Olen 52v mies, ja avovaimoni on 43v...Onko liian vastuutonta, jos me hankimme vielä lapsen? Olemme heränneet myöhään tähän
Molemmilla on tullut lapsihaave vasta viimeisen kahden vuoden aikana, voimistuen pikkuhiljaa.
Vieläkö ehdimme? Kokemuksia?
Kommentit (131)
Tuossa iässä lapsen saaminen on vaikeampaa ja epätodennäköisempää kuin olisi ollut 10-20 vuotta sitten. Riskit kasvavat iän mukana.
Jos saatte lapsen, on kuitenkin todennäköisempää, että hän on terve ja kaikki menee hyvin. Elämä on riskejä täynnä, ja nuoretkin vanhemmat voivat saada sairaan / vammaisen lapsen tai sairastua itse tai pahimmillaan kuolla nuorena. Kenenkään vanhemmuus ei ole pelkästään helppoa, kaikilla on lapsen kanssa jossain vaiheessa jollain tavalla vaikeaa. Ihminen selviää kuitenkin elämänsä aikana vaikka mistä vaiheista ja tilanteista.
Lapsi tuntee vain omat vanhempansa ja oman perheensä. Oli se millainen tahansa, lapsi oppii sellaisen perheen jäseneksi kuin jossa on kasvanut. Siten, jos vanhemmat ovat iäkkäitä, se on lapselle normaalia. Jokainen lapsi kyseenalaistaa ja haastaa jossain vaiheessa omia vanhempiaan. Ei kannata jäädä odottelemaan jotain onnettomuutta. Elämä on tarkoitettu elettäväksi tässä ja nyt. Eiliselle emme voi enää mitään, huomisesta emme varmuudella tiedä. Jos haluatte lapsen, tavoitelkaa sitä nyt. Vuosi vuodelta se muuttuu vaikeammaksi ja epätodennäköisemmäksi.
Siitä vaan. Onhan näitä poliitikkojen vaimoja jotka ovat synnyttäneet reilusti yli 50 v.
Olen itse Iltatähti. Vaikka rakastin vanhempiani, olisi kiva, jos he olisivat vielä elossa. He eivät minut saadessaan jaksaneet enää touhuta kanssani niin kuin yleensä pienten lasten kanssa touhutaan. Kasvatukseni oli vanhanaikaista. Kun läksin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, heille ilmaantui sairauksia, joiden vuoksi he eivät jaksaneet matkustella luokseni. Aloin itse käydä heillä siivoilemassa. Kun sain omia lapsia, en saanut vanhemmistani tukea. No, eipähän ole enää nyt itse iäkkäämpänä tarvinnut käydä vanhoja vanhempia auttelemassa, kun heitä ei enää ole. Sitä paitsi jos tarkemmin ajattelee, niin saatan olla jonkin verran kirjolla. Eli miettikää, millaista elämää toivotte.
Vanhempani olivat nelikymppisiä kun synnyin, mutta olinkin vasta kolmas lapsi. He ovat nyt yli seitsemänkymppisiä, virkeitä eläkeläisiä ja minä kolmekymppinen. On se jotenkin surullinen ajatus, että olisin nyt itse vasta 20-vuotias, kun isä alkaa selvästi vanheta.
Jos lapsesi saa joskus omia lapsia tyypillisessä perheenperustamisiässä, niin olet itse siinä vaiheessa jo vanha pappa tai kuollut. Kyllä lapsi suree sitä jos oma vanhempi on niin huonossa kunnossa, ettei isovanhemmuudesta oikein tule mitään, oli ikä mikä hyvänsä, mutta vanhemmiten todennäköisyys kasvaa että olet itse hoidettava siinä vaiheessa kun lapsellasi on pienet lapset.
Trolli taas. Kuka viitsii edes täältä kysellä lupaa tähän? Fiksut hankkivat ilman mitään palstan lupaa.
Minulla on kehitysvammainen lapsi ja sitä kautta tunnen paljon muita vastaavia perheitä. Aika raastavaa katsoa vanhoja vanhempia, jotka joutuu valvomaan 15v lapsen takia öitä kuten pikkulapsiaikana. Se vanhuuden iloksi tehty iltatähti ei aina olekaan pelkkä ilo..
Olen 52-v. nainen enkä kyllä enää jaksaisi, onneksi omat lapset on jo täysi-ikäisiä. Mutta sinä olet mies, joten ehkä ei ole sinulle niin rasittavaa hoitaa vauvaa öisin ja pukea kurahousuja kiireessä aamuisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse Iltatähti. Vaikka rakastin vanhempiani, olisi kiva, jos he olisivat vielä elossa. He eivät minut saadessaan jaksaneet enää touhuta kanssani niin kuin yleensä pienten lasten kanssa touhutaan. Kasvatukseni oli vanhanaikaista. Kun läksin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, heille ilmaantui sairauksia, joiden vuoksi he eivät jaksaneet matkustella luokseni. Aloin itse käydä heillä siivoilemassa. Kun sain omia lapsia, en saanut vanhemmistani tukea. No, eipähän ole enää nyt itse iäkkäämpänä tarvinnut käydä vanhoja vanhempia auttelemassa, kun heitä ei enää ole. Sitä paitsi jos tarkemmin ajattelee, niin saatan olla jonkin verran kirjolla. Eli miettikää, millaista elämää toivotte.
Samat ajatukset. Jotenkin ap:n halu hankkia lapsia tuntuu itsekkäältä.
Omat vanhemmat oli nelikymppisiä, ja nyt kun itse olen 40 niin ovat 80. Tuntuu että olen koko elämäni ollut olemassa vain ollakseni avuksi, ja mitä pidemmälle mennään sitä enemmän sitä apua minulta kaivataan. Se on ollut raskasta, koska vanhemmat ovat eronneet eivätkä siten ole olleet toistensa tukena, vaan minä olen tietyllä tavalla kannatellut molempia.
Eli jos saatte lapsia vanhana ja varsinkin vain yhden niin älkää sysätkö omia ongelmianne hänelle, vaan suunnitelkaa vanhuutenne jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on mahtavia. Se alun valvominen on nopeasti kärsitty ja unohtuu nopeasti.
Muistetaan, että osa vauvoista nukkuu koko yön huutamatta. Ihmetyttää tuo, miten jotkut pitävät vauva-aikaa vaikeana. Vaikea aika tulee oikeasti 1-3-vuotiaana, kun taapero juoksee kovaa. Meno on vaarallista ja tulee onnettomuuksia.
Mun isäni ja äitini saivat veljeni 43 ja 50 vuotiaina. Fiksu kaveri on, ei ongelmia, nyt jo aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on. Lukiolaisella lapsella ei kuulu olla eläkeikäisiä vanhempia, jos edes molemmat ovat elossa silloin. Lisäksi kaikki korostuneet terveysriskit lapsenkin osalla.
No tuosta selviää sillä, että lapsi menee amikseen.
Minä tein 43 veenä iltatähden. En tosin ollut rapakunnossa siinä vaiheessa, kuten palstan vastauksista voi päätellä. Nyt on lapsi saatu täysi-ikäiseksi ja muuttaa pois kotoaan. En ole vieläkään toinen jalka haudassa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kehitysvammainen lapsi ja sitä kautta tunnen paljon muita vastaavia perheitä. Aika raastavaa katsoa vanhoja vanhempia, jotka joutuu valvomaan 15v lapsen takia öitä kuten pikkulapsiaikana. Se vanhuuden iloksi tehty iltatähti ei aina olekaan pelkkä ilo..
Etkö käynyt seulonnoissa vai etkö tehnyt aborttia, jos tiesit, että sairas lapsi on tulossa? Esim. Down pystytään seulomaan seulonnoissa 99,99 % pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö käynyt seulonnoissa vai etkö tehnyt aborttia, jos tiesit, että sairas lapsi on tulossa? Esim. Down pystytään seulomaan seulonnoissa 99,99 % pois.
Sanoiko hän, että lapsella on down? Kehitysvammainen voi olla monella muullakin tavalla, mitkä kaikki ei näy seuloissa.
Se, kun joku pelkää näitä kehitysvammoja niin luonto korjaa keskenmenolla suurimmat ongelmat pois. Lisäksi Suomessa on mahdollisuus osallistua seulontoihin, jossa saadaan lähes aukottomasti Downin oireyhtymää sairastavat lapset selville sekä muut yleisimmät kehitysvammaisuutta aiheuttavat kromosomimuutokset.
Aika turvallisin mielin voi hankkiutua raskaaksi niin kauan kun vaan pystyy. Suomessa saa abortin, jos sikiöllä havaitaan kehitysvamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin seulonnoissa. Lapseni ei ole down. Syntyessään lapsi oli terve, mutta ei kehittynyt normaaliin tahtiin. Kehitysvamma-diagnoosi saatiin kun lapsi oli 3v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän, että lapsella on down? Kehitysvammainen voi olla monella muullakin tavalla, mitkä kaikki ei näy seuloissa.
Ei voi olla ainakaan vakavasti kehitysvammainen, jos käy seulonnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin seulonnoissa. Lapseni ei ole down. Syntyessään lapsi oli terve, mutta ei kehittynyt normaaliin tahtiin. Kehitysvamma-diagnoosi saatiin kun lapsi oli 3v
Oliko joku perinnöllinen kromosomivika?
Ruma olisi annettu adoptioon, mutta onneksi tuli kaunis...