HS: Työsuhteen purkaminen koeajalla tulee monelle järkytyksenä
"Syynä on usein työnantajan kyvyttömyys antaa palautetta, sanoo työsuojeluviranomainen."
"Eriksson antaa esimerkin. Työntekijä ei suoriudu työstään aivan toivotulla tavalla, mutta ei tee myöskään isoja virheitä. Työnantaja pettyy rekrytointiin, mutta ei hyväsydämisyyttään tai työpaikan yleisen kulttuurin takia anna rakentavan kriittistä palautetta, jolloin työntekijä ei tiedä tekevänsä huonoa tulosta.
Sitten koittaa se hetki, kun koeaika on päättymässä ja työntekijälle tulee jokin sattumanvarainen sairastuminen. Työnantaja hätääntyy: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon ja tekee koeaikapurun.
Työntekijä, joka ei ole aiemmin saanut työstään negatiivista palautetta, luulee koeaikapurun johtuvan sairastumisesta ja tekee asiasta työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen."
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010806050.html
MIKSI työnantaja "hätääntyy" työntekijän sairastuttua ja tekee koeaikapurun?
Vai: työnantaja keksii: tästä työntekijästähän oli tarkoitus päästä eroon - ja tekee koeaikapurun?
Miltä vaikuttaa? Onko kokemuksia?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ostavat autoja yrityksen nimiin ja hakevat verovähennystä, lopuksi auton hinnan saa kuolettaa poistoissa niin, että se jää kokonaan veronmaksajien maksettavaksi ja te kehtaatte haukkua työttömiä.
Iphonet ostetaan yrityksen nimiin ja annetaan lasten käyttöön ja haetaan verovähennystä mikä on laitonta.
Ei se nyt ihan noin mene, että auton hinta jäisi kokonaan veronmaksajien maksettavaksi. Tai siis ei ollenkaan.
Kyllä menee.
Ihmiset on tosi vihaisia yrittäjille.
Muilta leikataan, kun te jatkatte sikailua.
Ja puhutaanko näistä tietyistä yrityksistä jotka ei maksa osingoista veroa 150 000 asti.
En ole itse yrittäjä. Auton poistot saa kyllä vähentää verotettavasta tulosta (tietyin edellytyksin), mutta se ei todellakaan tarkoita, että auton hinta jäisi veronmaksajien maksettavaksi.
Saahan sitä silti vihainen olla, vaikkei mitään ymmärtäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi työntekijä lähti koeajalla, koska rekrytoinnissa oli luvattu etätyötä kaksi päivää viikossa, mutta hän ei sitten saanutkaan sitä. Hänellä oli pyyntöön todella hyviä perusteita, hän asui suht. kaukana ja halusi olla enemmän lähempänä alakouluikäisen lapsensa. Hänen miehensä matkustaa paljon töissä. Todella törkeätä työnantajalta, luotettava työntekijä ja kunta kyseessä. Kunta menetti hyvän työntekijän, joka sai helposti työtä muualta.
t. "Mummoiässä" oleva, joka myös suosii hybridityötä
Minulle kävi samoin palatessani äitiysvapaalta työhön lyhyeksi aikaa, lyhyt määräaikaisuus muutenkin kyseessä. Ehkä syynä että erehdyin kertomaan haluavani olla osittain etänä jos onnistuu. Pomo vastasi sen käyvän mutta ennen paluuta kertoikin, ettei työtä ole ja siirsi toiseen yksikköön. Siellä oli 100 % lähityötä. Jotkut pidempään työskennelleet olivat osin etänä ja tein heidänkin lähitöitään.
Kävin sitten lähitöissä uudessa yksikössä öisin valvoneena, koska vauva oppi heräämään öisin saadakseen maitoa.
Työttömyyskauden jälkeen seuraava työsopimus on taas vähän edellistä lyhyempi.
Tapaus oli melko erikoinen, koska olin aiemmin käynyt hyvin toimistolla ja osa oli paljon enemmän etänä. En edes saanut palkkaa vapaan ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää missä tällainen on yleistä. En tiedä yhtään elävän elämän esimerkkiä koeaikapurusta, mutta ehkä suoramarkkinoinnissa tällainen voi olla varsin yleistäkin.
Myös ravintola-alalla tätä on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole todellakaan tavatonta, että työntekijä ei itse huomaa sitä, ettei ole ihan töidensä tasalla. Hän saattaa sinänsä suoriutua kohtalaisesti työstään, mutta vaatii siihen säännöllistä ja toistuvaa opastusta, eikä hän itse kehity työssään. Hän saattaa ajatella, että hyvinhän tämä on mennyt, kun kaiken olen tehnyt mitä on pyydetty. Hän ei silti näe sitä isoa kuvaa, että millä tavalla tämä on tapahtunut ja kuinka paljon hän on koko ajan riippuvainen muista, jotta saa työtänsä suoritettua.
Oma kokemus on, että se on yleisempi ongelma, jotka eivät kykene ja osaa proaktiivisesti kysyä apua vaan jäävät junnaamaan paikalleen työtehtäviensä kanssa. Ei siitä tule mitään, että saat tehtävän, haudot sitä pari viikkoa ja sitten toteat, ettet ole päässyt edes alkuun. Syynä ollut asia, jonka olisi saanut selville yhdellä lyhyellä puhelulla.
Kuka haluaa olla joka vuosi uudessa, työpaikassa koko ajan neuvoa kysymässä.
En kysy enää neuvoa vaan teen ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät ostavat autoja yrityksen nimiin ja hakevat verovähennystä, lopuksi auton hinnan saa kuolettaa poistoissa niin, että se jää kokonaan veronmaksajien maksettavaksi ja te kehtaatte haukkua työttömiä.
Iphonet ostetaan yrityksen nimiin ja annetaan lasten käyttöön ja haetaan verovähennystä mikä on laitonta.
Ei se nyt ihan noin mene, että auton hinta jäisi kokonaan veronmaksajien maksettavaksi. Tai siis ei ollenkaan.
Kyllä menee.
Ihmiset on tosi vihaisia yrittäjille.
Muilta leikataan, kun te jatkatte sikailua.
Ja puhutaanko näistä tietyistä yrityksistä jotka ei maksa osingoista veroa 150 000 asti.
En ole itse yr
Sorry, kyllä te saatte ne autot poistoihin.
Joten älä yritä sossupummi yrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette listaamattomien yrityksien osinkoverotuksesta, jossa omistaja saa nostaa 150000 euron osingot vuodessa siten, että 75 % osingoista on verovapaata?
Ja työttömiä haukutaan ja leikataan pienistä tuista.
Kuka kehtaa olla tollasessa, yrityksessä omistajana?
Kehtaisin helposti, mutta minusta ei ole yrittäjäksi. Sitäpaitsi saa olla jo kohtuullisen menestyvä yritys, että omistaja pystyy nostamaan tuollaisia osinkoja. On siitä todennäköisesti veroja makseltu jo yrityksen tuloksestakin, usein myös luotu uusia työpaikkoja.
Tiedän useampia koeaikapurkuja, joita olen seurannut sivusta irtisanotun kollegana/esimiehenä. Kyseessä asiantuntijatehtävä.
Jos ei neljän kuukauden aikana opi työtehtäviä, jättää työtehtäviä tekemättä, ei pyydä apua tarvitessaan, niin kyllä sellaisesta työntekijästä kannattaa hankkiutua eroon.
Myös työntekijä, joka hyvin toimivaan työyhteisöön tullessaan alkaa valittaa esimiehelle huonosta työilmapiiristä, ikävistä työkavereista ja on koeajan aikana useampaan otteeseen sairauslomalla jaksamisen vuoksi, kannattaa irtisanoa silloin, kun se on helppoa.
En ymmärrä, miksi koeaikapurkuja ei käytetä enempää ja sitten valitetaan, kun työntekijä ei pärjääkään työtehtävässä tai työyhteisössä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä poisto tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette listaamattomien yrityksien osinkoverotuksesta, jossa omistaja saa nostaa 150000 euron osingot vuodessa siten, että 75 % osingoista on verovapaata?
Ja työttömiä haukutaan ja leikataan pienistä tuista.
Kuka kehtaa olla tollasessa, yrityksessä omistajana?
Kehtaisin helposti, mutta minusta ei ole yrittäjäksi. Sitäpaitsi saa olla jo kohtuullisen menestyvä yritys, että omistaja pystyy nostamaan tuollaisia osinkoja. On siitä todennäköisesti veroja makseltu jo yrityksen tuloksestakin, usein myös luotu uusia työpaikkoja.
Paskat, nostettu yritystukia.
Sossupummit.
Mitä se yrityksen johtaja tekee muuta kuin istuu kokouksessa syömässä viinereitä ja puhumassa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää missä tällainen on yleistä. En tiedä yhtään elävän elämän esimerkkiä koeaikapurusta, mutta ehkä suoramarkkinoinnissa tällainen voi olla varsin yleistäkin.
Myös ravintola-alalla tätä on tapahtunut.
Sitä tapahtuu monella alalla. Minulle on tapahtunut kerran ja nykyisessä työpaikassani on useita laitettu pihalle koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, mitä poisto tarkoittaa?
Tiedän www.vero.fi
Tehdäänkö julkinen lista yrityksistä jotka laittaa ihmisiä pois koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensi kesänä tulee moneen ravintolaan ja kahvilaan avi yllätyskäynnille.
Yritys loppuu ja yrittäjälle jää isot velat.
Autot ja mönkijät, iphone ja kodissa olevat kodinkoneet otetaan pois.
Köyhä tyhjätasku haaveilee että muistakin tulisi yhtä köyhiä.Kun itse ei saa muuta aikaiseksi niin voi aina kadehtia muita.
Yläasteen pihalla puhutaan, että Olivian isä on ilkeä, se laittaa ihmisiä pois koeajalla.
Kuulutko sinä noihin haukuttuihin työnantajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä tyhjätasku haaveilee että muistakin tulisi yhtä köyhiä.Kun itse ei saa muuta aikaiseksi niin voi aina kadehtia muita.
Voi voi tuleeko avi käymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain työpaikassa vaihtuu työntekijä, kun etsitään 'sopivaa'. Työntekijä voi tehdä työnsä hyvin, mutta ei ole muuten just se hyvä, mieleinen, kaikkien rakastama tyyppi.
Mulle kävi juuri näin. Tein kuulemma työtehtävät kiitettävästi, mutta en "sopinut porukkaan", kun en osallistunut keskusteluihin kahvihuoneessa.
Ikävää mutta tämä on myös yksi peruste työhönotossa. Miten sopeutuu työporukkaan. Vertaa avioliittoon. Toinen on kaikinpuolin hyvä mutta kun ei vain tunne häntä kohtaan tarpeeksi. Menisitkö naimisiin?
En usko, että se, ettei avannut suutaansa kahvihuoneessa, yksinään riittää tulkintaan, että ei sovellu työyhteisöön. Heijastuu silloin yleisemmin eli työtehtävät eivät edisty kun ei osata kysyä apua muilta, tehdään töitä yksilösuorituksena omassa siilossa, eikä tiiminä ja lopputulos ei ole haluttu etc.
Vierailija kirjoitti:
Haluan rakennusalalle työkokeiluun nuuskimaan asioita, verojenmaksua ja rakennustapoja, kauanko betoni kuivuu, ennenkuin laittavat laatat, onko villat ja muut sateessa ulkona. Kaiken näköistä mitä voisin sitten raportoida viranomaisille.
Tuskin sinua sinne huolitaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kesänä pidetään huoli, että maksat nuorelle palkan myös jokaisesta sadepäivästä jäätelökioskilla.
Ei ole harvinaista, että työntekijä alkaa valittaa asioista heti koeajan päätyttyä. Mielestäni tällöin pitäisi todeta työntekijän pettäneen työnantajaa ja sallia jälkikäteinen koeaikapurku.
Mites olisi jos työnantaja tuollaisessa tilanteessa avaisi suunsa ja kertoisi suoraan ne asiat joita työntekijä ei itse huomaa? Olisiko ihan mahdoton ajatus?