Nainen valittaa Hesarissa: Kunnon perehdytystä ei juuri ollut, vain hyvin pikainen viikon perehdytys asiantuntijatehtävään!
Tälle aSiAnTuNTiJaLlE ei riittänyt VIIKON perehdytys.
Anteeksi mutta mitähän hän oli osaamisestaan työhaastattelussa valehdellut?
HUOH!
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on töissä tällainen akateemisesti koulutettu Annikki, joka ei osaa tehdä perusasioitakaan yli vuoden jälkeen. Ainoa mikä häneltä sujuu, on valittaminen koskien sitä miten häntä ei ole perehdytetty tehtäväänsä.
Hassuinta tässä on se fakta, että olemme pystyneet todistamaan miten monta kertaa hänelle on opetettu työtehtävät. Hän ei vaan opi.
Jännä tyyppi.
Meillä on myös yksi tämmöinen. Koulutukset käyty läpi ja tietää mistä kirjalliset ohjeet löytyy, näitä voi halutessaan lukea lisää. Mutta sitä perehdytystä tarvitaan aina vaan koska ohjeista ei kuulemma tajua mitään. Paitsi että kaikki muut ovat oppineet.
Joo meillä on myös kunnolliset kirjalliset ohjeet asiasta kuin asiasta, mutta silti tämä ihminen haluaa että näytetään asiat uudelleen kädestä pitäen. Silloin harvoin kun hän tekee jonkun työn, niin se on yleensä väärin tehty. Vaikka joku olisi juuri pari päivää aiemmin näyttänyt kädestä pitäen miten se työ tehdään.
Noh, onneksi ei menny vaativalle alalle asiantuntijaksi.Tai vaativan erityisalan erikoisasiantuntijaksi.
Tämä nainen olisi varmaan halunnut jotain korkeakoulun jatkoa, jossa istuttiin luennolla kynä kädessä kuin koulun penkillä. Työpaikallakin olisi pitänyt olla opettaja huolehtimassa ja katsomassa perään ja antamassa palautetta suorituksista.
Olen siivooja ja kyllä meillä ainakin on ihan normaali käytäntö että uutta työntekijää perehdytetään viikko-kaksi ja senkin jälkeen saa aina kysyä apua. Vaikka ei ole mikään monimutkainen työ kyseessä.
Ja se ei tarkoita että koko ajan ollaan vieressä pitelemässä kädestä mutta käydään välillä katsomassa miten hommat sujuu tai vähintään soitetaan ja kysytään miten menee.
Outoa ettei nykyään työntekijöitä viitsitä perehdyttää kunnolla. Onko kyseessä laiskuus?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse konsulttialalla. EmKun uusi asiantuntijaksi palkattu henkilö tulee taloon, lähtee hän heti asiakkaan luo tekemään projektia. Hänen oletetaan olevan alan ammattilainen ja osaavan oman työnsä. Samalla hän on yrityksen käyntikortti.
Näin se menee. Jos titteli alkaa sanalla 'senior' eli 'vanhempi se-ja-se', niin viikkojen perehdytykset voi unohtaa. Pyydät ja saat tunnukset ja oikeudet järjestelmiin, tiiminvetäjän 1-2 tunnin perehdytys asiakkaan järjestelmiin ja sitten hommiin. Jos asiakas ei ole tyytyväinen meininkiin, niin uusi kaveri otetaan tilalle vaikka seuraavaksi päiväksi, samalla kun sinä siirryt 'penkille' odottelemaan parempia suhdanteita. Ja 'penkki' ei ole todellakaan se paikka jossa haluat konsulttina ollessa viettää aikaasi! Ellei sitten tavoitteena ole potkujen saaminen tai urakehityksen hidastaminen.
Tyypillisiä syitä vaihtaa konsulttia, joita minä olen nähnyt, on aikaansaamattomuus projektissa, tekninen erityisalueen osaaminen ei ole riittävää tai huonot kemiat asiakkaan/kollegoiden kanssa. Jos joku epäilee että tuolla etätöissä vain lepäillään, niin tervetuloa joukkoon! Jos pääset läpi haastattelusta ja työkokeesta, ja sen lisäksi sisään asiakkaan projektiin! Tekemistä löytyy kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tällaisia höpötyksiä. Pitää olla itseohjautuva yksilö. Minua kukaan ole koskaan opastanut missään työtehtävässä. Tein aikoinaan väitöskirjan omasta aiheesta itsenäisesti ilman mitään muuta kuin muodollista ohjausta. Perustin aikoinaan yrityksen itsenäisesti, eikä kukaan ohjannut minua mitenkään. Enkä voi ymmärtää ihmistä, joka ei puolessa vuodessa opi esim. tohtorintasoisia tehtäviä itsenäisesti.
Tämähän ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Minua ei myöskään ole opastettu. Jotta tutkimus oikeasti kehittyisi Suomessa jokaisen tutkimuksen tulisi jatkaa toisten tutkimuksia. Nykyisin liian moni aloittaa samasta pisteestä ja päätyy samaan tietotasoon. Toki aihe on vähän erilaiseksi muokattu, jotta se uutuusarvo saadaan pakolla keksittyä. Suomessa ihmisiä palkataan myös aina viimeisessä pakossa. Eläkk
Joku sen työpaikan asioita tuntematon uusi "itseohjautuva" työntekijä pystyy kyllä tekemään paljon virheitä ja aiheuttamaan isoakin vahinkoa uudella työpaikallaan.
Minä menin helsinkiläiseen kouluun vuoden sijaiseksi.
Tökättiin vain sinne. Ei mitään perehdyttstä, siis ei mitään.
200 uppo-outoa oppilasta, edes vihkokaapin sijaintia ei neuvottu, Wilman saaminen kesti kuukauden, oppimateriaalin käyttöönottoon ei saanut mistään koulun tunnuksia, Classroom-ryhmät lukittu
Meni valtavasti aikaa siis saada edes työvölineet edes jotenkin. Sen ajan olisi oikeasti vpinut käyttää ihan siihen varsinaiseen työhön.
Minäkin kuvittelisin, että asiantuntijuus tulee kokemuksen kautta, ja kun on alan asiantuntija, niin on itse se, joka toisia perehdyttää. Mutta en olekaan asiantuntija.