Etätyön huonot puolet?
Kertokaa niitä ainaisen kehumisen sijaan. Koska kyllä niitäkin varmasti on.
Aloitan.
Etätöissä työyhteisö jää tuntemattomaksi. Työpaikka missä työntekijät tuntevat toisensa muutenkin kuin näytön kautta on yleisesti ottaen yhtenäisempi ja he puhaltavat paremmin yhteen hiileen. Etätöissä työntekijät ovat joukko irrallisia henkilöitä joita ei yhdistä juuri mikään.
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Työ ja vapaa-aika sekoittuu etätyössä mössöksi. Pidän itse siitä, että työasiat tehdään työpaikalla, jonne ne sitten jäävät. Kotiympäristö on muille asioille.
Minä taas olen kykenevä erottamaan oman työaikani vapaa-ajasta, vaikka etätöitä teenkin. Me ollaan yksilöitä, ja mielestäni paras tulos saavutetaan työhyvinvoinnin sekä vaihtuvuuden osalta, jos kohdellaan työntekijöitä yksilöinä eikä samana massana.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan mä ole valinnut, ennemmin vaan ajautunut nykyiseen hommaani. Voisitko ystävällisesti suositella, mihin kannattaisi suuntautua? Ala/työnkuva? Mielelläni opiskelisin. Olen läpeensä kyllästyny nykyiseen lähityöhöni, sitoviin työaikoihin (aikaiset aamut), 60 km edestakaiseen työmatkaan, auton jatkuvaan tankkaamiseen jne. Työpaikalla/toimipisteessä ei ole mitään mistä etätyössä jäisin paitsi, paitsi helvetin tiukka kontrolli. En ehdi sosialisoida työkavereiden kanssa, teen aamuseiskasta neljään-puoli viiteen töitä ja aina jotain meinaa silti jäädä tekemättä, aika ei riitä. Työpäivääni kuuluu yksi nimellisesti puolen tunnin mittainen ruokatauko, josta mulla kuluu vartti syömiseen ja toinen työntekoon. Palkkaa verojen ym jälkeen saan käteen ~2200/kk. Joten ehdotuksia, kiitos. Palkan ei tarvitse olla iso, mutta mahdollisuus edes osa viikosta työskennellä kotoa käsin ja liukuva työaika ois ominaisuuksia mitä isosti arvostaisin!<
Esimerkiksi kyberturvallisuus- ja tekoälyinsinööreille on tällä hetkellä kova kysyntä. Tällä alalla voi lähes aina tehdä etätöitä (poikkeuksena kybertuvallisuuden SOC-päivystys).
Ainoa etätyön huono puoli on se, että ihmiset eivät enää pukeudu niin hyvin kuin aiemmin. Oli kiva tulla toimistolle, kun näki miehet puvuissa ja kravatissa sekä naiset korkkareissa ja hameissa. Nyt lähipäivissäkin on jotain oloasua.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa etätyön huono puoli on se, että ihmiset eivät enää pukeudu niin hyvin kuin aiemmin. Oli kiva tulla toimistolle, kun näki miehet puvuissa ja kravatissa sekä naiset korkkareissa ja hameissa. Nyt lähipäivissäkin on jotain oloasua.
Kuka mitäkin arvostaa. Minä olin iloinen kun menin uuteen työpaikkaan, ja paikan iso pomo tuli hupparissa ja revolution racen housuissa paikalle ja toivotti tervetulleeksi!
Se, että tulee nähtyä miestä aivan liikaa 😄
Vierailija kirjoitti:
- huono ergonomia
- eristyneisyys
- jatkuva napostelu
- huonot lounaat, ja tätäkin asiaa on tutkittu!
- hyötyliikunnan puute
- kollegoiden tuen puute
- yrityksen toiminnan kehittäminen pysähtyy
Näistä en allekirjoita muuta kuin hyötyliikunnan puutteen ja se on minun kohdallani todellinen puute. Etäpäivän aikana askeleet jäävät minimaaliseksi ja kävelylenkki, salitreeni ym. on tarpeen. Lähipäivinä poljen työmatkat pyörällä, 1h20 min päivässä, ja työpaikalla tulee käveltyä aika paljon lisäksi.
Paras tapa tehdä työtä on sopiva sekoitus lähi- ja etäpäiviä ja siten, että saan pääsääntöisesti itse määritellä minä päivänä teen mitäkin ja missä.
Saako etätyön tekijän puolisot vastata myös? No, sai tai ei, vastaan silti.
Kun huonoja puolia piti etsiä, niin ehdottomasti huonoja puolia on etätyöläisen passiivisuus ja muista ihmisistä eristäytyminen. Minulle tämä näyttäytyy niin, että kun tulen töistä kotiin, kotona odottaa puoliso, joka hiihtelee villasukissa ja collarihousuissa, on aivan nuutuneen oloinen koko päivän sisällä- ja paikallaan olosta ja lisäksi hän ei ole jutellut livenä kenenkään kanssa koko päivänä eikä tavannut kasvoista kasvoihin ketään muita kuin perheensä, joka palailee koulusta ja töistä. Tällöin häntä ärsyttävät pienimmätkin asiat, tai jos hän sattuu olemaan paremmalla tuulella, niin sitten hän haluaa loputtomasti jutella, kun itse olen jo kuluttanut sosiaalisuuskiintiöni lähitöissäni ihmisten parissa.
Jääkaappi on myös jatkuvasti tyhjä, kun etätöitä tekevä syö sieltä jotain mitä löytyy sen sijaan, että söisi kunnollisen ja monipuolisen lounaan työmaaruokalassa.
Lisäksi hän on aina kotona, joten en minä eivätkä väsyneet koululaiset saa koskaan olla oman päivänsä päätteeksi yksin. Jos sattuu pääsemään ajoissa kotiin, etätyöpuolisolla on siellä vielä työt kesken, jolloin muu perhe joutuu hissuttelemaan hänen "toimistossaan", ettei häiritsisi työntekoa tai jotain palaveria.
Huonoin puoli on se, ettei ole päässyt panemaan sihteeriä siivouskomerossa enää viiteen vuoteen :-(
T. TJ
Kohtuus kaikessa johdu romakkaniemi nyt ei totuus kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Huonoin puoli on se, ettei ole päässyt panemaan sihteeriä siivouskomerossa enää viiteen vuoteen :-(
T. TJ
Kuiva on ollut munakausi.
T. Sihteeri
Vähän huvittaa tuo "hyötyliikunta", kun ehkä joku prosentti kulkee pyörällä esim. kehyskunnista Helsinkiin ja muiden "hyötyliikunta" on matka kotiovelta parkkipaikalle tai bussipysäkille (nykyisessä kodissa molemmat heti talon vieressä) - kun taas etätyöt vapauttivat tunnin-kaksi joka ikisestä arki-illasta käytettäväksi ihan oikeaan liikuntaan, puolison tapauksessa vallan tavoitteelliseen urheiluun.
Kansainvälisessä yhtiössä, jossa tiimi on hajallaan ympäri Eurooppaa, on tällainen tiimiytyminen kasvotusten läsnä, aika absurdia. Etenkään kun reissaamiseen ja tiimipalavereihin f2f ei saa käyttää rahaa. Eli lähityö ei tuo sinänsä mitään lisää tiimin sisäiseen koheesioon, mutta toki luo yhteisöllisyyttä niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat toimistolla, toki enemmän sen sosiaalisen kulman kautta, ei tiimiyhteisöllisyyden kautta.
Etätyö rokkaa. Ei mua kiinnosta nähdä työkavereita, ei ne mun laskuja maksa. Ei oo mitään moraalista velvoitetta nähdä elämäänsä kyllästyneitä loppuunpalaneita niska kyyryssä kulkijoita.
Ei tule laittauduttua aamulla, voi joskus olla että aamupalan jälkeen teen etätöitä pyjamassa melkein puoleen päivään ennenkuin saan arkivaatteet päälle.
Lapio ei heilu ellen ole heiluttamassa.
Romakkaniemi on tuolla A studiossa ainoa joka uskaltaa todeta faktat. Noi kaksi muuta pelkäävät että yhteisö suuttuu.
Mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää että se on TYÖNANTAJA joka tässä asiassa määrää ?
Työni on sellaista, ettei sitä oikeastaan edes toimistolla voisi tehdä, vaatii todella pitkää keskittymistä. Ongelmana on se, että työasiat ovat päässä jatkuvasti, ratkon ongelmia unissanikin, ja välillä heräänkin aamulla pitkään pyörittelemäni ongelman ratkaisu valmiina päässäni.
Voin käydä lenkkeilemässä ja tehdä kotitöitä, mutta jos vaikka illalla menossa ollessani yhtäkkiä tuleekin ratkaisu päähän, niin se täytyy päästä kirjoittamaan talteen jottei se pääse unohtumaan.
Myös lomalla mietin työasioita, yleensä menee 3-4 viikkoa ennen kuin pystyn unohtamaan työasiat, ja sitten loma onkin jo ohi.
On siis minun kohdallani hyvin kokonaisvaltaista, teen töitä käytännössä 24/7 vaikka se kone olisikin kiinni.
Puolisoni sanoo että olen turhan usein poissaoleva, mutta hän on sen verran vastaavanlainen ihminen että onneksi ymmärtää ja jopa arvostaa.
Olen introvertti ja aina melko varautunut ihmisten seurassa. En näe etätöissä mitään huonoa. Ainoa etäisesti huono asia voisi olla, että hirveällä tuurilla, 5% todennäköisyydellä tapaisin livenä jonkun tyypin, jonka kanssa synkkaa tosi hyvin. Tätä tapahtuu minulle erittäin harvoin.
En ymmärrä pointtia, että etätöissä ei voi innovoida. Itse olen saman tiimin kanssa tekemisissä etänä Teams-palavereiden ja chattien kautta päivittäin. He eivät ole tuntemattomia ja kaikilla on etäpalavereissa yhtäläinen oikeus kommentoida ja heittää ideoita. Kaikki näkevät jaetun ruudun, kaikki kuulevat toisensa hyvin jne. En näe mitään etua siitä, että raahautuisimme samaan tilaan (jota muuten teemme muutaman kerran vuodessa) ja keskustelisimme siellä. Olemme lisäksi eri puolilta Eurooppaa, joten etätyö on siinäkin mielessä välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Romakkaniemi on tuolla A studiossa ainoa joka uskaltaa todeta faktat. Noi kaksi muuta pelkäävät että yhteisö suuttuu.
Mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää että se on TYÖNANTAJA joka tässä asiassa määrää ?
Määrätköön. Ei se työ sillä määräämisellä etene, eikä parane. Eikä ihmisten pysyvyys talossa.
Ei minulla ole noin käynyt. Minulla on erikseen oma työhuone kotona. Pidän työpöydän siistinä, eli aina päivän päätteeksi siivoan kaikki paperit yms. pois näkyvistä ja sammutan näytöt.
Etätöissä käytän aamulla ajan ulkoiluun koiran kanssa, sen sijaan että istuisin autossa matkalla toimistolle, jossa istuisin koko päivän luurit päässä palavereissa