos sinulla on vaaleat hiukset, hän sittenkin haluaisi jonkun jolla on tummat. Jos olet laiha, hän vitsailee ettei sinulla ole persettä ja jos sinulla on muotoja sinun pitäisi olla laiha. Jne. Et voi täyttää tarpeita koska ne ovat koko ajan ristiriidassa.
Näin. Kaikki on aina päinvastoin. Jos joskus tarvit läheisyyttä ja läsnäoloa, siis sitä miksi edes ollaan suhteissa, narsisti ei anna. Mutta jos et halua häneltä mitään, hän kiinnostuu. Kielto vain kannustaa lisää. Jos kerrot mistä et pidä, hän tekee juuri niin. Jos kerrot milloin on kiire, silloin hän häiritsee. Kyse on niiden tarpeesta kiusata. Pahuudesta. Täällä joku sanoi että oma persoona tuhotaan. Oikeasti se on kyllä se narsisti, jolla ei ole mitään omaa. Paitsi materian, hän loisii muilta ajatuksia, sitä sisintä mitä sillä ei itsellä ole. Lukekaa aiheesta, älkää antako noiden loisijoiden vaikuttaa enää. Ei tarvi vastata puhelimeen eikä avata ovea. Täysin no-contact. Teillä on oma tahto. Vaikka oma ääni värisisi, se on kuitenkin oma.
Vierailija kirjoitti:
Vallankäyttö ja nöyryytys.
Tuossa olisi paras toimintamalli, kun laittaisi heti välit poikki ja yhteydenpito loppuisi kuin seinään. "Radiohiljaisuus" on kaikkein paras ratkaisu.
Itse olen nyt tässä vaiheessa, että olen täysin hiljaa ja tämä narkku on alkanut nimittelemään kun en vastaa. En pysty edes laskemaan kuinka monet kerrat minut "kävelemällä kylmästi ulos" jätetty. Aina alkoi lopulta, vaikka vuoden päästä, yritys jatkaa suhdetta kuin mitään ei olisi tapahtunut tai sitten kaikki oli minun syytäni.
Narsistin kanssa ei voi keskustella kuten normaalin aikuisen ihmisen kanssa voi. Olet narsistille pelkkä hyödyke , niin kauan narsisti sinua katselee kun tuntee hyötyvänsä sinusta. Muuten olet pelkkää ilmaa. Vertaa normaaliin liittoon jossa rakastetaan eikä käytetä hyödyksi.