Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä luokkaerot näkyy teistä selkeiten?

Vierailija
01.11.2024 |

Minulle se näkyy juhlapukeutumisessa. Olen itse ns ylempää keskiluokkaa ja tottunut, että oli synttärit, häät tai hautajaiset, juhliin pukeudutaan siisteihin juhlavaatteisiin. Naiset ja tytöt mekkoon tai jakkupukuun, miehet pukuun. No ehkä lasten syntymäpäivillä miehet jätti sen puvuntakin pois ja oli kauluspaidalla. 

Mieheni taas on duunariperheestä ja heillä juhlapukeutuminen rennompaa, omaan silmääni arkista. Häihin t-paita päällä, syntymäpäivillä lökäpöksyissä. Kun minut kutsuttiin 50v synttärikahville ja laitoin mekon, tunsin itseni aivan ylipukeutuneeksi kun muut olivat hupparissa ja farkuissa. 

Minusta on jotenkin tylsää, että juhlaan pukeudutaan kuin arkeen. Mielestäni on kivaa vähän tälläytyä ja kunnioittaa tilaisuutta hyvällä pukeutumisella. Miehen mukaan on kivempi olla mukavasti eikä pönöttää. Lapsemme kasvavat nyt molemmissa kulttuureissa - äidin suvun juhliin kiharretaan tukka ja otetaan juhlamekko, isän suvun juhliin laitetaan se pikkuisen siistimpi arkimekko (koska äiti ei anna mennä hupparissa).

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun siihen luokkaan, joka pystyy sujuvasti keskustelemaan kaikkien ihmisten kanssa rennosti olivatpa he taustaltaan mitä tahansa.

Vierailija
102/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksista sen huomaa. Taviksilla ei ole varaa kalliisiin harrastuksiin. Tavisten lapsetkaan eivät voi harrastaa kalleimpia lajeja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukeutumiseen fiksoituminen on todella työväenluokkaista. 

Sen verran pukeutuminen on tärkeää, että se on tilanteen mukaista. Tuo toteutuu, vaikka lähikaupassa kävisi harmaissa collareissa ja feikkicrokseissa.

Vierailija
104/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsitä yhtään miten jotkut pitää itseään ylempi arvoisina ihmisinä koulutuksen perusteella. Varallisuudella ei mitään väliä näiden ihmisten mielestä, voivat asua vaikka komerossa. Ei väliä kun ovat kuitenkin niin sivistyneitä ja avarakatseisia. Entäs urheilijat, yrittäjät, mallit, näyttelijät yms. Tai joku ihanan luonteen omistava ja muista välittävä hoitsu. Joku sysiruma ja kömpelö hikky ei todellakaan ole arvokkaampi minun mielestäni.

Vierailija
105/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannekohtaisesti pukeutuva ymmärtää eron sienestysvaatteiden ja grillibileiden välillä.  

Vierailija
106/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän muuten johtuu, että alimmat luokat kieltävät tai eivät tunnista luokkaeroja, mutta ylemmät luokat tunnistavat? Itse veikkaisin, että alimmat eivät näe sitä ylimpien elämää, eivät edes ole tietoisia sellaisten olemassa olosta, kun eivät ole missään tekemisissä niin, että tunnistaisivat. Ylimmät taas kohtaavat alimpia ihan arjessa, vaikka kadulla. Milloin alempi pääsisi mukaan ylimpien seurapiiritapahtumiin? Eivät koskaan, ylimmät sen sijaan vaikkapa kävelevät päivittäin kapakoiden ohi. Mielipiteitä? Tämä tulee siis alemman keskiluokan näppäimistöltä.

Hyacinth Bucketko siellä kommentoi? Tasan yhtä tunkkaista ajattelua. 

Tiedätkö, että vauraammilla ihmisillä käy esim. kotisiivoojia, jotka ovat niitä pienituloisia. Ihmisillä on lapsia, jotka kohtaavat päiväkodissa ja koulussa. Seurapiiritapahtumien järjestämiseen tarvitaan duunareita, j

Kyllä täällä Helsingissä yleensä paremman väen lapset käyvät eri päiväkodeissa ja kouluissa kuin työväenluokan lapset. Sattumalta voi olla sinne  omistustaloon, joku vuokralainen muuttanut, jolla on lapsia, mutta poikkeus vahvistaa säännön. Ja ei niiden siivoojien kanssa jutella. He käyvät tekemässä työnsä, ei siinä sen kummempaa. On tyypillistä, että akateeminen ei tapaa lainkaan työväenluokkaisia ihmisiä. Kaupan kassaa ei lasketa, kun siellä ei tule juteltua kumminkaan.

Vierailija
107/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ylempää keskiluokkaa, mutta en ole koskaan käynyt missään perhejuhlissa, missä ihmiset eivät olisi kivasti pukeutuneita. Luulen, että sellaiset perheet ovat vähän ääri-ilmiö. 

Itse en usko, että on mitään tiettyä asiaa, mikä ehdottomasti erottelisi Suomessa luokkia. Meillä on onneksi aika matalat luokkaerot. Muutamassa muussa maassa asuneena sanoisin, että meillä lähes kaikki ovat jossain mielessä keskiluokkaa. Mikä on hyvä asia. 

Tottakai jotkut asiat hieman korreloivat. Musiikkiopisto on keskiluokkaisempi harrastus kuin ehkä metsästäminen tai jääkiekko-otteluissa kulkeminen. Ja kuitenkin, heti löytää joku lähipiiristään viisi vastaesimerkkiä siitä, että väitteeni ei ole totta, mikä taas vahvistaa sitä, että Suomessa luokkaerot ovat pieniä. 

Tuo metsästys on aika jännä siinä mielessä, että maaseudulla se ei katso luokkaa niinkään, mutta kaupungissa se on enemmän ylemmän keskiluokan / yläluokan harrastus. Tai ehkä maaseudullakin se on enemmän keskiluokan harrastus, sillä monessa seurassa jäseneksi pääsee vain maanomistuksen kautta.

Vierailija
108/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastuksista sen huomaa. Taviksilla ei ole varaa kalliisiin harrastuksiin. Tavisten lapsetkaan eivät voi harrastaa kalleimpia lajeja. 

Mihin kukakin briorisoi. Joissain perheissä tehdään paria työtä ja jätetään sisävessa rakentamatta. Näinhän Räikkösillä tapahtui.

Joku piano nyt ei ole kovin kallis harrastus.

Vierailija
109/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisempina vuosina juuri pukeutumisessa ja rahankäytössä. Nykyään ei juuri missään.

Samaa mieltä kun ap mutta käyttäisin sanaa leninki enkä mekko. Mekko on arkinen. 

Mun korvaan toi kuulostaa vaan joltain ikääntyneen puhetavalta

Vierailija
110/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäköhän muuten johtuu, että alimmat luokat kieltävät tai eivät tunnista luokkaeroja, mutta ylemmät luokat tunnistavat? Itse veikkaisin, että alimmat eivät näe sitä ylimpien elämää, eivät edes ole tietoisia sellaisten olemassa olosta, kun eivät ole missään tekemisissä niin, että tunnistaisivat. Ylimmät taas kohtaavat alimpia ihan arjessa, vaikka kadulla. Milloin alempi pääsisi mukaan ylimpien seurapiiritapahtumiin? Eivät koskaan, ylimmät sen sijaan vaikkapa kävelevät päivittäin kapakoiden ohi. Mielipiteitä? Tämä tulee siis alemman keskiluokan näppäimistöltä.

Uberfolk

Vierailija
111/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään autoissa.  Ylemmän keskiluokan perheillä on vähintään yksi sähköauto. Poikkeus vahvistaa säännön joka suuntaan. 

Pätee kyllä. Harva yli 6 tonnia tienaava ajelee enää bensarutkulla. 

Nyt oli kyse luokkaeroista, ei tienesteistä.

Luokkaero määritellään kahdella akselilla, jotka ovat vaikutusvalta ja raha.

En huomaa tässä määritelmässä tekaistua, ranskalaismallista sosiaalista distinktiota.

Laittaisin tuohon vielä kolmanneksi akseliksi tulevaisuuden uskon.

Miten voi ajatella ettei itsevarmoja alemmin kouluttautuneita ole 😳

Vierailija
112/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilannekohtaisesti pukeutuva ymmärtää eron sienestysvaatteiden ja grillibileiden välillä.  

Pukeutuminen elää vielä grillibileiden välilläkin.

-Onko grillibileet suurlähetystössä

-Onko grillibileet 50-vuotisjuhlat, jonne tulossa 30 ihmistä

-Onko grillibileet kaverin mökillä, johon tulossa muutama tuttavapariskunta

Vierailija
113/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen duunariperheen kasvatti ja meille lapsille opetettiin jo pienestä pitäen ruokatavat. Pöydästä ei saatu poistua ennen kuin kaikki oli syönyt ruoan loppuun ja ruoasta kiitettiin ja syötiin haarukalla ja veitsellä (ei pelkällä haarukalla kuten kauhukseni usein näen jonkun aikuisen syövän). Juhliin pukeuduttiin aina juhlavaatteisiin. Ihan täysin normi käytöstavat mitkä ikävä kyllä aika monilla saattaa olla tänä päivänä hukassa. Tuttava pariskunta joka on korkeasti koulutettu (ja jolla perittyä, vanhaa rahaa) pukeutuu rähjäisesti ja käytöstavat puuttuu joten moukkia löytyy kaikista sosiaaliluokista.

Lautasen tyhjäksi syöminen on köyhien tapa, juontaa juurensa ravintopulaan. Veistä tarvitsee joskus, mutta ei aina.

Minuakin on yksi maalaismamma haukkunut käytöstavattomaksi päin naamaani, joka on etikettivirheistä raskain (huomauttaa toisen virheestä). Eli se s

Itse olen nirso köyhästä perheestä tuleva enkä aina syö lautasta tyhjäksi...

Vierailija
114/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi selkeä ero on myös seksikeskeisyys. Alaluokalle seksuaalinen hyväksyntä ja nautinto on äärimmäisen korkeassa arvossa, kun ylempi voi ostaa haluamansa palvelut ja saa todennäköisesti nautintonsa muutenkin ihan muista asioista, kuin sukuelinten hinkkaamisesta. Alatyylisyys on varma tie myös pudota sosiaaliluokassa

Omg

Vierailija
115/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeimmin.

Vierailija
116/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen duunariperheen kasvatti ja meille lapsille opetettiin jo pienestä pitäen ruokatavat. Pöydästä ei saatu poistua ennen kuin kaikki oli syönyt ruoan loppuun ja ruoasta kiitettiin ja syötiin haarukalla ja veitsellä (ei pelkällä haarukalla kuten kauhukseni usein näen jonkun aikuisen syövän). Juhliin pukeuduttiin aina juhlavaatteisiin. Ihan täysin normi käytöstavat mitkä ikävä kyllä aika monilla saattaa olla tänä päivänä hukassa. Tuttava pariskunta joka on korkeasti koulutettu (ja jolla perittyä, vanhaa rahaa) pukeutuu rähjäisesti ja käytöstavat puuttuu joten moukkia löytyy kaikista sosiaaliluokista.

Lautasen tyhjäksi syöminen on köyhien tapa, juontaa juurensa ravintopulaan. Veistä tarvitsee joskus, mutta ei aina.

Minuakin on yksi maalaismamma haukkunut käytöstavattomaksi päin naamaani, joka on etikettivirheis

Minä taas syön lautasen aina tyhjäksi ja vielä nuolenkin sen, kun kukaan ei näe.

T. Hyvätuloinen, akateeminen aatelinen

Vierailija
117/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miljönäärin (useampi miljoona euroa omaisuutta) jolla ei ole autoa, kulkee vanhoissa farkuissa ja t-paidassa. Habituksesta, autosta ja päällä näkyvästä kiiltävastä ei voi päätellä juuri mitään, asuinalueesta jotain ja likvidistä omaisuudesta paljon.

On meilläkin useampi miljoona, ja ihan tavallisissa kamppeissa liikutaan. En halua ostaa uusia vaan huvikseni, kyllä se pitää joku tarve olla. Asutaan ihan normaalisti, tietysti vähän paremmalla alueella mutta ei mitenkään ökysti. Autotkaan ei mitenkään poikkea naapureista. Ei kukaan varmasti usko miten paljon rahaa on. 

Vierailija
118/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaissa? Hei oikeesti ei pitäisi päteä enää 70-luvun jälkeen syntyneille.

Kyllähän julkisella pitäisi hoitua paikkaukset ja juurihoidotkin ihan kunnolla. 

Jos joku tahalleen haluaa opettaa huonot hampaat sossupummeille sitten eri. 

Vierailija
119/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selkeä ero on se, miten kohdellaan aikuistuvia lapsia. Ylemmässä keskiluokassa lapsille säästetään tukeva pesämuna, ja on itsestäänselvyys, että lapsi asuu kotona vähintään lukion loppuun. Joku erikoiskoulu voi olla poikkeus, mutta silloinkaan ei ajatella, että 16 v asuisi yksin. 

Kun taas alemmissa sosiaaliluokissa pahimmillaan käsketään muuttamaan pois. Ylemmissä sanotaan, että lasta tuetaan aina, ja kotiin saa muuttaa aina. 

Vierailija
120/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ylempää keskiluokkaa, mutta en ole koskaan käynyt missään perhejuhlissa, missä ihmiset eivät olisi kivasti pukeutuneita. Luulen, että sellaiset perheet ovat vähän ääri-ilmiö. 

Itse en usko, että on mitään tiettyä asiaa, mikä ehdottomasti erottelisi Suomessa luokkia. Meillä on onneksi aika matalat luokkaerot. Muutamassa muussa maassa asuneena sanoisin, että meillä lähes kaikki ovat jossain mielessä keskiluokkaa. Mikä on hyvä asia. 

Tottakai jotkut asiat hieman korreloivat. Musiikkiopisto on keskiluokkaisempi harrastus kuin ehkä metsästäminen tai jääkiekko-otteluissa kulkeminen. Ja kuitenkin, heti löytää joku lähipiiristään viisi vastaesimerkkiä siitä, että väitteeni ei ole totta, mikä taas vahvistaa sitä, että Suomessa luokkaerot ovat pieniä. 

Tuo metsästys on aika jännä siinä mielessä, e

No tuo ei ole ihan totta. Ei akateemisissa kaupunkilaissuvuissa metsästetä. Toki on poikkeuksia, mutta tyypillisimmillään metsästäjät ovat pikkukaupunkien matalahkosti koulutettuja. Yläluokka Suomessa on marginaalinen, siitä on turha puhua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme