Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?
Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.
Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.
Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.
Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.
Kommentit (391)
Tammikuusta alkaen irtisanomiseen riittää asiallinen syy.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Minulla on varaa asua kivalla alueella, jossa lapsilla on hyvä koulu ja kivat kaverit. Jos ostaisin näin ison asunnon, joutuisin ostamaan sen itä- tai Pohjois-Helsingistä, ja sinne en todellakaan halua.
Sanontana olla varaa, se voi tarkoittaa niin monia asioita. Olisiko minulla varaa asua omistusasunnossa Kontulassa? Rahallisesti kyllä. Onko minulla varaa pitää lapseni turvassa ja elää rauhallista, minulle sopivaa elämää? Vuokralla asuessani kyllä.
tämä ei ole noiden alueiden mollaamista, mutta ne eivät sovi minulle.
Mikä omistusasunto muuttuu kuluttomaksi kun laina on maksettu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli puoliksi maksettu asunto, mutta sairatuin vakavasti ja sain potkut. Sen jälkeen sainkin lähe 10 vuotta asumistukea noin 30 % asumiskuluista.
Ja omistusasunnosta ei saa hyvää voittoa, jos olisit sijoittanut saman summan osakkeisiin olisi voittosi jopa 50 % enemmän. Tiedän montakin joka on remonttien takia joutunut maksamaan asuntonsa 2 jopa kolme kertaa.
Mistä ihmeestä sä ensinnäkin saat sen ylimääräisen rahan niihin osakkeisiin? Se asunto sinäkkn vuokraat on jonkun business ja sinä maksat sen lyhennykset
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli puoliksi maksettu asunto, mutta sairatuin vakavasti ja sain potkut. Sen jälkeen sainkin lähe 10 vuotta asumistukea noin 30 % asumiskuluista.
Ja omistusasunnosta ei saa hyvää voittoa, jos olisit sijoittanut saman summan osakkeisiin olisi voittosi jopa 50 % enemmän. Tiedän montakin joka on remonttien takia joutunut maksamaan asuntonsa 2 jopa kolme kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin vuokraa 1100 eur kk asunnosta. Kunnes ostin samanlaisen asunnon sen yläpuolelta josta nyt maksan saman verran lyhennyksiä ja vastikkeita.
Paitsi lyhennys loppuu jossain vaiheessa ja sitten selviät pelkän vastikkeen maksamisella.
JA jos myyt kämppäsi, saat muhkeat taskurahat. :D
Ja sitten tulee putki- julkisivu-remontti ym ja vastike on taas 10v yhtä iso kuin vuokraja paljonko taskurahaa on jos laitat 20vuotta sen lainalyhennyksen+korot säästöön? Sanoisin todella muhkeat taskurahaat :D
Vuokralaisena on helpompi heittäytyä toimeentuloasiakkaaksi kun on jo valmiiksi ressukka, yhteiskunta maksaa jos työnteko ei oikein nappaa. Lapsuuden kaveri tuossa juuri kävi moikkaamassa, työtön vuosia ja vaimo vuosikymmeniä ovat niin näppäriä ja viisaita olevinaan mutta töihin ei pysty, no nyt niitten lapsetkin työttöminä tekevät joitain keikkatöitä jos saavat, ei ne nälkään kuole ja katto päällä kaverilla vielä maksusitoumus silmälaseihin sossusta, minä joka töissä käyn niin maksan itse lähelle tonnin uusista laseista, että sillä lailla työnteko kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisena on helpompi heittäytyä toimeentuloasiakkaaksi kun on jo valmiiksi ressukka, yhteiskunta maksaa jos työnteko ei oikein nappaa. Lapsuuden kaveri tuossa juuri kävi moikkaamassa, työtön vuosia ja vaimo vuosikymmeniä ovat niin näppäriä ja viisaita olevinaan mutta töihin ei pysty, no nyt niitten lapsetkin työttöminä tekevät joitain keikkatöitä jos saavat, ei ne nälkään kuole ja katto päällä kaverilla vielä maksusitoumus silmälaseihin sossusta, minä joka töissä käyn niin maksan itse lähelle tonnin uusista laseista, että sillä lailla työnteko kannattaa aina.
Onko nyt voittajafiilis? Horsmaa se sinäkin pukkaat vielä joskus ihan samalla tavalla kuin ne "ressukat" ja talosi mätänee eikä kukaan muista sinua enää.
Vierailija kirjoitti:
Niin näppärä ja viisas olet sinäkin olevinaan mutta katkerana valitat toisten elämästä. Miksi käyt töissä jos se ei kerran kannata? Oletko niin viisas ja näppärä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt voittajafiilis? Horsmaa se sinäkin pukkaat vielä joskus ihan samalla tavalla kuin ne "ressukat" ja talosi mätänee eikä kukaan muista sinua enää.
Myyn perilliselle taloni, kivitalo itse tehty hyvälle paikalle, ostan osakkeen kerrostalosta jonka taas perilliset saavat kun aika jättää, jää minulta muutakin kuin kroksit ja sätkäntekovehkeet. On voittajafiilis kun perilliset eivät joudu hautajaismenoihin hakemaan avustuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin näppärä ja viisas olet sinäkin olevinaan mutta katkerana valitat toisten elämästä. Miksi käyt töissä jos se ei kerran kannata? Oletko niin viisas ja näppärä 😅
Ei hyvää päivää, ei ole ihme että maa on kohta velkasaneerauksessa kun luuserit pilkkaa ihmisiä jotka edes yrittää tulla omillaan toimeen, lisää leikkuria toimeentulotukiin sanon minä.
Siksi kun minulla on varaa maksaa sitä vuokraa enkä ole koskaan ajatellut että se omistusasunto olisi jokin pakollinen hankinta. Lisäksi kun ei lapsia ole, ei sekään ole peruste että olisi sitten perintöä niille jättää, eikä täältä lähtiessäni ole maallisella vauraudella mitään virkaa.
Osa pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä ei saa remonttilainaa pankeilta.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin vuokraa 1100 eur kk asunnosta. Kunnes ostin samanlaisen asunnon sen yläpuolelta josta nyt maksan saman verran lyhennyksiä ja vastikkeita.
Paitsi lyhennys loppuu jossain vaiheessa ja sitten selviät pelkän vastikkeen maksamisella.
JA jos myyt kämppäsi, saat muhkeat taskurahat. :D
Ja sitten tulee putki- julkisivu-remontti ym ja vastike on taas 10v yhtä iso kuin vuokraja paljonko taskurahaa on jos laitat 20vuotta sen lainalyhennyksen+korot säästöön? Sanoisin todella muhkeat taskurahaat :D
Kun sen lainanlyhennyksen+koron vaihtoehto on käyttää se vuokraan. Ei siinä vaihtoehdossa jää sen enempää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Osa pääkaupunkiseudun taloyhtiöistä ei saa remonttilainaa pankeilta.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia, jos tulee vesivahinko.
Mummot on pitäneet vastikkeet alhaisina ja matkustelleet Espanjassa. Kun putket menevät rikki talo puretaan, ei saa korjauslainaa pankista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää, ei ole ihme että maa on kohta velkas
No kiitos kun kerroit minun olevan jokin luuseri. Mutta kai sitä sitten sellainen on kun on asunut ikänsä vuokralla ja maksanut itse laskunsa työtä tekemällä. Ihmeelinen asenne sinulla ja omituiset päätelmät asioista.
No, me asummekin aika uudessa talossa. On ollut rahaa valmiiksi ja koko asunto saatu maksettua jo vuosia sitten. Tässä ei tule suurempaa remonttia yli 10 vuoteen. Asuminen hoitovastikkeella maksaa 340 euroa / kk. Asunnon arvo lienee vähän laskenut kuten kaikilla, mutta onhan se nyt järkevää asua omassa jos vaan on mahdollisuus. Jälleenmyynti tulee ajankohtaiseksi alle 2 vuoden kuluessa. Ällöttävää, kun ne ihmiset ei saa mitään arvoa jotka ihan itse järjestää elämänsä, hankkii koulutukset, hoitaa työt ja hankki itse asuntonsa, autonsa ja muut tavaransa. Tukia ei meille ole koskaan maksettu.
No kuule ihan siksi että voin vapaasti vaihtaa asuinpaikkaa, asua välillä ulkomaillakin, enkä ole sidottu asuntooni. Olen liikkuvaa sorttia. Ja sijoituksia on muita joten en tarvitse kalliista asuntoa jota maksan ison osan elämästäni. Enkä halua perhettä.
Jos ei ole rahaa tai työpaikkaa, joutuu omastakin vuokralle jossain vaiheessa. Ellei systeemi muutu.