Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsia painostetaan lukion sijasta ammattikouluun?

Vierailija
03.11.2024 |

Vanhempi lapsi aloitti lukion nyt syksyllä ja hänelle tehtiin heti kättelyssä epätavallisen selväksi että voi hakea myös erillishaussa ammattikouluun. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 8.6 ja silloinkin häntä painostettiin muualle kuin lukioon. Miksi häntäkohdellaan näin?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen työttömyys on räjähtänyt käsiin, lapsellesi on paremmat mahdollisuudet saada töitä ja selvitä elämässä kunnon ammatissa. Siksi.

Akateemisten työttömyys on nousussa, mutta niin on duunareillakin ihan samaan tahtiin. Kaikesta huolimatta akateemisilla on pienempi prosentti työttömänä, jos siis ei puhuta apurahoilla työskentelevistä feminismi-tutkijoista.

Ammattikoulun suorittaneilla on suhdanteesta toiseen korkeampi työttömyys kuin korkeasti koulutetuilla.

Koska korkeasti koulutettuihin luetaan mukaan taiteiden maisterit, feminismi-tutkijat sun muut humanistit. Omalla akateemisella alalla työttömiä 1% ja keskivertopalkkakin on 5000-6000.

Vierailija
82/87 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin aika sitten katsoin tilastoja eri kunnista yläkoulun jälkeisten opintojen suhteen. Huomion kiinnitti se, että maaseudun kunnissa lukioon menijöiden osuus saattoi olla aika alhainen ja varsinkin pojilla, useassa kunnassa alle 30%. Katsoin lähinnä Pohjanmaan maakuntien tilastoja. Voisiko olla, että tämä osaltaan johtuu siitä, että jopa opot suosivat ammattikouluvalintaa.  Toisaalta pienet lukiot ovat vaikeuksissa oppilasmäärien vähyyden takia, joten tämä ei varmaan pidä paikkaansa. Ehkä lukio vain koetaan nykyään turhana kouluna, siis monet kokevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole selkeää hinkua jollekin tietylle amisalalle, niin suosittelen lukiota.

Vierailija
84/87 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihmetellyt joidenkin ihmisten suhtautumista lukio-opintoihin. Itse en lukiota käynyt, mutta aina nähnyt sen fiksuna ratkaisuna ja varsinkin jos ei ole auennut suunnitelmat vielä. Lapselleni olen aina puhunut, kuinka tärkeää on peruskoulu hoitaa kunnolla ja siitä sitten jatkoi hyvällä todistuksella hyvään lukioon. Olen hyvin ylpeä.

Osa sisaruksistanikin on sanonut lukion olevan ihan turha juttu ja naapurikin ihmetteli, kun ei sieltä valmistu ammattiin. Just hiljattain joku lehti teki jutun haastatellen nuoria lukioista ja ammattikouluista. Kommenttikenttä oli järkky. Ihmiset dissas ihan huolella lukiota ja kyllä se ammatti täytyy hankkia. Mitä ihmettä.

Lapseni pääsi suoraan yliopistoon opiskelemaan just mitä halusikin. 

Mitä tää ihmisten junttius on oikein?

Pääasia kai kuitenkin, että kunhan opiskelevat. Ei meilläkään amiksia väheksytä.

Hienoa, että lapsellasi meni hyvin. Ja on selvää, että näitä on muitakin, jotka hommansa hyvin hoitavat. Mutta. Lukioissa on paljon opiskelijoita,jotka hoitavat sen lakin päähän ja sitten homma tyssää. Yliopistoon pääsemiseksi pitää tehdä todella paljon töitä. Ammattikorkeakouluun voi hakea myös, mutta sinne saavat suoran pääsylipun osa ammattikoulun käyneistä ilman pääsykoetta ( väyläopinnot) hakijoita on paljon niillä c - papereilla. Tämä porukka on kovilla.

Ja aasinsiltana - - - nämä nykyiset leikkaukset hirvittävät. Miten ihmeessä nuoret voivat opiskella näillä tuilla yliopistossa monta vuotta, ei se jatkuva työnteko ja opiskelun yhdistäminen ole kovin helppoa. Nuoret on kovilla. 

Vierailija
85/87 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua olisi kannattanut todellakin painostaa. Keskiarvo oli 9,75, ja nyt olen kolmikymppisenä maisterina amiksessa opiskelemassa, jotta saisin töitä, joilla maksaa useamman kymppitonnin opintolainat pois. Lukio ja yliopisto-opinnot olivat täyttä ajan ja rahan hukkaa.  Todennäköisesti jää myös lapset hankkimatta tämän takia. 

Ei ole mitenkään varmaa että se amis-tutkintokaan sinua työllistää. Sen sijaan olisit voinut lähteä ulkomaille jossa olisit voinut saada koulutusta vastaavan työn, ja vielä parempaa palkkaakin kuin Suomessa.

Olen jo muuttanut ympäri maata työn perässä. En ala enää muuttaa ympäri maailmaa.

Eikä se ulkomaille lähtökään kaikkea ratkaise. Yksi opiskelukaveri lähti, ja useamman työvuoden jälkeen tulikin eteen se, että suomalainen tutkinto ei enää riittänyt pätevyyteen vaan joutui lähtemään opiskelemaan siellä lisää, että pystyi jatkamaan töitä siellä.

Eiköhän lähihoitajalle jostain päin Suomea töitä löydy. 

Vierailija
86/87 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua olisi kannattanut todellakin painostaa. Keskiarvo oli 9,75, ja nyt olen kolmikymppisenä maisterina amiksessa opiskelemassa, jotta saisin töitä, joilla maksaa useamman kymppitonnin opintolainat pois. Lukio ja yliopisto-opinnot olivat täyttä ajan ja rahan hukkaa.  Todennäköisesti jää myös lapset hankkimatta tämän takia. 

Ei ole mitenkään varmaa että se amis-tutkintokaan sinua työllistää. Sen sijaan olisit voinut lähteä ulkomaille jossa olisit voinut saada koulutusta vastaavan työn, ja vielä parempaa palkkaakin kuin Suomessa.

Olen jo muuttanut ympäri maata työn perässä. En ala enää muuttaa ympäri maailmaa.

Eikä se ulkomaille lähtökään kaikkea ratkaise. Yksi opiskelukaveri lähti, ja useamman työvuoden jälkeen tulikin eteen se, että suomalainen tutkinto ei enää riittänyt

Riippuu toki tutkinnosta, jotkut ovat kansainvälisesti pätevämpiä. Esimerkiksi KTM helppo lähteä ulkomaille, mutta OTM on aikalailla vain suomessa pätevä, kun on opiskeltu juuri suomen lakia.

Vierailija
87/87 |
06.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi etteivät he jäisi täysi-ikäistyttyään tyhjän päälle. Lukion käyneellä ei ole mitään ammattia ja hän on työmarkkinoilla lähes yhtä huonossa tilanteessa kuin pelkän peruskoulun käynyt. Lukion käyneiden syrjäytymisriski on tästä syystä moninkertainen verrattuna ammattikoulun käyneisiin.

Eiväthän lapset jää tyhjän päälle 18-vuotiaina, sitä varten heillä on vanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi