Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen valittaa Hesarissa: Kunnon perehdytystä ei juuri ollut, vain hyvin pikainen viikon perehdytys asiantuntijatehtävään!

Vierailija
03.11.2024 |

Tälle aSiAnTuNTiJaLlE ei riittänyt VIIKON perehdytys. 

Anteeksi mutta mitähän hän oli osaamisestaan työhaastattelussa valehdellut?

HUOH!

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä minäkään löytänyt koko juttua eli sitä ei varmaan ole.

Asiantuntijatehtäviä taas on erilaisia ja osassa vaaditaan myös spesifiä ns. talotason osaamista joka ei tietysti siirry uudelle henkilölle kovin helposti. Tiedän mm. tietojärjestelmäasiantuntijan joka oli kehittänyt järjestelmää 90-luvulta saakka, toki dokumentoimatta mitään. Tätä osaamista on todella vaikea viikossa tai edes vuodessa siirtää.

Vierailija
42/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain asioissa voi kestää pitkään ennen kuin niitä osaa sujuvasti tehdä. Mutta viikossa pitäisi osata perusteet ja sitten KYSYÄ jos jokin asia on epäselvä. Ei nykyään ole kellään aikaa katsoa viikkotolkulla jonkun perään.

Perusteet? Mitkä ovat asiantuntijatehtävän ns. perusteet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Esim. terveydenhuollossa saa olla kiitollinen yhden päivän perehdytyksestä eikä sitäkään läheskään aina ole.

Vierailija
44/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on ihan perus kun palkataan ihmisiä virkoihin mitä kukaan ei halua.

Vierailija
45/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tällaisia höpötyksiä. Pitää olla itseohjautuva yksilö. Minua kukaan ole koskaan opastanut missään työtehtävässä. Tein aikoinaan väitöskirjan omasta aiheesta itsenäisesti ilman mitään muuta kuin muodollista ohjausta. Perustin aikoinaan yrityksen itsenäisesti, eikä kukaan ohjannut minua mitenkään. Enkä voi ymmärtää ihmistä, joka ei puolessa vuodessa opi esim. tohtorintasoisia tehtäviä itsenäisesti. 

Tämähän ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Minua ei myöskään ole opastettu. Jotta tutkimus oikeasti kehittyisi Suomessa jokaisen tutkimuksen tulisi jatkaa toisten tutkimuksia. Nykyisin liian moni aloittaa samasta pisteestä ja päätyy samaan tietotasoon. Toki aihe on vähän erilaiseksi muokattu, jotta se uutuusarvo saadaan pakolla keksittyä. Suomessa ihmisiä palkataan myös aina viimeisessä pakossa. Eläkkeelle siirtävätkin tiedetään vuosia ennen ja silti jatkaja otetaan välillä, kun entinen on jo lähtenyt. Sama juttu työpaikkaa vaihtavien ja äitiyslomalaisten kanssa. 

Vierailija
46/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä voi olla nykyisen mallin mukaisesti kysymys asiantuntijatason työksi nimetystä suorittavan portaan työstä. Aitoon asiantuntijatason työhön palkattaessa palkataan osaamista, ei suinkaan oppiarvoja tai titteleitä, koska sitä perehdytystä ei yksinkertaisesti ole. Ei ole, koska tuossa vaiheessa ei vielä ole sitä asiantuntijaa talossa. 

Vierailija
47/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on töissä tällainen akateemisesti koulutettu Annikki, joka ei osaa tehdä perusasioitakaan yli vuoden jälkeen. Ainoa mikä häneltä sujuu, on valittaminen koskien sitä miten häntä ei ole perehdytetty tehtäväänsä.

Hassuinta tässä on se fakta, että olemme pystyneet todistamaan miten monta kertaa hänelle on opetettu työtehtävät. Hän ei vaan opi.

Jännä tyyppi. 

Vierailija
48/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen kommentti löytyy sieltä koeaikapurkuja koskevan artikkelin keskustelusta.

Vierailija
49/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli taas uuteen siivouskohteeseen perehdytys tasoa "Tässä on avaimet, tässä siivouskomero, ala siivota."

Osaan kyllä siivota perus toimistoja, mutta omasta mielestä olisi parempaa palvelua asiakasta kohtaan, jos joku kävisi kaverina läpi paikan rutiinit ja käytännöt. 

Vierailija
50/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tällaisia höpötyksiä. Pitää olla itseohjautuva yksilö. Minua kukaan ole koskaan opastanut missään työtehtävässä. Tein aikoinaan väitöskirjan omasta aiheesta itsenäisesti ilman mitään muuta kuin muodollista ohjausta. Perustin aikoinaan yrityksen itsenäisesti, eikä kukaan ohjannut minua mitenkään. Enkä voi ymmärtää ihmistä, joka ei puolessa vuodessa opi esim. tohtorintasoisia tehtäviä itsenäisesti. 

Tämähän ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Minua ei myöskään ole opastettu. Jotta tutkimus oikeasti kehittyisi Suomessa jokaisen tutkimuksen tulisi jatkaa toisten tutkimuksia. Nykyisin liian moni aloittaa samasta pisteestä ja päätyy samaan tietotasoon. Toki aihe on vähän erilaiseksi muokattu, jotta se uutuusarvo saadaan pakolla keksittyä. Suomessa ihmisiä palkataan myös aina viimeisessä pakossa. Eläkkeelle siirtävätkin tiedetään vuosia ennen ja sil

Itseohjautuvuus on nimenomaisesti se, jota jo peruskoulussa pyritään koko ajan lisäämään. Todellinen oppiminen on itseohjautuvuuteen perustavaa ohjaamatonta oppimista. Tämän tiesi jo Albert Einstein aikoinaan.

Vierailija
51/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Minua ei myöskään ole opastettu. Jotta tutkimus oikeasti kehittyisi Suomessa jokaisen tutkimuksen tulisi jatkaa toisten tutkimuksia. Nykyisin liian moni aloittaa samasta pisteestä ja päätyy samaan tietotasoon. Toki aihe on vähän erilaiseksi muokattu, jotta se uutuusarvo saadaan pakolla keksittyä. Suomessa ihmisiä palkataan myös aina viimeisessä pakossa. Eläkk

Ihanaa, kun tiedeukot glorifioivat lapsenkasvatus 101 -juttuja ja pitävät niitä jonain upeina oivalluksina. Mies on kyllä hupaisa olento

Vierailija
52/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisen kommentti löytyy sieltä koeaikapurkuja koskevan artikkelin keskustelusta.

Niin. Se nainen teki itse 4 vk jälkeen koeaikapurun (eli siirtyi parempaan työpaikkaan). Koska työ oli muuta kuin haastattelussa oli annettu ymmärtää eikä perehdytystä ollut kuin viikko.

Itse veikkaan, että tuossa työpaikassa on ollut osaamaton johto.

Vierailija
53/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän ei ole mitenkään tavoiteltavaa. Minua ei myöskään ole opastettu. Jotta tutkimus oikeasti kehittyisi Suomessa jokaisen tutkimuksen tulisi jatkaa toisten tutkimuksia. Nykyisin liian moni aloittaa samasta pisteestä ja päätyy samaan tietotasoon. Toki aihe on vähän erilaiseksi muokattu, jotta se uutuusarvo saadaan pakolla keksittyä. Suomessa ihmisiä palkataan myös aina viimeisessä pakossa. Eläkkeelle siirtävätkin tiedetään vuosia ennen ja sil

Tätä varten pitäisi pystyä luottamaan siihen, että se kaverin tutkimus on "kantava perusta". Ja samalla tulee elättäneeksi sitä kaveria, vaikka takeita siitä jatkaako kukaan itsen elettämistä. Mikäänhän ei estä tutkijaa itse jatkamasta omaa tutkimustaan, tai palkkaamaan siihen muita tekijöitä

Vierailija
54/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvin toimivassa organisaatiossa perehdytys täytyy olla systematisoitu. Selvä "lista" asioista, jotka käydään perehdytyksessä läpi ja vastuuhenkilö perehdytykseen nimetty. Perehdytys kannattaa dokumentoidan jotenkin. Tiedän tapauksen, jossa henkilö oli ollut työssä useita vuosia ja hänet irtisanottiin, koska hän oli ylittänyt toimivaltuutensa. Irtisnominen meni raastupaan ja siellä irtisanotun puolustus vetosi perehdytykseen, jossa oli ollut puutteita tällä toimivallan osa-alueella. Irtisanottu voitti 12 kuukauden palkan, koska perehdytyksessä ei oltu selvästi sanottu, mikä on kiellettyä, kilpailevaa toimintaa yrityksessä eikä puhuttu mitään sivutoimilupien hakemisesta.

Vierailija
55/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyvin toimivassa organisaatiossa perehdytys täytyy olla systematisoitu. Selvä "lista" asioista, jotka käydään perehdytyksessä läpi ja vastuuhenkilö perehdytykseen nimetty. Perehdytys kannattaa dokumentoidan jotenkin. Tiedän tapauksen, jossa henkilö oli ollut työssä useita vuosia ja hänet irtisanottiin, koska hän oli ylittänyt toimivaltuutensa. Irtisnominen meni raastupaan ja siellä irtisanotun puolustus vetosi perehdytykseen, jossa oli ollut puutteita tällä toimivallan osa-alueella. Irtisanottu voitti 12 kuukauden palkan, koska perehdytyksessä ei oltu selvästi sanottu, mikä on kiellettyä, kilpailevaa toimintaa yrityksessä eikä puhuttu mitään sivutoimilupien hakemisesta.

Jep. Suomen yrityskenttä on läpimätä ja kun läpimätään tökkää tikun, se tulee läpi. Eli yrityskulissi kestää vain, jos sitä ei tarkastella tai tökitä

Vierailija
56/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on töissä tällainen akateemisesti koulutettu Annikki, joka ei osaa tehdä perusasioitakaan yli vuoden jälkeen. Ainoa mikä häneltä sujuu, on valittaminen koskien sitä miten häntä ei ole perehdytetty tehtäväänsä.

Hassuinta tässä on se fakta, että olemme pystyneet todistamaan miten monta kertaa hänelle on opetettu työtehtävät. Hän ei vaan opi.

Jännä tyyppi. 

Meillä on myös yksi tämmöinen. Koulutukset käyty läpi ja tietää mistä kirjalliset ohjeet löytyy, näitä voi halutessaan lukea lisää. Mutta sitä perehdytystä tarvitaan aina vaan koska ohjeista ei kuulemma tajua mitään. Paitsi että kaikki muut ovat oppineet.

Vierailija
57/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse konsulttialalla. EmKun uusi asiantuntijaksi palkattu henkilö tulee taloon, lähtee hän heti asiakkaan luo tekemään projektia. Hänen oletetaan olevan alan ammattilainen ja osaavan oman työnsä. Samalla hän on yrityksen käyntikortti.

Sen kyllä huomaa. Junior-tason konsulteilla ei ole ongelmanratkaisukykyä eivätkä he osaa katsoa kokonaisuutta tai ongelman juurisyytä. On todella turhauttavaa työskennellä heidän kanssaan.

Vierailija
58/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni noin 2 vuotta omien asiantuntijatehtävien oppimiseen. On kolleegoita jotka nyt ollut 2v eivätkä vieläkään oppineet.

Monimutkainen kriittinen tietojärjestelmä suuryrityksessä. Tätä ei missään oppilaitoksessa opeteta.

t. vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva DI

Parhaassa tapauksessa edelliset asiantuntijat on jo ottaneet lopputilin. Hätäpäissään on rekrytty uusi.

Ei ole ketään opettamassa, vaan suoraan syvään päähän. Been there, done that.

Vierailija
59/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin tehtaalle kokoonpanoon, kun ei ollut oman alan töitä silloin tarjolla. Joka päivä opetettiin, joku yksittäinen ruuvin vääntö ettei vaan vahingossa mene pää sekaisin liiasta oppimisesta. Muu aika sitten pyöriteltiin peukaloita. Todella kummallinen työpaikka, kaksi kuukautta kärvistelin ja palasin kortistoon odottamaan oman alan töitä. 

Kuulostaa tehottomalta XD

Kun itse olin oman alan töitä vailla tein pari pätkää tehtaalla. Perehdytyksenä alettiin kasata yhtä tuotetta alusta loppuun perehdyttäjän opastuksella ja kun viikko oli mennyt uusi työntekijä pistettiin linjalle hommiin. Toki jonkin verran vaihtelua oli perehdytyksen kestossa koska ihmiset oppii eri tahtiin ja toiset ei sittenkään. Itse asiassa aina uutta tuoteperhettä opeteltaessa perehdytys oli sama eli ensin tehdään itse perehdyttäjän ohjauksessa ja sitten linjalle.

Vierailija
60/68 |
03.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei sitten ollutkaan mikään asiantuntija. Tekeekö vanhat ja kokeneet sillä aikaa kaikkl nämä ns asiantuntijan hommatkin kun hän opetteleee pari vuotta hommaa ja nostaa hyvää liksaa? Näin ainakin meillä prosessiorganisaatiossa. Mitä korkeammalle mennään, sitä vähemmän kellään on hajua mitä ihan oikeasti pitää tehdä tai toimia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi