Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?

Vierailija
05.11.2024 |

Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.

Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.

Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.

Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.

Kommentit (391)

Vierailija
341/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso mitä sillä omaisuudella tekee, kävelee mielummin vuokrakämpästä viimeisillä voimilla arkkuun ja se on siinä.Talonomistaja sinä sen sijaan tuhlaa vuosikymmenissä rahaa pelkästään tönösi kunnostamiseen pienen omaisuuden ja kun aikasi koittaa mitä teet talollasi, lapset ei välitä siitä, joten sinne se paska jää lahoamaan.Suomesta löytyy tuhansia tuhansia autiotaloja.

Vierailija
342/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän vuokralla olo on täysin järjetöntä -sopii vai nuorille tilapäisratkaisuna.

Aikuisilla/työssäkäyvillä sen sijaan oma asunto on aina parempi.

ja okt paras.

Vierailija
344/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varuste lekasta puolijoukkueteltta kenttävuoteella ja hyvä kamina se on siinä.

Vierailija
345/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin heti törsännyt kaikki rahani johonkin lahoavaan omistusasunto-korsuun takahikiällä, minulla ei olisi ollut varaa tienata sijoituksillani miljoonaomaisuus asuessani vuokralla siellä missä kulloinkin huvitti. Näin se nyt vain menee.

Vierailija
346/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syy oli se, että pienestä palkasta valtaosa meni vuokraan eikä mitään jäänyt säästöön. Pankille ei kelvannut maksukyvystä se, että viimeiset 10v olet moitteetta maksanut 1400-1600€/kk vuokraa, niin ei saatu 900€/kk asuntolainaa kun ei ollut 25000€ omaa rahoitusta. Onneksi OF tilini tuotto oli yllättävän suuri heti alkuunsa, niin nyt pääsimme omaan kotiin kiinni.

Vierailija
347/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä mielessä onnekkaassa tilanteessa, kun asun uudiskohteessa, jossa vuokranantaja on yleishyödyllinen taho. Vuokra on reilusti alle markkinatason.

Vuokran ja vastikkeen +korkomenojen erotus on 100e. Jos omistaisin tämän kohteen, käytännössä tuo 100e on säästettävä tulevia remppoja varten. 

En "rikastu" lyhentämällä asuntolainaa, mutta saan tuottoa matalariskisistä sijoituskohteista 2-3%. 

Omistusasumisen kannattavuutta kannattaa oikeasti laskea auki.

Vierailija
348/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap luulee, että omistusasunnon maksut loppuvat 20 vuoden kuluttua Ei.  Silloin alkaa juuri kulut kohota . Seuraavan 20 vuoden aikana maksat remontteja, kiinteistön ylläpitoa ja veroja sen asunnon hinnan verran.

Ap, olisiko aika miettiä asioita vähän paremmin.

Lisäksi vuokralla asuva, joka sijoitti ylimääräisiä rahoja pörssiin, on 20 vuoden aikana saanut hyvän tuoton sijoituksille. Asunnon omistaja kaikki raha on mennyt lainoihin, veroihin ja ylläpitokuluihin. 

Joku alapeukutti? Hän varmaa tietää... 

Ok, Helsingin pörssi on tuottanut viimeisen 20 vuoden aikana 6,1% vuosittain. Jos on laittanut pörssiin 10 000€ niin se on kasvanut 32 050€ arvoiseksi.

Onko asuntojen hinnat yli kolminkertaistunut? Harvemmin näin. Mutta jos olisikin, niin asuntoon kohdistuvat kulutkin

Ei se vuokralla asuminen ole yhtään halvempaa. Sitä voi ostaa omistusasunnon ja sijoittaa samalla ihan samoin pörssiin. Vuokraa maksamalla ei voita mitään, koska ne asumiskulut joka tapauksessa vuokraisäntä maksattaa asukkaalla vuokrassa ja vielä vuokrauksesta koituva voitto siihen päälle. 

Vierailija
349/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin reissaan maailmalla ne rahat jotka laittaisin jonkun lähiö kerrostaloyksiön omistamiseen ja sen ylläpitokuluihin

Vierailija
350/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole muutakaan mahdollisuutta olemassa.

Yksi välimuoto omistusasumisen ja vuokra-asumisen välissä on asumisoikeusasunto, jonka hinta on noin 15 % omistusasunnon hinnasta taaten pysyvän asumisoikeuden. Asumisoikeusasunnon arvo on sidottu rakennuskustannusindeksiin ja se on mahdollista vaihtaa toiseen vapautuvaan asumisoikeusasuntoon ilman erillistä jonotusta. Sen voi halutessaan myydä 3 kuukauden irtisanomisajan puitteissa ja asunnon myynti on täysin firman vastuulla eikä asukkaan tarvitse itse tuskailla sen kanssa. Asumisoikeusasunnon kynnysraha vaikuttaa myös asukkaiden valikoitumiseen karsien pois ne pahimmat häiriköivät naapurit. Yli 55-vuotiaiden osalta varallisuutta ei huomioida ja jotkut ovatkin myynneet vanhan omistusasunnon ja muuttaneet asumisoikeusasuntoon, jolloin heillä on ollut runsaasti käyttövaroja asuntokaupan jälkeen.

Vierailija
351/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lainan omistusasuntoon v.2020. Mulla ei ollut lainkaan säästöjä, olin jäänyt yksin lasten kanssa ja vuokra vaan nousi. Porukat sitten takasi lainan ja onneksi sain sen ilman säästöjä tutusta pankista. Nyt olen viisi vuotta lainaa maksanut pois. Saatiin ostettua iso rivitalon päätyasunto, vakavaraisessa taloyhtiössä. Viisi vuotta siinä vuokra-asunnossa, jossa asuimme olisi kustantanut 60 000€ jo pelkkien vuokrien vuoksi. Meidän asunto on kohta 20 vuotta vanha, mutta mitään isoja korjauksia ei ole tarvetta tehdä ja vastike on ihan naurettavan pieni. Jos jotain menee rikki, niin taloyhtiöllä on rahaa. Tällaisessa omistusasunnossa voin asua.

Vierailija
352/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan vuokraa itse maksa. sossu sen maksaa.

omistusasuntoon ei saa tukia

Vierailija
353/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole varaa menettää vapauttani. Asunnon myyminen on hankalaa. En tahdo omaisuutta, siitä on huolta. Vuokra-asunnossa on kuukauden irtisanomisaika, ja se on helpompi, kun on sinkku eikä osaa tehdä putkiimiehen tms hommia - talonmies tulee auttamaan kyllä jos jotakin sattuu.

Monta mielenkiintoista työtilaisuutta ja rakkauskin - olisivat menneet sivu suun, jos olisin omistanut asunnon yhdellä paikkakunnalla, jämähtänyt vaikka 3-kymppisenä tekemään lapsia sinne, ja jäänyt pysyvään työhön. On sen verta outo koulutus, että työn perässä oon saanu muuttaa eniten. Ja rakastan seikkailua! ELämä on seikkailu.

Kamalaa jos olisin ollut 2-kymppisestä asti samalla paikkakunnalla, johon synnyin. Oon kokenu paljon mielenkiintoisia ammatteja vuokralla asumisen ansiosta. Ja juu, itse olen vuokrani maksanut - työllä. Ja olen edelleenkin velaton.

Vierailija
354/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAAAS, joko riittää. Jorma Uotinenkin valitsi kuten Aira samulin. bulewardilta vuokrakodit. Ja mun kavereilla on vuokrakoteja 3000e -1000e koteja. Eli  on valintakysymys. Halutan vaihdella paikkoja, osa noistakin on  vuodenkin komennuksilla ulkomailla, yks lähte merelle puoleksi vuodeksi. Ei oo perillisiä joille kerätä mitäänomaisuuksia ja muutenkin jokainen hnakkii omansa -rahat  yms.  Laitta sivuun sen verran, että vanhetessa voi ostaa siivoukset, asioinnit jne palvelut. Moni haluaa välillä asua ulkomailla. Miks aina samaaa kysyt, alkaa tylsii. Ja mitä se sulle kuuluu.

Toki ne ryhmät joilla hyvin pienet tulot, alkupääoma-omavastuuosuus jne vaikea saada kasaan. Mutta sulle sanoisin jo -ala vetää  sivu vasemmalle äkkiä.

Vierailija
355/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaako asuntolaina vai miksi toisten asiat niin kaivelee?

joo toi mätäaivo kaivelee sammaa,joku vikainen toi on,aina samaa sontoo suoltaa. häntä niiiin vaivaa.  v---tun kuspiää

Vierailija
356/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kukaan vuokraa itse maksa. sossu sen maksaa.

omistusasuntoon ei saa tukia

Kela lakkautti omistusasuntoihin myönnettävän asumistuen vasta tämän vuoden 2025 alussa samalla kun tulivat voimaan uudet varallisuusrajat, joissa huomiodaan varsinaiset tulojen osalta mm. pankkitalletukset.

Vierailija
357/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen työssä käyvä mies. Asun kaupungin vuokrakaksiossa. Ei ole mitään halua ostaa omaa asuntoa. Täällä jos menee jääkaappi rikki niin huoltomies tuo uuden. Täällä jos vessanpönttö vuotaa huoltomies käy korjaamassa. Jos sataa lunta joku käy auraamassa pihan. Jos patteri ei lämpene huoltomies käy sen ilmaamassa. Ei huolta mistään. Jos tulee kallis putkiremontti taloon niin muutan toiseen kämppään. Elän minimalistisesti enkä sijoita mihinkään kiinteään omaisuuteen koska ei täältä saa mitään mukaansa.

Vierailija
358/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaako asuntolaina vai miksi toisten asiat niin kaivelee?

Sama hullu pyörii täällä suht säännöllisesti. Veikkaan että velat tai tulevat remontit painavat niskassa eikä saa öitään nukutuksi, paha olo puretaan tänne palstalle päivisin.

Tai sitten maksaa 1000e vuokraa pikku tuloistaan ja se kiukuttaa kun edelleenkään ei omista kun alushousut ja vuokra loordi senkun vaurastuu.

Vierailija
359/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä omistusasunto muuttuu kuluttomaksi kun laina on maksettu?

Mikäs vuokra asuminen?

minä maksan 210e vastiketta kun laina on maksettu.

Vierailija
360/391 |
21.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut jo 80-luvulla ulkomailla enkä ole jatkossakaan jämähtämässä paikoilleni, joku ok-talo, pari lasta, koira, auto -elämä olisi täysin utopiaa eikä mua ole koskaan sellaiseen kannustettu/motivoitukaan. Miten siis haaveilisin sellaisesta joka ei ole koskaan ollut mikään ihanne?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän