Naapuri ei kestä TV tai musiikin ääniä rivitalossa. Mikä avuksi?
Kuuntelen päiväsaikaan vaan korkeintaan 2 tuntia, normaalin puheen voimakkuudella. En voi enää käyttää kuulokkeita koska ne pahentavat tinnitusta.
Naapuri on myös joskus kuunnellut musiikkia ilman kuulokkeita, eikä ole varmasti huudattanut sitä mutta se kuului selkeästi mun asunnon puolelle. Ei häirinnyt, mutta kaikki mitä minä teen häiritsee heitä ja alkaa kostoksi kolistelu, huonekalujen paiskominen seinään. Heidän koiransa haukkuminen kuulostaa myös kuin se tapahtuisi mun asunnon puolella eli huono äänieristys vaikka kyseessä vuonna 2021 rakennettu rivitalo.
Aikaisemmin kun kuuntelin musiikin ja tv ohjelmat kuulokkeilla, ongelmana oli silloin pesukoneen ääni tai askel äänet portaissa tai yöllinen suihkussa käynti. Ilmeisesti mitään ei saisi kuulua.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.
Tai hullujenhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapureihin kannattaa tutustua, niin valittaminen jää vähemmälle. Tutulle ei kehtaa valittaa joka risuksesta.
Jos naapureitten kanssa on ollut normaalisti tekemisissä, niin se kyllä vähentää turhien kiistojen syntymistä ja silloin niistä asioista voi myös kiihkottamasti keskustella.
Tämä ei ole totta ja lisäisin vielä, että ei ole järkevää mennä itse keskustelemaan. Se naapuri voi olla ihan umpihullu ja kun tietää saaneensa reaktion, alkaa piinaamaan oikein huolella. Isännöitsijään yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää aina miksi ihminen, joka on herkkä äänille muuttaa rivitaloon/kerrostaloon. Näille oikea asuinmuoto olisi omakotitalo.
Ei kaikilla ole varaa omakotitaloon. Ihmettelen enemmänkin, miksi missään 70-luvun jälkeen rakennetussa kerro/rivitalossa ei ole kunnon äänieristystä. Tai no, onhan ne varmaan halpoja rakentaa eivätkä ole tarkoitettuja kuin ihmisen säilömiseen sen sijaan, että siellä voisi oikeasti tuntea olonsa kotoisaksi.
Pitäisi vaatia kunnon äänieristyksen tollaisiin kennoasumuksiin. Eihän se voi olla ok, että kuulee tyyliin naapurin pieraisut ja salkkarien katselut kuin naapuri olisi kotonasi.
Edes kohtalaisten äänieristeiden rakentaminen taloihin jo rakennusvaiheessa ei luulisi nostavan talon hintaa aivan hirveästi. Tämä taas vaikuttaisi asukkaiden terveyteen huomattavasti. Lisäksi isännöitsijän työ vähenisi, kun asukkaat eivät riitelisi niin paljon.
Ainakin vuokrataloissa yritetään päästä edelleen mahdollisimman halvalla. Tästä kärsivät sitten talon tulevat asukkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vielä yrittää sovinnollisesti keskustella asiasta. Mutta naapurisi kuulostaa kyllä yhteistyökyvyttömältä, jolloin on pakko olla yhteyksissä isännöintiin.
Sinulla on oikeus elää normaalia elämää. Mikäli naapuri yrittää tätä estää, hän syyllistyy kotirauhanhäirintään.
Öisin kannattaa suosiolla olla hiljaa.
Eli saan kuunnella TV ja musiikkia ilman kuulokkeita rivitalossa, muutaman tunnin ajan päivässä päiväsaikaan vaikka olisi huono äänieristys??? ei ole bassoja käytössä. T. Aloittaja
Ei tarvitse keskustella. Naapuri voi muuttaa vaikka v i t t u u n, jos ei kestä normaaleja ääniä päiväsaikaan. Jos naapuri käyttäytyy häiritsevästi, niin isännöitsijään yhteys.
Kiitos! tämä vahvisti omaa tuntemustakin, sen lisäksi mitä olen lukenut järjestyssääntöjä. Eihän ihmisten tulisi edes järjestyssääntöjä tarvita, vaan riittää kun osaa käyttää maalaisjärkeä. Järjestyssäännöissä kylläkin sanotaan ettei naapuria saisi häiritä mitenkään, MUTTA se pykälä ei tarkoita sitä että erityisherkkä naapuri saisi häiriintyä tavallisista asioista kuten tv:n kuuntelu normaalin puheen voimakkuudella päiväsaikaan, aivan sama minkälaiset pahviseinät tahansa ois kyseessä!!!
Valitettavasti nykyaika on mennyt monessa asiassa hullutukseksi, on nämä ääniyliherkät, hajusteyliherkät, onko sukupuolia enemmän kuin kaksi, väkivalta lisääntynyt, ihmiset ei jaksa enää töissä, naapurimaa lahtaa porukkaa huolella, syntyvyys laskee, kaikki sairaudet lisääntyy, drag kids tapahtumaa yritettiin järjestää, keskustelukulttuuri on mennyt erittäin riitaisaksi... kellä tässä maailmassa on kohta enää hyvä olla?
Ja sitten, kun jokin asia vetuttaa liiaksi. Vaikka naapurin TV:n kuuntelu, alkaa MINÄMINÄMINÄ toiminta jossa syytetään naapuria että kun sinä et huomioi huonoa äänieristystä, sinä häiriköit nyt minua tahallaan huudattamalla päiväsaikaan telkkaria ja minun normaalireaktio siihen ärsyyntymiseen on tietenkin se että kun hermot menee liiaksi niin alan kostokolisteluun!!! T. Aloittaja
Naapuri voi ihan itse vaikuttaa siihen kuuluuko ääniä vai ei. Miksi aina vaaditaan muilta muutoksia mutta itse ei tehdä mitään?
Kostotoimenpiteet voivat olla piinallisia.
Itse kuuntelin musiikkia viikko sitten. Naapuri on siitä lähtien hakannut rakenteita joka päivä monta tuntia 🙄
Ihmiset eivät kuuntele enää musiikkia, tästä oli juuri uutinenkin. Siksi musiikki kai aiheuttaa naapureissa kohtuuttomia raivareita nykyään.
Surullista, koska musiikki tekee keholle ja aivoille hyvää monin tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakenna paksumpi seinä. 10cm villaa, kaks kipsilevyä niin pitäisi jo hiljentyä huomattavasti.
Olen miettinyt tätä, että pitäisikö rakentaa paremmin äänieristetty huone että saisin rauhassa tehdä tavallisia asioita eli kuunnella tv ja musiikkia maximissaan 2 tunnin ajan päivässä. Mutta tuntuu kohtuuttomalta, alkaa näin suureen remonttiin tavallisen elämän takia jotta saisi elää kotonaan ilman kiusaamista...
Jokainen tietää järjestyssäännöt, niissä sanotaan ettei askeläänistä, vauvan itkusta, telkkarista tule oirehtia. Ne kuuluu yhteisöasumiseen ja näitä ääniä kuuluu välillä naapureista kerros ja rivitaloissa. Eihän ne mukavia ole, mutta pitäisi kestää.
T. Aloittaja
Kannattaa muistaa että myös normaalit elämisen äänet, pitkäkestoisina ja häiritsevinä ovat kiellettyjä.
putsaa korvasi 9mm pistoolilla ei tarvitse telkkaria huudattaa.
Kyllä tuo on naapurin ongelma. Itsekin toisinaan ärsyynnyn naapurien seksiäänistä, kovaäänisestä puheesta tms mutta se on kestettävä kun kerrostalossa asuu.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuuntelin musiikkia viikko sitten. Naapuri on siitä lähtien hakannut rakenteita joka päivä monta tuntia 🙄
Päässä täytyy olla kyllä vikaa, jos musiikki aiheuttaa tuollaisia tunteita.
Jospa ne naapurisi vain elävät ihan normaalia elämää, mutta sinä tulkitset äänet kostoksi?
Vierailija kirjoitti:
Naapuri voi ihan itse vaikuttaa siihen kuuluuko ääniä vai ei. Miksi aina vaaditaan muilta muutoksia mutta itse ei tehdä mitään?
Niin ainut mitä voisin enää tässä tilanteessa tehdä, niin jatkaa tinnitukseni pahentamista kuulokkeilla. Tai kallis äänieristysremontti.
Koska ainoat äänet mitä kodistani kuuluu niin on se kun herään aamulla niin saatan haukotella ääneen, saatan muutaman kerran yskiä päivässä kun kurkkuani kuivaa helposti, sitten vessakäynnit, suihkussa käynti, saunomisesta kerran viikossa lähtee ehkä sen verran ääntä kun kihisee kun heitän vettä kiukaalle, seksistä ja voihkimisesta lähtee vähän ääntä, askelääniä vähän kuuluu myös mutta en vedä millään marssiaskelilla ympäri kämppää... sitten tv tai musiikki kohtuudellisella volyymilla max 2 tuntia päivässä, puhelimeen puhun joskus, päivittäin useamman kerran whatsappiin kilahtaa viesti, välillä laittelen ääniviestejä ystävien kanssa whatsapissa... kerran viikossa pesen pyykkiä ja pesuohjelma kestää 2 tuntia...
MINUSTA TUNTUU SAIRAALTA ETTÄ JOUTUU YLIPÄÄTÄÄN TÄLLÄISTÄ MIETTIMÄÄN, ETTÄ PALJONKO NORMAALEISTA TOIMENPITEISTÄ LÄHTEE OMASSA KODISSA ÄÄNTÄ. Helvetti, tämä on kuin vankila
Ja naapuri ajaa minut mielisairaaksi, kun pitäisi hiljaa hiippailen elää kodissaan kun kyseessä on kerrostalo tai rivitalo. Kuiskaaminenkaan ei ole normaalia puhetta, vaan normaalipuhe on asia erikseen. Mutta naapuri yrittää siitä kuiskaamisesta, äänettömästä pesukoneesta, äänettömästä imurista (joo näitä on nykyaikana...) tehdä normaalia
Häirikkö on sellainen joka rallattaa jokapäivä pesukonetta tai imuria, lähes koko vuorokauden musiikki tai tv päällä, ei anna yörauhaa, bileitä jatkuvasti, huutaa usein
T. Aloittaja
Teininähän sitä luukutti musiikkia joka päivä huoneessaan tunteja. Miten mahtaisi nykynaapuri tällaisesta selvitä, kun kerran viikossakin yksi levy on liikaa 🤔
Onko se naapuri valittanut sinulle? Jos on noin huonot äänieristetyt talossa, niin kyllähän sieltä heidän puoleltaan kolinaa kuuluu, ilman että olisivat mikään "kosto".
Vierailija kirjoitti:
Onko se naapuri valittanut sinulle? Jos on noin huonot äänieristetyt talossa, niin kyllähän sieltä heidän puoleltaan kolinaa kuuluu, ilman että olisivat mikään "kosto".
äänieristeet*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päässä täytyy olla kyllä vikaa, jos musiikki aiheuttaa tuollaisia tunteita.
Joo näitä kostotoimenpiteiden tekijöitä naapureissa tuntuu olevan nykyään usein, mitä tulee kerros ja rivitalo asumiseen. Olen pahoillani. He eivät ajattele muuta kuin MINÄMINÄMINÄ ja kun minua ärsyttää jokin ääni, aivan sama miten tavallisesta elämisestä se ääni lähtee... niin rupeaa kiusaamaan ja kostamaan. Ei osata yhtään asettua toisen asemaan ja etsiä kompromissia, että jos naapuri kuunteli nyt musiikkia tunnin ajan, niin minulla on myös oikeus nauttia musiikista ja elämä on paljon kivempaa kun ei olla kireitä lähes mistään naapurin aiheuttamista äänistä... bileet jotka kestävät usein klo 4, niin se nyt on selvää häiriköintiä ja siihen on oikeus puuttua mutta sinun tapauksessa ei ollut kyse siitä! että nämä kostotoimenpiteiden tekijät ovat niin tyhmiä etteikö he joko käsitä että elät normaalia elämää tai eivät välitä siitä.....
Heidän tulisi hoitaa päänsä sisäinen ongelma kuntoon.
T. Aloittaja
Niin ovatko ne naapurit valittaneet sinun aiheuttamasta metelistä vai oletko vain kuvitellut kaiken?
Tämähän on kuin minun asunnossa! Todella ahdistavaa, kun tiedän tasan tarkkaan monelta naapuri lähtee töihin ja koska palaa töistä. Myös jos vieraita tulee käymään, koska harrastaa aikuisten leikkejä. Ja samaten naapuri kuulee minun menot. Huvittavaa että kun kuuntelee musiikkia kuulen sanatarkasti mikä musiikki soi ja mitä sanoja kappaleessa lauletaan.