Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä luokkaerot näkyy teistä selkeiten?

Vierailija
01.11.2024 |

Minulle se näkyy juhlapukeutumisessa. Olen itse ns ylempää keskiluokkaa ja tottunut, että oli synttärit, häät tai hautajaiset, juhliin pukeudutaan siisteihin juhlavaatteisiin. Naiset ja tytöt mekkoon tai jakkupukuun, miehet pukuun. No ehkä lasten syntymäpäivillä miehet jätti sen puvuntakin pois ja oli kauluspaidalla. 

Mieheni taas on duunariperheestä ja heillä juhlapukeutuminen rennompaa, omaan silmääni arkista. Häihin t-paita päällä, syntymäpäivillä lökäpöksyissä. Kun minut kutsuttiin 50v synttärikahville ja laitoin mekon, tunsin itseni aivan ylipukeutuneeksi kun muut olivat hupparissa ja farkuissa. 

Minusta on jotenkin tylsää, että juhlaan pukeudutaan kuin arkeen. Mielestäni on kivaa vähän tälläytyä ja kunnioittaa tilaisuutta hyvällä pukeutumisella. Miehen mukaan on kivempi olla mukavasti eikä pönöttää. Lapsemme kasvavat nyt molemmissa kulttuureissa - äidin suvun juhliin kiharretaan tukka ja otetaan juhlamekko, isän suvun juhliin laitetaan se pikkuisen siistimpi arkimekko (koska äiti ei anna mennä hupparissa).

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pukeudun juhliin aina juhlavasti, ja panostan pukeutumiseen arkenakin. Ja duunari olen.

Mun vanhemmat ei edes käyneet töissä ja siltikin meillä laitettiin aina juhlavaatteet juhliin. Ap ei taida olla niin lumihiutale kuin ajattelee.

Vierailija
82/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veistä ei tarvitse käyttää jos ruoka ei vaadi leikkaamista. Samoin perinteisesti amerikkalainen etiketti sallii senkin, että toista kättä saa pitää vaikka pöydän alla samalla kun esim. pastaruoka syödään pelkällä haarukalla.

Veitsen voi myös nuolla lopuksi, pyyhkiä kädet housunalahkeisiin ja siirtää kananluut lautaselta nenäliinan sisään kotiin viemisiksi. Perinteisesti surinamilainen etiketti sallii senkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaksi luokkaa: köyhät ja keskiluokka. Suuria eroja ei oikeastaan ole. Toiset asuu kerrostalossa ja ajaa Toyotalla, toiset omakotitalossa ja Skodalla.

Skoda ja toyota ovat saman hintaluokan autoja ja kerrostalo osakkeitakin on hyvin hintavia joten mikä pointtisi on?

Vierailija
84/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kaksi luokkaa: köyhät ja keskiluokka. Suuria eroja ei oikeastaan ole. Toiset asuu kerrostalossa ja ajaa Toyotalla, toiset omakotitalossa ja Skodalla.

Skoda ja toyota ovat saman hintaluokan autoja ja kerrostalo osakkeitakin on hyvin hintavia joten mikä pointtisi on?

Hän kertoo sinulle mielikuvistaan, tietenkin.

Vierailija
85/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veistä ei tarvitse käyttää jos ruoka ei vaadi leikkaamista. Samoin perinteisesti amerikkalainen etiketti sallii senkin, että toista kättä saa pitää vaikka pöydän alla samalla kun esim. pastaruoka syödään pelkällä haarukalla.

Veitsen voi myös nuolla lopuksi, pyyhkiä kädet housunalahkeisiin ja siirtää kananluut lautaselta nenäliinan sisään kotiin viemisiksi. Perinteisesti surinamilainen etiketti sallii senkin.

Itse keskittyisin pöytähopeiden vaivihkaiseen sijoittamiseen povitaskuuni, sekin on hyvä tapa tietyissä piireissä.

Vierailija
86/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pskanjauhamisen jalossa taidossa. 

Vierailija
87/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästään köyhät vaatteilla yms tuo itseään esille.

Vierailija
88/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihan noin suoraviivaista ole.

Aikoinaan kaikki pukeutuivat parhaimpiinsa sunnuntaisin. 1970-luvulla puolestaan keskustakonservatiiviset yliopisto-opiskelijatkin menivät farkut jalassa juhliin. Osa heistä siis. Nykyään papit saattavat jakaa ehtoollista vapaa-ajan jalkineissa.

Vierailija
89/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään luokkia ole!! Kaikki ihmiset on arvokkaita!! Höpöjuttuja!! > alaluokka

Minä tienaan näin paljon!! Minulla on leninki ja miehellä kauluspaita!! > alempi keskiluokka

Olennaisinta on, kenen sosiologin näkemysten mukaan luokkajakoja tehdään. Kiinnostava aihe > ylempi keskiluokka

Luokka-asemalla ei ole mitään merkitystä. Paitsi silloin, kun valitsen ystäviäni > yläluokka

Minä olen tällainen mutta en täsmää kuvailtuun!! > typerys

Vierailija
90/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa. Jos joudut käymään töissä elantosi eteen, olet työläinen. Aina voi toki keksiä termejä, jotka saa tuntemaan itsensä paremmaksi kuin muut.

Vierailija
91/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko yhden sukupolven "luokkaeroja" vai sellaista, jossa käytöstavat on  suvussa osattu  jo 1700-luvulla tai sitä ennen? Luokkaero ei tarkoita ulkoisia tekijöitä, vaan kyllä siinä vaaditaan myös jotakin korvien väliin.

Yksi vinkki ap:lle, että jos oikeasti haluat pitää itseäsi ylempänä opettele käyttäytymään hyvin. Tunnista sivistys ja huomaavaisuus muita kohtaan, niin joku voi erehtyä pitää sinua parempana kuin oletkaan. Muiden vaatteita ei silloin arvostella ja valita seuraa sen mukaan. Sellainen tyhmyys näkyy todella kauas. 

En ole arvostellut mieheni suvun vaatetusta päin naamaa, vaan näen sen kulttuurierona. Minun piti oppia, että heistä minä näytin tyhmältä ja tärkeilevältä, kun laittauduin viisikymppisille kuten olin tottunut. Ja sitten olen opettanut miehelleni, että pistetään ainakin kauluspaita juhliin ja siistitään parta. 

Koulutus on toinen juttu. Miehen suvussa arvostetaan käytännön työtä, eikä mieheni akateemista koulutusta oikein arvosteta. Sen sijaan kysytään, eikö hän voisi tienata ihan hyvin niissä varastotöissäkin mitä teki opiskeluaikana.

Vierailija
92/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap edustaa tyypillistä keskiluokkaa, kun pitää siistiä pukeutumista tärkeänä. Kukin luokka yrittää erottautua siitä luokasta, joka on heitä alempana. Jos keskiluokka olettaa alempiluokkaisten pukeutuvan vähemmän hienosti, niin siksi he itse pukeutuvat hienommin.

Vastaavasti yläluokka erottautuu hienostelevasta keskiluokasta pukeutumalla epämuodollisesti ja välillä jopa rönttöisesti. 

T. Hyvätuloinen aatelinen, jolla on ale-vaatteet Prismasta ja juhlissakin tavisvaatteet

Vierailija
93/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, oot ylempää keskiluokkaa etkä osaa kirjoittaa suomen kieltä? 

Vierailija
94/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap edustaa tyypillistä keskiluokkaa, kun pitää siistiä pukeutumista tärkeänä. Kukin luokka yrittää erottautua siitä luokasta, joka on heitä alempana. Jos keskiluokka olettaa alempiluokkaisten pukeutuvan vähemmän hienosti, niin siksi he itse pukeutuvat hienommin.

Vastaavasti yläluokka erottautuu hienostelevasta keskiluokasta pukeutumalla epämuodollisesti ja välillä jopa rönttöisesti. 

T. Hyvätuloinen aatelinen, jolla on ale-vaatteet Prismasta ja juhlissakin tavisvaatteet

Niin varmaan. Itse pyörinyt suomenruotsalaisten paremman piirin juhlissa, eikä siellä ole kukaan Prisma vaatteet päällä. 

Vierailija
95/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun siihen kymmenykseen, josta aina puhutaan ja pukeuduin just kuin haluan, vaikka rikkinäisiin vaatteisiin

Vierailija
96/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ylempää keskiluokkaa, mutta en ole koskaan käynyt missään perhejuhlissa, missä ihmiset eivät olisi kivasti pukeutuneita. Luulen, että sellaiset perheet ovat vähän ääri-ilmiö. 

Itse en usko, että on mitään tiettyä asiaa, mikä ehdottomasti erottelisi Suomessa luokkia. Meillä on onneksi aika matalat luokkaerot. Muutamassa muussa maassa asuneena sanoisin, että meillä lähes kaikki ovat jossain mielessä keskiluokkaa. Mikä on hyvä asia. 

Tottakai jotkut asiat hieman korreloivat. Musiikkiopisto on keskiluokkaisempi harrastus kuin ehkä metsästäminen tai jääkiekko-otteluissa kulkeminen. Ja kuitenkin, heti löytää joku lähipiiristään viisi vastaesimerkkiä siitä, että väitteeni ei ole totta, mikä taas vahvistaa sitä, että Suomessa luokkaerot ovat pieniä. 

Vierailija
97/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miljönäärin (useampi miljoona euroa omaisuutta) jolla ei ole autoa, kulkee vanhoissa farkuissa ja t-paidassa. Habituksesta, autosta ja päällä näkyvästä kiiltävastä ei voi päätellä juuri mitään, asuinalueesta jotain ja likvidistä omaisuudesta paljon.

Mäkin tunnen tän tapaisen henkilön. On menestynyt yrittäjä, toisen asteen koulutus.

Vierailija
98/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen miljönäärin (useampi miljoona euroa omaisuutta) jolla ei ole autoa, kulkee vanhoissa farkuissa ja t-paidassa. Habituksesta, autosta ja päällä näkyvästä kiiltävastä ei voi päätellä juuri mitään, asuinalueesta jotain ja likvidistä omaisuudesta paljon.

Varallisuus ei kerro mitään sosiaaliluokasta. Mieti nyt jotain lottovoittajia, eivät he mitään sivistyneitä ihmisiä välttämättä ole.

Niimpä, kyse on siitä kumpi on hienompi ihminen.

Vierailija
99/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ottaa osaa keskusteluun, jos puhutaan metsänkasvatuksesta, puunkantohinnoista tai teollisuuden trendeistä innovaatioineen.

Vierailija
100/164 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumiseen fiksoituminen on todella työväenluokkaista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi