Olisikohan viroa helppo oppia näin natiivina suomen kielen puhujana?
Onko mahdollista oppia viro hyvinkin sujuvaksi, onhan se sukulaiskielemme?
Onko viroa opiskelevia paikalla?
Miksei muuten viroa tarjota koulussa vaan vain noissa aikuisopistoissa aikuisille?
Kommentit (97)
On koska paljon samoja sanoja mutta merkittys vain eri. Sanoista puuttaa joku kirjain tai yksi kirjain enemmän.
Kokeile. Mä voisin kuvitella, että aika nopeasti voisi oppia ainakin alkeet, kun kielioppi on osin sanankaltaista ja osa sanastosta toisiaan muistuttavaa.
On se suht helppoa oppia. Vaikka harvemmin aikuisiällä mitään natiivipuhujaa tulee.
Jos olet Varsinais-Suomesta kotoisin, riittää, että avaat suusi ja puhut jo puoliksi viroa.
Jos taas olet Savosta, pitää tehdä paljon enemmän hommia.
Kouluissa tarjotaan niitä kieliä, joita koulussa olevat opettajat ovat päteviä opettamaan ja joista syntyy ryhmä eli vähintään 10 oppilasta, jotka sitoutuvat opiskelemaan kyseistä kieltä joko vitosluokasta ysiin tai kasiluokasta ysiin. Kun keskisuuressa koulussa tarjotaan pitkää ruotsia, saksaa, ranskaa, espanjaa, japania, kiinaa, viroa, italiaa, arabiaa ja kroatiaa, syntyy ehkä yksi saksan ryhmä. Muut sitten valkkailevat kotitaloutta ja käsitöitä.
Olen pk-seudulta kotoisin, en osaa mitään murteita kuin mitä pk-seudulla puhutaan eli stadin slangia :D
ap
Olis kiva kuulla niiltä, jotka opiskelevat tai ovat opiskelleet viroa. Että kuinka nopeasti oppii alkeet siten, että reissussa pystyy tuosta noin vain puhua viroa esim. kaupoissa ja hotellissa?
Vierailija kirjoitti:
Olen pk-seudulta kotoisin, en osaa mitään murteita kuin mitä pk-seudulla puhutaan eli stadin slangia :D
ap
Olet Somerolta. Juuujuuu temottiis
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla niiltä, jotka opiskelevat tai ovat opiskelleet viroa. Että kuinka nopeasti oppii alkeet siten, että reissussa pystyy tuosta noin vain puhua viroa esim. kaupoissa ja hotellissa?
Itse olen varsinaissuomalainen, suoraan sieltä Pulu uis -seudulta, ja klaarasin viron jo alkeiskurssin turvin. Tietysti sitten mitä enemmän kursseja käy, sitä laajempi sanavarasto tulee. Voisin kuvitella, että 1-2 vuoden kansalaisopistokurssin jälkeen pärjää jo hyvin turistivirolla. Natiivipuhujaa tuskin kenestäkään aikuisesta tulee, jos ajatellaan intonaatiota ja vokaalien pituutta. Meillähän on esimerkiksi lyhyt ja pitkä vokaali mutta virossa pituuksia on kolme, ja täsmälleen oikea pituus vokaaliäänteille on ehkä hankalinta viron opettelussa, jos natiivipuhumista ajattelee.
Ymmärrän viroa A2-tasoisesti ilman opiskelujakin suomen natiivipuhujana. Voit hyvin puhua virolaisten kanssa suomea ja vastapuoli viroa ja tulla ymmärretyksi, kun vähän yrittää arvailla, mitä toinen mahtaa tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Alkeet oppii 2-4 viikossa itseopiskellen. Ylen verkkokurssi on hyvä.
Joo. Yksi tuttu oli opiskellut viroa kielikurssilla Tartossa ja oli oppinut tosi nopeasti puhumaan ja ymmärtämään sujuvasti. Minä taas rupesin opettelemaan sitä sillä tavoin, että seuraan virolaisia Twitterissä ja katson, mitä ne sanoo. En osaa puhua tai kirjoittaa, mutta ymmärrän lukemaani koko ajan paremmin. :D
Pari yliopiston kurssia käyneenä en kokenut vaikeaksi kieleksi missään vaiheessa. Toisen kurssin lopulla muodostelin jo pitempiä lauseita sujuvasti, kunhan sanat oli sellaisia, että olivat tulleet vastaan aiemmin.
Onko viron kielioppi samanlaista kuin Suomessa eli sanoja taivutetaan samalla idealla eikä prepositioita ole?
Olisiko kirjaa tai videoita? Virolaisten pitää aktivoitua opettamaan kieltä. ;) Tai no kai netissä on jotain materiaalia myös tai kurssia.
Eikös virolaisten kuulu opetella meidän kieltä eikä toisinpäin. Suomalaiset ovat suurin turistiryhmä Tallinnassa, joka kaipaa palvelua suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös virolaisten kuulu opetella meidän kieltä eikä toisinpäin. Suomalaiset ovat suurin turistiryhmä Tallinnassa, joka kaipaa palvelua suomeksi.
Ehkä ap haluaa oppia puhumaan muidenkin kuin turistialalla työskentelevien kanssa, tutustua kirjallisuuteen tai musiikkiin alkukielellä, saada ystäviä ym. ym. Aika paljon muutakin hyötyä kielenoppimisesta kuin se, saako palvelua Tallinnassa.
nostellaas