Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri ei kestä TV tai musiikin ääniä rivitalossa. Mikä avuksi?

Vierailija
06.11.2024 |

Kuuntelen päiväsaikaan vaan korkeintaan 2 tuntia, normaalin puheen voimakkuudella. En voi enää käyttää kuulokkeita koska ne pahentavat tinnitusta. 

Naapuri on myös joskus kuunnellut musiikkia ilman kuulokkeita, eikä ole varmasti huudattanut sitä mutta se kuului selkeästi mun asunnon puolelle. Ei häirinnyt, mutta kaikki mitä minä teen häiritsee heitä ja alkaa kostoksi kolistelu, huonekalujen paiskominen seinään. Heidän koiransa haukkuminen kuulostaa myös kuin se tapahtuisi mun asunnon puolella eli huono äänieristys vaikka kyseessä vuonna 2021 rakennettu rivitalo.

Aikaisemmin kun kuuntelin musiikin ja tv ohjelmat kuulokkeilla, ongelmana oli silloin pesukoneen ääni tai askel äänet portaissa tai yöllinen suihkussa käynti. Ilmeisesti mitään ei saisi kuulua. 

Kommentit (197)

Vierailija
1/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.

Vierailija
2/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä sama naapuri? Itse meuhkaa kuin vaahteramäellä, mutta auta armias, kun minä kuuntelen musiikkia alkaa protestointi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat normaaleja elämisen ääniä ja naapuri saa luvan tottua niihin. Toki ottaisin yhteyttä isännöitsijään ja kertoisin naapurin valituksista. Voisi käydä vähän valistamssa naapuria siitä, millaisia ääniä on ok kuulua naapurista.

Mutta melkoisen huono äänieristys kyllä, jos normaalit äänet kuuluvat noin hyvin seinän läpi.

Vierailija
4/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.

Vierailija
5/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on noin huono ääneneristys rivitalossa? Joku halvalla rakennettu talo? Meillä on rakennettu 90-luvun alussa. Ja asuntojen väliset seinät on äänieristetty. Kahdet irrallaan olevat rungot, villaeristykset ja tuplacyprokit molemmilla puolella. Naapurista ei kuulu yhtään mitään, vaikka kovaa luukuttaisi musiikkia. Ollaan itsekin ihmetelty miten hyvin ääneneristys toimii, kun se tehdään. Ihan naapurin kanssa aikoinaan testaitiin tätä.

Vierailija
6/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä talossa on jotain rakenteellista vikaa. Nimenomaan rivitaloissa on vuosikymmenet jo ollut vaatimuksena 55 dB ilmaäänen eristävyys asuntojen välillä. Tuo luku on niin hyvä, että juuri mitään ei kuulu naapuriin. Vuosituhannen vaihteessa sama vaatimus tuli myös kerrostaloihin, jotka ennen sitä saivat olla puolet huonompia, eli 52 dB.

Suosittelen akustiikkakonsultin käyntiä paikalla, joka mittaa nuo arvot, ja tekee mahdollisesti myös korjaussuunnitelman. 

Vierailija
7/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valittaisin takaisin haukkuvasta koirasta ja heidän musiikin kuuntelustaan. Normaalit elämisen äänet saavat kuulua

Vierailija
8/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.

Se on totta, mutta jos on tarpeeksi kaheli niin mikään ei auta. Moni on piiloaggressiivinen ja alkaa riehua, kun toinen ei ole enää näköpiirissä. Ihmiset on uskomattoman kaksinaamaisia.

Vierailija
9/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna paksumpi seinä. 10cm villaa, kaks kipsilevyä niin pitäisi jo hiljentyä huomattavasti.

Vierailija
10/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotahan se on aloitettava. Kumpi saa tehtyä kovempaa ääntä remonteilla ja musiikilla

Vierailija
11/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta niille korvatulpat tai kehota hankkimaan pari harrastusta

Vierailija
12/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakenna paksumpi seinä. 10cm villaa, kaks kipsilevyä niin pitäisi jo hiljentyä huomattavasti.

No ei kyllä kuulu rivarissa asukkaan vastuulle.

Vierailija
13/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.

Muu terveys ei minulla kestä omakotitalossa asumista, siis niitä kaikkia töitä mitä pitäisi tehdä. Mutta ei minun ääniyliherkkyys ole naapurien ongelma, jos äänet alkaa minua ahdistamaan, laitan kuulosuojaimet, korvatulpat tai jopa molemmat ja jatkan elämääni antaen naapurien jatkaa omaansa. On kyllä kokemusta tuollaisesta ääniyliherkästä kaikesta valittajastakin, minulle tuli mesoamaan että paiskon kaappien ovia häntä häiritsevästi. Voi muillakin olla muita terveysongelmia jolloin omakotitalossa asuminen ei onnistu, mutta silloin pitää itse sopeutua ja kehitellä sellaisia ratkaisuja, jotta voi asua talossa missä asuu muitakin.

Vierailija
14/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautit kattilallisen hernaria ruiskäntyn kera, riisut housusi, ohjaat naapurisi naaman perssilmällesi, annat kaasujen purkautua kera sattumien. 

Voin vannoa, että valitus metelöinnistä on historiaa.

Vierailija
15/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lato vaihtoon.

Vierailija
16/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin naapuri valitti useamman kerran basson jytkeestä. Aika maltillisilla voluumeilla soittelin ja liekkö ollut joku erityisherkkä kyseessä? Vanhus hänkin.

Vierailija
17/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valittaisin takaisin haukkuvasta koirasta ja heidän musiikin kuuntelustaan. Normaalit elämisen äänet saavat kuulua

Naapurit on useimmiten lähes täysin hiljaa. Heillä on ilmeisesti äänetön pesukone, äänetön imuri, katsovat tv ohjelmat ja kuuntelevat musiikit kuulokkeilla, keskustelevat kuiskausäänellä kotonaan jotta se ei kantaudu naapuriin ja hiipivät varpaillaan ettei kuulu edes askelääniä.

Pitäisikö minun alistua samaan kerros tai rivitaloissa? Eikö tosiaan saa muutamaa tuntia päivässä edes kuunnella telkkaria ilman kuulokkeita päiväsaikaan, vaikka se kuuluisi naapurin puolelle normaalilla puheenvoimakkuudella?

Naapurit ovat vaan siis tyyliin 2 kertaa, 3 vuoden asumisen aikana kuunnelleet musiikkia ilman kuulokkeita ja kerta ovat noin hiljaisia eläjiä niin en usko että silloinkaan huudattivat vaan sen normaalin puheen voimakkuudella soitettu musiikki kaikui selkeästi asuntoni puolelle mutta ei tulisi mieleenkään alkaa kiusaamaan siitä tai valittamaan. Enkä haluaisi myöskään omaa terveyttäni pilata kuulokkeilla kerta ne ei korvilleni sovi, yritin tätä keinoa jo. Koira heillä haukkuu harvoin. T. Aloittaja

Vierailija
18/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt tätä, että pitäisikö rakentaa paremmin äänieristetty huone että saisin rauhassa tehdä tavallisia asioita eli kuunnella tv ja musiikkia maximissaan 2 tunnin ajan päivässä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta, alkaa näin suureen remonttiin tavallisen elämän takia jotta saisi elää kotonaan ilman kiusaamista...

Jokainen tietää järjestyssäännöt, niissä sanotaan ettei askeläänistä, vauvan itkusta, telkkarista tule oirehtia. Ne kuuluu yhteisöasumiseen ja näitä ääniä kuuluu välillä naapureista kerros ja rivitaloissa. Eihän ne mukavia ole, mutta pitäisi kestää.

T. Aloittaja

Vierailija
19/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä talossa on jotain rakenteellista vikaa. Nimenomaan rivitaloissa on vuosikymmenet jo ollut vaatimuksena 55 dB ilmaäänen eristävyys asuntojen välillä. Tuo luku on niin hyvä, että juuri mitään ei kuulu naapuriin. Vuosituhannen vaihteessa sama vaatimus tuli myös kerrostaloihin, jotka ennen sitä saivat olla puolet huonompia, eli 52 dB.

Suosittelen akustiikkakonsultin käyntiä paikalla, joka mittaa nuo arvot, ja tekee mahdollisesti myös korjaussuunnitelman. 

MIstähän asti tämä määräys on ollut voimassa? Meillä 1989 rakennettu rivitalo ja kaikki kuuluu naapurista. Ei tarvii kuin naapurilla tipahtaa maalipurkki lattialle, niin meillä kuuluu karmea jysäys. Myös puheääni kuuluu. Samoin imurointi ja töpselin laittaminen sähköpistokkeeseen kuuluu.  Ulko-oven kiinni laittaminen aiheuttaa seinässä "värähdyksen".

Vierailija
20/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naapureitten kanssa on ollut normaalisti tekemisissä, niin se kyllä vähentää turhien kiistojen syntymistä ja silloin niistä asioista voi myös kiihkottamasti keskustella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän