Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka hyvin elättäisit itsesi ja kaksi teini-ikäistä, 2500 euron nettotulolla

Vierailija
06.11.2024 |

Nyt kun asumistuki laski, niin tuo on ne tulot mihin nippa nappa millään pääsee. Palkka bruttona 2500€, nettona siitä jää 1970€. Lapsilisä yh-korotuksella 330€. Elareita en saa, koska vko-vko. Asumistukea tähän komboon saa 170€. 

Kun tienasin opiskeluaikana osa-aikatyössä vähemmän, sain asumistukea 500€. Kun valmistuin ja tulot nousi, asumistuki leikkaantui. Käytännössä, minun ei edes kannattaisi tehdä kokoaikatyötä, koska en kostu siitä YHTÄÄN MITÄÄN, paitsi enemmän stressiä ja kiirettä elämään. Jos teen vähän ylitöitä ja tienaan muutaman satasen enemmän, lähtee asumistuki. 

Ja reilu puolet tuloista menee ihan väkisinkin asumisen kuluihin (vuokra, vesi, sähköt), 500€ ruokaan, 100€ bensaan. Muut laskut (vakuutukset, puhelinlaskut, autovero) 200€. Lasten bussikortit, vaatteet, harrastukset. Auton huollot ja korjaukset. Satanen puskuriin, jos ja KUN tulee jotain yllättävää. Ja lapsiperheessä aina tulee. Mihinkään kivaan ei sitä rahaa sit enää jääkään. Pelkkä oravanpyörä pyörii vaan. 

Joo o. Älkää tehkö lapsia. Se on tässä maassa totaalisen p*rseestä, jos jäät niiden kanssa yksin. Ellet sitten ole rikas tai kovatuloinen. 

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toisella vanhemmalla suuremmat tulot?

Maksaako hän noista bussilipuista, vaatteista ja harrastuksista mitään? Lapsilisä yh-korotuksellakaan ei bältyämättä riitä näihin. Ainakin omalla lapsella lapsilisät menivät lähes kokonaan harrastuskuluihin.

Vierailija
22/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjätään kohtalaisesti, ei tosin jää säästöön mitään eikä ulkomaille matkustella, mutta tilanne olisi toinen, jos lapsilla olisi halvemmat harrastukset. Yhdessä lasten kanssa on kuitenkin tehty tämä valinta, että rahat käytetään harrastukseen eikä matkusteluun. 

Muutaman vuoden päästä tilanne helpottuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalaskuista varmaan saa nipistettyä, jos lapset sun luona 2 viikkoa kuukaudesta. Muutoin jos ne olis kokoajan sun luona,sulla menis ruokaan 1000e kk.

Yritän nipistää siitä joka viikko ja kuukausi. Kasvavat teinipojat nääs syö aika paljon. 400 euroon pyrin, mutta kyllä se 500€ on lähempänä totuutta ja oikeasti, kyllä minä itse koen välillä ihan nälkääkin. No, toki jotain makaronia ja puuroa voi aina vetää.. mutta kyllä minä tingin aika paljon omasta ravinnosta, jotta lapsille riittäisi sitä monipuolisemmin. Vaikka kärsin itse esim. väsymyksestä ja raudanpuutteesta. Minulla on myös ruokarajoitteita ja ibs, eli pitäis itse kyllä syödä paremmin mut ei ole varaa valita sitä, mikä olis itelle paras. Ap

Sit opettelet tekee enemmän edullisia ruokia lapsille. Meillä vedetään pasta carbonaraa ja hernekeittoa, vaikka kattilallinen eikä paljoa maksa.

Vierailija
24/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako hän noista bussilipuista, vaatteista ja harrastuksista mitään? Lapsilisä yh-korotuksellakaan ei bältyämättä riitä näihin. Ainakin omalla lapsella lapsilisät menivät lähes kokonaan harrastuskuluihin.

Ei ole, on minua pienemmät tulot. Eikä osallistu noihin kuluihin. Joskus ja jouluna ja maksaa jotain kun olen pyytänyt. Päinvastoin, esim. vaatteet (jotka ostan kirpparilta) tuntuu exän luona katoavan johonkin mustaan aukkoon. Tänne palautuu esim. pieniä vaatteita vaikka monesti olen asiasta sanonut. Ap

Vierailija
25/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei makseta elareita niin kyllä sen toisen vanhemman pitäisi osallistua lasten muihinkin kuluihin kuin vain puolet ruuasta. Eihän lapsilisät riitä mihinkään jos on harrastavia teinejä talossa. Paitsi toki jos on vielä rahattomampi niin sitten ei varmaan voi osallistua. 

Vierailija
26/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toinen vanhempi maksaa vain ruoasta, jos kerran ei maksa elareita yhtään? Jos hän on tuloton/pienituloinen, niin saattaisit saada elarit Kelasta. Toki tämä vaatii lastenvalvojalle menon.

Toinen asia johon huomioni kiinnittyi: " Ei ole varaa mihinkään kivaan." Miksi lapset harrastavat, jos harrastaminen ei ole kivaa?

Kolmas asia: et jaksa käydä töissä ja nipistää, jos et syö kunnolla. Kaurapuuroa on terveellistä, mutta tarvitset muutakin.

Vierailija
27/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei makseta elareita niin kyllä sen toisen vanhemman pitäisi osallistua lasten muihinkin kuluihin kuin vain puolet ruuasta. Eihän lapsilisät riitä mihinkään jos on harrastavia teinejä talossa. Paitsi toki jos on vielä rahattomampi niin sitten ei varmaan voi osallistua. 

Pitäis pitäis, mut jos ei sitä rahaa ole niin minkäs teet. Pienistä tuloista hänkin koittaa elää, pitäähän siellä isän luona myös huone lapsille olla, tiettyjä tavaroita ja ruokaa. Laskelmien mukaan kai joku 150€ oli hänen elatuskyky, mutta ei edes siihen ole pystynyt. Ap 

Vierailija
28/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalaskua pienemmäksi. Vertailetko ollenkaan hintoja kaupassa? Itse vertailen ja mulla budjetti pysyy vaikka hinnat on noussut. Kalliimmat ketsupit halpaan merkkiin,Oivariini vaihtui keijuun. Niissä jo pelkästään säästän lähemmäs 5e.  Ja vaikka kaupassa olis tarjous esim. valmis lihapullista kaksi pakettia 5e, vieressä saattaa olla toista merkkiä, saman painoisia ja kaks pakettia maksaa yhteensä 4.50e. 

No kyllä nämä on nyt ihan perusjuttuja 😄 Ap 

No ihmettelen silti,miten menee noin paljon ruokaan. Mut hei,ei ne tulot vaan menot.

Vierailija
29/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, on minua pienemmät tulot. Eikä osallistu noihin kuluihin. Joskus ja jouluna ja maksaa jotain kun olen pyytänyt. Päinvastoin, esim. vaatteet (jotka ostan kirpparilta) tuntuu exän luona katoavan johonkin mustaan aukkoon. Tänne palautuu esim. pieniä vaatteita vaikka monesti olen asiasta sanonut. Ap

Miksi et ole hakenut elareita Kelasta, jos toinen on pienituloinen?

Vierailija
30/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaahan tuo olisi. Omat tulot ovat nettona samaa mitä esimerkin tulot tukien kanssa ja ilman puolison pienipalkkaista lisätuloa ei pärjättäisi 15- ja 12-vuotiaiden kanssa.

Vierailija
31/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulut kuulostaa tosiaan isoilta, jos syöjiä on puolet ajasta vain yksi paikalla! Niistä voi varmasti säästää pitkän pennin. Vertailun vuoksi: meillä paljon liikkuva mies, urheileva teini ja minä (kohtalaisesti liikkuva nainen) ja ruokaan ja pesuaineisiin yms. kuluu keskimäärin 450 € kuussa, vaikka pöydässä on koko ajan kolme henkilöä. Ollaan tarkkoja ostoksissa (tarjoukset, kilohinnat, kaupan merkit), mutta ei tuohon summaan tarvitse edes kaikessa pihistellä.

Samalla kulutuksella teidän ruokamenoista voisi helposti säästää 200 € ja sittenhän sitä puskuria tulee jo reilusti. Vuodessa 2400 €!

Vierailija
32/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietitään; Leikitään että lasten kulut 500€ per hlö sisältäen ihan kaiken maltillisesti toki. Jos kalliita harrastuksia ne tuohon päälle. 

Jos on 24h luonasi saisit tukia kai n. 330€ plus 400€ jotka ns. minimielarit eli yht. 730€. Sinun kustannukset on 270€. 

Jos vko vko systeemi elinkustannukset yht. 500€ ja lapsilisien jälkeen jää kuluiksi 170€. Mutta tuohan pätee vain, jos ette jaa lapsilisää ja jos todellakin toinen maksaa myös kaikesta muusta puolet mukisematta. 

Hieman epäilyttäviä tuollaiset vko vko systeemit ja ei elareita. Pienempituloinen jää nimittäin siinä tappiolle, jos ei käytännössä olekaan vko ja jos ei niitä muita hankintoja jaeta mukisematta tyyliin, ei ollut tarvetta, ei nyt varaa, en maksa.

Tuolloin systeemi elarit ja toinen hankkii kaiken reilumpi, jos reilusti lasketaan. Ruokakuluista kai voi vähentää muutaman euron per päivä. En muista minkä summan kerran näin mitä käytetään tuollaisissa laskelmissa. Ei se kovin suuri ollut. 

Vierailija
33/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalaskua pienemmäksi. Vertailetko ollenkaan hintoja kaupassa? Itse vertailen ja mulla budjetti pysyy vaikka hinnat on noussut. Kalliimmat ketsupit halpaan merkkiin,Oivariini vaihtui keijuun. Niissä jo pelkästään säästän lähemmäs 5e.  Ja vaikka kaupassa olis tarjous esim. valmis lihapullista kaksi pakettia 5e, vieressä saattaa olla toista merkkiä, saman painoisia ja kaks pakettia maksaa yhteensä 4.50e. 

No ihmettelen silti,miten menee noin paljon ruokaan. Mut hei,ei ne tulot vaan menot.

No ihan helposti menee. Eihän tuo ole kuin 16€/päivä ja osa siitä menee vielä taloustavaroihin. 

Kysymys kuului kuinka hyvin kukaan tolla rahalla elättäisi itsensä ja kaksi teiniä, ellei sitten ole jollain tapaa rikas, esim. velaton asunto alla tms. No ilmeisesti ei kovin hyvin, jos vastaus on että syökää kaurapuuroa ja hernekeittoa. Ja kyllä, me syödään myös niitä paljon, mutta ei pelkästään. Teen kyllä ruuat itse kotona, enkä osta mitään eineistä. Toki minulla ei ole äärettömästi aikaa ja jaksamista panostaa ruuanlaittoon, koska käyn kokopäivätyössä (että vois aina aamusta olla metsästämässä punalappuja, leipoa kaiken itse, poimia itse kaiken mikä metsästä irti lähtee jne).  Ap 

Vierailija
34/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ainakaan jaksaisi vängätä pitääkö ostaa joku vai ei jos en mitään ihmeellistä esitä. Eikä niistä pitäisikään. 

Vierailija
35/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakulut kuulostaa tosiaan isoilta, jos syöjiä on puolet ajasta vain yksi paikalla! Niistä voi varmasti säästää pitkän pennin. Vertailun vuoksi: meillä paljon liikkuva mies, urheileva teini ja minä (kohtalaisesti liikkuva nainen) ja ruokaan ja pesuaineisiin yms. kuluu keskimäärin 450 € kuussa, vaikka pöydässä on koko ajan kolme henkilöä. Ollaan tarkkoja ostoksissa (tarjoukset, kilohinnat, kaupan merkit), mutta ei tuohon summaan tarvitse edes kaikessa pihistellä.

Samalla kulutuksella teidän ruokamenoista voisi helposti säästää 200 € ja sittenhän sitä puskuria tulee jo reilusti. Vuodessa 2400 €!

Syötkö itse tai se paljon liikkuva mies kenties aterioita töissä, jotka ei kuulu summaan?

Noh, vaikea sanoa, minusta kuulostaa aika vähältä teidän ruokamenot, jos oikeasti syötte reilusti ja monipuolisesti ja ainakin yksi teistä syö kaikki ateriat kotona. Ap 

Vierailija
36/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mekään leivota tai osteta punalappuja, saati poimita marjoja, mutta silti onnistuu syödä suhteellisesti paljon halvemmalla kuin te (sisältäen kodin tuotteet).

Mistä ne teidän ruokakulut muodostuu?

Vierailija
37/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa Kainuuseen. Teinit tottuu nopeasti. Ihania ehdotuksia täällä. 

Vierailija
38/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö itse tai se paljon liikkuva mies kenties aterioita töissä, jotka ei kuulu summaan?

Noh, vaikea sanoa, minusta kuulostaa aika vähältä teidän ruokamenot, jos oikeasti syötte reilusti ja monipuolisesti ja ainakin yksi teistä syö kaikki ateriat ko

Minä syön lähes kaikki ateriat kotona, miehellä on ruokakuluja töissä, mutta silti kokonaissumma jää pienemmäksi. Syöhän teilläkin 2 teiniä koulussa.

Vierailija
39/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet ei kerrytä eläkettä. Työ kerryttää, joten olet väärässä siinä etteikö työ hyödyttäisi sinua. Jos on vko-vko-systeemi, niin ruokakulut on silloin vain joka toinen viikko. Jos laittaa itse ruuat niin säästää huimasti. Voihan tuo olla tiukkaa, mutta ei mahdotonta. Ei elämäänsä voi tukien varaan rakentaa.

Ja tähän eläkeasiaan vielä.. olen 35-vuotias, vaikka tekisin ahkerasti työtä eläkeikään saakka, oma eläkekertymä tulee olemaan minimieläketasoa. Että motivaatiota ei kyllä eläkekertymästä löydy.

Eikä aloituksessa ollut kyse siitä, että rakentaisin elämääni tukien varaan. Käynhän töissä koko ajan ja teen parhaani. Vaan siitä, että ne jotka näitä lapsiasioita nuorena vielä miettii, niin tämä yhteiskunta ei kyllä todellakaan hirveästi sitten auta, jos käy niin että jäät niiden lasten kanssa yksin. Kädestä suuhun saat elää ja siitä kuopasta on todella vaikeaa nousta edes omalla ahkeruudella. Ap 

Vierailija
40/86 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan helposti menee. Eihän tuo ole kuin 16€/päivä ja osa siitä menee vielä taloustavaroihin. 

Kysymys kuului kuinka hyvin kukaan tolla rahalla elättäisi

No mä ostan ison pesuaineen,riittää puoleksi vuodeksi. Ostan alesta isot säkit vessapaperia,riittää pitkäksi aikaa,Fairy riittää kuukausia,3 litran saippuan,pari euroa maksaa, sillä täytän keittiön ja wcn saippuat. Mun 5e shampoo riittää puoleksi vuodeksi. Äkkiä laskee 5e kk puoli vuotta noihin kaikkiin. Ellei sitten joka viikko ja kuukausi tartte ostaa kokoajan pulloja ja lisää pesuaineita ja pulloja. Sittenhän voi mennä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi