Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen valittaa Hesarissa: Kunnon perehdytystä ei juuri ollut, vain hyvin pikainen viikon perehdytys asiantuntijatehtävään!

Vierailija
03.11.2024 |

Tälle aSiAnTuNTiJaLlE ei riittänyt VIIKON perehdytys. 

Anteeksi mutta mitähän hän oli osaamisestaan työhaastattelussa valehdellut?

HUOH!

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse konsulttialalla. EmKun uusi asiantuntijaksi palkattu henkilö tulee taloon, lähtee hän heti asiakkaan luo tekemään projektia. Hänen oletetaan olevan alan ammattilainen ja osaavan oman työnsä. Samalla hän on yrityksen käyntikortti.

Ammattikorkeakoulussa IT-helpdeskiin otettiin alan opiskelijoita harjoittelijoiksi. He kävivät asiakaskäynneillä talon sisällä. Oppivat samalla töihin.

Jos pyysit apua helpdeskistä, opiskelija saapui paikalle. En tiedä oliko heillä joskus jotain menoa että joku muukin tuli käymään.

Vierailija
22/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (konsulttitalo) perusperehdytys eli pakolliset koulutukset ja työvälineiden kuntoon laittaminen vie parisen viikkoa.  Siinä kyllä hyvin näkee tekijän tason, parhaimmat haluaa heti ns. Kädet saveen, toiset saa kulumaan pitkänkin ajan näissä perehtymisestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni noin 2 vuotta omien asiantuntijatehtävien oppimiseen. On kolleegoita jotka nyt ollut 2v eivätkä vieläkään oppineet.

Monimutkainen kriittinen tietojärjestelmä suuryrityksessä. Tätä ei missään oppilaitoksessa opeteta.

t. vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva DI

Sinut siis palkattiin koska ei ollut asiaa oikeasti osaavaa henkilöä. 

Vierailija
24/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä (konsulttitalo) perusperehdytys eli pakolliset koulutukset ja työvälineiden kuntoon laittaminen vie parisen viikkoa.  Siinä kyllä hyvin näkee tekijän tason, parhaimmat haluaa heti ns. Kädet saveen, toiset saa kulumaan pitkänkin ajan näissä perehtymisestä. 

Konsultit eli käsienheiluttajat joiden tarkoitus on vähentää väkeä. Teitä vihaavat kaikki. 

Vierailija
25/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään tutkinto anna suoraa pätevyyttä firmojen tehtäviin. Niitä oppii vain tekemällä ja perehtymällä asioihin. Pari vuotta menee helposti siihen, että on päässyt sisään tehtävään, jota hoitaa.

Tämä on täysin poikkeuksellista ja eri asia kuin perehdytys. 

Vierailija
26/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle näytettiin työhuone ja annettiin puhelin ja tietokone. Loput selvitin itse.

Siitä se asiantuntijuuteni yli 30 vuotta sitten alkoi.

Vierailija
27/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään tutkinto anna suoraa pätevyyttä firmojen tehtäviin. Niitä oppii vain tekemällä ja perehtymällä asioihin. Pari vuotta menee helposti siihen, että on päässyt sisään tehtävään, jota hoitaa.

Juuri tuon takia yritysten kannattaisi palkata vanhempia osaavia työntekijöitä eikä niitä kivasti hymyileviä nuoria koulun penkiltä. 

Vierailija
28/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni noin 2 vuotta omien asiantuntijatehtävien oppimiseen. On kolleegoita jotka nyt ollut 2v eivätkä vieläkään oppineet.

Monimutkainen kriittinen tietojärjestelmä suuryrityksessä. Tätä ei missään oppilaitoksessa opeteta.

t. vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva DI

Ei se kaksi vuotta ole perehdytystä. 

Vierailija
29/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan oleta, että asiantuntija osaa heti kaiken. 

Kaikki sen sijaan olettavat, että asiantuntija ottaa itse asioista selvää eikä tarvitse kummoisempaa perehdytystä.

Tässä on tehty virherekrytointi ja palkattu asiantuntijaksi ihminen jonka luonteenlaatu soveltuu suorittavaan työhön. Toivottavasti johto irtisanoo työsuhteen koeajalla. Se olisi kaikille parempi.

Vierailija
30/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen oli hymyillyt kivasti työhaastattelussa ja kertonut mitä kaikkea tekee somessa. 

Sanna pääministerinä aloittaessaan, osaaminen oli aika ohutta

Vierailija
31/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä alalla asiantuntija mahtoi toimia?

veikkaan että sosiaalitoimen tätinä

Vierailija
32/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perehdytys tai mentorointi on usein heikkoa. Henkilöresurssit vedetty usein aika kireälle ja ihmiset ovat jo tosi työllistettyjä omien välttämättömien töiden takia. Ei aikaa tai energiaa mentorointiin. Tai yrityksen johto ei ole vain kunnolla panostanut asiaan. Mutta ei ole välttämättä firman etu kyllä.

Kukaan ei voi välttämättä etukäteen tuntea jonkun yksittäisen firman juttuja kunnolla vaikka olisi kuinka hyvä koulutus ja hyvä työkokemuskin takana. 

Asiantuntijatehtävissä tuo on melkein se hankalin asia. Johtavissa tehtävissä osaamisvaaatimukset usein geneerisempiä ja helpompi siirtää osaaminen työpaikasta toiseen. 

Vierailija
33/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä löytänyt hesarista tuollaista juttua, mihin otsikossa viitataan.

Vierailija
34/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tällaisia höpötyksiä. Pitää olla itseohjautuva yksilö. Minua kukaan ole koskaan opastanut missään työtehtävässä. Tein aikoinaan väitöskirjan omasta aiheesta itsenäisesti ilman mitään muuta kuin muodollista ohjausta. Perustin aikoinaan yrityksen itsenäisesti, eikä kukaan ohjannut minua mitenkään. Enkä voi ymmärtää ihmistä, joka ei puolessa vuodessa opi esim. tohtorintasoisia tehtäviä itsenäisesti. 

Vierailija
35/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa yrityksissä on sen varsinaisen työn lisäksi monenlaista raportointia, dokumentointia tms. ja niihin liittyvät ohjelmistot ja käytänteet vaihtelee yrityksittäin ja järjestelmiä voi olla useita päällekkäisiä jne. niitä ei kouluissa opeteta ja niiden omaksumiseen voi mennä vuosiakin, jos käyttöä on harvakseltaan.

jokainen oikeissa asiantuntija töissä ollut tietää tämän.

Vierailija
36/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillinen nainen, ei oikeasti osaa tehdä mitään työhönsä kuuluvaa ja haluaa että saa ilmaisen koulutuksen. 

Ööö, lakiin kirjattu velvoite. Työnantajalla on velvollisuus antaa RIITTÄVÄ perehdytys työhön. Itse ole sairaanhoitaja, ja osaaminen on haastattelussa varmistettu. Siitäkin huolimatta perehdytykseni Yliopistosaoraalan keikkausaaliib kesti vuoden.

Oletko sinä niitä miehiä, jotka hutkii ensin, ja vasta sitten tutkii? Eli tyypillinen mies:" En MINÄ mitään neuvoja tarvitse prkele!"- mies.

Vierailija
37/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asiantuntijan työstä. Lääkäri ja opettaja voi nopeasti hypätä tekemään aikaisempaa lääkärin ja opettajan työtään, kun näytetään, miten tietojärjestelmä toimii ja missä tarvikkeet, mutta jossain muussa työssä menee varmasti viikkoja-kuukausia ennen kuin selviää ylipäänsä, mitä työtehtäviä edellytetään ja miten ne tässä työpaikassa tehdään. Esimerkiksi tulee mieleen joku sairaalaan osastosihteeri tai klinikkasihteeri, jonka työnkuva on moninainen ja käytännöt hyvin yksilöllisiä eri työpaikoissa.

Vierailija
38/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori nainen oli hymyillyt kivasti työhaastattelussa ja kertonut mitä kaikkea tekee somessa. 

Sanna pääministerinä aloittaessaan, osaaminen oli aika ohutta

Mutta sisukkaasti hoiti hommansa. Oppi hyödyntämään avustajia, virkamiehiä ja muita ja esiintymään mediassa.

Kansanvälisesti menestystarina. Rauhallinen vakuuttava esiintyminen ja ulkonäkö eivät voi olla ainoita syitä.

Nykyään myönnän että pidän kepeämpänä että käy tilaisuuksissa puhumassa, kun oma työorganisaatio ei suoraan toimi aloilla joista puhuu. Paitsi konsultteina, sikäli kun mediasta on saanut kuvan. Mutta jostain taas maksetaan ja kutsutaan, joten ilmeisesti hoitaa työnsä hyvin.

Vierailija
39/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt asiantuntijan töitä samassa firmassa 15 vuotta. Vieläkin pitää välillä kysyä apua, mutta aika moni homma menee jo rutiinilla. Ensimmäisen vuoden olin ihan hukassa ja edelleen aina kun saan uuden hankkeen, niin alku on kyllä vaikea.

Vierailija
40/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni kuukausi, että perehdyin tuottavaan meyallityöhöni. Ja vieläkin, 1.5 vuoden jälkeen pitää välillä kysyä neuvoja. 

Töitä on erilaisia, vaikka olisi samalla alalla.

T. Duunari

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä