Heräsin yöllä poikani itkuun. Kiusaaminen on niin syvältä.
Tai nyyhkytystä se ensin oli. Sitten vasta kun huomasi minut niin alkoi kunnolla itkemään. Ilmeisesti jo useamman päivän hän on ollut ihan yksin. Ennen oli pienessä porukassa, mutta jotain on tapahtunut ja entiset kaverit ovat alkaneet kaveraamaan poikani kiusaajien kanssa. Yöllä hän näytti mulle snäppiä, kun kukaan ei enää edes snäppää hänelle. Muutama viesti oli avattu, mutta ei edes kaikkia. Koulusaa kuulema kävelevät vain ohi eivätkä sano mitään. Nyt lapseni mielestä hän on ihan turha ihminen josta kukaan ei tykkää...
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin aikoinaan samassa tilanteessa kuin sinun poikasi, olin tosin tyttö. Kerron nyt, mitä tuolloin toivoin, mitä mun vanhempani olisivat tehneet: Toivoin, että he olisivat tuolloin antaneet mun jäädä pois koulusta kotiopetukseen. Ensinnäkin olin ns. kympin tyttö. Mulla ei olisi ollut mitään vaikeuksia suoriutua omaehtoisesta ja itseohjautuvasta opiskelusta varsinkin kun on netti apuna. Se olisi ollut mulle "taivas".
En vieläkään ymmärrä mun vanhempia. Miksi ne vaativat että mun on pakko mennä kouluun, jossa sain koko ajan olla varuillani ja pakoilla näitä sadisteja? Kärsiä julkista häpäisyä, henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Stressiä ja ahdistusta ja pelkoa ja ulkopuolisuutta. Jos mä joskus hankin lapsen ja kuulen että hän joutuu joidenkin sadististen "laumaeläinten" uhriksi, niin mä en lähettäisi lastani enää sellaiseen kouluun vaan yksi vaihtoehto olisi kotiopetus+ mukavia
Tästä kommentista tuli mieleeni, että voisiko tuo muutto olla väliaikainen ja vain osaa perhettä käsittävä?
Muistan lukeneeni urheiluperheistä tällaisia järjestelyjä (oliko Lauri Markkasen perhe yksi, nyt en muista). Siinä toinen vanhempi muutti lahjakkaan urheilijalapsen/ nuoren kanssa sille paikkakunnalle, missä harjoittelumahdollisuudet olivat ja toinen vanhempi muiden lasten kanssa jäi entiseen kotiin. Siis kyseessä ei ollut vanhempien ero eikä pysyvä perheen "hajoaminen". Ja lomat ja vapaat jne. tietty yhdessä koko perhe.
Nythän aloittajan tapauksessa on kysymys käytännössä vajaasta 2 vuodesta eli yläkoulusta. Kun sen saa alta pois, jatko-opinnoissa ei tarvitse enää kyseisiä tyyppejä tavata. Sekä silloin ollaan muutenkin jo vähän aikuisempia ja fiksumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusasin ala-asteella luokan pientä tyttöä ja oli aivan saatananmoinen kielikello ja ärsyttävä pikkuvanha lellikki, enkä kadu pätkääkään.
Psykopaatit eivät tunnetusti kadu.
Yleensä se kiusattukaan ei ole mikään pyhimys. Itse muistelen että ala-asteella oli todella vihamielisiä ja inhottavia tyttöjä
Samaa mietin ap:n tapauksessa. 14v poika, varmaan parempia ja pahempia, mutta pojatkin ovat perusluonteeltaan helposti aika inhottavia. Verkkopeleissä on todella toksinen kulttuuri
Olet sairas!
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä meinasit tehdä asialle muuta kuin kirjoittaa tänne?
Voisitko olla ystävälinen ja antaa neuvoja . Tai pidä suus kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi että tulee paha olo kun lukee tällaista. Omaakin lasta kiusattiin aikoinaan koulussa ja jätti kyllä jäljet aikuisuuteen asti. Miksei kiusaamista saada kuriin? Miksi lapset ovat niin julmia?
Myötätunto heräsi myös mulla AP:ta kohtaan ja myös muita koulukiusattuja ja heidän vanhempiaan.
Pitäisi koulujenkin jo pikkuhiljaa tajuta, että lapsen kiusaaminen ei traumatisoi vain lasta itseään vaan koko perheen. Se on helv' ettiä myös lapsen vanhemmille ja sisaruksetkin voi traumatisoitua. On ihan tutkittu, että jos yksi perheen lapsista joutuu yht'äkkiä kiusaajien silmätikuksi, niin muillakin sisaruksilla on myös vaarana joutua joko kiusatuiksi tai sitten he alkavat itse tietoisesti kiusaajiksi, jotta heitä ei kiusattaisi.
Koulukiusaaminen on raskasta koko perheelle. Sen aiheuttamaa stressiä voi jopa verrata lapsen vakavaan sairastumiseen.
Olet oikeassa. On tosi raskas asia koko perheelle. Eikä vain voi verrata vaan aiheuttaa lapsen sairastumisen vakaviin mielenterveysongelmiin. Niitä sitten vuosikaudet paikkaillaan terapioissa, jotka auttavat niin hitaasti. Ja myös maksavat julmetusti. Ja silti itseluottamusta on vaikea, ellei mahdotonta saada takaisin. Nuori ei pysty luottamaan juuri kehenkään oman ikäiseen, joutuu jättämään opinnot kesken, syömään lääkkeitä, joilla tosi epämiellyttävät sivuvaikutukset. Ja vain siksi, että jotkut p*skiaiset sattuvat olemaan sadisteja ja pitämään kiusaamista "coolina". Olen yleensä hyväntahtoinen nainen mutta minun on vaikea toivoa mitään hyvää tyttäreni kiusaajille.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajia pitää ymmärtää. Heillä on niin vaikeaa. Kiusattu väistyy, jotta ongelmalle ei tarvitse tehdä mitään.
t. av-mammat
Ihan ensisijaista kyllä on viedä lapsi pois toksisesta ja hänen mielenterveydelleen monilla tavoin vahingollisesta ympäristöstä vaikka sitten siihen "kotikouluun".
Nämä kiusaajatyypit saavat sitten harjoitella niitä "ihmissuhdetaitojaan" muiden kanssa kuin oman lapsen. Tämä siis koska opettajat eivät näemmä saa mitään järkeä tähän touhuun. Voit mielinmäärin syyttää opettajia, mutta se ei muuta mitään, tilanne on mikä on. Vanhempien pitäisi ensisijaisesti ajatella oman lapsensa mielenterveyttä, terveyttä ja turvallisuutta. Opettajat eivät näytä joko välittävän tai heillä ei ole voimavaroja kitkeä kiusaamista. Sitten kyllä ope ulisee, kun hän itse joutuu kiusaamisen kohteeksi. eli jonkun oppilasjengin häirinnän. Silloin haetaan sairaslomaa, terapiaa ja sairaseläkettä ja muuta mikä on lasten ulottumattomissa.
Niin kauan kun aikuiset kiusaa on turha odottaa lapsilta parempaa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajia pitää ymmärtää. Heillä on niin vaikeaa. Kiusattu väistyy, jotta ongelmalle ei tarvitse tehdä mitään.
t. av-mammat
Ihan ensisijaista kyllä on viedä lapsi pois toksisesta ja hänen mielenterveydelleen monilla tavoin vahingollisesta ympäristöstä vaikka sitten siihen "kotikouluun".
Nämä kiusaajatyypit saavat sitten harjoitella niitä "ihmissuhdetaitojaan" muiden kanssa kuin oman lapsen. Tämä siis koska opettajat eivät näemmä saa mitään järkeä tähän touhuun. Voit mielinmäärin syyttää opettajia, mutta se ei muuta mitään, tilanne on mikä on. Vanhempien pitäisi ensisijaisesti ajatella oman lapsensa mielenterveyttä, terveyttä ja turvallisuutta. Opettajat eivät näytä joko välittävän tai heillä ei ole voimavaroja kitkeä kiusaamista. Sitten kyllä ope ulisee, kun hän itse joutuu kiusaamisen kohteeksi. eli jonkun oppilasjengin häir
Tuolla logiikalla r'iskattu pitää sulkea pois yhteiskunnasta, jotta r'skaaja saa harjoitella ihmissuhdetaitojaan muiden (tulevien uhriensa) kanssa. Valoja päälle nyt! Siihen on ihan pätevät syyt, miksi aikuisten maailmassa rikoksen tekijä laitetaan vankilaan rikoksen uhrin sijaan.
Ala rakentaa lapsen itsetuntoa. Sano että tuo asia tulee muuttumaan, olet mukava poika ja kaikki haluaa olla sun kavereita, ne ei vaan vielä sitä tiedä. Hoe sitä joka päivä.
Tulet hämmästymään miten ennuste toteuttaa itseään.
Tämä on hieno paikka selittää, että sillä peruskoulun sosiaalisella konstruktiolla ei ole mitään väliä. Jos aikoo menestyä, niin se on pari vuotta ja et nää suurinta osaa enää ikinä. Peruskoulusta ei edes kannata etsiä kavereita, vaan keskittyä pääsemään sinne lukioon. Suurin osa peruskoulun porukasta on täysin turhia käkättäjiä.
Peruskoulussa oppilaat ei ole millään tasolla vapaaehtoisesti yhdessä, jos löytyy kaveri niin se on tuurista kiinni, mutta mitä ylemmäs mennään koulutuksessa sitä enemmän alkaa löytymään yhteistä ja kaikki on vapaaehtoisesti opiskelemassa eteenpäin.
Kaikkien on pakko olla kaveri kaikkien kanssa peruskoulussa on uskomattoman turhaa ajanhaaskausta.
Anteeksi, että olen tyly mutta en millään ymmärrä miksi lapsia kohdellaan tässä asiassa eri tavalla kuin aikuisia. Jos työpaikalla joku kollega on väkivaltainen tai vastaavaa, aikuinen on menemättä toista kertaa hakattavaksi. Lasten odotetaan näin tekevän. Jopa hänen vanhempansa odottavat. Varmaan jotain samaa perua kuin muinaiset kuvitelmat esimerkiksi siitä, että vauva ei tunne kipua.
Se lapsi on yhtä paljon ihminen kuin sinäkin. Itseäsi et pistäisi yhä uudelleen ja uudelleen kaikki rajat ylittävän työkaverin eteen. Jos ja kun lapsesi kiusaaminen on muutakin kuin ulkopuolelle jättämistä (mikä sekään ei toki ole hyvä mutta myös lapsilla on jossain määrin oikeus valita seuransa) tai sitä, että some päivityksiä eivät muut seuraa, en todellakaan ymmärrä miksi suhtaudut tähän niin lepsusti. Tekisikö omalla kohdallasi näin?
Mä itte odottaisin jossain nurkan takana niitä sen kavereita ja alkaisin ite kiusaamaan niitä. Aina törmäisin niihin "sattumalta" ja olisin passissa valmiina. Kiusaajille tulee valittaa ja kovaan ääneen monta kertaa niin lakkaa se. Niille saa huutaa ja raivota.
Ei vaan koulukiusaamista voi verrata tilanteeseen, missä r' aiskaaja asuu samassa taloudessa lapsen kanssa ja häntä vaan taputetaan päähän että äläpäs nyt r' aiskaile.
Vielä jos opettajat on sitä mieltä että meidän koulu on "kiva koulu" ja meillä ei ole kiusaamista. Myös joku puhuttelu on tehoton konsti koska kiusaaja on vaan ylpeä saamastaan ekstrahuomiosta.
Vierailija kirjoitti:
Mä itte odottaisin jossain nurkan takana niitä sen kavereita ja alkaisin ite kiusaamaan niitä. Aina törmäisin niihin "sattumalta" ja olisin passissa valmiina. Kiusaajille tulee valittaa ja kovaan ääneen monta kertaa niin lakkaa se. Niille saa huutaa ja raivota.
Video tärähtää päälle alta sekunnin ja sitten olet tiktokissa rageemassa.
Vierailija kirjoitti:
Viherpunikkien ja muslimien lapset ovat aina niitä tyypillisiä kiusaajia.
Kyllä ne on kokoomuslaiset, joiden ideologiaan lähtökohtaisesti kuuluu, että kilpailu kuuluu kaikkeen ihmistoimintaan ja siitä seuraa ihmisillä kiusaamista. Tämä johtuu vallan tavoittelusta, jonka olennainen osa on aseman tavoittelu toisia alas painamalla.
Ihan kaikissa ihmisyhteisöissä kiusataan, mutta enemmän tällaisissa, jotka pitävät kilpailua yhteistyötä ja toisten mukana pitämistä tärkeinä.
Ap:lle: Hyvä, että on serkku. Seuraa tilannetta tarkasti ja ole yhteydessä kouluun herkästi. Etsi sieltä ihminen, joka ottaa asian tosissaan ja keskustele keinoista, mitä tehdä. Puhu lapsen kanssa, tämä ei kestä ikuisesti vaan on ohi menevä aika hänen elämässään. Etsikää jotain mukavaa tekemistä perheen kanssa. Harrastus olisi tosiaan hyvä, jos sellainen olisi ja siellä mahdollisesti ihan eri sosiaalinen piiri. Ja sinä ap, pidä myös huolta itsestäsi. Sinä selviät ja te selviätte. Lapsesi on onnekas, kun hänellä on sinut.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuslaisten ja muslimien lapsetpas. Kotoa saavat mallin. Tietävät ketä pitää alempiarvoisina.
Vierailija kirjoitti:
Ala rakentaa lapsen itsetuntoa. Sano että tuo asia tulee muuttumaan, olet mukava poika ja kaikki haluaa olla sun kavereita, ne ei vaan vielä sitä tiedä. Hoe sitä joka päivä.
Tulet hämmästymään miten ennuste toteuttaa itseään.
Höpöhöpö!
Terve itsetunto syntyy onnistumisista ei valehtelusta. Rupea katsomaan, että lapsesi onnistuu asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne on kokoomuslaiset, joiden ideologiaan lähtökohtaisesti kuuluu, että kilpailu kuuluu kaikkeen ihmistoimintaan ja siitä seuraa ihmisillä kiusaamista. Tämä johtuu vallan tavoittelusta, jonka olennainen osa on aseman tavoittelu toisia alas painamalla.
Ihan kaikissa ihmisyhteisöissä kiusataan, mutta enemmän tällaisissa, jotka pitävät kilpailua yhteistyötä ja toisten mukana pitämistä tärkeinä.Ap:lle: Hyvä, että on serkku. Seuraa tilannetta tarkasti ja ole yhteydessä kouluun herkästi. Etsi sieltä ihminen, joka ottaa asian tosissaan ja keskustele keinoista, mitä tehdä. Puhu lapsen kanssa, tämä ei kestä ikuisesti vaan on ohi menevä aika hänen elämässään. Etsikää jotain mukavaa tekemistä perheen kanssa. Harrastus olisi tosiaan hyvä, jos sellainen olisi ja siellä m
Jotka pitävät kilpailua yhteistyötä ja toisten mukana pitämistä TÄRKEÄMPÄNÄ piti kirjoittaa.
Parasta pojalle on kun hänelle annetaan työkalut itselleen hoitaa tilanne siten että toiset lakkaa kiusaamasta. Se on pojan kehityksen kannalta paras vaihtoehto, mutta ei teillä kellään tämän tilanteen ratkaisemiseksi ole tarpeeksi älykkyyttä. Koreassahan lapsille annetaan koulussa pisteitä huonosta käytöksestä sielä sentään puututaan kouluna mutta täälä kun ei tehdä mitään muuta kun höpötellään vähän ja sanotaan soo soo. Pojalla ei juuri ole mitään kiusaajiaan vastaan muuta kuin perääntyminen. Käy niin sääliksi.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi kouluissa kiustaan, kun lukee tätäkin palstaa. Oletettavasti täällä suurin osa kirjoittajista on aikuisia ja meno on aivan järkyttävää päivästä toiseen. Sitä pienet perässä mitä isot edellä.