Etätyön huonot puolet?
Kertokaa niitä ainaisen kehumisen sijaan. Koska kyllä niitäkin varmasti on.
Aloitan.
Etätöissä työyhteisö jää tuntemattomaksi. Työpaikka missä työntekijät tuntevat toisensa muutenkin kuin näytön kautta on yleisesti ottaen yhtenäisempi ja he puhaltavat paremmin yhteen hiileen. Etätöissä työntekijät ovat joukko irrallisia henkilöitä joita ei yhdistä juuri mikään.
Kommentit (329)
Työ itsessään on huono puoli, itse en tee töitä, ei vaan huvita. Pallkaus on toinen, kun palkanmaksajia ei ole niin ei viitsi nöyryyttää itseään. 5 -8 tonnia palkkaa niin ehkä lähtisin, riippuu työstä, ehkävoisin kävellä ja lukea kirjaa ja laulaa metsässä, nukkuminenkin on kivaa. Eduskunnasta saa hyviä vinkkejä työelämään. Harva kehtaa kertoa mutta onneksi on muutamia tyyppejä jotka avoimesti kertoo mitä siellä talossa tapahtuu.
kahvihuoneessa/tupakkahuoneessa parhaat jutut ja juorut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytäväkeskustelujen puute. Niissä vaihtuu ohimennen yllättävän paljon tietoa.
Mua ei kiinnosta yhtään jonkun tyyppien höpinät ja en halua omasta elämästäni kertoa jollekin puolitutulle. Miksi pitäisi kiinnostaa, kun olen pakosta samassa työpaikassa. Seuraavana vuonna ruokin tyyppi voi olla jo toisessa työpaikassa ja taas uusi ihminen kenelle pitäisi jakaa omaa elämäänsä. Työjutut sujuu ihan vaikka teamsin välityksellä.
Vaan meillä ei tiedotus pelaa, niin oikeasti todella merkittäviä työhön liittyviä asioita jää kuulematta, kun ei ole toimistolla. Tästä on valitettu esimiehille moneen kertaan ja pahoittelevat aina että voi kauhee, ei muistettu laittaa teamsiin, ja sama jatkuu.
Tai joskus kun kysyy milloin ja miten asiasta X on sovittu, niin hetken mietintä ja aijaa, se taisi olla toimiston X kahvihuoneessa kun se tuli siellä puheeksi, sori kun ei huomattu tiedottaa kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konkreettisin huono puoli on se että jos taloudessa on kaksi etätyön tekijää niin mielellään tarvittaisiin vähintään yksi tai mielellään kaksi huonetta lisää työskentelyyn, ja se maksaa, ei ainoastaan asunnon hinnassa vaan esim. lämmityksessä. Monilla on työmatkaseteli, mutta niitä tarvittavia lisäneliöitä ei sponsoroida mitenkään.
Aina on mahdollista työskennellä toimistolla. Jos ei viitsi itse omilla varoillaan ostaa lisätilaa, niin voi, ei se kyllä työnantajankaan velvollisuus ole.
Ei, kaikilla ei ole mahdollisuutta työskennellä toimistolla. Hassua kuvitella noin.
MIKSI etätyötä pitää nähdä s**ktin mustavalkoisena?!! Jos sanoo, että tykkään etätöistä, niin vastukseksi tulee "Mutta ethän sinä voi istua vain kotona." No, EN, mutta kun on olemassa sellainen asia kun HYBRIDITYÖ. Käyn työpaikalla kaikissa kokouksissa (asun verrattain lähellä), mutta en pysty mitenkään keskittymään siellä kauheassa avokonttorissa ja omia työhuoneita ei ole kuulemma edes kartalla. Käyn kyllä konttorilla ihan fyysisesti useamman kerran viikossa ja työn tuloksia vahditaan ihan taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Sori vaan autistit mutta maailman menestyneimmät yritykset ovat luopuneet etätöistä lähes täysin. Ja kun katsoo suomalaisten yritysten menestymistä niin..
Nvidia ei ole sinun mielestäsi menestyvä? He eivät ole luopuneet etätöistä.
Vierailija kirjoitti:
etätyön haittapuoli on se että joudun maksamaan palkkaa siitä, kun etätyöntekijä pesee pyykkejää, siivoaa kotiaa, käy kampaajalla, shoppailee, selailee tulevia lomapaikkoja, opiskelee, harrastaa seksiä, tekee pihatöitä, urheilee, hoitaa lapsia ym
Ja mitä nämä lusmuilijat tekisivät toimistolla? Tuskin ainakaan töitä, vaan suunnittelisivat niitä lomiaan tai remonttejaan, pelaisivat etc.
En nyt jaksa lukea kaikkia vastauksia, mutta luetun ymmärtämisen puute näyttää olevan yleinen puute. Iso osa vastauksia on missä kehutaan hyviä puolia, vaikka sitä ei kysytty. Voiko tuollainen työntekijä, joka ei osaa pysyä asiassa, olla hyvä työntekijä?
Omalla kohdallani menen konttorille ja tämä liittyy huonoihin puoliin. Tuossa saan aamulenkin samalla, sillä minulla on sopiva kävelymatka. Kun teen kotona, ei tule aamulenkkiä tehtyä ja tuntuu että mieli on virkeämpi kun sen tekee. Voisin käydä, en vain saa aikaiseksi.
Silloin kun tein töitä kotona yrittäjänä, ehdottomasti huonoin puoli oli se, että sukulaiset ei ymmärrä että minun pitäisi tehdä töitä. He kutsuivat itsensä kylään milloin tahansa, koska minä olen kotona koko ajan. Mies ymmärsi ja pyrin pitämään arkityöajat että illat olisi perheelle, mutta näistä joutui tinkimään kun sukulaisia tuli. Jos heille sanoi että en voi ottaa vastaan, loukkaantuivat. Tai jos tein töitä heistä huolimatta, loukkaantuivat. Erään naapurin mielestä minä vein lapset hoitoon ja itse vain pelailin koneella - tein mm. kuvitustöitä, mikä saattaa tietämättömälle näyttää pelaamiselta. Mutta tämä oli 20 vuotta sitten, ehkä nykyään ymmärretään paremmin.
Itse näin introverttina ja sos tilanteiden pelosta kärsivänä en keksi etätyöstä YHTÄKÄÄN huonoa puolta! Voi kun saisi etäillä loppuelämän.
että ottaa hermoon koko termi etätyö. Kivat teille jotka voitte niitä tehdä tai olla tekevinänne. mitä oikein teette työksenne? Onnistuiskohan esim poliisin, kaupankassan, sähköasentajan, opettajan, sairaanhoitajan, rekkakuskin tai lastenohjaajan hommassa työt etänä? Olisi näet reilua tarjota samat mahdollisuudet kaikille. Eri asia jos kaikki etäläiset ootte jonku yksityisen mainostoimiston tms leivissä
Vierailija kirjoitti:
että ottaa hermoon koko termi etätyö. Kivat teille jotka voitte niitä tehdä tai olla tekevinänne. mitä oikein teette työksenne? Onnistuiskohan esim poliisin, kaupankassan, sähköasentajan, opettajan, sairaanhoitajan, rekkakuskin tai lastenohjaajan hommassa työt etänä? Olisi näet reilua tarjota samat mahdollisuudet kaikille. Eri asia jos kaikki etäläiset ootte jonku yksityisen mainostoimiston tms leivissä
Poliiseja on paljon ikäänkuin etätöissä. Liimanneet ahterinsa konttorille, eikä ahteria saa liikkeelle mikään. Rikosilmoitukset heitetään roskiin tuoreeltaan, hälytyskeikkoja hoidetaan puhelimella ihan pääsääntöisesti. Tätä on Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, minä olen tehnyt lähityötä kaupan kassalla, opettajana, sairaankuljettajana ja lastenhoitajana, ja nyt teen etätyötä asiantuntijana. Että omani lähityöstä olen minäkin saanut.
Perheeseen kuuluu lisäksi yksi poliisi, joka tekee etätyötä säännöllisesti. Kas kun riippuu työtehtävistä.
Teen (lähes) 100% etätyötä, toimisto on 600 km päässä pääkaupunkiseudulla, niin tulee käytyä siellä vain kaksi kertaa vuodessa ja silloinkaan ei yleensä töitä tehdä. En koe tarvetta lähempään tutustumiseen työkavereihin, työ ja ystävät on erikseen. Suurin haaste etätyössä on, että kun iso osa kollegoiden välisestä kommunikaatiosta on kirjallista, ei kaikki kuitenkaan välttämättä ole kovin hyviä kirjallisia ilmaisijoita ja pitää kysyä tarkentavia kysymyksiä tai soittaa Teamsilla. Silti tuo aiheuttaa niin vähän haasteita, että en kyllä vaihtaisi lähityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Huonona puolena on juuri tuo jo mainittu työn ja vapaa-ajan hämärtyminen. Päiviä tulee venytettyä ja taukoja pitämättä.
Työtehtävät ovat monenlaisia, mutta oma tiimi on ympäri Suomea ja meidän työhön liittyy vahva kehitys. Ja tämä toimii erittäin hyvin eli väitän kyllä, että joko työn organisoinnissa tai työntekijöissä on vikaa, jos työn kehittäminen ei onnistu muualla kuin toimistossa.
Tähänkin on helppo ratkaisu. Kun on koneella non stop, niin laittaa kalenteriin ne paussit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonona puolena on juuri tuo jo mainittu työn ja vapaa-ajan hämärtyminen. Päiviä tulee venytettyä ja taukoja pitämättä.
Työtehtävät ovat monenlaisia, mutta oma tiimi on ympäri Suomea ja meidän työhön liittyy vahva kehitys. Ja tämä toimii erittäin hyvin eli väitän kyllä, että joko työn organisoinnissa tai työntekijöissä on vikaa, jos työn kehittäminen ei onnistu muualla kuin toimistossa.
Tähänkin on helppo ratkaisu. Kun on koneella non stop, niin laittaa kalenteriin ne paussit.
Vaan kun se ei kaikkissa etätöissäkään onnistu, että ennalta päättää milloin menee tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta yhtään jonkun tyyppien höpinät ja en halua omasta elämästäni kertoa jollekin puolitutulle. Miksi pitäisi kiinnostaa, kun olen pakosta samassa työpaikassa. Seuraavana vuonna ruokin tyyppi voi olla jo toisessa työpaikassa ja taas uusi ihminen kenelle pitäisi jakaa omaa elämäänsä. Työjutut sujuu ihan vaikka teamsin välityksellä.
Vaan meillä ei tiedotus pelaa, niin oikeasti todella merkittäviä työhön liittyviä asioita jää kuulematta, kun ei ole toimistolla. Tästä on valitettu esimiehille moneen kertaan ja pahoittelevat aina että voi kauhee, ei muistettu laittaa teamsiin, ja sama jatkuu.
Tai joskus kun kysyy milloin ja miten asiasta X on sovittu, niin hetken mietintä ja aijaa, se tais
Ongelma ei ole etätyö, vaan huono johtaminen ja viestinnän puute. Ihan samalla tavalla jää infosta paitsi jos ei kuulu toimiston tupakki- tai kahvittelurinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai joskus kun kysyy milloin ja miten asiasta X
Ongelma ei ole etätyö, vaan huono johtaminen ja viestinnän puute. Ihan samalla tavalla jää infosta paitsi jos ei kuulu toimiston tupakki- tai kahvittelurinkiin.
Kyllä se ongelma minulla tässä on nimenomaan se etätyö. Toimistolla asiat kuulee kaikki.
Asun yksin, olen yksinäinen, koska en juuri tunne uudelta paikkakunnaltani ketään. YKSINÄISYYS. Introverttina minun on helppo jäädä kotiin ja kätevästi erakoidun, kun ei ole pakko tavata ketään.
Kahvihuoneen maitokahvi ja voisarvipierut.
Paskalla käynnit työajalla.