Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?
Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.
Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.
Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.
Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.
Kommentit (537)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaisin nykyisen asuntoni, minun pitäisi lyhentää lainaa 750€/kk, jotta saisin kämpän maksettua 20 vuodessa. Maksan vuokraa 670€, joten vuokralla oleminen tulee halvemmaksi.
Ei tule halvemmaksi. Et vain osaa laskea. Lainan lyhentäminen on säästöä ja kasvattaa omaa omaisuutta. Vain koron osuus on kustannus.
Olet väärässä.
Mahtavat perustelut sinulla.
Ajattelin, että normaaliälyiset ihmiset tietävät mitä kuluja pelkässä asunnon ostamisessa on saati siinä asuessa. Erehdyin. My bad.
Kuten pankille lyhennysten lisäksi maksettava korko(!) sekä mahdolliset muut kulut. Myös varainsiirtovero, kaupanvahvistajan palkkio, kiinteistönvälittäjän palkkio (jos välittäjä on käytössä) sekä mahdolliset kuntotarkastukset ja muut asunnon valmistelevat kulut.
Sitten asuessa siinä omistusasunnossa pitää maksaa kiinteistövero, mahdolliset vastikkeet taloyhtiölle (hoitovastike, pääomavastikkeet, ehkä tonttivuokra). Asunnossa etenkin omakotitalossa tai rivitalossa, voi olla myös kuluja, joita vuokra-asunnossa ei tule, kuten lämmityskulut, jätemaksut, auraus, nuohous, huollot ja remontit, yms. Lisäksi pitää vertailla vuokra-asunnon ja omistusasunnon vesi- ja sähkömaksuja, yms.
Ja siihen päälle kotivakuutukset, joissa vuokra-asuja yleensä pärjää pienemmillä kuluilla, kun koko taloa ei tartte vakuuttaa.
Eikö sinusta ole kumma, että aikuinen ihminen kuvittelee maksavansa vaan pankille lyhennykset ja se on siinä? 😂
Ei se asunnon omistaminen lopulta välttämättä mikään hyvä sijoitus ole. Tälläkin hetkellä Suomessa on asunto-osakkeita jotka omistajat antavat ilmaiseksi sille, jona vain huolii. Itse tykkään asua vuokralla, sijoituksissa ison omakotitalon verran kiinni. Osinkotuloilla kattaa suurimman osan vuokrasta ja kansainvälisten suuryritysten arvokehitys on vähän toista, kuin Suomen ilmastoon rykäistyn tönön.
Vierailija kirjoitti:
Täällä näyttävät liki kaikki matikkanerot laskevan omistusasumisen kuluiksi myös lainan lyhennyksen. Sehän ei ole kulu, vaan itselleen säästämistä. Mutta jos lainanlyhennyksen haluaa laskea kuluksi, niin tällöin myös vokralaisen "kuukausittaiset osake- ja rahastosijoitukset" pitää laskea samalla tavalla kuluiksi.
Lähinnä tuumaamme että korot+vastike on iso kuluerä omistusasujalle. Tähän päälle omasta kukkarosta joka ainoa remontti seuraavat 20 vuotta.Eli maksettavaa voi kertyä siinä missä vuokra-asujallekin. Ja tässä ei siis ole katsottu itse lainaerää.
Totta, että lainaerän maksamalla lähtökohtaisesti kartutat omaisuuttasi. Mutta 500€ kuussa asuntolainaan ei välttämättä tuota pidemmän päälle kovin kummoisesti. Jos asuntosi arvo on nyt 100 tonnia, asunto ei välttämättä ole 100t arvoinen kun laina on maksattu. Tai jos onkin vaikka 120t, inflaatiokorjattuna se onkin edelleen 100t. Huonoimmillaan kukaan ei halua ostaa asuntoasi edes pilkkahinnalla.
Mutta jos asut vuokralla ja sijoitat ylimääräisen rahan osakkeisiin, olet 20 vuoden kuluttua taatusti vaurastunut. Etkä ole kiinni homeasunnossa heikosti arvostetulla asuinalueella.
Vierailija kirjoitti:
Muutamat kerrat olen oman talon omistaneiden itkua kuunnellut kun ollut tyyliin reikä seinässä mistä tulee vesi sisään eikä tiedetä mitä tehdä. Toiset sitten vaan kaivaa itseään syvemmälle velkakuoppaan kun rempan tullessa aina ekana vaan pankkiin lainaa kyselemään.
Tyyliin reikä seinässä. Enpä ole koskaan tälläistä vielä nähnyt.
Kotivakuutus korvaa aikalailla kaikki yllättävät jutut ja valveutunut asunnon omistaja hoitaa niin ettei yllätyksiä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ap luulee, että omistusasunnon maksut loppuvat 20 vuoden kuluttua Ei. Silloin alkaa juuri kulut kohota . Seuraavan 20 vuoden aikana maksat remontteja, kiinteistön ylläpitoa ja veroja sen asunnon hinnan verran.
Ap, olisiko aika miettiä asioita vähän paremmin.
Tää on kyl ihan täyttä sontaa.
Mulla on sijoituskohteena 50v vanha okt.
50v aikana tehdyt remontit. Putket vaihdettu komposiitiksi= 8800€.
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Kylpyhuone/ vessa/ sauna uusittu 22000€.
Sähkö-/ putki/ remontointi lisähommat 3000€.
Tosta voit laskea kaikki yhteen ja 50v paljon tulee per kk. Ei kovinkaan paljon.
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€. Sen jälkeen ei ole mitään muuta kuin pintaremontoitia seuraavaan 15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap luulee, että omistusasunnon maksut loppuvat 20 vuoden kuluttua Ei. Silloin alkaa juuri kulut kohota . Seuraavan 20 vuoden aikana maksat remontteja, kiinteistön ylläpitoa ja veroja sen asunnon hinnan verran.
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Tosta voit laskea kaikki yhteen ja 50v paljon tulee per kk. Ei kovinkaan paljon.
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€. Sen jälkeen ei ole mitään muuta kuin pintaremontoitia seuraavaan 15v.
Mitä olet maksanut itse talosta? Missä sijaitsee? Onko sähkölämmitys? Paljon kuukausittaiset perusmaksut?
Onko nuo kaikki remontit tehty viime vuosina vai muutitko markat suoraan euroiksi ilman inflaatiokorjausta?
1974-76 tehtyjä omakotitaloja löytyy myynnissä esim. Juukasta hintaan 15t. Rauma 21,5t. Lappeenranta 29t. Suonenjoki 31,5t. Raahe 39t.
Porvoossa ja Loviisassa maksaa peräti 80t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Lämmitysjärjestelmä jää epäselväksi. Onko keittiön kaapisto ja koneet olleet samat 50v?
Ei vissiin ole tarvinnut kunnostaa lattiapintoja tai nykyaikaistaa lämpöeristystä?
Onko kuitenkin kunnallisessa vesiverkostossa vai oma kaivo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€. Sen jälkeen ei ole mitään muuta kuin pint
Ostin talon € aikana. Kaikki kuitit yms talokansiossa. En muuttanut nykyrahaksi koska oikeastaan kaikki korjaukset tehty viimeisen 10v sisään. Poislukien jtn tapetointeja.
Maksoin talosta 2009. 148 000€. Remonttien ja asunnon arvojen noustua talon arvo nyt n190-200k€.
En halunnut myydä asuntoa pois koska sain siihen vuokralaisen joka maksaa vuokraa 1200€/kk + kiinteät kulut.
Lämmitys on sähkö/ ilp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€. Sen jälkeen ei ole mitään muuta kuin pintar
Mulla kiinnostaa, että mikä on sisälämpötila ja paljon sen ylläpito kustantaa. Onko asukkailla astmapiiput?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€. Sen jälkeen ei ole mitään muuta kuin pintar
Kato hemmetti. Keittiö jäi kirjoittamatta. Uusittu 2009 ennen mua. Kuitti 15***€ en muista tarkkaa summaa. Lattia on parkettia joka hiottu edellisen omistajan toimesta.
Pankki päättää puolestani että minulla ei ole varaa asuntolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katto uusittu 9200€.
Salaojat uusittu 5900€
Mitä seuraavaksi. Ulko-ovet ja ikkunat 10k€.&
Riippuu kuinka paljon käytetään 6800kg painavaa takka/ leivinuuni kompleksia. Ei ole sisäilman kanssa ongelmia.
Mä en halua omistaa mitään. Ei niitä omistuksia saa hautaan mukaan kuitenkaan.
Miten ketään jaksaa kiinnostaa. Kaksi hyvätuloista akateemista ja vuokralla asutaan. Hyvä lokaatio. En jaksa muuttaa. Joo rahaa menee hukkaan mutta mitä sitten. se ei häiritse minua. Miksi se häiritsee aloittajaa?
Kaikki eivät halua kituuttaa 20 vuotta lainaa lyhentäen ja korkoja maksellen. Siihen omistusasuntoon joutuu tekemään remontteja ja maksamaan kodinkoneet omasta lompakosta. Ja auta armias kun joudutaan peruskorjaamaan taloa niin maksettavaa tulee helposti yli tonni neliöltä. Eikä ole mitenkään kirkossa kuulutettu, että saat myyntivoittoa kun on myynnin aika. Nythän asuntojen hinnoista on pyyhkiytynyt kolmessa vuodessa pois kolmannes myös pääkaupunkiseudulla.
Ihana elämä. Asuntoa ei ole pakko omistaa.
Eivät saa lainaa. Eivät saa säästettyä alkupääomaa. Elääkö ap ihan omassa kuplassaan.
Saan säästettyä rahaa kyllä mut menee 10v et saan ostettua asunnon. Lainaa en saa
Muutamat kerrat olen oman talon omistaneiden itkua kuunnellut kun ollut tyyliin reikä seinässä mistä tulee vesi sisään eikä tiedetä mitä tehdä. Toiset sitten vaan kaivaa itseään syvemmälle velkakuoppaan kun rempan tullessa aina ekana vaan pankkiin lainaa kyselemään.