Miksi sinulla on varaa maksaa vuokra-asumisesta koko elämäsi ajan, mutta ei omistusasuntoa 20 vuoden ajan?
Koko elämänsä vuokralla asuva ehtii maksaa jatkuvasti kallistuvaa vuokraa 70 vuotta tai enemmänkin.
Tulisi aika paljon halvemmaksi maksaa oma asunto, koska sitä tarvitsee maksaa vain 20 vuotta.
Ja onhan noissa sekin ero, että hyvällä paikalla omistusasunnosta saa hyvän tuoton myytäessä.
Vuokra-asunnosta saa vain vuokravakuuden.
Kommentit (391)
Jos palkka on perseestä kuten suomessa usein on niin pankki ei lainaa myönnä.
Pienellä palkalla ei saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
No, me asummekin aika uudessa talossa. On ollut rahaa valmiiksi ja koko asunto saatu maksettua jo vuosia sitten. Tässä ei tule suurempaa remonttia yli 10 vuoteen. Asuminen hoitovastikkeella maksaa 340 euroa / kk. Asunnon arvo lienee vähän laskenut kuten kaikilla, mutta onhan se nyt järkevää asua omassa jos vaan on mahdollisuus. Jälleenmyynti tulee ajankohtaiseksi alle 2 vuoden kuluessa. Ällöttävää, kun ne ihmiset ei saa mitään arvoa jotka ihan itse järjestää elämänsä, hankkii koulutukset, hoitaa työt ja hankki itse asuntonsa, autonsa ja muut tavaransa. Tukia ei meille ole koskaan maksettu.
Mitä erityistä arvoa sinulle pitäisi antaa ihan normaalista asiasta? Nostaa jalustalle kun olet pärjännyt ihan itse? Niin täällä moni muukin pärjää eikä se että niitä tukia joku saa, tee siitä ihmisestä yhtään huonompaa. Jännää sinunlaisesi mielipiteissä on se, että siitä työtä tehneestä tulee hetkessä joku halveksittava yhteiskunnan loinen työttömäksi joutuessaan ja sitä tukea saadessaan. Myös minä olen tukea joskus saanut vaikka on takana jo pitkä työura.
Ja ihan tiedoksesi että et sinä ole sitä koutustasi todellakaan maksanut, vai unohtuiko nyt kuitenkin se mitä tässä maassa yhteiskunta on sinulle tarjonnut?
Mä olen 60v asunnon omistaja. Jos olisin ollut parikymppisenä järkevämpi, niin olisin ostanut ekan asunnon jo tuolloin, vaikka pienen, kivan yksiön ja sitä sitten pikku hiljaa ja tarpeen mukaan vaihtanut kaksioon, kolmioon jne. Vuokralla asumisessa ei pitkällä tähtäimellä ole mitään järkeä. On täysin eri asia olla eläkkeellä ja maksaa kunnossa olevasta kodista vaikka 350e/kk vastiketta kuin 800e/kk vuokraa. Jos ei ole mitään remppoja tulossa, niin silloin on omassa asumisessa muutakin tekemistä kuin vuokran maksu. Asuminen on myös turvatumpi, kun ei voi vuokranantaja irtisanoa asuntoa, vaikka siinä olisi miten asiallisesti asuttu. Korostan, että sinänsä mulle ei ole mitään merkitystä, onko koti oma vai vuokra, ei omistaminen ole sen "hienompaa", mutta turvallisuus ja edullisuus on mulle ne pääpointit. Kun on muutaman vuoden päästä eläkkeellä eli tulot laskee puoleen, niin ei olisi kiva maksaa isoa vuokraa pienestä eläkkeestä vaikka meitä onkin kaksi kodissamme asujaa.
Vuokra-asuntokin on omistusasunto. Omistaja vain on joku muu kuin siinä asuva vuokralurkki. Ja omistajalle koituu asunnosta omistajan kustannukset.
Jos joku luulee ettei vuokra kata näitä kustannuksia plus vuokratuottoa, ei ymmärrä taloudesta mitään. Vuokraisäntä ei ole mikään hyväntekijä vaan kerää rahat pois vuokralaiselta ja maksattaa asuntolainansa vuokralaisella.
Vuokralainen siis lyhentää lainaan vuokraisännän puolesta. Ei omaa vaan vuokraisännän. Ja vuokran maksaminen jatkuu, vaikka vuokraisäntä on jo saanut lainan kuitattua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vuokra-asuntokin on omistusasunto. Omistaja vain on joku muu kuin siinä asuva vuokralurkki. Ja omistajalle koituu asunnosta omistajan kustannukset.
Jos joku luulee ettei vuokra kata näitä kustannuksia plus vuokratuottoa, ei ymmärrä taloudesta mitään. Vuokraisäntä ei ole mikään hyväntekijä vaan kerää rahat pois vuokralaiselta ja maksattaa asuntolainansa vuokralaisella.
Vuokralainen siis lyhentää lainaan vuokraisännän puolesta. Ei omaa vaan vuokraisännän. Ja vuokran maksaminen jatkuu, vaikka vuokraisäntä on jo saanut lainan kuitattua. :D
Sinäkin luulet että asunnossa ei ole koskaan mitään muuta kuluja kuin ostohinta. Mahtaa olla jälleenmyyntiarvo 0 e
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 60v asunnon omistaja. Jos olisin ollut parikymppisenä järkevämpi, niin olisin ostanut ekan asunnon jo tuolloin, vaikka pienen, kivan yksiön ja sitä sitten pikku hiljaa ja tarpeen mukaan vaihtanut kaksioon, kolmioon jne. Vuokralla asumisessa ei pitkällä tähtäimellä ole mitään järkeä. On täysin eri asia olla eläkkeellä ja maksaa kunnossa olevasta kodista vaikka 350e/kk vastiketta kuin 800e/kk vuokraa. Jos ei ole mitään remppoja tulossa, niin silloin on omassa asumisessa muutakin tekemistä kuin vuokran maksu. Asuminen on myös turvatumpi, kun ei voi vuokranantaja irtisanoa asuntoa, vaikka siinä olisi miten asiallisesti asuttu. Korostan, että sinänsä mulle ei ole mitään merkitystä, onko koti oma vai vuokra, ei omistaminen ole sen "hienompaa", mutta turvallisuus ja edullisuus on mulle ne pääpointit. Kun on muutaman vuoden päästä eläkkeellä eli tulot laskee puoleen, niin ei olisi kiva maksaa isoa vuokraa pienestä eläkkeestä vaikka meitä onkin
Miten asuminen on turvallisempaa jos asuntoyhtiösi alkaa päättää useimmista remonteista joihin sinulla ei ole varaa? Mitä sitten teet? Asuntoa et voi myydäkään, tai saisit siitä hyvin hyvin vähän.
Pankit on tosi nihkeitä lainojen suhteen. Vuosia sitten olin mieheni kanssa hakemassa lainaa mökkiä varten. Molemmilla vakityöpaikka, mies insinööri ja minä sairaanhoitaja. Lainaa haettiin 25 000. Ei saatu kun ei ollut antaa vakuuksia. No, ei auttanut kuin säästää. Miten me oltaisiin mitään monensadantuhannen asuntolainaa saatu??
Olen ollut koko ikäni, 16-vuotiaasta lähtien, eläkkeellä ja tehnyt vain muutamia lyhyitä työrupeamia, joten siksi omistusasunto ei omalla kohdallani ole ollut edes ajatuksissani.
En saa lainaa niin paljon mitä Helsingissä asunnot maksaa, vaikka olen keskituloinen.
Yksi juttu, mikä mulla puhuu omistuskämpän puolesta on se, että sen saa laittaa mieleisekseen seinien väriä ja makuuhuoneen kaapistoa myöten. Olen sillä tavalla esteetikko, etten kestä, jos jokin asia asuinympäristössäni jatkuvasti häiritsee (kuten vaikkapa rumat hanat). Muuten kyllä ymmärrän vuokralla asumisen huolettomuuden; ainakin siinä vaiheessa elämää, kun on vielä suhteellisen nuori ja terve. Näin iäkkäämpänä omassa luukussa eläminen tuntuu myös himpun verran turvallisemmalta.
Ei se siitä kiinni oo. Kuka hullu haluaa jumittaa nuorena itsensä yhteen osoitteeseen?
Tällä vuokralla 630e/ kk jos joku joka osaa laskea niin kauanko tätä maksaisi kun vastike pompsahti 430 euroon piha- viemäri- ja putkiremonttien jälkeen...eli 80 tuhatta vuokraemäntä pyysi viimeksi niin kunka kauan menisi 200 euron lyhennyksellä. Pelkkä 80 000 tuhannen maksaminen parilla satasella kuussa kestäisi ilman korkoja noin 33 vuotta. Jos oikein laskin. Korot päälle. Ei riitä elämä. Ja huolettomampi olla vuokralla jos ja kun työt loppuu.
Vierailija kirjoitti:
No minun erään yksiön omistaja ( hän omistaa kymmeniä asuntoja) totesi putki- ja ikkunaremppojen jälkeen että ei ehdi tämä yksiö hintaansa tuottaa hänen elinaikanaan. Mutta siellä se seassa menee. Hän sanoi myös että kun omistaa parikymmentä vuokrakämppää niin silloin sijoitus kestää jonkin tappiollisenkin kohteen silloin tällöin. Oma asunto on esimerkki huonosta sijoituksesta jos olisin ostanut tämän. On tehty paljon remontteja ja lisää on tulossa. Tämä asunto olisi maksanut minulle lopulta tuplahinnan. Vakavaraisen vuokranantajan touihuissa näillä ei ole juuri merkitystä. Olen suurinpiirtein keskituloinen niin pitää harkita asuntojutut tarkkaan. Hyvätuloisen on helpompi ostella asuntojakin. Niin, on ollut kaksi omakotitaloa ja niistä päästy eroon onnekkaasti hyvällä voitolla mutta ei enää kiitos.
Tuttu joutui myymään asunnon ja ostamaan halvemman, kun asumismenot oli lähemmäs 2000 tonnia kuukaudessa kaksi kokopäivätyössä käyvää ihmistä. Saivat lainaa lyhennettyä ja sen halvemman asunnon
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vuokralla olo on täysin järjetöntä -sopii vai nuorille tilapäisratkaisuna.
Aikuisilla/työssäkäyvillä sen sijaan oma asunto on aina parempi.
ja okt paras.
No meillä se meni juuri päinvastoin. Ostettiin nuorena parina vanha talo maalta ja muutettiin siihen ja remontoitiin pikkuhiljaa hyvään kuntoon ja kun erottiin, saatiin tuplahinta ja ostettiin taas omat paikat. Nekin on myyty pois ja nyt eletään vuokralla varmaan loppuikä. Okt on hyvä kyllä kunhan se on kunnon isolla tontilla ja maalla.
"Hallitus haluaa sosiaalitukihuijarit esiin tutkimalla ihmisten pankkitilejä."
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täällä usein esitetty väite, mutta oikeasti tilanne ei ole normaalisti tämä, vaan vuokraisäntä maksaa asunnon hinnan. Vuokralainen maksaa hoitovastikkeen, vuokraisännän lainan korot sekä pientä tuottoa (yleensä selvästi pienempää kuin mitä osakemarkkinoilta saisi) vuokraisännän asuntoon sijoittamalle pääomalle.
Ja sanon tämän, vaikka olen itsekin asunut yli 35 vuotta omistusasunnossa pääkaupunkiseudulla. Ei tämä ole taloudellisesti kannattanut, mutta saammehan asua mieleisessämme asunnossa, jota ei vuokramarkkinoilta helpolla löytyisi.
Vaikea saada lainaa kun on pieni palkka. Vaikea säästää rahaa kun rahat menee siihen vuokraan. Catch 22.
Sinun kusipää jankuttajan kohdalla pitää paikkansa normaali ihmisen ei.minä esim en maksa vuokraa vaan asun omassa.