Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri ei kestä TV tai musiikin ääniä rivitalossa. Mikä avuksi?

Vierailija
06.11.2024 |

Kuuntelen päiväsaikaan vaan korkeintaan 2 tuntia, normaalin puheen voimakkuudella. En voi enää käyttää kuulokkeita koska ne pahentavat tinnitusta. 

Naapuri on myös joskus kuunnellut musiikkia ilman kuulokkeita, eikä ole varmasti huudattanut sitä mutta se kuului selkeästi mun asunnon puolelle. Ei häirinnyt, mutta kaikki mitä minä teen häiritsee heitä ja alkaa kostoksi kolistelu, huonekalujen paiskominen seinään. Heidän koiransa haukkuminen kuulostaa myös kuin se tapahtuisi mun asunnon puolella eli huono äänieristys vaikka kyseessä vuonna 2021 rakennettu rivitalo.

Aikaisemmin kun kuuntelin musiikin ja tv ohjelmat kuulokkeilla, ongelmana oli silloin pesukoneen ääni tai askel äänet portaissa tai yöllinen suihkussa käynti. Ilmeisesti mitään ei saisi kuulua. 

Kommentit (197)

Vierailija
21/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Sama ongelma. Naapuri itse kolistaa kämpässään 24/7, mutta auta armias, jos itse yritän vaikka yhden telkkariohjelman katsoa. 

Lisäksi mitä enemmän naapuri metelöi, sitä kovemmalle niitä ääniä pitää laittaa 😒

Vierailija
22/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.

Jos naapureitten kanssa on ollut normaalisti tekemisissä, niin se kyllä vähentää turhien kiistojen syntymistä ja silloin niistä asioista voi myös kiihkottamasti keskustella.

Minä en ole missään tekemisissä ihmisen kanssa, joka alkaa kiusaamaan minua normaalin elämisen äänistä ja alistamaan omaan tahtoonsa. Hän on myös luvatta säilyttänyt mun häkkivarastossa tavaraa, väittäen että unohtui vahingossa sinne.

T. Aloittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Jumalan käres. 

👍 

Vierailija
24/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä yrittää sovinnollisesti keskustella asiasta. Mutta naapurisi kuulostaa kyllä yhteistyökyvyttömältä, jolloin on pakko olla yhteyksissä isännöintiin. 

Sinulla on oikeus elää normaalia elämää. Mikäli naapuri yrittää tätä estää, hän syyllistyy kotirauhanhäirintään. 

Öisin kannattaa suosiolla olla hiljaa. 

Vierailija
25/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä talossa on jotain rakenteellista vikaa. Nimenomaan rivitaloissa on vuosikymmenet jo ollut vaatimuksena 55 dB ilmaäänen eristävyys asuntojen välillä. Tuo luku on niin hyvä, että juuri mitään ei kuulu naapuriin. Vuosituhannen vaihteessa sama vaatimus tuli myös kerrostaloihin, jotka ennen sitä saivat olla puolet huonompia, eli 52 dB.

Suosittelen akustiikkakonsultin käyntiä paikalla, joka mittaa nuo arvot, ja tekee mahdollisesti myös korjaussuunnitelman. 

MIstähän asti tämä määräys on ollut voimassa? Meillä 1989 rakennettu rivitalo ja kaikki kuuluu naapurista. Ei tarvii kuin naapurilla tipahtaa maalipurkki lattialle, niin meillä kuuluu karmea jysäys. Myös puheääni kuuluu. Samoin imurointi ja töpselin laittaminen sähköpistokkeeseen kuuluu.  Ulko-oven kiinni laittaminen aiheuttaa seinässä "värähdyksen".

Taitaa olla koko talo vaneria. Se lähtee lentoon, jos tulee kova myrsky.

Vierailija
26/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vielä yrittää sovinnollisesti keskustella asiasta. Mutta naapurisi kuulostaa kyllä yhteistyökyvyttömältä, jolloin on pakko olla yhteyksissä isännöintiin. 

Sinulla on oikeus elää normaalia elämää. Mikäli naapuri yrittää tätä estää, hän syyllistyy kotirauhanhäirintään. 

Eli saan kuunnella TV ja musiikkia ilman kuulokkeita rivitalossa, muutaman tunnin ajan päivässä päiväsaikaan vaikka olisi huono äänieristys??? ei ole bassoja käytössä. T. Aloittaja

Vierailija
27/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenna tai osta äänieristyssermi  tai seinälle seinän eteen. Aika helppo tehdä myös itse. Desibeliovi auttaa myös.

ryijyt ja äänieristysverhot voi auttaa myös

Vierailija
28/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääniltähän pystyy ihminen suojautumaan. Mutta rakenteisiin tulevaa pauketta ei vaimenna mitkään kuulokkeet. 

Eli naapurisi se tässä aiheuttaa enemmän harmia rakenteita hakkaamalla. 

Vierailija
29/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kuulontarkastuksessa. Jos kuulosi on huono, et itse tajua miten kovalla ääni on laitteissasi.

Aikoinaan huomasin sukulaiseni kuulon huonontuneen siitä että aina kylään mennessä hänen televisionsa tai radionsa ääni kuului porraskäytävään saakka lujaa. 

Vierailija
30/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakenna tai osta äänieristyssermi  tai seinälle seinän eteen. Aika helppo tehdä myös itse. Desibeliovi auttaa myös.

Äänieristysverhoista en ole koskaan kuullutkaan. Suoraan sanottuna minua vetuttaa nykypäivänä kaikenmaailman erityisherkät. Ihmisen pitäisi olla hajuton, mauton, eikä saa näkyä tai kuulua, EDES omassa kodissaan! Kun siellä seinän takana alkaa oirehtimaan arvon ylhäisyys, että he tämän erityisherkkyydensä takia alkavat alistamaan ihmisiä, että kun minua ottaa pannuun niin et sinä saa kotonasi silloin normaalisti toimia... Kukaan ei 2000-luvulla kitissyt siitä jos kuunteli kerrostalossa tai rivitalossa musiikkia ilman kuulokkeita tai vaikka piti viikonloppuisin bileitä!!! Eikä 2010-luvulla tai ennen sitä, kukaan kitissyt hajuvesistäkään tai oireillut sen suuremmin niistä.. 

Jos soittaisin rumpuja tai pianoa... kerrostalossa tai rivitalossa, niin silloin tulisi tottakai mieleen rakentaa vähintään kunnolla äänieristetty huone tai vuokrata ihan treenikämppä. Kaikki vetää nykyään kuulokkeet korvilla ja ajatellaan että ne sopii kaikille, jos joku ei niitä pysty käyttämään, niin sitten pitäisi alkaa erikois äänieristysverhoja jopa hommaamaan telkkarin katselun takia kerrostaloihin tai rivitaloihin....

Miettikää. 

T. Aloittaja 

Vierailija
31/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy kuulontarkastuksessa. Jos kuulosi on huono, et itse tajua miten kovalla ääni on laitteissasi.

Aikoinaan huomasin sukulaiseni kuulon huonontuneen siitä että aina kylään mennessä hänen televisionsa tai radionsa ääni kuului porraskäytävään saakka lujaa. 

En usko että kuuloni on huono, koska pystyn normaalisti keskustelemaan ihmisten kanssa. T. Aloittaja

Vierailija
32/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.

Jos naapureitten kanssa on ollut normaalisti tekemisissä, niin se kyllä vähentää turhien kiistojen syntymistä ja silloin niistä asioista voi myös kiihkottamasti keskustella.

Vau, jos ihmiset oliskin pääsääntöisesti kiihkottomia keskustelijoita. Kyllä maailma olis erinäköinen paikka. 

Vierailija
33/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saan kuunnella TV ja musiikkia ilman kuulokkeita rivitalossa, muutaman tunnin ajan päivässä päiväsaikaan vaikka olisi huono äänieristys??? ei ole bassoja käytössä. T. Aloittaja

Ok, mutta miksi huudat? 

Vierailija
34/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostokolistelu on yleistä nykyään. Tämä on sidoksissa minäminä-ilmiöön. Kolistajan mielestä vain hänellä on oikeus kuulua kerrostalossa. 

Kolistajat vihaavat tyypillisesti ääniä, joista ihmisille tulee hyvä olo. Seksi, musiikki yms. Kolistajalla on vain oma kolinansa ja kolinaa tuottavat kodinkoneensa. 

Lemmikkejä kolistajalla saattaa myös olla. Nämä voivat yleensä yhtä huonosti kuin omistajansa. Koirat haukkuvat ja kissat yrittävät karata kolisijan asunnosta. 

Vierailija
35/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, mutta miksi huudat? 

Tarkoitat varmaan miksi korostan vastaukseni mustalla? siksi että erottuisi, mitkä vastauksista ovat keskustelun aloittajan. T. Aloittaja

Vierailija
36/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitat levyjen keräämisen ja keräät seinällisen täyteen. Kirjahylly saattaa tosin tulla halvemmaksi. 

Vierailija
37/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat sille kuulosuojaimet lahjaksi

Vierailija
38/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kostokolistelu on yleistä nykyään. Tämä on sidoksissa minäminä-ilmiöön. Kolistajan mielestä vain hänellä on oikeus kuulua kerrostalossa. 

Kolistajat vihaavat tyypillisesti ääniä, joista ihmisille tulee hyvä olo. Seksi, musiikki yms. Kolistajalla on vain oma kolinansa ja kolinaa tuottavat kodinkoneensa. 

Lemmikkejä kolistajalla saattaa myös olla. Nämä voivat yleensä yhtä huonosti kuin omistajansa. Koirat haukkuvat ja kissat yrittävät karata kolisijan asunnosta. 

Joo, siis ylipäätään minulle on tullut shokkina se kuinka moni pitää oikeutettuna kostotoimenpiteitä naapuria kohtaan. Kusipelti tms, muut ilmiöt, että pitäähän sille naapurille nyt antaa takaisin vaikka hän eläisi vaan normaalia elämää mutta kun jokin ääni sattuu ärsyttämään minua!

Itse en ole koskaan alentunut tähän. En kiusaa työpaikoilla, missään. Jos on konflikti tilanteita niin puhe toimii niihin parhaiten, jos ei uskalla kasvotusten niin laittaa sitten mieluusti sen heippa lapun oman nimensä ja yhteistietojen kera. Siinäkin pyrkii löytämään kompromissi ratkaisun, että jos naapuri tarvitsee erityisesti lepoa vaikka tiettyyn aikaan päivästä tai on kotona etätoimistolla, on tarve keskittyä työntekoon, niin sitten sovitaan mihin aikaan naapurista ei saa kuulua tv:n tai musiikin ääntä esimerkiksi.

T. Aloittaja

Vierailija
39/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse keskustella. Naapuri voi muuttaa vaikka v i t t u u n, jos ei kestä normaaleja ääniä päiväsaikaan. Jos naapuri käyttäytyy häiritsevästi, niin isännöitsijään yhteys. 

Vierailija
40/197 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Telkkaria saa katsoa ja musiikkia kunnella kodissaan, jos tämä tapahtuu hiljaisuusajan ulkopuolella. Ap ei ole toiminut mitenkään väärin, naapuri on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän