Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri ei kestä TV tai musiikin ääniä rivitalossa. Mikä avuksi?

Vierailija
06.11.2024 |

Kuuntelen päiväsaikaan vaan korkeintaan 2 tuntia, normaalin puheen voimakkuudella. En voi enää käyttää kuulokkeita koska ne pahentavat tinnitusta. 

Naapuri on myös joskus kuunnellut musiikkia ilman kuulokkeita, eikä ole varmasti huudattanut sitä mutta se kuului selkeästi mun asunnon puolelle. Ei häirinnyt, mutta kaikki mitä minä teen häiritsee heitä ja alkaa kostoksi kolistelu, huonekalujen paiskominen seinään. Heidän koiransa haukkuminen kuulostaa myös kuin se tapahtuisi mun asunnon puolella eli huono äänieristys vaikka kyseessä vuonna 2021 rakennettu rivitalo.

Aikaisemmin kun kuuntelin musiikin ja tv ohjelmat kuulokkeilla, ongelmana oli silloin pesukoneen ääni tai askel äänet portaissa tai yöllinen suihkussa käynti. Ilmeisesti mitään ei saisi kuulua. 

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ääniyliherkkä on itse mieltä toiminnastaan...?

Käsitätkö, että kerrostalossa ja rivitalossa saa kuulua päiväsaikaan naapuriin musiikin, telkkarin äänet kohtuudella, pesukoneen ääni, imurin ääni, puhe, riitely välillä, koiran haukunta välillä, suihkussa käyminen yöllä...

Jos käsität tämän, miksi ajaudut kostotoimenpiteisiin?

Miksi oman ääniyliherkkyytesi takia yrität hajoittaa naapurin mielenterveyden, alkamalla kostotoimenpiteisiin ja luomalla kuvaa että hänen tavallinen elämä on väärin?

Onko naapurin kärsittävä, koska sinä kärsit

T. Aloittaja

Se on just näin, kovempaakin voi kuunnella usean tunnin ajan päivässä, ennen kuin se on pitkäaikaista ja jatkuvaa, eli sellaista jonka katsotaan olevan häiritsevää.

Oma naapuri ei ymmärrä, ettei 2 tunnin elokuvan katsomisesta aiheutuvat äänet täytä tätä "pitkäaikaista" vaatimusta, joka tekisi siitä häiritsevä. Lisäksi sen pitäisi olla jatkuvasti toistuvaa, silloin tällöin tapahtuvana sitä ei voi pitää häiritsevänä. Hiljaisuusaika on toki eri asia.

Vierailija
82/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitätkö, että kerrostalossa ja rivitalossa saa kuulua päiväsaikaan naapuriin musiikin, telkkarin äänet kohtuudella, pesukoneen ääni, imurin ääni, puhe, riitely välillä, koiran haukunta välillä, suihkussa käyminen yöllä...

Miksi oman ääniyliherkkyytesi takia yrität hajoittaa naapurin mielenterveyden, alkamalla kostotoimenpiteisiin ja luomalla kuvaa että hänen tavallinen elämä on väärin?

T. Aloittaja

Se on just näin, kovempaakin voi kuunnella usean tunnin ajan päivässä, ennen kuin se on pitkäaikaista ja jatkuvaa, eli sellaista jonka katsotaan olevan häiritsevää

Toivottavasti oma naapurini lopettaisi kostotoimenpiteet <3

Mutta jos telkkarin ja musiikin kuuntelu päivittäin, katsottaisiin toistuvana häiriötekijänä, mikä on mielestäni hivenen outoa koska suurin osa ihmisistä tätä aktiviteettia tekee päivittäin, niin ehkä mun täytyy rajoittaa leffat, ohjelmat, musiikki vaikka 3 kertaa viikossa se max 2h päivässä... ikävää että joutuu omassa kodissaan rajoittamaan toimimista näin paljon, ettei voi vaan vapaasti olla, mennä ja tehdä tavallisia asioita T. Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Aloittaja

Se on just näin, kovempaakin voi kuunnella usean tunnin ajan päivässä, ennen kuin se on pitkäaikaista ja jatkuvaa, eli sellaista jonka katsotaan olevan häiritsevää

Sanoppa se näille valittäjille, ei he sitä ymmärrä. Vaativat täydellisen hiljaisuuden 24/365.

Vierailija
84/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ovatko ne naapurit valittaneet sinun aiheuttamasta metelistä vai oletko vain kuvitellut kaiken?

Ei tarvitse kuvitella mitään, kun kyllä selvän mielenosoittamisen kuulee. Jos naapureilla on hiljaiset kodinkoneet ja muutenkin pyrkivät elämään hiljaa kuin huopatossutehtaalla, sitten kun yhtäkkiä olen alkanut kuuntelemaan musiikkia ja tv ohjelmia ilman kuulokkeita, alkaa aivan hirveä jytinä ja kolistelu joka ei ole yhtään heidän tapaistaan ... niin kyllä siitä pystyy päättelemään, että osoitetaan mieltä, että nyt soittamasi musiikki tai tv on "liian kovalla" ja häiritsee 

T. Aloittaja

Eli olet kehitellyt kaiken omassa päässäsi. Tuollainen voi olla merkki alkavasta mielenterveysongelmasta.

Vierailija
85/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Aloittaja

Se on just näin, kovempaakin voi kuunnella usean tunnin ajan päivässä, ennen kuin se on pitkäaikaista ja jatkuvaa,

Toivottavasti oma naapurini lopettaisi kostotoimenpiteet <3

Mutta jos telkkarin ja musiikin kuuntelu päivittäin, katsottaisiin toistuvana häiriötekijänä, mikä on mielestäni hivenen outoa koska suurin osa ihmisistä tätä aktiviteettia tekee päivittäin, niin ehkä mun täytyy rajoittaa leffat, ohjelmat, musiikki vaikka 3 kertaa viikossa se max 2h päivässä... ikävää että joutuu omassa kodissaan rajoittamaan toimimista näin paljon, ettei voi vaan vapaasti olla, mennä ja tehdä tavallisia asioita T. Aloittaja

Voidaan katsoa, mutta kyllä se vaatii enemmän kuin 2 tuntia päivä. Oikeuden päätöksissä häiritseväksi on katsottu jokapäivä toistuva yli 5 tuntia päivässä.

Ja voit katsoa leffoja vaikka 24 tuntia vuorokaudessa, jos äänentaso ei ole kova.

Vierailija
86/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyseessä kosto tai ei. Seinien jatkuva hakkaaminen ei ole normaalia elämää. Musiikin kuuntelu taas on. 

Onko kyseessä edes naapurin omat seinät? Luulisi asunnonomistajaa kiinnostavan, jos hän omaisuuttaan moukaroidaan hajalle. 

Vierailija
87/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Aloittaja

Se on just näin, kovempaakin voi kuunnella usean tunnin ajan päivässä, ennen kuin se on pitkäaikaista ja jatkuvaa,

Mä uskon että tämä heidän ääniyliherkkyys, aiheuttaa heille niin pahan olon että eivät kykene enää hallitsemaan sitä ja kokevat sen jälkeen oikeudekseen tuottaa naapurille pahaa oloa mitä älyttömillä ja inhottavilla kostoäänillä, koska he itse kärsii. Useimmat ihmiset ovat pahoja, joten ei heitä kiinnosta ajatella mikä on oikeudenmukaista ja mikä ei. Kunhan saavat oman tahtonsa läpi.

En ymmärrä miten pystyvät elämään itsensä kanssa. 

Voi olla myös veemäinen luonne ja naapurin tahallinen kiusaaminen tuottaa sadistista nautintoa.

T. Aloittaja

Vierailija
88/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kukaan ei ole valittanut tekemisistäsi. Onko naapuri kertonut sinulle olevansa ääniyliherkkä vai oletko senkin keksinyt omasta päästäsi?

Vierailija
89/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vaan niin kovalle, että peittyy naapurin hakkaamiset. 

Vierailija
90/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ovatko ne naapurit valittaneet sinun aiheuttamasta metelistä vai oletko vain kuvitellut kaiken?

Ei tarvitse kuvitella mitään, kun kyllä selvän mielenosoittamisen kuulee. Jos naapureilla on hiljaiset kodinkoneet ja muutenkin pyrkivät elämään hiljaa kuin huopatossutehtaalla, sitten kun yhtäkkiä olen alkanut kuuntelemaan musiikkia ja tv ohjelmia ilman kuulokkeita, alkaa aivan hirveä jytinä ja kolistelu joka ei ole yhtään heidän tapaistaan ... niin kyllä siitä pystyy päättelemään, että osoitetaan mieltä, että nyt soittamasi musiikki tai tv on "liian kovalla" ja häiritsee 

T. Aloittaja

Eli olet kehitellyt kaiken omassa päässäsi. Tuollainen voi olla merkki alkavasta mielenterveysongelmasta.

No sinä oot taas näitä tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa en yritä edes tulla toimeen. Näin kolmekymppisenä on oppinut sen, että kaikkien kanssa ei vaan yksinkertaisesti pysty tulemaan toimeen. Minä en pysty tulemaan sellaisen ihmisen kanssa toimeen joka ei ymmärrä terveysongelmiani, ei yritä tulla edes vastaan, vaikka yritän parhaani mukaan keksiä molempia miellyttävää ratkaisua, että kumpikin saisi tässä tilanteessa reilusti sen mitä molemmat haluaa. Vaihtoehdoiksi jää joko kallis äänieristysremontti, joka on mielestäni aivan älytön kun en ole kuitenkaan mikään pianon tai trumpetin soittaja, kyllä ihmisen tulisi omassa kerrostalo tai rivitalo kodissaan pystyä normaalisti kuuntelemaan tv tai radiota esimerkiksi ilman että tarvitsee erillistä äänieristysremonttia tehdä, vaikka ois huono äänieristys niin jos tämä kuuntelu tapahtuu päiväsaikaan tulisi jokaisella normaalilla ihmisellä hermot venyä sen verran pitkälle ettei raivostu tuollaisesta, vaan nielee sen oman ärtymyksensä ja ymmärtää että nämä äänet on kerrostalo ja rivitalo asumisen haittapuolia, että naapurista kuuluu välillä ääntä... Että jos sä siellä mulle mielenterveysongelmaa povaat, niin ota huomioon että tässä keskustelussa on tullut ilmi että monille muille on myös kostettu kerrostalossa ja rivitalossa kuuluvat musiikin äänet! 

Tämä ongelma on aivan todellinen, ihminen alkaa hirviöksi kun ei saa omaa tahtoaan läpi. Olen kyllästynyt jo nyt ihmisyyteen ja elämään tämän ikäisenä. Olen lukenut myös tytöstä joka harjoitteli kerrostalo asunnossa satunnaisesti huilun soittoa, niin johan alkoi yläkerrassa ovet paukkua mielenosoitukseksi...

Aivan todellinen ongelma!

T. Aloittaja

Vierailija
91/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyseessä kosto tai ei. Seinien jatkuva hakkaaminen ei ole normaalia elämää. Musiikin kuuntelu taas on. 

Onko kyseessä edes naapurin omat seinät? Luulisi asunnonomistajaa kiinnostavan, jos hän omaisuuttaan moukaroidaan hajalle. 

Eihän naapuri puhunut seinään hakkaamisesta mitään. Aloittajahan kertoi naapurin heittelevän huonekalujaan seinään. Jotenkin tuntuu, että ei pidä paikkaansa.

Vierailija
92/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kukaan ei ole valittanut tekemisistäsi. Onko naapuri kertonut sinulle olevansa ääniyliherkkä vai oletko senkin keksinyt omasta päästäsi?

Monesti ääniyliherkkyys on vain tekosyy. Oikea syy on kusipäisyys ja narsismi.

Vierailija
93/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on! T. Aloittaja

Vierailija
94/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No sinä oot taas näitä tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa en yritä edes tulla toimeen. Näin kolmekymppisenä on oppinut sen, että kaikkien kanssa ei vaan yksinkertaisesti pysty tulemaan toimeen. Minä eemaan sellaisen ihmisen kanssa toimeen joka ei ymmärrä terveysongelmiani, ei yritä tulla edes vastaan, vaikka yritän parhaani mukaan keksiä molempia miellyttävää ratkaisua, että kumpikin saisi tässä tilanteessa reilusti sen mitä molemmat haluaa. Vaihtoehdoiksi jää joko kallis äänieristysremontti, joka on mielestäni aivan älytön kun en ole kuitenkaan mikään pianon tai trumpetin soittaja, kyllä ihmisen tulisi omassa kerrostalo tai rivitalo kodissaan pystyä normaalisti kuuntelemaan tv tai radiota esimerkiksi ilman että tarvitsee erillistä äänieristysremonttia tehdä, vaikka ois huono äänieristys niin jos tämä kuuntelu tapahtuu päiväsaikaan tulisi jokaisella normaalilla ihmisellä hermot venyä sen verran pitkälle ettei raivostu tuollaisesta, vaan nielee sen oman ärtymyksensä ja ymmärtää että nämä äänet on kerrostalo ja rivitalo asumisen haittapuolia, että naapurista kuuluu välillä ääntä... Että jos sä siellä mulle mielenterveysongelmaa povaat, niin ota huomioon että tässä keskustelussa on tullut ilmi että monille muille on myös kostettu kerrostalossa ja rivitalossa kuuluvat musiikin äänet! 

Tämä ongelma on aivan todellinen, ihminen alkaa hirviöksi kun ei saa omaa tahtoaan läpi. Olen kyllästynyt jo nyt ihmisyyteen ja elämään tämän ikäisenä. Olen lukenut myös tytöstä joka harjoitteli kerrostalo asunnossa satunnaisesti huilun soittoa, niin johan alkoi yläkerrassa ovet paukkua mielenosoitukseksi...

Aivan todellinen ongelma!

T. Aloittaja"

Tietynlaisia ihmisiä? Ethän sinä tiedä minusta mitään. Näin viisikymppisenä ja useissa rivi- ja kerrostalossa asuneena voin kertoa, että kannattaa keskittyä omaan elämään. Jos koet naapurin toiminnan häiritsevänä, niin teet valituksen. Hyvin yksinkertaista 

Vierailija
95/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan on keksinyt koko ääniyliherkkyyden.

Vierailija
96/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän naapuri puhunut seinään hakkaamisesta mitään. Aloittajahan kertoi naapurin heittelevän huonekalujaan seinään. Jotenkin tuntuu, että ei pidä paikkaansa.

Eihän aloittaja puhunut*

Vierailija
97/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No sinä oot taas näitä tietynlaisia ihmisiä joiden kanssa en yritä edes tulla toimeen. Näin kolmekymppisenä on oppinut sen, että kaikkien kanssa ei vaan yksinkertaisesti pysty tulemaan toimeen. Minä eemaan sellaisen ihmisen kanssa toimeen joka ei ymmärrä terveysongelmiani, ei yritä tulla edes vastaan, vaikka yritän parhaani mukaan keksiä molempia miellyttävää ratkaisua, että kumpikin saisi tässä tilanteessa reilusti sen mitä molemmat haluaa. Vaihtoehdoiksi jää joko kallis äänieristysremontti, joka on mielestäni aivan älytön kun en ole kuitenkaan mikään pianon tai trumpetin soittaja, kyllä ihmisen tulisi omassa kerrostalo tai rivitalo kodissaan pystyä normaalisti kuuntelemaan tv tai radiota esimerkiksi ilman että tarvitsee erillistä äänieristysremonttia tehdä, vaikka ois huono äänieristys niin jos tämä kuuntelu tapahtuu päiväsaikaan tulisi jokaisella normaalilla ihmisellä hermot venyä sen verran pitkälle ettei raivostu tuollaisesta, vaan

No ethän säkään tiedä musta yhtään mitään, mutta helposti koitat epäillä mulla mielenterveysongelmaa :) se on aika tökeröä ja ei kannattaisi niin helposti tehdä olettamuksia. Kyllä, teen isännöitsijälle valituksen jos naapurin toiminta äityy sietämättömäksi. T. Aloittaja

Vierailija
98/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hulluja asuu tässä maassa paljon. En minäkään heihin ennen uskonut. Sitten osui kohdalle niin hullu naapuri, joka keksii kyllä mitä mielikuvituksellisempia tapoja häiritä naapureitaan. Kyllä näitä on. Kiusaajia siis. Helvettiä joutua sellaisen kohteeksi omassa kodissaan. 

Kotirauhanrikkomisesta voi haastaa käräjille, mutta nämä ovat raskaita prosesseja. Helpompi yleensä vain muuttaa pois. 

Vierailija
99/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ethän säkään tiedä musta yhtään mitään, mutta helposti koitat epäillä mulla mielenterveysongelmaa :) se on aika tökeröä ja ei kannattaisi niin helposti tehdä olettamuksia. Kyllä, teen isännöitsijälle valituksen jos naapurin toiminta äityy sietämättömäksi. T. Aloittaja"

En ole epäillyt yhtään mitään.

Totuus on se, että tuollainen voi olla merkki alkavasta mielenterveysongelmasta. Tätä esim kysytään lomakkeella, kun kartoitetaan potilaan tilaa.

Vierailija
100/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajahan on keksinyt koko ääniyliherkkyyden.

En ole keksinyt yhtään mitään. Koita ymmärtää, että jos naapuria alkaa kerrostalossa tai rivitalossa ärsyttämään toisen naapurin äänet, hän lähtee hyvin helposti kostotoimenpiteisiin näyttääkseen naapurille että nyt menee yli, että jos naapuri tajuaisi vaikka hiljentää omaa äänenkäyttöään sen kolistelun tai pattereiden hakkaamisen seurauksena. Tässä keskustelussa on monilla samanlaisia kokemuksia, että naapuri alkaa kostamaan tavalliset elämän äänet kun hän ei vaan niitä siedä ja suvaitse. Erittäin itsekästä ja veemäistä toimintaa. Ja jos mietitään, mistä tälläinen äänien sietämättömyys yleensä sit johtuu, niin tulee mieleen pakostikkin ääniyliherkkyys jos ei kestä normaaleja elämisen ääniä. Sinä yrität nyt ehkä vesittää tätä keskustelua mustamaalaamalla että minä olisin hullu, liekkö itse harjoitat kostotoimenpiteitä 'äänekkäitä' naapureita kohtaan tai tämä on muuten vaan sulle ilmaista huvia. Mutta onneksi ja harmiksi kävi ilmi että tässä keskustelussa on henkilöitä joiden musiikin kuunteluun myös naapurit reagoi alkamalla ilkeilemään 

Tärkeintä oiskin nyt miettiä että millä me saadaan tämä kusipelti, kostoäänet loppumaan.. kun ihminen ei voi kuitenkaan tavallista elämää lopettaa ja se on henkistä väkivaltaa vaatia ihmistä hiiviskelemään kotonaan ettei kuuluisi mitään naapuriin, ei kai tähän auta muu kuin omakotitaloon muutto tai pitäisi saada näiden kiusaajien luonteet muutettua. Se taitaa olla loputon suo

T. Aloittaja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä