"Kodittomien majapaikka" / Yle Areena/ perjantai-dokkari
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ärsyttämään se keskaria näyttävä aikuinen mies ja ruoasta valittaja. Ja se äiti joka ei muka pysty menemään katkolle että näkisi lastaan, kun tärkeämpää on se öisin hänen huoneeseen hiippaileva narkkari joka ei saa ADHD lääkkeitä kun narkkaa ne. Sääliksi kävi sitä fiksua miestä johon perhe katkaisi välit.
Henkisesti lapsen tasolle jääneitä. Ei nuo mitään aikuisia ole.
Kurjia ihmiskohtaloita. Mun mielestä noi addiktit pitäisi voida laittaa pakkohoitoon tuossa vaiheessa, kun kämpät on ryssitty alta ja lapset huostaanotettu. Ei nuo itsenäisesti mitään apua hae. Tuo nainenkin oli siitä kieltäytynyt. Edes oma lapsi ei herätä ajattelemaan eli jonkun muun pitäisi tehdä päätökset noiden puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen päihderiippuvainen, mutta en käyttäydy asiattomasti tai jätä vuokria maksamatta. Ymmärrän ettei päihteistä ole helppoa irtautua, mutta joku vastuu pitää ihmisellä olla. Ihan turha noiden syyttää ulkopuolisia tekijöitä.
Noh, ei kaikilla ole samat kortit syntyessään.
Tämä on todistettu jo sen sata kertaa eri tutkimuksissa.
Jotkut tosiaan käyttää muita ahkerammin marttyyrikorttia ja syyttävät aina kaikista ongelmistaan muita...
Amen.
Onhan se nimittäin moneen kertaan nähty sekin, että mitä hirvittävimmistä lähtökohdista ja tilanteista ihmiset voivat nousta ja päätyä vieläpä korkeammalle taso
Jos tuolle linjalle lähdetään, moni keskitysleirin selviytyjä menetti kylläkin mielenterveytensä ja loppuelämä meni sitten siinä. Koko nasseideologia sitä paitsi perustui siihen, ettei kaikilla ole samaa ihmisarvoa. Jälki oli rumaa. Kenenkään ihmisarvo ei riipu siitä, onko mieli tai keho kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Kurjia ihmiskohtaloita. Mun mielestä noi addiktit pitäisi voida laittaa pakkohoitoon tuossa vaiheessa, kun kämpät on ryssitty alta ja lapset huostaanotettu. Ei nuo itsenäisesti mitään apua hae. Tuo nainenkin oli siitä kieltäytynyt. Edes oma lapsi ei herätä ajattelemaan eli jonkun muun pitäisi tehdä päätökset noiden puolesta.
Samaa mieltä. Riippuvaisen aivoissa kaikki pyörii aina sen riippuvuuden aiheuttajan ympärillä. Eivät pysty ajattelemaan mitään muuta, joten eivät ole mielestäni mitään täysivaltaisia aikuisia. Heidän omaksi parhaaksi pitäisi ottaa oikeus päätöksentekoon pois ja hoitotaho sitten tekisi ne päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki nuo olivat pahasti päihdeongelmaisia ja hyvin pitkälti tilanteessa ihan omasta syystään. Ilmeisesti tämä paikka oli tarkoitettu juurikin päihdeongelmaisille, sillä eihän tuollaiseen muut edes uskalla mennä. Dokumentti oli myös aika stereotyyppinen ja Ylen ideologiasta poikkeava, sillä tämä nimenomaan välitti vahvasti käsitystä siitä, että tilanne oli näiden omaa syytä ja että kaikki kodittomat olisivat päihdeongelmaisia ja tämä olisi se kodittomuuden syy kaikissa tapauksissa. Vähän toisenlainen dokumentti tästä aiheesta pitäisi tehdä ja nimenomaan sellainen, jossa pääosassa olisi ei päihdeongelmainen, jolla yksinkertaisesti liian pienet tuet ja niiden leikkaaminen on ajanut kodittomuuteen. Tällaisilla nyt nähdyllä dokumentilla hallitus taas perustelee hyvillä mielen leikkauksia kun päihdeongelmaisia ne köyhät moniongelmaiset muka ain
Kokemusta on. En ota apua vastaan jos sen saamiseksi pitää nöyrtyä ja menettää itsekunnioituksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi ärsyttämään se keskaria näyttävä aikuinen mies ja ruoasta valittaja. Ja se äiti joka ei muka pysty menemään katkolle että näkisi lastaan, kun tärkeämpää on se öisin hänen huoneeseen hiippaileva narkkari joka ei saa ADHD lääkkeitä kun narkkaa ne. Sääliksi kävi sitä fiksua miestä johon perhe katkaisi välit.
Kysyin itseltäni dokkarin nähtyäni monta kertaa: miksi minun, rutiköyhästä työläisperheestä lähtöisin olevan, yli 30 vuotta työelämässä olleen yksinhuoltajan pitäisi maksaa penniäkään veroja tuollaisten elättämiseen? Elättäkööt vapaaehtoiset lahjoittajat jos tarpeelliseksi katsovat. Syöpäpotilas ei voi valita onko syöpä olemassa vielä ensi viikollakin. Nuo voisivat valita terveen elämän mutta valitsevat silti itse paskan elämän. Oikeasti: he VOIVAT valita!
Muuttuuko mielipiteesi kun omat lapsesi päätyy samaan tilanteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karua. Suomessa asunnottomuus koskettaa käytännössä vain näitä, jotka todellakin perinpohjin sössivät asiansa, niin että saavat häädön ihan joka paikasta. Pahasti päihdeongelmaiset.
Jos siis tehdään ohjelma asunnottomista, niin tätä se on...
Jenkkilässä asunnoton voi olla oikeastikin ilman omaa syytään, esim sairaus -> sadan tonnin sairaalalaskut - > ei varaa maksaa vuokraa jne.
Ei pidä paikkaansa. Olen itse ollut asunnoton enkä ollut luottotiedoton enkä päihdeongelmainen. Syynä oli krooninen masennus.
Olin asunnoton eikä ollut edes masennusta. Asiat meni vaan ristiin enkä kyennyt hanskaamaan tilannetta. Olinkin sitten asunnottomana pitkään koska kerran asunnoton niin aina asunnoton, holisti, päihteidenkäyttäjä, pummi. Talousasiat oli kyllä kohtalaisen hyvässä kunnossa ja kaljaa tulee juotua vähemmän kuin työssäkäyvät keskimäärin.
Olen ollut vapaaehtoistyössä näiden "päihdekuntoutujien" parissa. Todella rikkinäisiä ihmisiä. Karmeinta on, että ongelmat on monella alkaneet jo lapsena. Lapsuus meni pilalle stressatessa ja pelätessä. Monella näistä on taustalla epävakaa persoonallisuushäiriö ja jo lapsuudesta alkanut ahdistuneisuushäiriö. Lapsena koettu voimakas, jokapäiväinen stressi ja ahdistus vaikuttaa lapsen kehittyviin aivoihin. Et kykene keskittymään leikkiin tai opiskeluun, jos olet äärettömän ahdistunut ja peloissasi ja huolissasi. Ahdistus on kuin voimakas kipu, joka kutistaa maailmasi. Ahdistunut ihminen tekee mitä tahansa saadakseen tuskan katoamaan ja ikävä kyllä usein se helpotus löytyy päihteistä. Näillä ihmisillä on traumaattisen lapsuuden takia erittäin alhainen stressinsietokyky. Heillä ei ole samanlaista "suojakuorta" kuin normilapsuuden eläneillä.
Rikkinäisistä lapsista kasvaa joko voittajia eli kylmiä, kovapintaisia narsisteja, (narsismin synty: n. 4-5 vuotias lapsi joka elää primäärinarsistista, omnipotenttia kehityvaihetta tyyliin: "mun iskä on vahvempi kuin sun iskä", kehittää itselleen suojaksi kaikkivoipaisen mahtavan sivupersoonan, joka suojelee häntä tuskilta ja peloilta, tämä fantasiahahmo ottaa vallan lapsessa ja korvaa lapsen aidon persoonan ja torppaa lapsen kehityksen, TAI vanhemmat hemmottelevat lasta ja ylistävät tätä ja nostavat tämän jalustalle ja kehittävät tälle omakuvan elämääsuurempana: "et ole kuin muut, olet muiden yläpuolella, sinut on luotu mahtaviin tekoihin") Tai sitten lapsista tulee epävakaita persoonia, jota myös kutsutaan "epäonnistuneeksi narsismiksi", koska tämän narsismin suojakuoren kehittäminen ei onnistunutkaan vaan lapselle kehittyi omatunto ja empatia ja hänelle jäi tunteet ja tuska, iho joka on ikuisesti vereslihalla.
Epävakaa persoona onnistuu ehkä rakentamaan itselleen hyvän elämänalun mutta ei tarvitse paljoakaan kun se jo sortuu raunioiksi. Koko hänen elämäänsä sävyttää itsetuhoisuus. En tiedä miten näitä ihmisiä voisi auttaa. häntä on mahdoton vetää ylös suosta, pikemminkin käy niin että hän vetää sinut mukanaan suohon.
Vierailija kirjoitti:
Karua. Suomessa asunnottomuus koskettaa käytännössä vain näitä, jotka todellakin perinpohjin sössivät asiansa, niin että saavat häädön ihan joka paikasta. Pahasti päihdeongelmaiset.
Jos siis tehdään ohjelma asunnottomista, niin tätä se on...
Jenkkilässä asunnoton voi olla oikeastikin ilman omaa syytään, esim sairaus -> sadan tonnin sairaalalaskut - > ei varaa maksaa vuokraa jne.
Olin asunnoton ilman päihteitä yms. Asuntolassa meitä oli 30. Sinne ei edes pääse jos on päihdeongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin itseltäni dokkarin nähtyäni monta kertaa: miksi minun, rutiköyhästä työläisperheestä lähtöisin olevan, yli 30 vuotta työelämässä olleen yksinhuoltajan pitäisi maksaa penniäkään veroja tuollaisten elättämiseen? Elättäkööt vapaaehtoiset lahjoittajat jos tarpeelliseksi katsovat. Syöpäpotilas ei voi valita onko syöpä olemassa vielä ensi viikollakin. Nuo voisivat valita terveen elämän mutta valitsevat silti itse paskan elämän. Oikeasti: he VOIVAT valita!
Muuttuuko mielipiteesi kun omat lapsesi päätyy samaan tilanteeseen?
Luultavasti mielipide on oman lapsen kohdalla entistä vahvemmin tuo, että valitse nyt saatana jo paremmin! Tee oikein! On pyydetty, rukoiltu ja huudettu.
Noin ajattelee, kun läheltä näkee että ihminen todella on avun ulottamattomissa, kukaan toinen ei voi pitää pinnalla, kun ihminen itse AINA ja uudestaan valitsee väärin, ja samalla RYSSII MUIDENKIN PERHE-ELÄMÄN. Lähestymiskiellot, securitaksen hälytysjärjestelmät, nämä kaikki on tuttua narkkarien lähipiirille. Ne varastaa kaiken mitä irti saa. Aineet on ainoa, mitä päähän mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolla Sillankorvassakaan mitenkään hohdokasta tainnut olla, kattovuotoa ja rottia, joten taitaa nykyään olla paikka kiinni ja asukkaat siirretty tilapäismajoitukseen jonnekin kunnes Kunnallissairaalantien majapaikka aukeaa ens vuoden loppupuolella.
Hohdokastako siellä nyt piti olla? Kodittomien asuntolan piti olla hohdokas?
Täällä otetaan paljon kantaa kodittomista päihdeongelmaisista. Rahapeliriippuvuus myös ajanut monia kodittomuuteen
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon asunnottomia joilla ei ole päihde- tai mt-ongelmia mutta heistä ei kukaan puhu.
He itse eivät puhu. Tuossakin dokumentissa puhuivat vain päihdeongelmaiset, eivät esimerkiksi asunottomat opiskeiljat tai avioeron vuoksi asunnottomiksi päätyneet tavan tallaajat.
Ei Suomessa ole kodittomia. Kela maksaa jokaiselle katon pään päälle.
Olen itse moniongelmainen köyhä työtön, autismikirjolla oleva aseksuaali ja identiteettini määräytyy kuitenkin valtaosaltaan sen köyhä työtön mukaan. Kokemani syrjintä on liittynyt siihen, että olen työtön. Se nyt vaan on jotenkin niin läpinäkyvän tarkoitushakuista ja nykyisen hallituksen linjan mukaista, että ääneen tuntuvat pääsevän aina vaan ne päihdeongelmaiset asunnottomat ja ne asunnottomat, joilla ei ole päihdeongelmia hiljennetään kun halutaan tietoisesti luoda tiettyjä stereotypioita, joiden avulla voidaan laittaa kaikki asunnottomat yhteen kategoriaan ja syyllistää myös ne ns. kunnolliset ilman omaa syytään asunnottomat. Samalla löydetään perusteita leikata palvelut myös näiltä ja päätöksille saadaan hyväksyntä kun nämä kaikki nähdään päihdeongelmaisina. Samalla ei haluta nähdä esim. sitä, että asunnon voi menettää jo siitäkin syytä, että tuet eivät leikkausten jälkeen enää riitä vuokraan ja halvempaa asuntoa ei vaan löydy. Tällainen ihminen ei todellakaan ole aina päihdeongelmainen, rahansa päihteisiin käyttävä häirikkö.
Näiden selvästi omilla toimillaan asunnottomuutensa aiheuttaneiden sijaan olisi kiinnostavampaa ja oikeasti hyödyllistä kuulla toisenlaisen suomalaisen Suomessa oleskelevan asunnottoman tarina. Tällaista kohtaan varmasti tuntisi sympatiaa. Näitä päihdeongelmaisia kohtaan ei sympatiaa heru. Jotenkin on turhaa näihin kohdistuva tietyn pisteen ylittävä apu kun resurssit ovat niukat ja paljon oikeasti apua tarvitsevia ja sitä toisella tavalla arvostavia ei päihdeongelmaisia jää ilman apua. Nämä tämän dokumentin päähenkilöt halusivat todellakin vain käyttää päihteitä ja jonkun muun pitäisi hoitaa kaikki muu. Inhoan nykyistä hallitusta ja olen SDP:hen kallellaan, vaikka tiettyjen asioiden suhteen edustankin kovaa linjaa.
Jos tuotanto osti päähenkilöille palkaksi alkoholitölkit ja tupakat, joiden ns. nauttimista suurella joukolla nurmikolla kuvasivat toimi tuotanto todella vastuuttomasti ja oikein provosoi päihdeongelmaisia käyttämään päihteitä paremman kuvausmateriaalin saamiseksi.
Haluaisin nähdä laadukkaita ja aika neutraaleja dokumentteja yhteiskunnallisista asioista. Nämä Perjantai-dokumentit ovat vaan usein raivostuttavan provosoivia ja kärjistettyjä tavalla tai toisella ei ihan tavallisista tai tiettyyn normaalin malliin mahtuvista ihmisistä. Kun dokumentit ovat niin lyhyitä jätetään asioita kertomatta ja näkökulma on täysin sen dokumentin päähenkilön. Toki kestoonsa nähden näissä dokumenteissa on paljon asiaa, mutta vastuu on täysin katsojalla, jonka pitää pystyä muodostamaan näkemästään oma mielipiteensä kärjistetyn näkemänsä perusteella kuulematta mitään kriittistä. Dokumentit ovat usein hyvin raskasta katsottavaa ja tuntuu kuin joku 10 minuutin dokumentti olisikin kestänyt 1 tunnin.
Moni sanoo, ettei päihdesekoilu ole oma valinta. Niinkö? Kuka sen ekan piikin iski hihaan, joku kaveriko? Kuka sihautti auki ekan bissen ja juotti siitä?
Itselläni on addiktiogeeni ja lääkärit sanoneet jo ollessani teini, että minulla on hyvin suuri riski päätyä addiktiksi, jossen vedä nollalinjaa. Tähän myötävaikuttaa vielä traumaattiset kokemukset lapsuudessa. Olen edelleen, nelikymppisenä, päihteetön.
Niin ja vielä omista valinnoista.
On oma valinta vetää päihteitä tavalla, joka aiheuttaa asunnottomuutta. Päästää kämppään sisään päihdekavereita ja möykätä porukalla yöt läpeensä. Se on valinta, eikä mitään muuta.
Tässä toinen dokkari suomalaisesta asunnottomuudesta, ei vanha tämäkään (vuodelta 2016).
https://areena.yle.fi/1-2691188