Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isien tekemä metatyö jää usein huomaatta

Vierailija
04.11.2024 |

https://yle.fi/a/74-20119781

Oletteko samaa mieltä? Isät ei yleensä nosta tekemästään metatyöstä mitään numeroa.

Kommentit (1478)

Vierailija
841/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei puhu koska eivät ole oikeita töitä. Tuolta toisesta kommentista "Mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin" mikä työ se muka on? Laitoin lapset  päiväkotiin vähintään joka toinen äivä, enkä kyllä pitänyt vaatteiden _valintaa_ minään työnä ollenkaan. Pukeminen taas oli ihan show.

Vierailija
842/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa raivostuttavaa kun joku ei osaa lainata tekstejä. Luulisi normaali älykkyyden omaava ihminen pystyvän tähän.

Koira on aika pentu vielä. Harvemmin keskittyy noihin äly " peleihin" mitä hänellä on. Ulkona riehuu ja juoksee pihaa ympäri.

Monta tuntia täällä taas. Laitoin ekan viestin 07.44. oli 15min tyhjää aikaa ennen palaveria. Tää palaveri kestää 09.  Jonka jälkeen on taas 15min taukoa ennen seuraavaa palaveria. Seuraavassa palaverissa olen ääneessä alussa n 5-10min. Jonka jälkeen istun taas ilman tekemistä 20-40min kuunnellen asioita jotka eivät kosketa minua.

Ja nuo eivät ole etänä, koska?

Tässä firmassa ei ole ollut etätyö mahdollisuutta kuin suunnittelijoille ja edustajilla.  Luojan kiitos. J

Jos olisin kotona. Vaimo ottaisi vielä enemmän omaa aikaa. Ja kaataisi loputkin koiran ja taaperon hoidosta mun niskaan. Ei todellakaan tajuaisi että olen töissä.

Tätä ei ole tarvinnut sen enempää miettiä koska työnantaja haluaa että mä raahaudun paikalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa raivostuttavaa kun joku ei osaa lainata tekstejä. Luulisi normaali älykkyyden omaava ihminen pystyvän tähän.

Koira on aika pentu vielä. Harvemmin keskittyy noihin äly " peleihin" mitä hänellä on. Ulkona riehuu ja juoksee pihaa ympäri.

Monta tuntia täällä taas. Laitoin ekan viestin 07.44. oli 15min tyhjää aikaa ennen palaveria. Tää palaveri kestää 09.  Jonka jälkeen on taas 15min taukoa ennen seuraavaa palaveria. Seuraavassa palaverissa olen ääneessä alussa n 5-10min. Jonka jälkeen istun taas ilman tekemistä 20-40min kuunnellen asioita jotka eivät kosketa minua.

Tässä firmassa ei ole ollut etätyö mahdollisuutta kuin suun

Viestiä puskee mailiin ja chat laulaa koko ajan sen lisäksi, että palaveria pukkaa vähän väliä, ja ukko roikkuu vauvapalstalla. Hektistä on.

Vierailija
844/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä fir

Unohdat että taapero herää mun kanssa aina kun tulen koiran kanssa sisään. Syö aamupalan ja menee takaisin nukkumaan.

Pahoittelen nyt menee arviolta 15-20min vauvailu kiinni koska palaveri alkaa 2min päästä.

Vierailija
845/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo eivät ole

Juu, ei se.mitään, työt pitää hoitaa kunnialla.

Perheessä teidän ongelmanne on kaksi eri poteroa, olette jo aika syvällä toistenne epäkunnioittamisessa, jos kumpikin näkee vain oman osuutensa eikä toista kuin väsyneiden ja väheksyvien lasien läpi. Kyllähän tuon ehtisi vielä oikaista, mutta onko tahtoa?

Vierailija
846/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei puhu koska eivät ole oikeita töitä. Tuolta toisesta kommentista "Mitkä vaatteet lapselle päiväkotiin" mikä työ se muka on? Laitoin lapset  päiväkotiin vähintään joka toinen äivä, enkä kyllä pitänyt vaatteiden _valintaa_ minään työnä ollenkaan. Pukeminen taas oli ihan show.

Eihän se olekaan enää mikäön työ, kun keiju on huolehtinut sulle kotiin sen valinnanvaran.

Miksi pukeminen muka on show?? Et osaa kasvattaa.

Vierailija
847/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se lainaajan vika ole, että sivusto on koodattu päin persettä.

Vierailija
848/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

845. Olisi tahtoa korjata asioita mutta mä en vaan näe enää valoa tunnelin päässä. Olen yrittänyt niin monta kertaa keskustella aiheesta aikuismaisesti ja lopputulos on vaan se että riidellään. Vaimo uhriutuu, ei suostu edes ajattelemaan asioita. Esim se jos kysyn missä vaiheessa mä voin harrastaa tai tavata kavereita? Kun musta tuntuu epäreilulta että sä harrastat edelleen saman verran kun ennen lasta ja mä kerran viikossa.

Vastaus typistettynä tingi nukkumisesta. Mitä mä saan tällä hetkellä sen 8h.  Siitä en pysty juurikaan enää tinkimään.

Vierailija
849/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä fir

Niin töitä on erilaisia. Tän viikon kalenteri näyttää 23h palavereja. Jokaista palaveria ennen ja jälkeen on jonkinlainen tauko.  Viestiä puskee paljon ja niihin on vastattava. Esim äsken tuli viesti onko Lohjan lisätyöt laskettu mikä oli lopputulos. Tähän viestiin vastatakseni mun täytyi avata sovellus ja katsoa sitä muutama sekunti. Sen jälkeen naputella vastaus.

Noita viestejä saattaa tulla 48 ruokatunnin aikana.

Vierailija
850/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se lainaajan vika ole, että sivusto on koodattu päin persettä.

Pelkästään tän henkilön kohdalla. Kyl täällä muut osaa lainata.

Vierailija
851/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kaikissa perheissä mene niin, että nainen hoitaa kaiken. Meillä ex eukko hoiti lasten vaatteiden oston ja pyykkien viikkauksen ja puolet siivouksesta. Mitään muuta se ei tehnyt ikään, varsinkaan talon ulkopuolisia asioita ja teknisiin asioihin liittyvää. Chattaili vaan miespuolisen työkaverin kanssa illat, jonka matkaa sitten häipyi. Lapset harrasti, lomailtiin, rakennettiin omakotitalo, oli autot ja kesämökki. Joku hoiti nämä kaikki, ei se eukko ainakaan ollut. Hernekeittopurkki oli pöydällä, kun lasten kanssa kotiin tulin.

Vierailija
852/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuo eivät ole

Nyt olet palstaillut kaksi tuntia putkeen ihan minkään häiritsemättä.

Vierailija
853/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kyse miehen ajattelun rakenteesta. Ainakin minun mieheni kohdalla. Hän ei näe, mitä se metatyö voisi olla. Kun asia tulee ratkaistavaksi - niin hän vain hoitaa homman. Ei pohdi asiaa mëtukäteen minuuttia kauempaa.

Kun lapsen pitää lähteä päiväkotiin, hän kerää tavarat ja lähtee. - Jos jotain jää, ajaa hän takaisin kotiin hakemaan sen.

Jos kotona ei ole ruokaa, hakee hän take-awaytä, tai käy ostamassa pastapaketin ja jauhelihaa - ja seuraavana päivä kauppaan uudestaan).

Jos uimarannalla ei ole aurinkorasvaa, etsii hän kaupan ja ostaa.

Jos haluaa lomalle, ostaa lennot ja hotellin vain yhdeksi yöksi, ja suunnittelee loput vasta paikanpäällä.

Hän ei varmaan edes ymmärrä, miksi asioita pitäisi pohtia etukäteen. Elämänfilosofia on, että kaikki järjestyy. Asiat vain ratkaistaan.

Vierailija
854/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta tuntia täällä taas. Laitoin ekan viestin 07.44. oli 15min tyhjää aikaa ennen palaveria. Tää palaveri kestää 09.  Jonka jälkeen on taas 15min taukoa ennen seuraavaa palaveria. Seuraavassa palaverissa olen ääneessä alussa n 5-10min. Jonka jälkeen istun taas ilman tekemistä 20-40min kuunnellen asioita jotka eivät kosket

2h ilman häiriötä. Tänä aikana olen vastannut 3 mailiin. 6chat viestiin ja osallistunut 2 palaveriin, olen nytkin palaverissa. Oma osio oli palaverin alussa kesti n10min. Kuinka vaikeaa on tajuta ettei kaikki istu kaupan kassa tyyppisis hommissa.

Vierailija
855/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on kyse miehen ajattelun rakenteesta. Ainakin minun mieheni kohdalla. Hän ei näe, mitä se metatyö voisi olla. Kun asia tulee ratkaistavaksi - niin hän vain hoitaa homman. Ei pohdi asiaa mëtukäteen minuuttia kauempaa.

Kun lapsen pitää lähteä päiväkotiin, hän kerää tavarat ja lähtee. - Jos jotain jää, ajaa hän takaisin kotiin hakemaan sen.

Jos kotona ei ole ruokaa, hakee hän take-awaytä, tai käy ostamassa pastapaketin ja jauhelihaa - ja seuraavana päivä kauppaan uudestaan).

Jos uimarannalla ei ole aurinkorasvaa, etsii hän kaupan ja ostaa.

Jos haluaa lomalle, ostaa lennot ja hotellin vain yhdeksi yöksi, ja suunnittelee loput vasta paikanpäällä.

Hän ei varmaan edes ymmärrä, miksi asioita pitäisi pohtia etukäteen. Elämänfilosofia on, että kaikki järjestyy. Asiat vain ratkaistaan.

Mä luulen että tossa on yleisesti tosi paljon just sitä miehen ja naisen eroa. Naiset tykkää suunnitella hirveän tarkasti, miehet menee enemmän tilanteen mukaan. Just vaikka toi matkailu. Vaimolla on äärimmäisen tarkat listat ja mä vedän hatusta. Ollaan lähes aina tilanteessa jossa mulla ei ole hammasharjaa tai dödöä siel eteläs mukana.. Sit mä vaan hipsin lähikauppaan ja haen sen.  Mä en koe tota ongelmaksi et kulutan tohon sit paikan päällä sen 5min. Vaimo käyttää sen 1-2h suunnitteluun ja säästää sillä muutaman € ja kaupassa käynnin.

Vierailija
856/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

845. Olisi tahtoa korjata asioita mutta mä en vaan näe enää valoa tunnelin päässä. Olen yrittänyt niin monta kertaa keskustella aiheesta aikuismaisesti ja lopputulos on vaan se että riidellään. Vaimo uhriutuu, ei suostu edes ajattelemaan asioita. Esim se jos kysyn missä vaiheessa mä voin harrastaa tai tavata kavereita? Kun musta tuntuu epäreilulta että sä harrastat edelleen saman verran kun ennen lasta ja mä kerran viikossa.

Vastaus typistettynä tingi nukkumisesta. Mitä mä saan tällä hetkellä sen 8h.  Siitä en pysty juurikaan enää tinkimään.

Todella vahinko. Mutta totta, eihän tuossa ole enää muita vaihtoehtoja kuin pariterapia (johon molempien on sitouduttava) tai ero. Hyvänä puolena, olet jo luonut niin läheiset välit taaperoon, että ne on helppo säilyttää. Tuskin ajattelit vain liueta taaperon elämästä. Siinähän sitten molemmat vanhemmat saavat vapaaviikoillaan vapaa-aikaa. 

Vierailija
857/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella vahinko. Mutta totta, eihän tuossa ole enää muita vaihtoehtoja kuin pariterapia (johon molempien on sitouduttava) tai ero. Hyvänä puolena, olet jo luonut niin läheiset välit taaperoon, että ne on helppo säilyttää. Tuskin ajattelit vain liueta taaperon elämästä. Siinähän sitten molemmat v

Ehdotin pariterapiaa kesällä. Vaimon mielestä olisi turhaa rahan ja ajan tuhlausta koska hän ei näe ongelmaa..

Juu välit taaperoon on kyllä kunnossa.  En todellakaan liukene. Viikko viikkokkin tuntuu jo ajatuksena pahalta kun on kohta pari v ollut kaiken vapaa-ajan hänen kanssaan.

Vierailija
858/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kun pihasaunasta mätänee lattia ja palaa kiuas, selvitän yksityiskohtien tarkkuudella, miten rakennan paremman lattian ja mikä on taloudellisesti ja toiminnallisesti pätevin kiuas saunaan."

Kuinka usein tämäntyyppinen metatyö pitää tehdä? Ei välttämättä ikinä vaikka asuisi maalla.

Tämäntyyppistä työtä tehdään maalla ja omakotitaloissa jatkuvasti. Jotakin täytyy aina rempata. 

Mutta kuten kirjoittaja itsekin totesi kyse on enemmän siitä erosta asutaanko maalla vain kaupungissa kuin miesten ja naisten töistä. 

Enkä sitäkään ole varma kuinka paljon remontoinnissa on kyse metatyöstä.  Toki se sitäkin vaatii. Usein nämä miesten remontit kestävät ja siirtyvät juuri sen takia, kun metatyötä tehdään pitkään ja hartaasti. Sitten vain ollan puoli vuotta ilman pihasauna. Naisten metatyöt, jotka perinteisesti on käsitetty metatöiksi, vaativat yleensä nopeaa reagointia tai ennakointia, jotta perusarki pyörii. 

Ihan ajatuksia herättävä lehtijuttu.

Vierailija
859/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voisin kuvitella miehen metatöiksi esim muistaa putsata rännit, vaihtaa suodattimet ilmsnvaihtokoneeseen, ilmalämpöpumpun puhdistaminen, auton vuosihuollon varaaminen, ruohonleikkurin terien vaihto.

Meillä samoin. Minä muistutan, toistan, ja lopulta joudun kuitenkin tekemään itse. 

Vierailija
860/1478 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut että jos kotona menee ennen kylmiä ilmoja ottamaan puheeksi onko lapsilla toppatakit tulevia pakkasia varten. Alkaa samantien penkominen ja puhelimeen lävähtää 20 eri linkkiä eri kauppoihin erilaisista takeista. Olen oppinut että älä puhu mitään, totea että viimevuotinen on pieni ja lähde lapsen kanssa kauppaan ja osta uusi. Siinä ei tarvitse vatvoa yhtään sen enempää. Vaimolta tämä jää huomaamatta. Naisten tekemä metatyö on sanoinkuvaamattoman raskas operaatio, miten jaksaakin yksi ihminen takertua yksittäiseen asiaan niin suurella energialla. Minun lapselle ostamaa takkia ei huomattu, se oli vain ostos tai tuli kaupasta, mutta vaimon tekemä työ on tottakai sellainen että kaikki voimat taas meni. Iskäx3