Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 52v mies, ja avovaimoni on 43v...Onko liian vastuutonta, jos me hankimme vielä lapsen? Olemme heränneet myöhään tähän

Vierailija
06.11.2024 |

Molemmilla on tullut lapsihaave vasta viimeisen kahden vuoden aikana, voimistuen pikkuhiljaa.

Vieläkö ehdimme? Kokemuksia?

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että sekä nuoret että vanhat vanhemmat voivat saada ei-terveen lapsen. Mutta mitä vanhempia vanhemmat on, riski kasvaa.

Pahimmassa tapauksessa se ei-terve lapsi on 24/7 hoidettava sen 20 vuotta minkä kotona asuu. On vähän eroa valvoa öitä 20-40 vuotiaana kuin 40-60 vuotiaana.

Vierailija
62/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 3 sivua keskustelua, joissa vain mietitään, että onpa hupsua tehdä lapset noin vanhana. Melkein kukaan ei ymmärrä todellisuutta. Ei tuon ikäisenä enää voi saada lapsia. Ja juu, kyllä jotkut todella harvat saa lapsen ja en ala niiden harvojen kanssa alkaa väittelemään. Hoidoilla osa ja osa hyvällä tuurilla. Tuon ikäisillä syntyy vain noin 200 vauvaa Suomessa vuodessa. Eli hyvin hyvin vähän. 

Todennäköisempää on, että saa keskenmenoja jos raskaus ylipäänsä edes alkaa. Munasolut on auttamatta liian vanhoja ja kromosomihäiriöisiä.

Hoidoilla voi saada lapsen, mutta se maksaa sitten 10 000- 30 000 e yksityisellä.

Mutta itse asiaan, ei ole ollenkaan huono ajatus tehdä lapsi jos se vain onnistuu. Seulat on nykyään tosi hyvät ja käsittääkseni tuon ikäiset saa niptin jossa valtaosa poikkeavuuksista nähdään. Muutama vuosi sitten tuollainen teknologia ei ollut mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kehitysvammainen lapsi ja sitä kautta tunnen paljon muita vastaavia perheitä. Aika raastavaa katsoa vanhoja vanhempia, jotka joutuu valvomaan 15v lapsen takia öitä kuten pikkulapsiaikana. Se vanhuuden iloksi tehty iltatähti ei aina olekaan pelkkä ilo..

Etkö käynyt seulonnoissa vai etkö tehnyt aborttia, jos tiesit, että sairas lapsi on tulossa? Esim. Down pystytään seulomaan seulonnoissa 99,99 % pois.

Sanoiko hän, että lapsella on down? Kehitysvammainen voi olla monella muullakin tavalla, mitkä kaikki ei näy seuloissa.

Ei voi olla ainakaan vakavasti kehitysvammainen, jos käy seulonnoissa.

Vähänpä tiedät asioista..

Vierailija
64/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee sitä, lapsesta tulisi joku talidomidi. Vaihda vaimo nuorempaan ja hanki sitten lapsi.

Vierailija
65/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa ihmeessä. Teillä on jo sen verran elämänkokemusta, että hyödytte siitä lapsen kasvatuksessa. Myös taloutenne on varmaan jo vakaalla pohjalla. 

Muistakaa myös riskit ja äidin kannattaa käydä kaikissa tarjotuissa tutkimuksissa. 

Onnea etukäteen jos onnistutte.

Teidän ei tarvitse enää jaksaa leikkiä lapsen kanssa kunhan huolehditte, että hän löytää sopivia leikkikavereita ja viette lasta myöhemmin harrastuksiin. 

Vierailija
66/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää lapselle, jos sillä on isovanhempien ikäiset vanhemmat. Sukupolvien välinen kuilu on jo melkoinen, eikä vanhat vanhemmat ymmärrä nuorisoa. Kaveritkin voi kiusata ja lapsi hävetä vanhempiaan.

Tämä kokemus mulla on, kun ystävällä on huomattavasti vanhemmat isä ja äiti kuin normaalisti muilla. Kukaan ei kyllä kiusannut häntä sen takia, mutta vanhempien oli tosi vaikea ymmärtää meidän nuorten elämää. Ja nyt kun ystävällä on yksi lapsi, ei isovanhemmat jaksa olla läsnä lapsen elämässä, kun heidän kuntonsa on jo melko huono. Eli ystävä hoitaa tällä hetkellä omia vanhempiaan ja lastaan, joka on ymmärrettävästi melko raskasta.

Vierailija
67/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isäni ja äitini saivat veljeni 43 ja 50 vuotiaina. Fiksu kaveri on, ei ongelmia, nyt jo aikuinen.

Mitäs veli itse kokee tämän?

Vierailija
68/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee sitä, lapsesta tulisi joku talidomidi. Vaihda vaimo nuorempaan ja hanki sitten lapsi.

Ei sitä lääkettä enää ole olemassakaan.

Vierailija
69/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ajatella myös lapsen kannalta. Olet jo 67-vuotias kun lapsi on vasta 15v. Riskit sairastua ja jopa kuolla on aikamoiset tuossa iässä.

Ihan mitä tahansa voi tapahtua. Ei kannata elää pelkojen ohjaamana.

Kannattaa myös olla realistinen. Kuinka moni lapsi haluaa iäkkäät vanhemmat ja elää nuoruuden esimerkiksi alzheimerin varjostama. (Oma äitini sairastui 65-vuotiaana mutta olin itse jo 40-vuotias tuolloin). 

Ei elää peläten ja kyllä; mitä tahansa voi sattua. Mutta järki käteen sen kanssa että ikääntyessä sairaudet lisääntyvät.

Tämä. Ja muistisairaudet vaan lisääntyy työikäisillä. Mun äiti kuoli alzheimeriin 70-vuotiaana, onneksi olin jo 35 itse silloin, enkä teini.  

Vierailija
70/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia en noin vaan hankita ainakaan enää tuon ikäisenä, aikamoinen tuuri saisi käydä että onnistuisi.

Vierailija
71/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siittiösi ovat todennäköisesti jo käyttöiän päässä. Kannattaa tutkituttaa ensimmäisenä yksityisen kautta. Sen jälkeen munasolut. 

Vierailija
72/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa ihmeessä. Teillä on jo sen verran elämänkokemusta, että hyödytte siitä lapsen kasvatuksessa. Myös taloutenne on varmaan jo vakaalla pohjalla. 

Muistakaa myös riskit ja äidin kannattaa käydä kaikissa tarjotuissa tutkimuksissa. 

Onnea etukäteen jos onnistutte.

Teidän ei tarvitse enää jaksaa leikkiä lapsen kanssa kunhan huolehditte, että hän löytää sopivia leikkikavereita ja viette lasta myöhemmin harrastuksiin. 

Joo, tosi kiva sellaiset vanhemmat, jotka ei jaksa lähteä pyöräilemään, luistelemaan tai pulkkamäkeen. 

Vierailija
73/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on vastuullista, kun pidätte itsestänne huolta. Extreme-jutut pois elämästä.

Vierailija
74/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuutonta on tehdä lisää vauvoja, oli minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
75/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan. Jos ei onnistu, hedelmällisyystutkimuksilla selviää onko jommassakummassa vikaa.

Lahjamunasolut ovat hyvä vaihtoehto. Raskaana oleva kuitenkin ravitsee ja kasvattaa lasta, sekä kohdussa että lapsen synnyttyä.

Vierailija
76/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 3 sivua keskustelua, joissa vain mietitään, että onpa hupsua tehdä lapset noin vanhana. Melkein kukaan ei ymmärrä todellisuutta. Ei tuon ikäisenä enää voi saada lapsia. Ja juu, kyllä jotkut todella harvat saa lapsen ja en ala niiden harvojen kanssa alkaa väittelemään. Hoidoilla osa ja osa hyvällä tuurilla. Tuon ikäisillä syntyy vain noin 200 vauvaa Suomessa vuodessa. Eli hyvin hyvin vähän. 

Todennäköisempää on, että saa keskenmenoja jos raskaus ylipäänsä edes alkaa. Munasolut on auttamatta liian vanhoja ja kromosomihäiriöisiä.

Hoidoilla voi saada lapsen, mutta se maksaa sitten 10 000- 30 000 e yksityisellä.

Mutta itse asiaan, ei ole ollenkaan huono ajatus tehdä lapsi jos se vain onnistuu. Seulat on nykyään tosi hyvät ja käsittääkseni tuon ikäiset saa niptin jossa valtaosa poikkeavuuksista nähdään. Muutama vuosi sitten tuollainen teknologia ei ollut mahdollista.

Alapeukku "ei voi saada"-väitteelle. Kyllä voi. Hedelmöityshoitoihin vaan.

Niiden aikana selviää mitä kaikkia hoitoja tarvitaan.

Vierailija
77/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden vastaavan parin, jotka päätti vvielä yrittää lasta. Lapsi aloitti nyt jo koulun ( ja isä oli siis 60v). Kyllähän he näyttää lapsensa isovanhemmilta, mutta pakko oli se lapsi saada.

Vierailija
78/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse Iltatähti. Vaikka rakastin vanhempiani, olisi kiva, jos he olisivat vielä elossa. He eivät minut saadessaan jaksaneet enää touhuta kanssani niin kuin yleensä pienten lasten kanssa touhutaan. Kasvatukseni oli vanhanaikaista. Kun läksin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, heille ilmaantui sairauksia, joiden vuoksi he eivät jaksaneet matkustella luokseni. Aloin itse käydä heillä siivoilemassa. Kun sain omia lapsia, en saanut vanhemmistani tukea. No, eipähän ole enää nyt itse iäkkäämpänä tarvinnut käydä vanhoja vanhempia auttelemassa, kun heitä ei enää ole. Sitä paitsi jos tarkemmin ajattelee, niin saatan olla jonkin verran kirjolla. Eli miettikää, millaista elämää toivotte. 

Samat ajatukset. Jotenkin ap:n halu hankkia lapsia tuntuu itsekkäältä.

Omat vanhemmat oli nelikymppisiä, ja nyt kun itse olen 40 niin ovat 80. Tuntuu että olen koko elämäni o

Iltatähteyteen liittyen sanoisin vielä, että oli kovin yksinäistä, kun isovanhemmatkin olivat jo kuolleet tai dementoituneita. Samoin minulle ei syntynyt mitään suhteita serkkuihini, kun he olivat eri sukupolvea. Vanhempieni ystäväperheet olivat myös ihan eri-ikäisiä, eivät toisia pikkulapsiperheitä. 

Vierailija
79/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa sitten tavoitteeksi kaksi. On aika karua olla parikymppinen, jonka vanhemmat on jo eläkeläisiä eikä perheeseen kuulu muita. Joutuu hyvin mahdollisesti jo huomattavan nuorella iällä olemaan arjessa jo teidän tukena eikä toisinpäin. 

Kokemusta on, vanhempani olivat teidän ikiänne kun synnyin ja ainokaiseksi jäin. 

Vierailija
80/131 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan. Jos ei onnistu, hedelmällisyystutkimuksilla selviää onko jommassakummassa vikaa.

Lahjamunasolut ovat hyvä vaihtoehto. Raskaana oleva kuitenkin ravitsee ja kasvattaa lasta, sekä kohdussa että lapsen synnyttyä.

Eihän se mikään "vika" ole, jossei vanhukset saa lapsia vaan ihan luonnollinen seuraus iästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan