Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sisarusten välinen väkivalta on perheväkivallan yleisin muoto"

Vierailija
04.11.2024 |

Lainaus on Christina Salmivallin (tunnettu kiusaamistutkija, mm. KiVa-koulu-malli) kirjasta Kiusaamisväkivalta (2024). Sisarusten välinen väkivalta on myös aika vaiettua, vaikka se on yleistä. Ainoana lapsena ei ole itsellä siitä kokemusta, mutta kirjassa sanottiin, että monilapsisissa perheissä riski on korkeampi, isoveljet syyllistyvät eniten ja kotona kiusaavat kiusaavat myös koulussa. Välillä kiusatun rooli leviää kotoa kouluun isomman sisaruksen toimesta. 

Aika karua, jos kiusaaminen jatkuu vielä kotonakin.

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit tappelee ja nahistelee koko ajan. Silti ovat yhdessä koko ajan. Kun joku on viikonlopun poissa, toiset ikävöivät häntä. Ja auta armias, jos joku ulkopuolinen kiusaa, niin silloin ovat porukalla lähteneet "puhuttelemaan" kiusaajaa.

Aina on kotona kielletty keskinäinen väkivalta, oli se sitten henkistä tai fyysistä. Siitä huolimatta esikoinen nälvii toistuvasti nuorempia ja sitten nuoremmat käyvät fyysisesti nälvijän kimppuun, koska tietävät, että isompi ei fyysisellä väkivallalla vastaa. Monta kertaa viikossa pidetään sitten perheen sisäisiä "oikeudenkäyntejä", jossa minä toimin tuomarina. Olen välillä itse ihan hajalla heidän riitelynsä jälkeen, vaikka he puolestaan ovat jo asian läpikäyneet ja sulassa sovussa siirtyneet touhuamaan yhdessä jotain muuta. Välillä mietin, että minä vanhempana olen se suurin perheväkivallan uhri meidän perheessä...

Aivan sairas perhedynamiikka teillä

Vierailija
122/124 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi on väkivaltaisimmillaan 2-vuotiaana ja tällä ikäerolla sisarukset tarkoittaa, että isompi mätkii vauvaa, jos vanhempi ei katso koko ajan perään. Jos isompi on päiväkodissa niin lyömisen malli tulee kyllä sieltä ja vaatii sekä päiväkodilta että vanhemmilta paljon ohjausta oikeaan käytökseen.

On tosi väärin vanhemmilta sallia väkivalta. Sisarukset pitää tarvittaessa pitää koko ajan erossa, jos väkivaltaa esiintyy. Se tarkoittaa sitä, että vähintään toinen vanhempi valvoo koko ajan lyövää lasta ja ohjaa ja neuvoo.

Sitten ei kannata ihmetellä, miksei lapset ole aikuisena läheisiä toisilleen, jos toinen on kiusannut toista jatkuvasti. Aikuinen lapsi on myös yleensä katkera kiusaamisesta myös vanhemmilleen, koska vanhempi on laiminlyönyt tehtävänsä turvallisuuden osalta.

Nykyisin vanhemmilla on hyvin rajalliset kurinpitokeinot. Jos sanoitus ei

Hienoa uhriutumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan hirveitä riitoja toisen siskoni kanssa. Väittäisin, että vikaa oli molemmissa ja kumpikaan ei ole uhri. Ja eniten vikaa oli vanhemmissa, joista kumpikaan ei koskaan puuttunut mihinkään. Isäni otti aina minun puolen ja äitini ei sanonut mitään. Näin aikuisena siskoni on edelleen minulle katkera, että isä oli aina minun puolella. Niin kuin minä olisin sille mitään mahtanut. Olen neljä vuotta nuorempi ja oikeasti alakynnessä fyysisissä riidoissa. Henkisesti olin varmasti kamala, mutta edelleen peräänkuulutan vanhempia kasvattamaan lapsiaan tässä asiassa. Jostain se jatkuva riitely lähti ja vanhempien olisi pitänyt opettaa meidät hoitamaan asiat fiksummin.

Ei olla siskon kanssa hyvissä väleissä. Hän palaa joka yhteydessä siihen, millainen minä olin lapsena, mutta ei näe myös vanhempien vastuuta siinä miten esim. 10-vuotias käyttäytyy. En jaksa enää pahoitella lapsuuden käyttäytymistäni enkä tosiaan ole nyt aikuisena sellainen. Enkä itse jaksa alkaa listaamaan kaikkia kamaluuksia, joita hän teki minulle. Ihan kuin niillä olisi näin nelikymppisenä enää mitään merkitystä, kun molemmat ovat kasvaneet ja viisastuneet. 

Vierailija
124/124 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheet ovat monesti kaikkea muuta kuin mukavia perheitä. Laumassa opitaan julmuuden monet keinot ja siihen päälle vielä ne vanhemmat, jotka hyväksyvät kiusaamisen ollessaan niin ylikuormittuneita lauman koon takia.

Tai kenties ihan huvikseen hyväksyvät kiusaamisen ja inhottavuuden, koska ovat itse samanlaisia. Ei omena kauas puusta putoa.

Onhan se nähty pk-seudulla, videoitu vielä, kun suurilapsisten perheiden tyttäret potkivat maassa makaavaa luokkatoveria (oletus sisarusten määrästä perustuu potkivien tyttöjen päähineisiin). Sosiaalityöntekijöiden vapaa-ajalla kertoman perusteella ko. ongelma on räjähtämässä käsiin. Kun ei tiettyihin maihin palauteta, ja nuoret sen tietävät, niin eivät vain kuvittele voivansa tehdä rankaisematta mitä haluavat vaan myös tekevät. Lienee kulttuurisia juttuja enemmän taustalla, kuvitelmaa siitä, että ovat parempia kuin paikal

Kyllä ihan supisuomalaiset tytöt hakkaavat ja potkivat sisaruksiaan ja koulukiusaavat. Yhtä lailla kuin muunmaalaiset/kulttuuriset. Helppohan tämäkin ongelma on ulkoistaa. Kun ei haluta nähdä suomalaisia ongelmina, niin otetaan syntipukeiksi "ne muut". Samaa tehdään seksuaalirikoksissa. Kyllä meillä Suomessa osataan vihata ja hakata suljettujen ovien takana. Suomi on narsistinen maa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän